Gå til innhold

Milliardkontrakt: Norske Nel leverer 448 hydrogenstasjoner til USA


Anbefalte innlegg

Du har helt rett i utregningene dine.

 

Og som vanlig så er dette poenget det eneste som tydeligvis betyr noe for dere batterifanatikere.

 

Men dette betyr vel nøkken for de som ikke kan lade hjemme. Eller for de i næringslivet som ikke har tid til å lade, eller er avhengig av en rekkevidde på lastebilene sine som ikke batterier er i nærheten av å kunne oppfylle.

 

Ta innover deg/dere at privatkunder og næringslivet har forskjellige behov og muligheter. Noen ganger er ren batteriteknologi det beste, og der fortreffeligheten til batterier slutter, så begynner hydrogen å vise sin fortreffelighet.

 

Sånn er det bare.

 

Hvorfor skal man bli stemplet som batterifanatiker bare fordi man påpeker fakta. Det ble satt frem en påstand om at det ikke stemmer at det er en faktor 3 i forskjell på effektivitet. Da må man ha lov til å føre bevis for det motsatte uten å bli kalt fanatisk.

 

Om næringslivet synes det er riktig å investere milliarder av kroner i hydrogen infrastruktur fordi de mener hydrogen er bra, så får de bare gjøre det. Men det forandrer ikke det faktum at en tre ganger i effektivitet også gir en 3 gang i energikostnader. Og om man synes at raskere fylling av drivstoff rettferdiggjør dette så er det bare å kjør i vei. Med det vil også innebære at de som klarer å tilpasse seg egenskapene til et batteri truck vil ha et stort kostnadsmessig fortrinn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sturle, kanskje du da kan forklare hvorfor denne kontrakten gikk til Nikola og ikke Tesla?

Det er vel bare Anheuser-Busch's innkjøpere som kan gi deg den vurderingen uten å spekulere.

 

Men dersom man skal Spekulere så vil le jeg vel tenkt at USD20.000 per reservering for Tesla lastebilen har noe å si her. Anheuser-Busch har jo bestilt 40 Teslaer som de betaler USD800.000 for.

 

Det å bestille 800 Nikola Trucks kan man muligens gjøre med mindre risiko for Anheuser-Busch. Man må vel lese kontrakten mellom Anheuser-Busch og Nikola for å si noe sikkert om den saken

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Tesla som brenner er mye farligere enn en hydrogenbil som tar fyr. Det har vi vel mange eksempler på etterhvert, har vi ikke ?

 

Har vi det?

 

Har du noen eksempler på brann i hydrogenbiler og skadeomfang?

 

Hvor mange mennesker har blitt skadet i forbindelse med brann i en Tesla?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den lyse siden fant jeg Hyundai sin nye hydrogenbil Nexo. Nesten halve vekten av Tesla Model X, og 50% lengre rekkevidde. Jada, den er en del mindre, men likevel ser den ut til å bringe hydrogenbiler et godt stykke fremover.

Tesla model X 100D har en offisiell rekkevidde (EPA) på 475 km. Nye Nexo med 156 liters tanker har 595,5 km. Det er 25,4% mer, ikke 50% mer. Regner vi den mindre realistiske NEDC så er tallene henholdsvis 565 og 804,7, som gir 42,4% mer. Sammenligner vi Nexo med model S i stedet for X får vi EPA 539 vs 595,5 (10,5%) og NEDC 632 vs 804,7 (27,3%).

 

Nexo er forventet tilgjengelig senere i år. Tesla model X 100D ble tilgjengelig i 2016, model S 100D i januar 2017. Nye Tesla Roadster kommer forhåpentligvis to år etter Nexo og loves 1000 km rekkevidde. Ikke at disse fire bilene er direkte konkurrenter, men det er i hvert fall en pekepinn på at rekkevidde på state of the art i begge leire er i samme område.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det folk glemmer her er 4 viktige ting:

 

1: Hydrogen kan produseres når solen skinner eller vinden blåser, batterier også forsåvidt, men ikke sikkert lastebilen er på ladestasjonen på det tidspunktet.

 

2: Fylle/lade tid. Enkelt og greit går det raskere å fylle opp en hydrogenbil enn en batteribil.

 

3. Vekt: skal man ha langtransport så vil man fylle opp lastebilene mest mulig, og hvis mye av totalvekten går bort i batterier så blir det behov for flere lastebiler for å transportere samme mengde. I USA har lastebiler en maksvekt på 36 tonn.

 

4: Litium er en begrenset ressurs, og om alle biler og lastebiler skal ha Litium i batterier så er det enkelt og greit ikke nok av litium tilgjengelig i kommersiell skala for bruk. Samt behov for en del andre grunnstoffer som kobolt etc som ikke er så enkelt å hente fram.

 

 

Jeg ser absolutt fordelen med H2-lastebiler, men på så bybiler så blir bildet noe annet. Kan ikke folk innse at både H2 og batterier vil ha en funksjon i framtidens energimiks uten å bli ufine med hverandre?

1: Normallading som står for omtrent 90% av energibruken skjer i stor grad hjemme om natta når belastningen i nettet er lav.

 

2: Å fylle full tank med hydrogen tar 5-10 minutter for den lengstrekkende modellen (Mirai). For 10*500 km rekkevidde bruker man i beste fall 10*5 = 50 minutter venting ved "pumpa". Normallading utgjør ca 90% av energifyllingen til elbil og det tar 0 minutter hver gang fordi man ikke står og venter på noe. De siste 10% fyller man for eksempel mellom 30-80% SOC på superladere og bruker ca 25 minutter på det. Altså like mye eller lite tid som hydrogenbiler, men en vesentlig forskjell er at man kan fint gå på do, handle pølse etc eller slappe av. Min påstand er at det er vesentlig mer behagelig med 2 pauser a 25 minutter enn 10 pauser a 5-10 minutter.

 

3: Godt poeng, men vi har ennå til gode å se lastekapasiteten på Nikola One vs Tesla Semi. Kanskje vi får et delt marked der man velger Nikola til last med høy egenvekt og Tesla til de volumøse lastene. Ikke at jeg tror det blir noen kjempeforskjell i lastekapasitet, men dette gjenstår altså å se.

 

4: Litium er ikke mer begrenset enn at det fint kan skalere i takt med behovet ved økt masseproduksjon. Kobolt er langt mer begrenset, men det jobbes knallhardt med å redusere behovet. Nye batterikjemier bruker bare en brøkdel av det som var vanlig for noen år siden. Noen batterikjemier har ikke kobolt i det hele tatt og det kan hende videreutviklede varianter av disse vil ta over etter hvert. Platina er derimot en sterkt begrenset ressurs som vil begrense utbredelsen av brenselceller generelt. Skal man ha hydrogen i fly så blir det neppe noe igjen til hverken skipstrafikken eller hjulgående trafikk.

 

Hydrogen vil sikkert ha en god funksjon innen skipsfrafikk, fly og muligens vogntog, men neppe innen personbilisme.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

23 kWh fra brennselscellene for stå for artikkelforfatterens egen regning. Han skrev opprinnelig 33 kWh som innebærer 100% effektivitet i brennselscellene . Da jeg påpekte feilen rettet han til 23 kWh, som er et tall han har tatt litt ut av lufta. Man klarer maks 65% effektivitet under optimale forhold med den teknologien man har i dag. Men det er ikke realistisk i en reel brukssituasjon siden belastningen aldri er konstant. 65% effektivitet ville gitt 21,45 kWh pr kg hydrogen.

Rett skal være rett. Hydrogenbiler har alltid batteri for mellomlagring av energi. Det utjevner effekten kraftig, sånn at belastningen kan regnes som bortimot konstant.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg burde sett misforståelsen. 50% sammenlignet med forgjengeren ix35 mente jeg, Norges mest solgte hydrogenbil i fjor. Litt varierende tall på forskjellige lenker rundt om ser jeg, men uansett ser Nexo ut som et stort skritt frem. Dette er en SUV med drivstofføkonomi på linje med Mirai (en fireseters sedan).

 

En del av tallene for Nexo fant jeg på Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Nexo

 

Ellers er vel Mercedes sin GLC F-cell rett rundt hjørnet. Ladbar hybrid med hydrogen for langtur. Vanskelig for meg å spå hvordan det blir, men hvis batteriene fortsetter å være like dyre og tunge tror jeg det kan hjelpe nullutslippsbiler å vokse raskere.

 

Det er verdt å merke seg at solkraftutbygging har fått kraftig redusert vekst omtrent over hele verden det siste året. Hydrogenløsninger kan hjelpe her. På lengre sikt er jeg spent på å se om man kan få til solceller som lager hydrogen direkte, istedet for å må gå via elektrolyse. Da har man potensiale til å fjerne et av de betydelige tapsleddene.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Kan dere fylle på med litt flere detaljer her TU? Hvilken type fornybar energi og i hvor stor mengde? Koblet til kraftnettet eller selvstendig el-produksjon på stedet? Satser Nikola alt på ett kort, NEL, eller er det flere som skal levere hydrogenstasjoner/hydrogen?

Alt du lurer på finner du her:

 

https://nikolamotor.com/stations

Det svarer bare på ett av spørsmålene, nemlig at Nikola satser alt på ett kort, NEL. Det står ingenting om hvor de skal få fornybar energi fra, energimengde eller om dette blir nett-tilkoblet.

Lenke til kommentar

Har Nikola solgt hundrevis Sturle ? Ikke prøv deg da gutten:

 

https://insideevs.com/nikola-motors-to-refund-all-semi-deposits-in-swipe-at-tesla/

 

De har forhåndssolgt hydrogenlastebvler for 80 milliarder kroner.......

Jeg svarer med samme mynt: Ikke prøv deg da gutten. De har ikke solgt noen ennå, ei heller forhåndssolgt. De har kun fått uforpliktende reservasjoner, sammenlignbart med facebook-likes og ganget dette opp med en pris.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

23 kWh fra brennselscellene for stå for artikkelforfatterens egen regning. Han skrev opprinnelig 33 kWh som innebærer 100% effektivitet i brennselscellene . Da jeg påpekte feilen rettet han til 23 kWh, som er et tall han har tatt litt ut av lufta. Man klarer maks 65% effektivitet under optimale forhold med den teknologien man har i dag. Men det er ikke realistisk i en reel brukssituasjon siden belastningen aldri er konstant. 65% effektivitet ville gitt 21,45 kWh pr kg hydrogen.

Rett skal være rett. Hydrogenbiler har alltid batteri for mellomlagring av energi. Det utjevner effekten kraftig, sånn at belastningen kan regnes som bortimot konstant.

Det er kanskje tilfellet når veien er tilnærmet flat. Hva om du for eksempel skal over hardangervidda og får 1250 høydemeter stigning på rappen. Da er hybridbatteriet tomt etter et par hundre høydemeter og brennselscellen må levere alle energien. Og det er under høy belastning tapene er størst.

 

Du får også litt av de samme forholdene om du holder konstant høy hastighet på motorveien. Da får du heller ikke spesielt mye hjelp av batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det vil skape køer (eller fylle rasteplasser med ladepauser) over fjelloverganger og at hydrogenvogntog neppe kan kjøre i venstrefila på autobanen, men det tror jeg er til å leve med på samme måte som at Teslas sedaner og suver ikke er skapt for å sette utholdenhets-rekorder på Nurenburgring nordsleife.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er litt diskusjon om hvordan Nikola har fått så mange forhåndsbestillinger på lastebilen sin. Jeg ser dog ikke at det har blitt nevnt at disse lastebilene får fylle gratis hydrogen på Nikola sine stasjoner fram til 1 000 000 kjørte miles. De som forhåndsbestiller har derfor ikke noe å tape på å stille seg først i køen, men masse å vinne på en lastebil som er veldig billig i drift. Uten å ha sett på finansene til Nikola er det klart at de har veldig store utgifter i vente. Det er en god del risiko inne i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er vel Mercedes sin GLC F-cell rett rundt hjørnet. Ladbar hybrid med hydrogen for langtur. Vanskelig for meg å spå hvordan det blir, men hvis batteriene fortsetter å være like dyre og tunge tror jeg det kan hjelpe nullutslippsbiler å vokse raskere.

GLC F-Cell har vore i produksjon ei stund, men kjem neppe i vanleg sal. Dei få bilane som skal produserast kjem til å gå til leasing i California.

 

Batteriet er forresten so lite at bilen ikkje ville fått avgiftsfrådrag som ladbar hybdrid etter det nye avgiftssystemet, dersom han hadde hatt eksosmotor. Eksosmodellen av den same bilen har forresten mykje betre plass både til passasjerar og bagasje, fordi all hydrogentankane som vanleg tek veldig stor plass.

 

Vanskelig for meg å spå hvordan det blir, men hvis batteriene fortsetter å være like dyre og tunge tror jeg det kan hjelpe nullutslippsbiler å vokse raskere.

Som eg delvis har forklart tidlegare tek det ikkje lang tid å spare inn eit batteri på den mykje betre verknadsgrada, i den grad all hydrogenleamikken faktisk er billigare enn batteri. Det er eg slett ikkje sikker på. Prisen på batteria er i alle fall ikkje ein relevant faktor her. Det kunne vore interessant å sjå kva Mercedes fekk til med ein tilsvarande bil som rein elbil. Plassproblema hadde i alle fall vore løyst.
Lenke til kommentar

GLC F-cell er ennå ikke på markedet, la oss se når det skjer. Etter ryktene over sommeren. Hvis spesifikasjonene er som antydet i fjor er jeg redd den er utkonkurrert av Huyndai Nexo allerede.

Endret av Del
Lenke til kommentar

GLC F-cell er ennå ikke på markedet, la oss se når det skjer. Etter ryktene over sommeren. Hvis spesifikasjonene er som antydet i fjor er jeg redd den er utkonkurrert av Huyndai Nexo allerede.

Er Huyndal Nexo til sals i Europa? Det er ikkje selt ein einaste i Europa i å i fylgje statistikken, men den heng jo alltid litt etter. Med 187 registrerte hydrogenbilar i Europa i fjor, og nedlegging av hydrogenstasjonar i mange land, er det ikkje mykje poeng å byggje opp salsapparatet. Sjølv i Danmark, som skryt slik over infrastrukturen sin og har fullstendig avgiftsfritak for hydrogenbilar, vart det berre registrert 9 hydrogenbilar i fjor.

 

Totalt i heile verda vart det registrert 3382 hydrogenbilar i 2017. Marknaden for hydrogenbilar, i den grad vi kan snakke om ein marknad for hydrogenbilar, er California og Japan. I California vert hydrogenbilar selde og leasa til sterkt subsidierte prisar for at produsenten skal få "Zero Emissions Credits". Ein Toyota Mirai kostar nesten dobbelt so mykje i Noreg som i California.

Lenke til kommentar

Hadde litt for god tid på hendene, så sjekket litt tallene dine. Salgstall for 2017 høres lave ut, men du unnlater å fortelle at det var en dobling fra året før. I tillegg rapporteres det at Nexo solgte tusen stykk i Sør-Korea den første uken i salg i mars. Kan virke som Nexo salg vil begrenses av produksjonskapasitet. Altså er utsagnene dine nok en gang et lite balansert bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...