Gå til innhold

TEST: Sonos Beam

Anbefalte innlegg

Forskjell på plast lyd og god lyd. Har hatt blindtest med bl.a Sonos 5.1 oppsett mot seriøs hjemmekino før. Kan ikke sammenlignes engang. Blir som å sammenligne en moped mot en sportsbil

Du får nok jobb i lydbransjen, du hører jo bedre en profesjonelt måleutstyr.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok jobb i lydbransjen, du hører jo bedre en profesjonelt måleutstyr.

Trenger da ikke noe måleutstyr eller særlig god hørsel for å høre forskjell på Sonos og ett bedre annlegg?

Det du tenker på nå er å høre forskjell på 320kbps mp3 og CD kvalutet... Det er derimot litt værre. Og også ett heeeeelt annet emne?

Sonos vs ett bedre anlegg er derimot mer som å sammenligne en 1,6liters motor mot en V6...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell på plast lyd og god lyd. Har hatt blindtest med bl.a Sonos 5.1 oppsett mot seriøs hjemmekino før. Kan ikke sammenlignes engang. Blir som å sammenligne en moped mot en sportsbil

Enig. Vurderte et Sonos-anlegg selv for noen måneder siden. Skikkelig blikkbokslyd. Det egnet seg utelukkende til tale. Det blir litt som med Bose QC35 og Jabra Elite 65t, som jeg kun bruker til podcast og YouTube-klipp m/tale på henholdsvis soverommet og SATS. Å lytte til musikk på disse to er som tortur for ørene.

Lenke til kommentar

Enig. Vurderte et Sonos-anlegg selv for noen måneder siden. Skikkelig blikkbokslyd. Det egnet seg utelukkende til tale. Det blir litt som med Bose QC35 og Jabra Elite 65t, som jeg kun bruker til podcast og YouTube-klipp m/tale på henholdsvis soverommet og SATS. Å lytte til musikk på disse to er som tortur for ørene.

Lurer mest på hva dere sammenligner produktene med, hva hører du musikk på? 

Lenke til kommentar

Ja, Sonos har jeg aldri blitt imponert over. Mangler jo frekvenser mellom sub og høyttalerene også. Skal ikke så mange kronene til for å ha bedre lyd heller. Velger også heller god stereolyd enn plastikk surround f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa allerede at jeg har hørt anlegg til 5000 som spiller bedre enn Sonos til 20.000... Det er faktisk ett enormt hav å velge i altså. Stortsett alt som ikke har plastikk kasser da..

Ja jeg leste det, men du kom ikke med noe eksempel. Noe så bør være ganske lett når det er "ett enormt hav å velge i". Så igjen, gi ett eksempel på ett anlegg til 5000 som spiller bedre enn sonos og selvfølgelig leverer de samme funksjonalitetene. 

Lenke til kommentar

Ja jeg leste det, men du kom ikke med noe eksempel. Noe så bør være ganske lett når det er "ett enormt hav å velge i". Så igjen, gi ett eksempel på ett anlegg til 5000 som spiller bedre enn sonos og selvfølgelig leverer de samme funksjonalitetene.

Trenger ikke å komme med noe eksempel jeg bare for du er en Sonos frelst kvervulant uten peiling. Som sagt.. Stortsett alt som ikke er laget av plastikk kasser... Da burde du forstå resten.

Funksjonaliteter som Sonos koster noen hundrelapper å få. Men nå snakker vi uansett utelukkende om LYD her..?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke å komme med noe eksempel jeg bare for du er en Sonos frelst kvervulant uten peiling. Som sagt.. Stortsett alt som ikke er laget av plastikk kasser... Da burde du forstå resten.

Funksjonaliteter som Sonos koster noen hundrelapper å få. Men nå snakker vi uansett utelukkende om LYD her..

Evt er du bare ett troll som ikke aner hva han skal si når en blir oppfordret til å komme med eksempler. 

Altså, jeg orker ikke å diskutere mot noen som tar barnehage metoden. "jeg har rett, sånn er det bare". 

Så, eksempler eller så setter vi strek her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Evt er du bare ett troll som ikke aner hva han skal si når en blir oppfordret til å komme med eksempler.

Altså, jeg orker ikke å diskutere mot noen som tar barnehage metoden. "jeg har rett, sånn er det bare".

Så, eksempler eller så setter vi strek her.

Eventuelt er du bare grusomt fornærmet fordi du ikke tåler noen rakler ned på såpass dårlig lydbilde som Sonos har. Jeg har faktisk null behov for å komme med konkrete eksempler når jeg allerede har sagt:

STORTSETT ALT SOM IKKE ER LAGET AV PLASTIKK KASSER...

Les da mann! Det er så sykt mye å velge i at det burde ikke være nødvendig med mer eksempel enk det.. Men det går vist ikke inn i Sonos-hjernen?

Siden du syter slik da: F.eks Yahama stereo amp + Monitor Audio til 5-6000kr spiller rundinger rundt Sonos.

Jeg har null behov for å diskutere med en som har null peiling på lyd og er Sonos frelst (like ille som Apple frelste) som kommer med barnehage opplegg "eksempler eller så setter vi strek"? JEG har absolutt INGEN behov for å komme med noen eksempler fordi du er en liten kvervulant skjønner du? Lær deg hva du snakker om eller knepp igjenn.. Enkelt og greit. Dritt lei tåpelige diskusjoner med folk som desperat forsvarer overpriset plastikk fjas

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var litt av en munnfull du. Jeg har bare bedt om eksempler jeg, har verken nektet på at det ikke stemmer eller noe slikt. Men det er nå så. 

Det du snakker om her nå spiller nok veldig bra det, problemet er jo at du sammenligner ett stereo oppsett med ett surround oppsett. Det blir jo litt feil. Som å si en motorsykkel er ett langt bedre kjøretøy enn biler generelt sett. Det går ikke. Som sagt, vis gjerne til ett eksempel som gir samme funksjonalitet. Eller bør du sammenligne 1:1 som feks to play 5 i stereo eller noe slikt. 

Lenke til kommentar

Det var litt av en munnfull du. Jeg har bare bedt om eksempler jeg, har verken nektet på at det ikke stemmer eller noe slikt. Men det er nå så.

Det du snakker om her nå spiller nok veldig bra det, problemet er jo at du sammenligner ett stereo oppsett med ett surround oppsett. Det blir jo litt feil. Som å si en motorsykkel er ett langt bedre kjøretøy enn biler generelt sett. Det går ikke. Som sagt, vis gjerne til ett eksempel som gir samme funksjonalitet. Eller bør du sammenligne 1:1 som feks to play 5 i stereo eller noe slikt.

Ett bra stereo oppsett er MYE bedre enn ett kjipt surround oppsett.

6-1000kr har man også bedre surround oppsett enn Sonos til 20-25.000kr..

Funksjonalitet? Hva mener du er unikt med Sonos der? De fleste recivere har massevis av lignende funksjoner innebygd. Gjerne bedre løsninger også. Og lyd er viktigere enn teite funksjoner uansett.

Lenke til kommentar

Ett bra stereo oppsett er MYE bedre enn ett kjipt surround oppsett.

6-1000kr har man også bedre surround oppsett enn Sonos til 20-25.000kr..

Funksjonalitet? Hva mener du er unikt med Sonos der? De fleste recivere har massevis av lignende funksjoner innebygd. Gjerne bedre løsninger også. Og lyd er viktigere enn teite funksjoner uansett.

Med funksjonalitet mente jeg såklart surround effekten. Men ok, vi snakker om stereo her. Da kan en feks sammenligne mot 2 sonos one i stereo, eller 2 sonos play 5 i stereo osv. Da synker prisen betraktelig. 

Lurer også på hvilke modeller du mener, må være W165 + amp du tenker da? I så tilfelle blir det en billig amp ettersom høytalere alene koster opp mot 4k. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Med funksjonalitet mente jeg såklart surround effekten. Men ok, vi snakker om stereo her. Da kan en feks sammenligne mot 2 sonos one i stereo, eller 2 sonos play 5 i stereo osv. Da synker prisen betraktelig.

Lurer også på hvilke modeller du mener, må være W165 + amp du tenker da? I så tilfelle blir det en billig amp ettersom høytalere alene koster opp mot 4k.

Hæ!? Funksjonalitet har jo INGENTING med surroundeffekt å gjøre?? Funksjonalitet er med ting som f.eks menyer, appstyring, utvidelse osv...

Vi snakker lydopplevelse generelt.. Lær deg hva det betyr. Ga deg også eksempel på kostnad på surround..

Tenker ikke på noen spesiell modell. Høyttalere får du for 1000kr (enda billigere også) om du vil. Spørs også litt om man skal ha gulvstående eller bokhylle. Spiller fortsatt bedre enn Sonos sine.

Sammenligner vi med 2stk Sonos One blir det enda billigere å sette sammen ett bedre stereoanlegg også..

Endret av iPhoneXs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ!? Funksjonalitet har jo INGENTING med surroundeffekt å gjøre Funksjonalitet er med ting som f.eks menyer, appstyring, utvidelse osv...

Vi snakker lydopplevelse generelt.. Lær deg hva det betyr. Ga deg også eksempel på kostnad på surround..

Tenker ikke på noen spesiell modell. Høyttalere får du for 1000kr (enda billigere også) om du vil. Spørs også litt om man skal ha gulvstående eller bokhylle. Spiller fortsatt bedre enn Sonos sine.

Sammenligner vi med 2stk Sonos One blir det enda billigere å sette sammen ett bedre stereoanlegg også..

Du er meg en liten rakkar du altså, men du har nok rett i det. La oss si lydopplevelse da. 

Ja du ga meg en pris, men når jeg søkte rundt så fant jeg absolutt ingenting som kunne tilsi den prisen. De billigste monitor audio høytalerne jeg fant lå på rundt 1800. Langt mindre enn gulvstående. Og ja, de var i plast. Så jeg lurte på om det var den modellen du mente. Amp'en blir nok vanskelig å finne for det resterende. 

Hvorfor gir du ikke bare ett komplett eksempel, når du er så bastant bør det jo være veldig enkelt? 

Lenke til kommentar

Du er meg en liten rakkar du altså, men du har nok rett i det. La oss si lydopplevelse da.

Ja du ga meg en pris, men når jeg søkte rundt så fant jeg absolutt ingenting som kunne tilsi den prisen. De billigste monitor audio høytalerne jeg fant lå på rundt 1800. Langt mindre enn gulvstående. Og ja, de var i plast. Så jeg lurte på om det var den modellen du mente. Amp'en blir nok vanskelig å finne for det resterende.

Hvorfor gir du ikke bare ett komplett eksempel, når du er så bastant bør det jo være veldig enkelt?

Er jeg rakker fordi du ikke vet forskjell på funksjonalitet og lydkonfigurasjon??

Jeg har snakket om lydopplevelse hele tiden så hva du har snakket om må gudene vite..

Monitor Audio var ett EKSEMPEL... (W165 er inn-wall som skal bygges inn i vegg og en vegg er normalt av tre) Og da heller ikke det merket som var snakk om for ca 1000kr.

Men du får også f.eks Tibo, JWS (Proson er bl.a produsert av de) og mange andre billige merker.. Det er uansett en prisklasse langt under det jeg holder meg til så er igrunn ikke av interesse for meg overhodet.

Jeg gidder faktisk ikke for å være ærlig. Har faktisk bedre ting å ta meg til enn å sitte å lete gjennom nettet etter billige høyttalere. Og er det såååå vanskelig å tro at man får bedre lyd for mindre penger? Ser man også på tilbudspriser så er der mer å finne. 6500kr for gulvstående Monitor Audio + en Yamaha stereo forsterker f.eks. Da har man mye lyd for pengene også. Litt mer enn 5000 men MYE bedre.

Sonos er trossalt veldig dyrt iforhold til lyden man får tilbake for pengene.

Lenke til kommentar

Er jeg rakker fordi du ikke vet forskjell på funksjonalitet og lydkonfigurasjon?

Jeg har snakket om lydopplevelse hele tiden så hva du har snakket om må gudene vite..

Nei, mest for måten du debatterer på. Jeg finner det veldig morsomt :) 

Neivell, om du ikke gidder så kommer en jo ikke videre. 

Altså, jeg er sikker på at det finnes høytalere i samme prisklasse som er bedre enn sonos. Men jeg mener totalpakken til Sonos er god, spessielt oss som ikke har slik enorm gehør som deg :) Jeg var mer ute etter noen konkrete eksempler for å lese anmeldelser og gjerne utvide kunnskapen ang lyd som du så fint har påpekt at jeg mangler. Men ellers, ha en fin natt. 

Lenke til kommentar

Nei, mest for måten du debatterer på. Jeg finner det veldig morsomt :)

Neivell, om du ikke gidder så kommer en jo ikke videre.

Altså, jeg er sikker på at det finnes høytalere i samme prisklasse som er bedre enn sonos. Men jeg mener totalpakken til Sonos er god, spessielt oss som ikke har slik enorm gehør som deg :) Jeg var mer ute etter noen konkrete eksempler for å lese anmeldelser og gjerne utvide kunnskapen ang lyd som du så fint har påpekt at jeg mangler. Men ellers, ha en fin natt.

Skal sies jeg er ganske lei av uken og er trøtt nå altså. Så er jeg generelt drittlei Sonos diskusjonen for den har jeg hatt med flere siste årene.

Tester pg anmeldelser av de fleste billige oppsett finner du sikkert ikke mye av faktisk. Det er ikke noe som er spesielt prioritert virker det som..

Hver sin smak. Jeg synst totalpakken til Sonos er ganske dårlig for prisen igrunn. MEN jeg ser den praktiske delen for enkelte brukere. Men synst ikke det er verdt prisen på noen måte. Sonos og lignende produkt og ikke minst lydplanker er noe jeg aldri har latt meg imponere av og skyr helst langt unna. Spesielt for musikk. Men også film.

Man trenger ikke lydgehør for å høre ganske stor forskjell altså.. Er ikke som å sammenligne CD og 320kbps mp3 dette her. Menmen. Goodnight

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...