Gå til innhold

Milliardkontrakt: Norske Nel leverer 448 hydrogenstasjoner til USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hydrogen produsert med elektrolysør basert på fornybar energi, blir dermed utslippsfri.

Kan dere fylle på med litt flere detaljer her TU? Hvilken type fornybar energi og i hvor stor mengde? Koblet til kraftnettet eller selvstendig el-produksjon på stedet? Satser Nikola alt på ett kort, NEL, eller er det flere som skal levere hydrogenstasjoner/hydrogen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Huh. Og her er jeg blitt fortalt i årevis at NEL bare er tull og på grensen til svindel og så greier de jammen meg å stikke av med en signifikant ordre. +1

Altså, hydrogenbilen er svindel og hønsemøkk..NEL er bare en underleverandør..

 

En underleverandør som bygger hvert fall deler av aksjekursen sin på å levere til en industri som ligger på sotteseng. NEL redder seg litt inn på at det i det minste er tenkbart at vi vil få et marked for fornybar hydrogen til noe som ikke er hydrogenbil. Jeg er for øvrig mer enn litt skeptisk til at dette 'noe' er hydrogentrailere.. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kahuna, betyr dette at du nå mener hydrogen lastebil er kurant, men ikke personbil? Er det noe som helst håp om å få noe mer intelligent argument enn hønsemøkk?

 

Jeg er også genuint interessert i å vite hvorfor Nikola fikk kontrakten på disse lastebilene, og ikke Tesla. De er vel i direkte konkurranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har stor tro på NEL, er selv aksjonær, men bare med en liten pott.

Men når det kommer til hydrogen vs elektrisk kjøretøy så er elbilen kraftig overhypet. Problemet folk flest ikkje forstår er at elbilen får straumprisen til å fyke til værs.

Lenke til kommentar

Kahuna, betyr dette at du nå mener hydrogen lastebil er kurant, men ikke personbil? Er det noe som helst håp om å få noe mer intelligent argument enn hønsemøkk?

...

Er det noe som helst i posten min som antyder at jeg mener at hydrogenlastebil er 'kurant'? 'Ikke like ille som' betyr ikke det samme som 'bra'.

 

Jeg er ganske kategorisk på at hydrogenbilen er svindel og hønsemøkk ja. Her har du en ikke-uttømmende liste:

-Hydrogenbilen bruker 3 ganger så mye energi per kilometer som batteribilen

-Hydrogen er verdens mest eksplosive gass og sikkerhetsregimet du *må* omgi hydrogenbilen med blir alt for dyrt for et masseprodukt som bilen jo er.

-Hydrogenbilen er per i dag teknologisk og kommersielt akterutseilt i forhold til batteribilen og med mindre det kommer *flere* store tekniske/vitenskapelige gjennombrudd har den svært små sjanser til å ta igjen det forspranget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har stor tro på NEL, er selv aksjonær, men bare med en liten pott.

Men når det kommer til hydrogen vs elektrisk kjøretøy så er elbilen kraftig overhypet. Problemet folk flest ikkje forstår er at elbilen får straumprisen til å fyke til værs.

 

Tror du at strømprisen blir høyere hvis man bruker mindre strøm? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet folk flest ikkje forstår er at elbilen får straumprisen til å fyke til værs.

 

Hvordan fremgår dette? Sintef og NVE har modellert forbruket ved halve bilparken på strøm, til ca 2,5-3% økning i forbruket i nettet. Med stadig mer intelligent nett og behov for lading som kan flyttes til nattetid og ikke i peak-hour, så vil dette fungere bra for å balansere lasten.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Intelligent nett = investering i nytt nett + vedlikehaldskostnader + administrasjon. Også har du dei som er superoptimistiske og modellerer data for å forsterke sitt eige (grønne) argument.

 

Eg seier heller vent å sjå, over tid så slår verklegheita til. Å spå framtida er alltid vanskeleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Problemet folk flest ikkje forstår er at elbilen får straumprisen til å fyke til værs.

Da kommer kraftkommunene til å tjene penger som gress! Og vanlige folk vil betale mangfoldige tusen mer i strøm hvert år. For en enebolig som bruker 20.000 kWh/år koster strøm pr. i dag ca. 20.000 kr/år. Energiprisen er ca. 50 øre/kWh. Om "å fyke til værs" betyr dobling, så vil det koster 10.000 kr. mer pr. enebolig. Om folk ikke har hatet elbilen før, så kommer de i hvert fall til å gjøre det da.

Strøm til elbil utgjør ikke så veldig stor andel av en husholdnings forbruk. 20% kanskje(?)

Lenke til kommentar

OT (rene batteri-biler vs hydrogen-batteri biler)

 

 

Intelligent nett = investering i nytt nett + vedlikehaldskostnader + administrasjon. Også har du dei som er superoptimistiske og modellerer data for å forsterke sitt eige (grønne) argument.

Hva legger du i "intelligent nett"? Hvorfor i alle dager skal det investeres i nytt nett? Og hvorfor trekker du fram vedlikeholdskostnader for noe som er nytt?

 

Jeg skjønner heller ikke logikken bak det at 3-4 ganger høyere elforbruk (til H2-produksjon) kan bli billigere enn å bruke el i batteribiler. Du må gjerne forklare..

 

Det beste spørsmålet hittil i tråden må være Del sitt, hvorfor Nikola fikk kontrakten på massevis av trekkvogner og ikke Tesla. Jeg aner ikke selv og vil gjerne lære noe av svarene som kommer.

 

 

Gratulerer til NEL med milliardkontrakten! Det blir spennende å se om Norge får en sentral rolle i hydrogenproduksjon verden over framover. :)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøm til elbil utgjør ikke så veldig stor andel av en husholdnings forbruk. 20% kanskje(?)

Ein norsk einebustad brukar 20.000 kWh i året. Ein elbil som køyrer 15500 km i året (gjennomsnitt for elbilar, litt meir enn eksosbilar) og brukar 0,2 kWh/km medrekna alle tap, brukar 3.100 kWh i året. Dersom dette er ekstra forbruk, utgjer det omlag 13% av det totale straumforbruket til ei hushaldning.

 

Det totale straumforbruket i landet aukar berre med 2-3% om alle bilar vert elektriske. Mesteparten av straumforbruket går til industri og anna næring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ein skal ikkje selje skinnet før bjørnen er skoten. Hydrogen-lastebilen finst ikkje ein gong som prototyp. Nikola motors skryt av hundrevis av førehandsreservasjonar, men det kostar ingenting å reservere. Eg kan reservere 30 bilar i dag, utan at det kostar eller forpliktar noko som helst. Denne bilen vert det neppe noko av, og då er kontrakta verdilaus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kahuna, dine to første argumenter er faktafeil, og ditt siste ren synsing.

 

Siddis, et moment som slår inn her er variabel strømpris. Det kan slå ut begge veier for batteribiler. Ellers ser jeg Sturle er ute med optimistiske tall igjen.

Lenke til kommentar

Ein skal ikkje selje skinnet før bjørnen er skoten. Hydrogen-lastebilen finst ikkje ein gong som prototyp. Nikola motors skryt av hundrevis av førehandsreservasjonar, men det kostar ingenting å reservere. Eg kan reservere 30 bilar i dag, utan at det kostar eller forpliktar noko som helst. Denne bilen vert det neppe noko av, og då er kontrakta verdilaus.

 

Ser ingen grunn til at Nikola motors ikke skal klare å levere lastebilen sin. Det er tross alt ikke så vanskelig å lage selve bilen. Problemet ligger vel heller i om den noen gang vil bli en lønnsom investering for de som ønsker å kjøpe den. Det er nok mange som vil kunne tenke seg å prøve ut bilen fordi de ønsker å profilere bedriften sin som grønn. Men for at det skal bli større antall må den også være lønnsom sammenlignet andre alternativer. Og der tror jeg at Tesla semi har et konkuransemessig fortrinn.
Lenke til kommentar

OT (elbiler vs hydrogenbiler)

 

Det totale straumforbruket i landet aukar berre med 2-3% om alle bilar vert elektriske. Mesteparten av straumforbruket går til industri og anna næring.

Jeg gjorde et ganske detaljert regnestykke på det i fjor og kom fram til 5% (6TWh). (Forutsetninger: År 2025. 100% av personbilparken blir elektrifisert, antallet biler øker i samme takt som siste 10 år, gjennomsnittlig kjørelengde øker i samme takt som siste 10 år, antall Wh/km synker i gjennomsnitt med 10%.

 

De 5% må sees i sammenheng med NVE sine prognoser på ca 10% økt kraftoverskudd, til tross for eksportøkningen.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kahuna, dine to første argumenter er faktafeil, og ditt siste ren synsing.

 

Siddis, et moment som slår inn her er variabel strømpris. Det kan slå ut begge veier for batteribiler. Ellers ser jeg Sturle er ute med optimistiske tall igjen.

 

Jeg finner ikke noe spesielt galt i de to første argumentene hans.

 

1. Du trenger omtrent 65 kWh for å produsere og trykksette 1 kg H2 til 700 bar. Ut av fuelcella får du omtrent 20 kWh som kan brukes til å kjøre bilen. En batteribil vil ut fra samme forutsetning sitte igjen med rundt 58 kWh etter å ha brukt 65 kWh til lading. Det gir en forskjell i effektivitet på omtrent 2.9

2. Hydrogen er eksplosiv i blandingsforholdet 18.3 - 59% når den blandes med luft. Den er brennbar i blandingsforholdet 4 - 74%. Og den antennes 10 ganger lettere enn bensin. I tillegg må man lagre gassen ved veldig høyt trykk for å få tilstrekkelig mengde fordi gassen har lav energitetthet i forhold til volum. På toppen av det er hydrogen molekylene veldig små og trenger derfor spesielt tette tanker for å ikke lekke ut. Så det er utvilsomt en utfordring sikkerhetsmessig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Intelligent nett = investering i nytt nett + vedlikehaldskostnader + administrasjon. Også har du dei som er superoptimistiske og modellerer data for å forsterke sitt eige (grønne) argument.

 

Eg seier heller vent å sjå, over tid så slår verklegheita til. Å spå framtida er alltid vanskeleg.

Dette er først og fremst et spørsmål om vilje. NVE har kommet med forslag til effekttariff* og ut fra den er det tydelig at NVE *vil* at det skal bli dyrere å ha elbil. Det er fortsatt mulig med billig elbilhold men NVE sin foreslåtte effekttariff snevrer inn mulighetene til å ha et fleksibelt bruksmønster.

 

*Den nye effekttariffen gir til en viss grad smart *fakturering* men *ikke* smart nett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...