Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opphavsrett matoppskrifter

Anbefalte innlegg

Halloisen!

Jeg har ørten kokebøker, og en elendig hukommelse. Dette vil da si at "I hvilken bok fant jeg den salatoppskriften igjen?"-tanken stadig dukker opp.

Jeg har da tatt på meg jobben og samle alle gode oppskrifter fra alle bøkene i et stort pdf-dokument. Dette letteregjør jobben med letingen betraktelig.

Jeg skriver ordrett av oppskriftene, men tar ikke med bildene av oppskriftene.

Så kom tanken på at dette dokumentet kan være nyttig for flere. Og mine spørsmål blir da:

1. Kan jeg dele "mitt" dokument med andre?

2. Kan jeg ta noen kroner for dette dokumentet?

3. Må jeg henvise til hvilke bøker jeg har hentet oppskriftene fra?

4. Siden det er jeg som har skapt dette dokumentet, er det da "mitt"?

Etisk er vel dette i grenseland, men jeg har hørt at det finnes ingen opphavsrett på en matoppskrift. Derfor disse "dumme" spørsmålene.

På forhånd takk for seriøse svar. :-)

Anonymous poster hash: 48463...b71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Trines Matblogg:

Matoppskrifter er i utgangspunktet ikke omfattet av åndsverkloven. Dette fordi teksten ikke anses som et åndsverk, men som en beskrivelse av en fremgangsmåte. Opphavsretten gjelder med andre ord utformingen, og ikke ideene, den viten eller de metodene som ligger til grunn for en oppskrift. Det er altså måten som oppskriftene kommer til uttrykk på, ikke oppskriften i seg selv, som blir beskyttet av opphavsretten. Du kan med andre ord benytte oppskrifter fra andre kilder (mengdemål og enkel beskrivelse av fremgangsmåte), men presentasjonen av den må være din egen. 

Jeg forstår det slik at dersom du skriver ordrett av oppskriftene (copy-paste) kan altså innholdet falle inn under åndverkloven.

Hvis du derimot selv utformer teksten og innholdet, kan du se på det som "ditt" verk og kan dele/selge eller gjøre hva du vil med oppskriften.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, det hørtes ganske logisk ut. Så selve oppskriften (oppramsingen av ingrediensene) kommer ikke under åndsverksloven, men beskrivelsen av fremgangsmåten gjør det altså.

Fra Trines Matblogg:

Jeg forstår det slik at dersom du skriver ordrett av oppskriftene (copy-paste) kan altså innholdet falle inn under åndverkloven.

Hvis du derimot selv utformer teksten og innholdet, kan du se på det som "ditt" verk og kan dele/selge eller gjøre hva du vil med oppskriften.

Anonymous poster hash: 48463...b71
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...