Emancipate Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Arbeidsmiljøet er langt bedre med flere kvinner og bedre balanse mellom kjønnene Man må være klar over at det er en forskjell på å "bruke" kvinnene for å oppnå noe (bedre arbeidsmiljø, bedre bunnlinje, etc), og å faktisk gi kvinner frihet. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 (endret) Man må være klar over at det er en forskjell på å "bruke" kvinnene for å oppnå noe (bedre arbeidsmiljø, bedre bunnlinje, etc), og å faktisk gi kvinner frihet. Selvsagt, men ikke så relevant i dette tilfellet - i min bransje (filmbransjen) har det lenge vært et problem at kvinner ikke har hatt en like enkel vei til ansettelser/å bli innleid som menn fordi mange av fagfunksjonene og spesielt ledderroller tradisjonelt har vært mannsdominert. Med denne kvoteringen er fordommene gradvis på vei bort, heldigvis. Snart trenger vi ikke kvotere lenger. Endret 28. juni 2018 av Snikpellik Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Selvsagt, men ikke så relevant i dette tilfellet - i min bransje (filmbransjen) har det lenge vært et problem at kvinner ikke har hatt en like enkel vei til ansettelser/å bli innleid som menn fordi mange av fagfunksjonene og spesielt ledderroller tradisjonelt har vært mannsdominert. Med denne kvoteringen er fordommene gradvis på vei bort, heldigvis. Snart trenger vi ikke kvotere lenger. Kvotering treffer ganske ulikt. Mennene som sitter på toppen merker ingenting, og mennene som opplever effekten av kvoteringen får seg ikke jobb. Det finnes forresten mange mannsdominerte yrker som foretrekker å ansette kvinner fordi de ønsker å øke kvinneandelen. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Kvotering treffer ganske ulikt. Mennene som sitter på toppen merker ingenting, og mennene som opplever effekten av kvoteringen får seg ikke jobb. Hensikten med kvoteringen i filmbransjen er nettopp å endre dette, da det gjelder nøkkelposisjoner. Altså inkludert produsentene på toppen. Dette har endret seg de siste årene, og det er nå flere kvinner som produserer film i Norge. Sårt tiltrengt og det har hevet standarden i bransjen med flere dyktige produsenter. At menn eventuelt ikke får jobb som følge av dette er ikke på grunn av kvinner, men mangel på kompetanse. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 (endret) Hensikten med kvoteringen i filmbransjen er nettopp å endre dette, da det gjelder nøkkelposisjoner. Altså inkludert produsentene på toppen. Dette har endret seg de siste årene, og det er nå flere kvinner som produserer film i Norge. Sårt tiltrengt og det har hevet standarden i bransjen med flere dyktige produsenter. At menn eventuelt ikke får jobb som følge av dette er ikke på grunn av kvinner, men mangel på kompetanse. Vet du hva kvotering er for noe? Kvotering betyr at man skal ansette etter kjønn istedenfor etter kompetanse. Om det er positiv diskriminering av menn, så vil de fortsette å drive med positiv diskriminering for viktige ansatte og ledere. For å få høy nok andel kvinner vil de diskriminere menn som kan lett erstattes. På den måten løser man problemet statistisk. Menn som deg, som fortsetter å tjene på at du er mann, kan da le av de tapermennene som ikke får jobb fordi de blir kvotert bort. Endret 28. juni 2018 av Camlon 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 (endret) Har ikke hevdet noe som motsier det du skriver der? Er langt på vei enig, men jeg mener kvotering fungerer godt når det gjøres i bransjer som er ekstremt skjevfordelt og som er i stor vekst. Spesielt i filmbransjen, som i stor grad er prosjektbaserte stillinger eller innleie med fakturering. Såvidt meg bekjent er det ingen produsenter eller ansatte som har måtte gå eller fått mindre jobb som følge av kvotering, i hvert fall ikke i de større produksjonsselskapene. Dette fordi bransen er i vekst. Endret 28. juni 2018 av Snikpellik Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 (endret) ... men jeg mener kvotering fungerer godt når det gjøres i bransjer som er ekstremt skjevfordelt og som er i stor vekst. ... Kommentar; Det er lov med "moderat kjønnkvotering" av kvinner, arbeidsgivere har ikke samme muligheter mht. menn. Menn har sin egen lille lov, de omfattes ikke av likestillingsloven vedr. dette. Hvilke mulighetere som lgger i begrepet "moderat kjønnkvotering" er jeg noe usikker på... Edit/note; Det var forslag i 2017 for å endre likstillingsloven slik at den behandlet kjønnene likt vedr. kvotering, men jeg vet ikke om det er blitt vedtatt. "Radikal" kjønnskvotering betyr at man ansetter det underrepresenterte kjønn på tross av at andre søkere er bedre kvalifisert. Radikal kjønnskvotering er ikke tillatt i Norge. Dette er slått fast i EUs rettspraksis og Norge er gjennom EØS-avtalen forpliktet til å følge EUs rettspraksis på dette området. Endret 28. juni 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 I min bransje ble det for tre år siden vedtatt at 40% av nøkkelstaben skal være kvinner. En god ting, mener jeg. Arbeidsmiljøet er langt bedre med flere kvinner og bedre balanse mellom kjønnene. Og mange har nok opplevd å bli oversett nettopp fordi de er kvinner tidligere, så det er en god måte å få flere dyktige kvinner inn i bransjen. Problemet med dette er at ved å kvotere inn så sier man rett og slett at kvinner ikke klarer det på egenhånd, og det er iinfantilisering. Man burde legge rette til at de med best kriterier får jobben uansett hva slags kjønn de er. Innkvoteringer er ikke likestilling, selv om det påstås å brukes til vårt beste. Jeg vil helst ikke bli fortalt hva som er mitt beste, eller at man skal ugyldiggjøre det harde arbeidet til både kvinner og menn på bakgrunn av hva de har mellom beina, ved å prøve å unngå å være sexist ender de opp med å være de mest sexisiste av de alle. 6 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Problemet med dette er at ved å kvotere inn så sier man rett og slett at kvinner ikke klarer det på egenhåndNei, man sier at Gutteklubben Grei ansetter vennene sine, noe jeg har stor tro på at faktisk skjer. 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Nei, man sier at Gutteklubben Grei ansetter vennene sine, noe jeg har stor tro på at faktisk skjer. Da burde det være fokuset, å bryte ned de tradisjonene, ikke å tvinge kvinner til å gjøre det du syns er rett. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Målet er likestilling og virkemiddelet er såkalt positiv diskriminering, det betyr at det kjønnet som er underrepresentert skal prioriteres.Det er ulovlig å ikke diskriminere og ansette den best kvalifiserte kandidaten. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Stusset over denne da jeg leste den i DN. Mannen sier at han mener det viktigste er å gi kvinner frihet og mulighet til å velge selv, ikke prosentandeler. Dette presterer likestillingsministeren å avfeie som holdninger vi må til livs, uten å argumentere mot noe av innholdet i det han sier eller påpeke hva som er galt. I tillegg understreker hun at hun ikke trodde slike spørsmål ble stilt lenger. Det sier noe om hvor godt isolert en sitter inne i sin egen boble, og hvor ideologisk styrt og fastsatt "likestilling" virker å være blant de som er ment å gjennomføre den. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Da burde det være fokuset, å bryte ned de tradisjonene, ikke å tvinge kvinner til å gjøre det du syns er rett.Hvem tvinger kvinner? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Målet er likestilling og virkemiddelet er såkalt positiv diskriminering, det betyr at det kjønnet som er underrepresentert skal prioriteres. Det er ulovlig å ikke diskriminere og ansette den best kvalifiserte kandidaten. Snur alt på hodet. Intet nytt under solen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Hvem tvinger kvinner? Du kan pakke det i en så fin forpakning du bare vil, det forandrer ikke faktumet at mange kvinner vil føle seg tvunget til å ta en vei de ikke hadde tatt hadde de ikke følt presset som samfunnet legger på dem angående hva de burde gjøre med sitt liv. Er ikke rart folk blir mer og mer deprimert. Vi burde bryte ned kjønnsrollene, ikke lage nye. Dette er ikke en kamp mot kvinner, men for ekte likestilling og likeverd. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Du kan pakke det i en så fin forpakning du bare vil, det forandrer ikke faktumet at mange kvinner vil føle seg tvunget til å ta en vei de ikke hadde tatt hadde de ikke følt presset som samfunnet legger på dem angående hva de burde gjøre med sitt liv. Er ikke rart folk blir mer og mer deprimert. Vi burde bryte ned kjønnsrollene, ikke lage nye. Dette er ikke en kamp mot kvinner, men for ekte likestilling og likeverd. OK, her er vi grunnleggende uenige, og dette blir jo en debatt med subjektive meninger. Men hva foreslår du å gjøre istedenfor det vi gjør idag? Altså for å bryte ned de tradisjonelle barrierene i samfunnet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 (endret) Oppfordre og tilrettelegge for mangefold, er mye bedre enn å prøve å tvinge det frem på bekostning av folk fra begge kjønn. Endret 28. juni 2018 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Problemet med dette er at ved å kvotere inn så sier man rett og slett at kvinner ikke klarer det på egenhånd, og det er iinfantilisering. I noen tilfeller er jeg enig i det. Men i mange bransjer er det gutteklubben grei som sitter på toppen og ansetter hverandre, mens bedre kvalifiserte kvinner blir forbigått. Kvotering er en måte å røske opp i den ukulturen. Dette har bedret seg, heldigvis. Endret 29. juni 2018 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) I noen tilfeller er jeg enig i det. Men i mange bransjer er det gutteklubben grei som sitter på toppen og ansetter hverandre, mens bedre kvalifiserte kvinner blir forbigått. Kvotering er en måte å røske opp i den ukulturen. Dette har bedret seg, heldigvis. Det er nok i alle fall denne typen oppfatninger slik politikk er basert på, selv om det er vanskelig å si om dette i særlig grad er reelt. For min del blir det vanskelig å ta påstanden om "gutteklubben grei" seriøst om en ikke sammenligner med antall potensielle kvinnelige kandidater i nevnte bransjer. Jeg nevnte tidligere hvordan en del mente det var ille med for få kvinnelige ledere i politiet, samtidig som mye tyder på at antallet i realiteten er høyt i forhold til andre faktorer, som antall kvinner, kvinners arbeidsmengde og prioriteringer osv. Når en observerer at ryggmargsrefleksen ofte er å skylde på forskjellige former for "urettferdighet" eller "gutteklubber" spørs det hvor reelle disse er sammenlignet med hvor hyppig de brukes som syndebukk. Endret 29. juni 2018 av herzeleid 4 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Nei, man sier at Gutteklubben Grei ansetter vennene sine, noe jeg har stor tro på at faktisk skjer. Da diskriminerer de mot alle og ikke bare kvinner. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå