Gå til innhold

Noen tanker er forbudt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Direkte FLAUT av likestillingsminister Helleland å svare på en så ufin måte. Jeg klarer ikke, selv om jeg virkelig legger godviljen til, å se hva som er så galt med det som Johannson sier.

Men når det er sagt: at politikere sier tullete ting, det bør man jo ikke bli spesielt overrasket over. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at helleland reagerte på denne biten:

"Jeg ville heller satset maksimalt på at kvinnene gis de beste mulighetene gjennom politiske rammebetingelser, men ikke minst bedriftsinternt til å realisere egne personlige ønsker,"

Ett slik kvinnefiendtlig syn, at de ikke klarer noe selv, det hører fortiden til. Det eneste riktige er at alle gis like muligheter, både politisk og bedriftsinternt, så alle får like muligheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette viser hvor giftig den offentlig debatten er blitt. Man får ikke lov å engang reflektere over årsaken til skjev kjønnsfordeling i diverse yrker. Man blir valset ned med en gang om at «dette er holdninger vi må endre».

Det er mange områder hvor det gjeldende populistiske syn ikke kan kritiseres. Hvor det etablerte syn antas være fakta i slik grad at alle tvil nedsables som urimeligheter og ikke ofres en tanke.

I disse tilfeller må det ofte må det en ny generasjon til for at den populistiske holdning skal kunne endres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det forbauser meg stadig hvordan folk misforstår likestilling. Ja, i bunn handler det om like muligheter og like rettigheter. Der har vi kommet langt i Norge. Men vi sliter fortsatt med disse gamle barrierene "kvinne-yrker" og "manne-yrker". Det er ingen grunn til å holde fast på disse foreldede tankene. Derfor er jobben til en likestillingsminister å "presse" frem holdningsendringer i samfunnet ved bruk av ulike virkemidler. Tanken er ikke at kvinner skal "ta over" arbeidslivet, men at de skal kunne ta del på lik linje med menn og kunne konkurrere på lik linje. Se bare på hva NRK har gjort i VM med kvinnelig kommentator. Jada, hun er sikkert kvotert inn på kvinnekvoten, men det var pokker så viktig også. Hun trakker opp et spor som fremtidige kvinner kan bruke. Vi trenger foregangskvinnene, så om disse får litt ekstra hjelp i begynnelsen, så er det helt fint.

Lenke til kommentar

Det forbauser meg stadig hvordan folk misforstår likestilling. Ja, i bunn handler det om like muligheter og like rettigheter. Der har vi kommet langt i Norge. Men vi sliter fortsatt med disse gamle barrierene "kvinne-yrker" og "manne-yrker". Det er ingen grunn til å holde fast på disse foreldede tankene. Derfor er jobben til en likestillingsminister å "presse" frem holdningsendringer i samfunnet ved bruk av ulike virkemidler. Tanken er ikke at kvinner skal "ta over" arbeidslivet, men at de skal kunne ta del på lik linje med menn og kunne konkurrere på lik linje. Se bare på hva NRK har gjort i VM med kvinnelig kommentator. Jada, hun er sikkert kvotert inn på kvinnekvoten, men det var pokker så viktig også. Hun trakker opp et spor som fremtidige kvinner kan bruke. Vi trenger foregangskvinnene, så om disse får litt ekstra hjelp i begynnelsen, så er det helt fint.

Du er HELT fremmed for at det kan finnes biologiske forskjeller mellom kjønnene slik at fritt valg medfører forskjeller i kjønnsfordeling i forskjellige yrker?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du er HELT fremmed for at det kan finnes biologiske forskjeller mellom kjønnene slik at fritt valg medfører forskjeller i kjønnsfordeling i forskjellige yrker?

Absolutt ikke. Biologiske forskjeller finnes helt klart. Men la oss utfordre vårt tankesett litt. Tenk om vi tar feil om biologien og at kvinner er mye bedre ledere (f.eks) enn menn. Det skader da ikke å prøve litt vel?

Lenke til kommentar

Helt enig. Og akkurat eksempelet du bruker med Lise Klaveness er godt, det illustrerer fint at det har skjedd positive ting i løpet av de siste årene. 

Under forrige VM satt hun i studio, og da ble hun hetset og kritisert mye bare fordi hun er kvinne. I år har det vært mindre av det, til tross for at hun nå er enda mer fremtredende som kommentator. Det har vært noe hetsing av henne på Facebook og Twitter, men langt mindre enn forrige gang.

Under VM i Brasil husker jeg også godt at internasjonale medier skrev artikler om at vi hadde to kvinner i fotballstudio (Carina Olset og Lise Klaveness). Tenk det. Fortsatt en vei å gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste synes jeg er at det er lik lønn for likt arbeid. Nå er jo lederstillinger noe verre å tolke lønnen for, siden det nok er betydelige større muligheter for lønnsforhandlinger når bedriften blir temmelig avhengig av en fungerende leder. Kjønnskvoteringen for ledere er vel kommet for å bli i de større bedriftene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det forbauser meg stadig hvordan folk misforstår likestilling. Ja, i bunn handler det om like muligheter og like rettigheter. Der har vi kommet langt i Norge. Men vi sliter fortsatt med disse gamle barrierene "kvinne-yrker" og "manne-yrker". Det er ingen grunn til å holde fast på disse foreldede tankene. Derfor er jobben til en likestillingsminister å "presse" frem holdningsendringer i samfunnet ved bruk av ulike virkemidler.

Det er få som kjemper for flere kvinnelige søppeltømmere eller flere mannlige psykologer. Det hender noen sier at fordelingen bør være bedre, men det er ikke noe de vil kjempe for.

Hovedfokuset handler om å få kvinner inn i gode jobber, fordi det vil øke kvinnenes innflytelse i samfunnet. Jeg sier ikke at det er negativt, bare at det handler ikke om å eliminere kvinner og manneyrker.

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Biologiske forskjeller finnes helt klart. Men la oss utfordre vårt tankesett litt. Tenk om vi tar feil om biologien og at kvinner er mye bedre ledere (f.eks) enn menn. Det skader da ikke å prøve litt vel?

Ja, kvinner kan være bedre ledere enn menn, men det var ikke temaet her, men om de faktisk har lyst til å være ledere.

Jeg tror begge kjønn kan klare de fleste ting hvis de prøver, men det er forskjell på preferansene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hva kvinner har lyst til å bli kan jo fort formes av hvordan samfunn de vokser opp i. Hvis man vokser opp med at det bare er mannlige ledere, så er det kanskje ikke noe man engang vil vurdere som ett valg.

Hvis unge jenter ser at det finnes karrierer utenfor tradisjonelle kvinneyrker vil de kanskje velge annerledes enn det man tradisjonelt sett har gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Johannson mener altså at vi kanskje skal fokusere på kvinners faktiske frie valg, heller enn hva dette fører til av prosentvis kjønnsfordeling på gruppenivå. Det er skremmende at ministern reagerer negativt på dette, fordi implikasjonen er jo at kvinner må tvinges til å velge i strid med egne frie ønsker.

Dette er hvorfor jeg ikke er helt med på likestillingsbølgen lenger, det føles mer som om du blir sett ned på hvis du ikke velger rett og velger å ha en høyere stilling, du blir infantilisert hvis dine retninger i livet ikke stemmer med det samfunnet mener du burde velge.

Likestilling burde ikke handle om å tvinge folk til å gjøre noe fordi vi syns det er best for dem og kvinner generelt, men at kvinner kan velge akkurat som de vil utifra hva de selv ønsker for dem selv, om det så er å ta på seg den tradisjonelle husmorrollen. Det burde respekteres hvis vi snakker om ekte likestilling. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er få som kjemper for flere kvinnelige søppeltømmere eller flere mannlige psykologer. Det hender noen sier at fordelingen bør være bedre, men det er ikke noe de vil kjempe for.

Hovedfokuset handler om å få kvinner inn i gode jobber, fordi det vil øke kvinnenes innflytelse i samfunnet. Jeg sier ikke at det er negativt, bare at det handler ikke om å eliminere kvinner og manneyrker.

Ja, jeg sier ikke at de har et perfekt ideologisk standpunkt, men det er da mye bedre enn å bare late som ingenting og fortsette med status quo. Jeg har også inntrykk av at folk liker når de ser f.eks. kvinnelige søppeltømmere, men dette er jo selvfølgelig helt anekdotisk.

Lenke til kommentar

Kvinner er kvinner, definitivt.
I min mere naive ungdom hadde jeg faktisk et forhold til en likestillingskvinne.

Men det var idioti, å høre på. Og hun var tilslutt utro med en mann som bryr seg lite om det, og det ble slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I min bransje ble det for tre år siden vedtatt at 40% av nøkkelstaben skal være kvinner. En god ting, mener jeg. Arbeidsmiljøet er langt bedre med flere kvinner og bedre balanse mellom kjønnene. Og mange har nok opplevd å bli oversett nettopp fordi de er kvinner tidligere, så det er en god måte å få flere dyktige kvinner inn i bransjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...