Gå til innhold

Fedora installasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Lillebror har så smått blitt litt interessert i Linux og jeg tenkte jeg skulle installere Fedora hos ham. Uansett når jeg starter opp så henger installasjonen i det anaconda har startet. Prøvde å installere i text-mode men da hang det når jeg boota opp og skulle gjøre ferdig installasjonen. Utifra dette så virker det jo unektelig som det er noe med det grafiske som klikker men hva? Under oppstarten av anaconda så finner den skjermkortet (Radeon 9800 Pro).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lillebror har så smått blitt litt interessert i Linux og jeg tenkte jeg skulle installere Fedora hos ham.

Herlig :)

Uansett når jeg starter opp så henger installasjonen i det anaconda har startet. Prøvde å installere i text-mode men da hang det når jeg boota opp og skulle gjøre ferdig installasjonen. Utifra dette så virker det jo unektelig som det er noe med det grafiske som klikker men hva? Under oppstarten av anaconda så finner den skjermkortet (Radeon 9800 Pro).

Jeg søkte google for «fedora radeon 9800 hangs» (uten hermetegn), og første treffet var http://fedora.artoo.net/faq/#Radeon9800. Her kan man lese følgende:

«Support for the Radeon 9800 is experimental, even in Fedora Core 1. There will be a patch released. This means that the installer doesn't work correctly with the Radeon 9800.»

Dette skyldes dessverre at ATI sitter og knuger på den store hemmeligheten om hvordan Radeon 9600- og 9800-kortene egentlig fungerer. Det er en lenke i FAQ-en jeg fant om en litt komplisert work-around, du kan jo se på den.

Lenke til kommentar

Takker og bukker :yes: Det var jo slettes ikke vanskelig plutselig! Men jeg har et spørsmål til. Det er en LCD skjerm på denne maskinen men jeg får ikke til å sette den til å kjøre 1280x1024@60hz - den kjører bare på 75hz. Noen som har peil på hvordan jeg setter opp dette? Har spesifikasjonene på skjermen men det virker ikke som det funker når jeg setter de inn i fglrxconfig.

Lenke til kommentar
Jepp, XF86Config pleier å være løsningen på det meste ;)

Denne posten bidrar ikke egentlig med noe helst, men når jeg tittet på tråden din så følte jeg for å gratulere.

He he ja hvorfor ikke? Grunnen til at jeg slet i utgangspunktet var fordi jeg måtte bruke fglrxconfig da jeg MÅ bruke ATI driverne for å i det hele tatt kunne boote Fedora. Er ikke så godt kjent med fglrxconfig men det fungerte jo stort sett som vanlig. Nå gjenstår bare å få fiksa et par røtne fonter i Opera så begynner det å bli bra - finner ikke den fonten som styrer "Forum->Programvare->Linux/Unix...." den ser jo helt dritt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...