Rudde Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Nei, man sier at Gutteklubben Grei ansetter vennene sine, noe jeg har stor tro på at faktisk skjer. Burde det ikke da være en kvote for folk som ikke var venner av Grei? Ellers står jo alle mannlige kvalifiserte kandidater helt maktesløse? De får ikke jobben fordi de ikke er del av denne klubben, og de er ikke kvinne så de blir ikke kvotert inn? Det virker jo nesten som om det er den gjennomsnittlige mannen som kommer verst ut av dette, men færrest muligheter. 8 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 29. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2018 Helleland burde lese denne. Det kommer hun HELT SIKKERT IKKE til å gjøre da hun kunne lære noe nytt - noe hun tydeligvis har sluttet med for lengst.https://www.tanum.no/_the-nordic-gender-equality-paradox--how-nordic-welfare-states-are-not-only-empowering-women-but-also-unintentionally-holding-them-back-nima-sanandaji-9789177030126 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Hvis vi ser på nyhetene i det siste, med Innovasjon Norge og Andresen virker det som om ikke bare gutteklubben grei tar imot kvinnelige søkere men er også drevet av kvinner 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Da diskriminerer de mot alle og ikke bare kvinner.Ja, det er helt korrekt. Noe man observerer ved at de samme lederne som kjører et prosjekt i grøfta, går videre til det neste. Da handler det ikke om kvalifikasjoner eller kjønn, men om bekjentskaper. Burde det ikke da være en kvote for folk som ikke var venner av Grei? Ellers står jo alle mannlige kvalifiserte kandidater helt maktesløse? De får ikke jobben fordi de ikke er del av denne klubben, og de er ikke kvinne så de blir ikke kvotert inn? Det virker jo nesten som om det er den gjennomsnittlige mannen som kommer verst ut av dette, men færrest muligheter.Forhåpentligvis brytes disse "klubbene" noe opp av at man innfører kvinner også, men ellers ja. Hvis vi ser på nyhetene i det siste, med Innovasjon Norge og Andresen virker det som om ikke bare gutteklubben grei tar imot kvinnelige søkere men er også drevet av kvinner Ja, se øverste svar. Bekjentskaper, rikdom og makt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 I noen tilfeller er jeg enig i det. Men i mange bransjer er det gutteklubben grei som sitter på toppen og ansetter hverandre, mens bedre kvalifiserte kvinner blir forbigått. Kvotering er en måte å røske opp i den ukulturen. Dette har bedret seg, heldigvis. Det skjønner jeg men vi burde heller legge mer press og fokus på disse mennene som gjør dette, ikke kvinner som prøver å finne ut av hva de vil gjøre med livet sitt og menn som bare vil ha en real sjanse. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Burde det ikke da være en kvote for folk som ikke var venner av Grei? Ellers står jo alle mannlige kvalifiserte kandidater helt maktesløse? De får ikke jobben fordi de ikke er del av denne klubben, og de er ikke kvinne så de blir ikke kvotert inn? Det virker jo nesten som om det er den gjennomsnittlige mannen som kommer verst ut av dette, men færrest muligheter.Slik jeg tenker om kvotering er det ikke bare for å få en jevn fordeling der og da, men også for å bryte oppe en kultur, som virker ekskluderende, og skape en ny kultur på sikt som passer for flere. Og forhåpentligvis kanskje en opplever at den nye kulturen gir andre bonuser vi ikke hadde forventet. Kvotering er nok den letteste og mest effektive måten å gjøre det på. Skulle vi prøvd å endre kulturen først er jeg redd det hadde blitt veldig mye byråkrati og svært lite resultater Endret 29. juni 2018 av Anatman 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor kvotering skulle føre til færre venneansettelser. Kvinner ansetter også etter bekjentskaper og det finnes arbeidsplasser med kvinneklubber. Å innføre strengere krav relatert til venneansettelser vil ha effekt, men det vil ikke være synlig i statistikken. Kvotering er veldig synlig, men det rammer gjerne menn som ikke har noen fordeler av gutteklubben, mens de som har fordeler kan fortsette som før. Kvotering øker derfor forskjellene mellom menn som gjør bra og menn som sliter. Endret 29. juni 2018 av Camlon 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Forhåpentligvis brytes disse "klubbene" noe opp av at man innfører kvinner også, men ellers ja. Hvorfor tror du kvinner ikke er i stand til å integrere seg i den allerede eksisterende kulturen? 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Nei, ingen tanker er forbudt. Forbudt og forbudt, fru Blom. Men noen "tanker"/meninger er mer lønnsomme enn andre. Her er litt smuglesing fra resett.no og som støtter dette: https://resett.no/2018/06/28/oystein-stray-spetalen-veldig-mange-er-feige/ Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Skal gi dere en annen forbudt tanke. Norge, som arealmessig er større enn visse nasjoner som rommer over 100 millioner mennesker, har kun ca 5 millioner mennesker, hvor 12-13% av befolkningen er innvandrere. Fødselsraten var i 2016 og 2017 1.7 barn per par. Fortsetter det på dette viset vil det etniske norske folket svinne hen. Anklagene mot meg nå er allerede utformet i hodene til visse lesere. Er for meg ingen annen måte å se kvinnene på enn med kjærlighet og respekt, men det kommer tanker med dette enorme presset for at at kvinner skal være like mye i jobb som menn (spunnet som likestilling, lik karriere mulighet, lik stilling osv) i stedet for kjernefamilien som får 2-4 barn. Kvinner som faktisk ønsker å være hjemme med barn og å ta imot mannen når han kommer hjem, passer ikke inn. Minst av alt økonomisk. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Vet du hva kvotering er for noe? Kvotering betyr at man skal ansette etter kjønn istedenfor etter kompetanse. Om det er positiv diskriminering av menn, så vil de fortsette å drive med positiv diskriminering for viktige ansatte og ledere. For å få høy nok andel kvinner vil de diskriminere menn som kan lett erstattes. På den måten løser man problemet statistisk. Menn som deg, som fortsetter å tjene på at du er mann, kan da le av de tapermennene som ikke får jobb fordi de blir kvotert bort. Ikke alt måles i kompetanse. Kvinner og menn kan lage svært forskjellige filmverk basert på at de er forskjellige kjønn. Det kan jo sees på som en berikelse i seg selv. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Ikke alt måles i kompetanse. Kvinner og menn kan lage svært forskjellige filmverk basert på at de er forskjellige kjønn. Det kan jo sees på som en berikelse i seg selv. Han sa at de ikke fikk jobben fordi de er ikke kvalifisert nok, og da har han misforstått hva kvotering er for noe. Det du nevner er hovedargumentet for kvotering. Det fører til en berikelse som ikke kan måles i et bedriftsbudsjett. F.eks. det fører til bedre likestilling eller mer representative filmer. For meg er dette et mer ideologisk spørsmål. Er det greit å diskriminere en gruppe for å tjene samfunnet, og da vil jeg si nei. Det finnes heller ingen garanti for at det vil tjene samfunnet. Endret 7. juli 2018 av Camlon Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Han sa at de ikke fikk jobben fordi de er ikke kvalifisert nok, og da har han misforstått hva kvotering er for noe. Det du nevner er hovedargumentet for kvotering. Det fører til en berikelse som ikke kan måles i et bedriftsbudsjett. F.eks. det fører til bedre likestilling eller mer representative filmer. For meg er dette et mer ideologisk spørsmål. Er det greit å diskriminere en gruppe for å tjene samfunnet, og da vil jeg si nei. Det finnes heller ingen garanti for at det vil tjene samfunnet. Å rangere "kompetanse" til søkere er ikke alltid en statisk greie. Har alle på et arbeidssted mye samme kompetanse, så kan alternativ kompetanse/erfaring ha ekstra verdi. Er det f.eks. manns-/kvinne-dominans i en aktuell setting, så kan det å "komplettere" feilaktig oppfattes som diskriminering eller "kvotering". Endret 8. juli 2018 av lada1 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Han sa at de ikke fikk jobben fordi de er ikke kvalifisert nok, og da har han misforstått hva kvotering er for noe. Det du nevner er hovedargumentet for kvotering. Det fører til en berikelse som ikke kan måles i et bedriftsbudsjett. F.eks. det fører til bedre likestilling eller mer representative filmer. For meg er dette et mer ideologisk spørsmål. Er det greit å diskriminere en gruppe for å tjene samfunnet, og da vil jeg si nei. Det finnes heller ingen garanti for at det vil tjene samfunnet. Sant, det finnes ingen garantier. Men, kvinner har litt andre måter å handle på. Så noen ganger så fungerer det bedre, og andre ganger så fungerer det sikkert ikke like godt. Sånn er det bare. Dessuten så er individet også avgjørende, og det kan også bety mye. Så hvordan kvotere inn litt kvinneandel som sikkert til en viss grad bare er litt sunt, uten å skulle overdrive det? Er kvinnene mer sosiale på godt og vondt? Dette er et eksempel på å være sosialt inkluderende? https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/jobbekspert-reagerer-paa-venninne-ansettelsen-i-innovasjon-norge-har-gaatt-uvanlig-raskt/24387354 Endret 8. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Nit-0.0 Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Som sagt tidligere, jeg tror ikke på noen falske forskjeller. Heller ikke kvinneundertrykking. Men for å si det slik, der jeg jobbet engang, satt en kvinne og nettopp krevet seksuell oppmerksomhet, som sjef for salg av Microsoft Windows. Selvfølgelig like tasteless som system selv. Så din argumentasjon virker jo ganske teoretisk for å si det mildt. The big fix, er jo hovedkonseptet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817978&hl= Lenke til kommentar
Bloatlord Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Det er jo bare for de gutta på toppen å trekke lodd. De som taper må gå ut å si de identifiserer seg som kvinne, så får alle beholde jobben Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Slutt å tull! Det finnes ikke noe som heter kjønn, det finnes ingen forskjeller, alle mennesker er like. Noe normal seksualitet finnes det heller ikke, alt er normalt. Alle mennesker er helt like, derfor kan vi like gjerne ta inn mennesker fra hele verden til Norge. Mvh, Sark Dato: førkrigstiden Ps. Å tenke noe annet er forbudt og vil nok snart lovfestes. Ikke rart krigen er på vei. Zombier utgjør nå en fare for hele verden på mange fronter: Lenke til kommentar
nagina Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Old news, trenger ikke å repetere men det er likevel forskjell på kvinner og menn, vil eller ikke. Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 For å være helt ærlig, det som egentlig irriterer meg mest i en debatt, og som vi ofte ser i youtube videoer, er at motpartene avbryter hverandre og prater i munnen på hverandre. Wait for your turn asshole! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå