Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bli anmeld

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har stjelt fra jobben 1300 kr? Og de fant den ut.Da hadde møte i går med sjefen og ein annen som nøttera alt.Og de komme at de skal anmelde meg til politi. ? Jeg er så redd hva kan skjer? Hvor lenge skal jeg vente på svar? Kosen de skal ta kontakt meg meg? Jeg skal fornye opphold denne monader.Er det farlig hvis de anmelde ,kan jeg miste opphold?ka må jeg gjøre nå?

Anonymous poster hash: e63f9...851

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan absolutt miste oppholdstillatelse dersom du begår kriminelle handlinger. 

Les mer om dette her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/a-miste-en-permanent-oppholdstillatelse/#link-10508

Når du immigrerer til et annet land, og ber om opphold, er det som regel også vise forpliktelser som du må oppfylle for å kunne forsette å bo i landet. Å drive med kriminalitet som å stjele er en av forpliktelsene du har brutt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det kommer vel også ann på hva slags oppholdtilatelse du har, er man flykning kan man som regel ikke bli sendt tilbake til krig hvis man risiker å død. Vertfall ikke ved små forbrytelser.

Men har du kun arbeidtilatelse i et annet land ikke beskyttelse kan du bli sendt ut.

Men tror ikke en bot er nok eller mindre forbrytelser. Så tror du risiker en bot eller samfunnsstraff.

Samt å miste jobben. Men det er ikke bra hvis du søker ny jobb.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kan absolutt miste oppholdstillatelse dersom du begår kriminelle handlinger.

Les mer om dette her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/a-miste-en-permanent-oppholdstillatelse/#link-10508

Når du immigrerer til et annet land, og ber om opphold, er det som regel også vise forpliktelser som du må oppfylle for å kunne forsette å bo i landet. Å drive med kriminalitet som å stjele er en av forpliktelsene du har brutt.

Anonymous poster hash: e63f9...851

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men er det alvorlige kriminelle handlinger i Norge?

Å stjele er en alvorlig handling ja. 

Du brøt tilliten til vedkommende som drev butikken, og det er en svært alvorlig. Dette handler først og fremst om respekt ovenfor vedkommende, og dersom du blir anmeldt kan du nok forvente en rettssak, som medfører at du blir dømt for ugjerningen. Som LMH1 skriver over, så kan det godt være du slipper unna lett med samfunnsstraff, og jeg tviler på at du får fengselsstraff, men du må nok pålelage deg en eller annen straff. 

Dette vil heller ikke se bra ut på rullebladet, og du vil nok måtte belage deg på at neste arbeidsgiver kommer til å finne ut om dette, dersom de ber om attest fra politiet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du får ikke fengsel for dette, men bot/samfunnstraff er sansynelig. Om du blir kastet ut av landet har ikke jeg noe belegg for å svare på, men du kan nok slite litt med å få deg jobb igjen. Du får neppe noen gode referanser fra din nåværende arbeidsgiver...

Også 1300 kroner da... Det er jo knapt en dagslønn...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke alvorlig handling nok å bli kastet ut.

Underslag og grov tyveri er jo verre, finnes de som har stjålet 100 000 kr ved bankoverføringer ved å være økonom.

Slik er vel langt mere alvorlig.

Dette vil heller ikke se bra ut på rullebladet, og du vil nok måtte belage deg på at neste arbeidsgiver kommer til å finne ut om dette, dersom de ber om attest fra politiet.

Kommer vel ann på jobben man får neppe jobb som økonom eller politi vertfall eller skole.

Men det kan jo finnes jobber hvor man ikke kan stjele noe. Skuespiller eller artist eller starte sin eget firma.

Du får neppe noen gode referanser fra din nåværende arbeidsgiver...

Tror du arbeidsgiver gidder å bruke tiden sin på å gå i detaljer? Man har jo også personvern. Men tviler på arbeidsgiver vil si fort personen bør man styre unna og ønsker ikke å kommentere det ytteligere.

Hvis firmaer vertfall store snakker stygt om sine ansatte kan det gi bedriften dårlig omdømme. Personen kan jo legge ut attesten om firmaet på facebook\instagram og snakke stygt om firmaet. Da personen har lite å tape på det. Så jeg tror fleste firmaer ønsker å løse det å kreve tilbake pengene og si opp personen og man får ingen attest. Da det ikke er vits å bruke tiden sin på det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sjølv om saka blir anmeldt så er det ikkje sikkert det skjer noke meir frå politiets side.

Grensa mellom nasking og tjuveri ligg gjerne på ca 3000 kr, så er det tjuveriet som blir anmeldt så går det som nasking.

Blir det etterforska som underslag fordi dette var pengar som du var betrodd med gjennom din stilling, så er det litt verre.

Den største trusselen her er nok om du får behalde jobben, og om du klarer å få deg ein ny jobb med dårleg referanse og attest frå noværande arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja kommer vel ann på prioriteringer, jeg tror de er slik først:

Firma\ tyven må ordne opp i mellom først.

Hvis det ikke løser seg er vel neste steg å ta med vakter\poltiet.

Jeg tror ikke politiet vil gjøre stort før firmaet er sikre på personen ikke vil betale for seg.

Men skulle saken komme for retten ville nok saksomkostninger og kostnad for politiet også dukke opp, det kan bli dyrt 50 000 kr eller ligdene i verstefall. Hvis det ikke er formidlene omstendigheter.

Har firmaet ikke overvåkningskamera eller kan bevise du stjal og du nekter må de bevise for å få deg dømt.

I en slik sak ville jeg tro hvis de har mulighet trekke deg i lønn heller en å gå til politiet.

Eller finne bedre løsning for et så mindre beløp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skaff deg advokat. Det er vel best eller dyrest.

Kanskje vente til du hører fra politiet. Hvis du gjør godt mulig du blir kalt inn på møte, så vurder de hva de gjør etter å ha hørt din forklaring.

Jeg tror først må politiet se på bevisene de har på deg. Før de vurder tiltak.

Har de dårlig beviser har de dårlig sak og saken blir vel fort henlagt hvis det tar mye tid å etterforske og det kan løses på bedre måte.

http://advokatvurdering.no/fri-rettshjelp

http://advokatvurdering.no/gratis-advokat

Prøv noe slikt kanskje?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror du arbeidsgiver gidder å bruke tiden sin på å gå i detaljer? Man har jo også personvern. Men tviler på arbeidsgiver vil si fort personen bør man styre unna og ønsker ikke å kommentere det ytteligere.

Hvis firmaer vertfall store snakker stygt om sine ansatte kan det gi bedriften dårlig omdømme. Personen kan jo legge ut attesten om firmaet på facebook\instagram og snakke stygt om firmaet. Da personen har lite å tape på det. Så jeg tror fleste firmaer ønsker å løse det å kreve tilbake pengene og si opp personen og man får ingen attest. Da det ikke er vits å bruke tiden sin på det.

For det første, så blander du attest og referanser. Og jo, selvfølgelig vil arbeidsgiver fraråde en eventuell ny arbeidsgiver i å ansette denne personen.

Han har stjålet fra bedriften.. Hvorfor i all verden skal arbeidsgiver da være grei mot denne personen?

Sluttattest har man krav på, så det at man ikke får dette er bare tull. Riktinok trenger det bare å stå at man jobbet der fra dato til dato. Men det er ikke noen god attest selv om det ikke står noe negativt.

Endret av Tmz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har stjålet fra bedriften.. Hvorfor i all verden skal arbeidsgiver da være grei mot denne personen?

Sluttattest har man krav på, så det at man ikke får dette er bare tull. Riktinok trenger det bare å stå at man jobbet der fra dato til dato. Men det er ikke noen god attest selv om det ikke står noe negativt.

Fordi det handler om omdømme til firmaet. Med mindre det er snakk om et useriøs firma som blosser i omdømme. Staten og kommune blosser vel i omdømme fordi de får penger fra staten uansett.

Hvis det var komplett\elkjøp dette handlet om ville du da levert pcen din på pcklinikken hvis du viste det har vært ansatte som har stjålet pc deler før? Man må i så fall tegne forsikring i så fall før man lever fra seg pcen for det ikke blir dyrere totalsett eller velge annet firma.

Vil tro attesten blir veldig kort i så fall. Er vel ikke krav om stor attest.

Folk klager de har stjålet 1500 kr som nesten ikke er noe penger.

BT: TV 2-ansatt siktet for million-underslag

En TV 2-ansatt i Bergen er pågrepet og siktet for underslag av rundt 15 millioner kroner, melder Bergens Tidende

Dette er sykt. Utrolig det er heletatt mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dersom de har anledning til å be om en attest. Når man kan be om det, og hva som står på den, er lovregulert. Du kan ikke bare be om det uten videre. Adgangen er noe begrenset, og for forholdet som TS kan bli straffet for er det kun på uttømmende attest dette vil vises.

Oppholdstillatelsen er av mye større problematikk for h*n.

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...