Gå til innhold

– Tallene er konservative, denne blir et skikkelig våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier at det ikke er mulig å få en så rask 0-100 tid? En elektrisk motor er så å si lineær i kraft, også fra null. I bunn og grunn handler det om kraft og friksjon. Høyere friksjon == potensiell høyere 0-100 tid, hence moar powah! Skulle vært interessant å vite hvis man bytter ut batteriet med et ikke-eksisterende et, som veier 1/10 og kan levere mer strøm, og satt på ultrasoft slicks, samt hatt en veioverflate som er laget kun for de dekkene for å kunne ha mest mulig grep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I sammenheng med lamburgini-kommentaren må jeg virkelig påpeke at en europeisk superbil(eller hyperbil for den saks skyld) er ikke definert av hvor raskt den gjør 0-100. De trenges toppfart, bremser, fart i svinger, m.m. og ikke bare akselerasjon.

 

En amerikansk superbil, som vi nå kjenner under navnet muskelbil, er vel i utgangspunktet hva tesla er nærmest men tradisjonelt før muskelbilens inntog var amerikanske superbiler gjerne veldig billige. Stort sett en v8 motor med bare 4 hjul og ett sete for å spare vekt, og det stemmer jo heller ikke godt med en dyr bil på flere tonn.

 

Så lenge bilen bare gjør det bra en kvart mile(US) av gangen er jeg enig med lambo i at det ikke er en superbil, først når den kan beviselig konkurrere rundt en bane er jeg villig til å innrømme at det er en superbil på samme måte som de europeiske superbilene. Og før de prøver seg på å konkurrere med superbilene burde de vel først fokusere på å klare å matche ytelsen til de europeiske sportsbilene.

 

Får så mange flashbacks til 'Fastest car' på netflix, alle hadde en bil laget for dragrace som de mente lett var raskere enn superbilene. Men det viste seg at for det meste er en superbil altfor godt laget til å bli slått av noe ett lite team kan komme opp med. Og selv om en av bilene var raskere på kvartmila enn en av superbilene så hadde den bilen ikke hatt sjangs mot superbilen om det bare var en svak sving og ikke rett fram, for ikke å snakke om at superbilen faktisk kunne yte det samme i flere hundre løp etter hverandre.

Endret av Civilix
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er mer interessert i om den har god nok kjøling til at den kan f.eks kjøre på bane. Om en kjører på f.eks Autobahn med Tesla, vil den overopphete hvis en holder over 200km/t etter en liten halvtime. (Og etter bare noen minutter om en holder 250km/t)

Lenke til kommentar

.. snip

 

Enig! Testen på om noe er en superbil er vel å klare et Endrurance race. Ikke nødvendigvis 24 timer, men i alle fall 8 eller 12 timer. Vinneren i årets 24 timers Le Mans kjøre 5 288 km, dvs en snitthastighet på 220 km/t.

 

Men elbiler burde faktisk kunne fungere i denne sammenhengen - faktisk er alle vinnere siden 2012 hybridbiler. Problemet er mangel på batterikapasitet.

 

Superbiler kjører også Endurance i klassene LMGTE PRO og LMGTE AM. Typisk Porsche 911, Ferrari 488 osv. De kjøre en 4 800 km på 24 timer de også, dvs snittfart på ca 200.

 

Så om Tesla vil ha denne definert som superbil - ja da forventer jeg at de stiller i Le Mans 2019 eller 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(...)Men elbiler burde faktisk kunne fungere i denne sammenhengen - faktisk er alle vinnere siden 2012 hybridbiler. Problemet er mangel på batterikapasitet.(...)

 

Batteriene i disse hybridene kan ikke sammenlignes med de i vanlige elbiler, de lader seg opp ved nedbremsing og bruker all energi etter hver enkelt sving. Det var en god grunn til at de i starten brukte svinghjul til å lagre energien før de fikk designet batteri som kunne motta og gi fra seg energi fort nok til motoren, og de batteriene de bruker i dag er laget for formålet og ville være ubrukelige uten noen bensinmotor som bringer bilen fra en sving til en annen hvor batteriet er tomt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier at det ikke er mulig å få en så rask 0-100 tid? En elektrisk motor er så å si lineær i kraft, også fra null. I bunn og grunn handler det om kraft og friksjon. Høyere friksjon == potensiell høyere 0-100 tid, hence moar powah! Skulle vært interessant å vite hvis man bytter ut batteriet med et ikke-eksisterende et, som veier 1/10 og kan levere mer strøm, og satt på ultrasoft slicks, samt hatt en veioverflate som er laget kun for de dekkene for å kunne ha mest mulig grep.

 

Trenger ikke gjøre det så komplisert. En Ford Fiesta eller VW Polo klarer 0-100 sprinten (fra stillestående til hundre - ikke det juksegreiene amerikanerne driver med) raskere med en 1,6 liter bensinturbo på møkkete asfalt med grove dekk. Jeg har all tro på at en Roadster vil klare 1,9 med rullende start og opp til 97 på ren asfalt.

Lenke til kommentar

Er mer interessert i om den har god nok kjøling til at den kan f.eks kjøre på bane. Om en kjører på f.eks Autobahn med Tesla, vil den overopphete hvis en holder over 200km/t etter en liten halvtime. (Og etter bare noen minutter om en holder 250km/t)

 

Nei. Den vil redusere ytelsen litt når den blir varm for å IKKE overopphete. Selv med litt redusert output holder den fint farta. (Men ja, den er ikke noen sportbil, og er ganske ubrukelig på bane)

Lenke til kommentar

 

.. snip

 

Enig! Testen på om noe er en superbil er vel å klare et Endrurance race. Ikke nødvendigvis 24 timer, men i alle fall 8 eller 12 timer. Vinneren i årets 24 timers Le Mans kjøre 5 288 km, dvs en snitthastighet på 220 km/t.

 

Men elbiler burde faktisk kunne fungere i denne sammenhengen - faktisk er alle vinnere siden 2012 hybridbiler. Problemet er mangel på batterikapasitet.

 

Superbiler kjører også Endurance i klassene LMGTE PRO og LMGTE AM. Typisk Porsche 911, Ferrari 488 osv. De kjøre en 4 800 km på 24 timer de også, dvs snittfart på ca 200.

 

Så om Tesla vil ha denne definert som superbil - ja da forventer jeg at de stiller i Le Mans 2019 eller 2020.

Og det er mange superbiler som kjører Le Mans? Kryr av Veyron, Chiron og Koenigsegg? Og 911 og 488 er akkurat samme biler som du får levert når du kjøper de i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I sammenheng med lamburgini-kommentaren må jeg virkelig påpeke at en europeisk superbil(eller hyperbil for den saks skyld) er ikke definert av hvor raskt den gjør 0-100. De trenges toppfart, bremser, fart i svinger, m.m. og ikke bare akselerasjon.

 

En amerikansk superbil, som vi nå kjenner under navnet muskelbil, er vel i utgangspunktet hva tesla er nærmest men tradisjonelt før muskelbilens inntog var amerikanske superbiler gjerne veldig billige. Stort sett en v8 motor med bare 4 hjul og ett sete for å spare vekt, og det stemmer jo heller ikke godt med en dyr bil på flere tonn.

 

Så lenge bilen bare gjør det bra en kvart mile(US) av gangen er jeg enig med lambo i at det ikke er en superbil, først når den kan beviselig konkurrere rundt en bane er jeg villig til å innrømme at det er en superbil på samme måte som de europeiske superbilene. Og før de prøver seg på å konkurrere med superbilene burde de vel først fokusere på å klare å matche ytelsen til de europeiske sportsbilene.

 

Får så mange flashbacks til 'Fastest car' på netflix, alle hadde en bil laget for dragrace som de mente lett var raskere enn superbilene. Men det viste seg at for det meste er en superbil altfor godt laget til å bli slått av noe ett lite team kan komme opp med. Og selv om en av bilene var raskere på kvartmila enn en av superbilene så hadde den bilen ikke hatt sjangs mot superbilen om det bare var en svak sving og ikke rett fram, for ikke å snakke om at superbilen faktisk kunne yte det samme i flere hundre løp etter hverandre.

 

Med 4x4, to elmotorer bak og dertil aktive torque vectoring, ekstremt lavt tyngdepunkt, og nesten all vekt innenfor de 4 hjulene, så tror jeg ikke svinger blir noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier at det ikke er mulig å få en så rask 0-100 tid? En elektrisk motor er så å si lineær i kraft, også fra null. I bunn og grunn handler det om kraft og friksjon. Høyere friksjon == potensiell høyere 0-100 tid, hence moar powah! Skulle vært interessant å vite hvis man bytter ut batteriet med et ikke-eksisterende et, som veier 1/10 og kan levere mer strøm, og satt på ultrasoft slicks, samt hatt en veioverflate som er laget kun for de dekkene for å kunne ha mest mulig grep.

 

Ting som tyder på at Lambo-mannen ikke er helt på topp i forståelsen av elmotorer. Det 'eneste' som hindrer elmotorer er tilgang til nok strøm.

Lenke til kommentar

Med 4x4, to elmotorer bak og dertil aktive torque vectoring, ekstremt lavt tyngdepunkt, og nesten all vekt innenfor de 4 hjulene, så tror jeg ikke svinger blir noe problem.

 

De har mange fordeler ja, men ofte er det ikke egenskapene i seg selv men hvordan de er skrudd sammen til en pakke som er det viktigste.

 

Ting som tyder på at Lambo-mannen ikke er helt på topp i forståelsen av elmotorer. Det 'eneste' som hindrer elmotorer er tilgang til nok strøm.

 

Og det er skjeldent lurt å uttale seg om hva noen har sagt uten å sjekke selv hva som ble sagt.

 

Dette er påstanden hans når han svarte på hvorfor laborgini ikke leverer en elbil nå:

Our target is to deliver a super sports car, and these specifications don’t exist with a battery package in terms of energy and Power

 

Han snakker ikke om elmotoren men batteriene og de ganske markante begrensningene de har.

 

Han uttaler også videre hva han definerer som en supersportsbil og det er toppfart på over 300km/t og skal klare 3 runder rundt nürburgring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...