Gå til innhold

Eksjustisminister uten respekt for menneskerettighetene

Anbefalte innlegg

– Politiet er vingeklippet gjennom lovgivning og såkalte «menneskerettigheter», ...,sier Amundsen til VG.

At Norges tidligere justisminister omtaler menneskerettighetene på den måten skremmer meg.

Forstår han ikke hvor viktige de er for å sikre individet mot overgrep fra makten, eller føler han( i sin maktposisjon) at de hindrer han fra å gjøre hva han vil med folk?

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

– Politiet er vingeklippet gjennom lovgivning og såkalte «menneskerettigheter», ...,sier Amundsen til VG.

At Norges justisminister omtaler menneskerettighetene på den måten skremmer meg.

Hva er dette egentlig? Justisministeren heter ikke Amundsen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fint om du poster konteksten/saken dette ble sagt i så en kan forholde seg til det som faktisk har blitt sagt. Ekstra fint om du graver opp hvilke rettigheter han eventuelt peker på.

Jeg ville ikke ta opp konteksten, for det er ikke relevant i forhold til det sitatet. Det er kun hans syn på menneskerettighetene jeg vil ta opp i denne tråden.

Dessuten kommer det helt sikkert en egen tråd om resten sv saken, ettersom saken i seg selv fortjener en debatt.

Lenke til kommentar

Virker skikkelig seriøst å diskutere politikk og justisministerens uttalelser når man ikke vet hvem som er justisminister. Og heller ikke gidder/klarer/vil lenke til det man siterer...

Som jeg skriver over, så er det ikke saken jeg vil debattere men hans syn på menneskerettighetene. Det er, for meg, en svært skummel utvikling når makt mennesker har slike holdninger.

Dersom du vil debattere noe annet, så finnes det mange andre tråder eller du kan enkelt starte dine egne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel om konteksten eventuelt sier at noen påkaller seg beskyttelse under menneskerettigheter og det ikke har noe med menneskerettigheter å gjøre, så er jo anførselstegn helt innafor.

Som de andre sier, kontekst er alt.

Selvfølgelig har Anundsen respekt for menneskerettighetene.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Når TS ikke vil...

Politiet er vingeklippet gjennom lovgivning og såkalte «menneskerettigheter», samtidig som de blir politisk detaljstyrt i et omfang som er ineffektivt og usunt. Sosionomer og kriminologer har fått for mye makt i politiet på bekostning av ansatte med politiutdanning, sier Amundsen til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dd2PLj/politiet-avviser-amundsens-paastander-om-unnfallenhet-overfor-gjengleder Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Men det er ikke kontekst?

Semantikk er bestandig viktig ettersom det handler om hva ord og uttrykk faktisk betyr.

Kontekst kan være viktig, men det vil variere fra sak til sak.

Det å referere til menneskerettighetene som «såkalte menneskerettigheter» viser hvilket syn han har på menneskerettighetene både som selvstendig sitat og i kontekst.

Hva i saken mener du endrer betydningen av ordet «såkalte»?

Lenke til kommentar

Siden saken ikke handler om noe som har med menneskerettigheter å gjøre vil jeg tro det bare var et utsagn for å utdype irritasjon på at mange unødvendige regler hindrer politiet i sitt arbeid.

Men jeg kan innrømme at det var snodig å nevne menneskerettigheter i det hele tatt.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Siden saken ikke handler om noe som har med menneskerettigheter å gjøre vil jeg tro det bare var et utsagn for å utdype irritasjon på at mange unødvendige regler hindrer politiet i sitt arbeid.

Men jeg kan innrømme at det var snodig å nevne menneskerettigheter i det hele tatt.

Nå kommer litt semantikk igjen, og beklager for det, men forstår du ikke forskjellen på å referere til «menneskerettighetene» og å referere til «såkalte menneskerettighetene»?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"såkalte" er vel gjerne ofte brukt for å minne om at det ikke har noe med saken å gjøre. 

Om jeg blir arrestert og roper om at det bryter menneskerettighetene så kan vel noen si at: Joda, han klagde over den "såkalte menneskerettigheten". Uten at det er et stikk til menneskerettighetene.

Storm i et vannglass.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å omtale noe som "såkalt" er jo ikke noen annet enn å vise at en ikke respekterer det en omtaler. Akkurat som Trump og hans omtale av en "såkalt" dommer.

Justisministerne fra FrP har vel stort sett vært like gærne alle sammen. Jeg grøsser fortsatt når jeg tenker på Anders Anundsen.

Det burde alle gjøre.

2wohmd4.png

Endret av Irrasjonell
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...