Gå til innhold

Brygge mjød

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje sjølv erfaring med å brygge mjød, men eg reknar med at prinsippa frå anna brygging er heilt likt.

Det at honninga har gjæra er stort sett ikkje farleg, men det kan sette kraftig smak på honninga.

Dersom honninga smakar for mykje av villgjær så vil også den ferdige mjøden ha den same smaken.

Du bør derfor smake på honninga fyrst, og deretter vurdere om den har ein smak som kan "kamuflerast" i mjøden.

Ein anna ting er at mjød er såpass enkelt å lage, at dersom du har 10 kg som kanskje må kastast så kan du eigentleg like gjerne tynne den ut med vatn og sette den til sides for å sjå om du får eit greit resultat før du eventuelt kastar honninga direkte.

Men best smak får du sjølvsagt dersom du brukar honning av god kvalitet, og du sjølv tilsetter ei gjærtype som passar til mjød.

Lenke til kommentar

Her står det en del nyttig rundt mjød brygg: http://garmnanobryggeri.blogspot.com/search/label/Mj%C3%B8d

Fant forøvrig et annet svar til samme blogg som tar opp en del av det du spør om som jeg limer rett inn her:

Brygging av mjød skal være enkelt. Det er litt uenighet om hvorvidt man behøver å koke honningen. Honning er ganske utsatt for villgjæring, men koking fjerner mye av aromaen i honningen. Det er jo ikke ønskelig, spesielt hvis man skal lage mjød på kun honning. Jeg kommer til å koke vannet jeg skal bruke første, og så tilsette honningen når vannet er rundt 80 grader. Da bør honningen være lett å blande ut, den blir pasteurisert og jeg beholder aromaen i honningen. Jeg har bestilt wyeast sin Dry mead-gjær, og kommer til å lage en stor starter, slik at gjæren utkonkurreren eventuelle bakterier eller annen gjær.
I motsetning til vørter, inneholder honning nesten ingenting av de næringsstoffer gjæren trenger. Derfor kommer jeg til å lage starteren med spraymalt, som vanlig. Det er også kjempeviktig å benytte masse gjærnæring i mjøden.
Honning gjærer helt ut, så det er ikke uvanlig å ende opp med FG under 1000. Hvis den blir for tørr, kan man tilsette mer honning, men da må man først ha oppi gjærstopp, slik at mjøden ikke gjærer mer. Deretter trenger mjøden lang lagring. En tommelfingerregel jeg har hørt er to månderer pr alkoholprosent. Det vil si at en mjød på 10% bør lagres i 20 måneder! Da er det fint å ha et gjæringskar i glass som mjøden kan stå i før man tapper det på fat eller flasker. Glass er nemlig helt tett, i motsetning til de vanlige plastbøttene, slik at luft ikke kommer inn.

Her er min oppskrift og fremgangsmåte for brygging av min første mjød:

Ca 5,5 kg honning
16 liter vann (mulig jeg bytter ut deler av vannet med eplemost. Hørt at det er godt tips)
Wyeast 4632 Dry mead

OG: 1101 (i følge Beersmith)
FG: Tja, si det

Vannet (og eventuelt eplemosten) kokes, og kjøles ned.
Når vannet er rundt 80 grader, røres honningen i.
Fortsetter å kjøle ned til 20 grader, og tapper over til gjæringskaret.
Rister inn okysgen, og tilsetter gjæren.
La det gjære i minst tre uker, til den er ferdig.
Hvis mjøden er for søt, tilsettes gjærstopp og ny honning, før det stikkes over til nytt gjæringskar for lagring, eventuelt flasker hvis jeg ikke får tak i glassbalong.

http://garmnanobryggeri.blogspot.com/2010/07/

..

Har aldri testa å brygge mjød jeg heller, oppdater gjerne tråden underveis!

Lykke til  :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...