Zafar Iqbal Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Jeg har prøvd 2-3 forskjellige sykkesko over årene men finner aldri noen som er gode. Nå vet jeg ikke om det er fordi jeg har brede føtter eller frodi jeg overpronerer? I blant tar jeg skoene av bindingen og tråkker lett på pedalen mens jeg sykkler for å avlaste foten litt. Men det må vel finnes sykkelsko som er med eller mindre som vanlige sko, eller er det ikke skoen men at tråkket er på fremredel av skoen som gjør dette? Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Har du terreng- eller landeveissko? Hvilke sykkelsko har du prøvd hittil? Har et par som er utrolig vonde fordi de gnager ved fremside ankel... Ikke har jeg fått byttet de ut enda heller siden de var så forferdelig dyre.. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Jeg bruker terreng. Bruker vel Nortwave nå. Jeg sliter ikke med at det gnager, men at jeg får smerter i foten pga den låse posisjonene kansje eller det harde underlaget til skoen? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Kan godt være du rett og slett har helt feil plassering på cleatsa dine, samt setet for høyt eller lavt. Det er desverre ingen magisk formel for å finne ut av det, men finnes masse tips på f.eks youtube til hvordan du kan justere og finne den rette plasseringen av cleats. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Kan godt være du rett og slett har helt feil plassering på cleatsa dine, samt setet for høyt eller lavt. Det er desverre ingen magisk formel for å finne ut av det, men finnes masse tips på f.eks youtube til hvordan du kan justere og finne den rette plasseringen av cleats. Takk for svar. Jeg har sjekket setehøyde som skal være riktig. Tommelfinger regel jeg har lært er at fot helen skal rekke til pedalen fra sittende stilling. I tilegg til at cleats er pørvd litt forskjellige posisjoner uten hell. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Takk for svar. Jeg har sjekket setehøyde som skal være riktig. Tommelfinger regel jeg har lært er at fot helen skal rekke til pedalen fra sittende stilling. I tilegg til at cleats er pørvd litt forskjellige posisjoner uten hell. Skjønner, hvor på foten får du vondt? Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Føles som om det er i "Flexor digitorum brevis" muskelen. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Ja, skjønte at du ikke har samme problem som meg. Stemmer i som over her at det mest sannsynlig kan være cleats. Men siden du sier at det hjelper å løsne skoen (hvis jeg skjønner riktig?), så kan det jo også være at du har sko som er for trange/strammer på feil steder? Du skriver at du har brede føtter, har du kjøpt bredere sykkelsko også? Shimano feks (sikkert andre også) har sko som kommer i wide. Boa-skruer synes jeg er det beste for godt, men ikke for stramt grep rundt foten Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 28. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2018 Jeg ser at det kan være flere forhold som gjør dette etter at jeg sjekket endel videoer på tema. Det kan være både Cleats og sete. Jeg sliter jo ikke med bare sko, har problemer med knær fra før og fikk problemer med knærne av sykling(tro det eller ei).Her snakker vi om en amatør, lurer derfor på det er hvert 2500 kr og ta en sykketilpasning eller klarer jeg meg fint med slike videoer som vist nedenfor? Komplett guide: https://www.youtube.com/watch?v=WZHNGKcgRcQ Min type Cleat https://www.youtube.com/watch?v=XeiCQjTrMsA Lenke til kommentar
fjs Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Ja, sykling er en low impact sport. Og med mindre du er proff syklist og tråkker på som bare f i mange timer, er sjansen for kne skader osv veldig lav. Med mindre sykkel og sko er dårlig tilpasset. Jeg og sliter litt med smerte på oversiden av kneet, og har egentlig funnet ut at det kan være jeg må flytte setet lengre frem (mot styret). Jeg vurderer som sagt å bare bite i det sure eplet og ta en sykkel tilpassning, jeg tror man også lærer en del av det. Du kan jo starte med å justere litt selv, og hvis du ikke finner ut av det er det nok verdt å ta en bike fit. Det som er typisk er at du nå justerer på setet, så flytter bare smerten seg til et annet sted. Så er det bare en evig vond loop Sykling skal gjøre vondt, men ikke i knær og føtter. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Er skoene for små? Jeg har jumbo-føtter, størrelse 48 i vanlige sko, men i sykkelsko har jeg str. 52!!! Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Prøv litt selv, hvis det ikke fikser seg så kan en bikefit være noe. Har også fått knevondter tidligere, tror det kom fra for lavt sete.. Hadde tenkt å anbefale Sykkeltilpasning Drøbak, da jeg tenkte å ta en bikefit der for en stund siden, men da så jeg på et alternativ til 1-1500kr, men nå finner jeg ikke det lenger... Ellers så kan jeg også anbefale å spørre på https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=cfrm , mange med god peiling der Legg også eventuelt ut bilde så kan de nok gi deg tilbakemeldinger på om noe ser feil ut. Endret 29. juni 2018 av Kovalevskaja Lenke til kommentar
eomandal Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Prøvd Scott sine sko? Etter at jeg har hatt alt for store shimano (føles som tresko), og testet northwave som var ok i butikk, men på sykke prøvde å stramme de gjorde bare vondt. Scott sine passet mine "store" bedre føtter veldig bra. Var skeptisk i butikken, men de passet veldig bra. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Prøvd Scott sine sko? Etter at jeg har hatt alt for store shimano (føles som tresko), og testet northwave som var ok i butikk, men på sykke prøvde å stramme de gjorde bare vondt. Scott sine passet mine "store" bedre føtter veldig bra. Var skeptisk i butikken, men de passet veldig bra. Det kan selvfølgelig være sko, men sjansen er som nevnt også stor for at noe er feil justert. Jeg også fikk litt vondt i føttene med nye sko og cleats, men etter litt justering av cleats + sete er det mye bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Diadora sine sko passer mine føtter godt. De er bedre til å svømme med, enn til å sykle med... Føttene altså... Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Takk for alle tips folkens. Set å prøve nye sko er selvfølgelig fristende men litt skummelt om det ikke skulle være løsningen. Til slutt kan jeg ende opp med flere par sko og Ingen sko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå