Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bli anmeld

Anbefalte innlegg

Ja det er den.Har snakt med 1 advokat og han sier Som jeg skrev vil ikke tyveri av kr. 1300 få betydning for oppholdet ditt. Det er alvorlige kriminelle handlinger som kan føre til utvisning – det vil si handlinger som minst fører til fengselsstraff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja det er den.Har snakt med 1 advokat og han sier Som jeg skrev vil ikke tyveri av kr. 1300 få betydning for oppholdet ditt. Det er alvorlige kriminelle handlinger som kan føre til utvisning – det vil si handlinger som minst fører til fengselsstraff.

Da er du heldig i den forstand. Men jeg håper ihvertfall du har lært deg at å stjele ikke lønner seg, om det er 1500 kr eller 1 million. Du vil bli fakket, og når du først er det kommer konsekvensene, spesielt for deg som ikke har statsborgerskap. Du har vært ekstremt dumdristig! 

Lenke til kommentar

Grensa mellom nasking og tjuveri ligg gjerne på ca 3000 kr, så er det tjuveriet som blir anmeldt så går det som nasking.

Blir det etterforska som underslag fordi dette var pengar som du var betrodd med gjennom din stilling, så er det litt verre.

Kalles det nasking også hvis det er kontanter? Altså om jeg ser en åpen kasse på Rema og napper ut 2500kr, så er det nasking og ikke tyveri?

Lenke til kommentar

Kalles det nasking også hvis det er kontanter? Altså om jeg ser en åpen kasse på Rema og napper ut 2500kr, så er det nasking og ikke tyveri?

Etter som eg forstår så er det verdien som er det avgjerande, så om ein stjel 2500 kr i kontanta eller i indrefillet skal derfor ikkje ha nevneverdig betydning.

Men merk at 3000 kroners grensa er i vurdering som politiet gjer. Det er derfor mulig at tjuveri av kontantar blir vurdert som meir alvorleg i eit slikt tilfelle.

Forøvrig så burde eg ikkje nemnt nasking. I den nye straffelova er nasking erstatta med mindre tyveri.

Den nye straffelova sorterer alovrlegheita av tjuveri slik:

§ 321. Tyveri

For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.

Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 322. Grovt tyveri

Grovt tyveri straffes med bot eller fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om

a) det gjaldt en betydelig verdi, b) gjerningspersonen har tatt seg inn i bolig eller fritidshus, c) det har et profesjonelt preg, eller d) det av andre grunner er av en særlig farlig eller samfunnsskadelig art. 0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 323. Mindre tyveri

Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det.

Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
Lenke til kommentar

Men er det alvorlige kriminelle handlinger i Norge?

Å stjele 1300 kroner går under bestemmelsen om mindre tyveri (tidligere "naskeri"). Mindre tyveri straffes kun med bot. Det er fordi det er så lite at det ikke egner seg for fengselsstraff.

Så nei, tyveri av 1300 kroner regnes ikke som en alvorlig kriminell handling.

Likevel, snakk om å bekrefte fordommer om innvandrere...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Å stjele 1300 kroner går under bestemmelsen om mindre tyveri (tidligere "naskeri"). Mindre tyveri straffes kun med bot. Det er fordi det er så lite at det ikke egner seg for fengselsstraff.

Så nei, tyveri av 1300 kroner regnes ikke som en alvorlig kriminell handling.

Likevel, snakk om å bekrefte fordommer om innvandrere...

Har det kommet noe rettspraksis på dette enda? Hvis ikke så er det vel uklart hvor denne grensen går?

Lenke til kommentar

Hvor mye kan arbeidsgiver bevise? Har du signert på noe, har de videobevis eller lignende? Dersom du har underslått mer enn bare de 1500, men kun er tatt for dette beløpet, kan det være du er tjent med å la saken gå sin gang.

I butikkbransjen er det uvanlig å politianmelde ansatte for underslag av småbeløp, fordi det kan medføre komplikasjoner i forhold til oppsigelsen dersom saken blir henlagt eller den mistenkte blir frikjent. Det er mindre krav til bevis for å få til en gyldig oppsigelse, enn for å få noen straffedømt, men butikken har utrolig lite å tjene på å få deg straffet, annet en avskrekkende effekt og "payback" for underslaget.

Dersom arbeidsgiver ikke har solide bevis (video som tydelig viser at underslag har funnet sted, eller skriftlig tilståelse) for at et underslag har funnet sted, går det an å prøve på nytt å argumentere overfor arbeidsgiver at arbeidsgiver er tjent med å droppe anmeldelse. Det holder ikke at det mangler penger i kassen, fordi dette kan skyldes kassererfeil eller at andre har forsynt seg, og en eventuell muntlig tilståelse overfor sjefen holder heller ikke, da denne blir motpart i saken. Riset bak speilet (ditt argument) er at du nekter å gå frivillig dersom arbeidsgiver ikke etterkommer ønsket om å droppe politianmeldelse, og at du kommer til å kreve lønn for oppsigelsestiden dersom du ikke blir straffet. Det er sikkert andre som kan svare bedre på det, men bor du rette stedet i landet, er nok sannsynligheten for faktisk å bli straffet heller moderat, uavhengig av hvor solide bevisene er, på grunn av kapasitetsproblemer hos politiet. Avhengig av hvor mye du har jobbet de siste månedene, kan krav om etterlønn komme opp i flere titall tusen for arbeidsgiver. De kan vinne fram med at oppsigelsen er gyldig, men det er en risiko også for arbeidsgiver.

Det var noen som skrev noe om saksomkostninger på 50000 +. Om saken skulle gå videre, er det vanlig å kunne komme til en løsning som medfører minimalt med saksomkostninger, som for eksempel ved tilståesesdom. Med mindre du bor på en bitteliten plass hvor alle kjenner alle, er det ikke noe problem å få jobb i butikk eller lignende selv med dom på underslag. Butikksjefer har ingen adgang til kontroll av vandel.

Lenke til kommentar

Jeg sa i gar at jeg vil og skal betale den.Men han sier uansett de skal anmelde.Jeg har spørt flere ganger plz kan jeg bare betale og ikke anmeld meg

Du har garantert stjålet flere ganger tidligere. Tviler på at du var så uheldig å bli tatt første gang du begikk et lovbrudd.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir mest sannsynlig henlagt, noen som tror at Politiet gidder bruke masse tid og ressurser på 1300,- ?

Det er ihvertfall vanlig at de som blir tatt for nasking i butikker straffes, men da mottar politiet som regel en signert tilståelse på et anmeldelseskjema. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...