Gå til innhold

TEST: Sonos Beam

Anbefalte innlegg

Vil en slik planke fungere i kombinasjon med Apple TV og en et ikke-smart LCD TV? Vurderer å bytte ut det store surroundanlegget i stua..

Jeg byttet ut min tradisjonelle 5.1 anlegg i stuen med en Sonos Beam og Sonos AMP(styrer bakhøyttalere), fungerer fantastisk og lydseparasjonen i surroundkanalene er bedre enn med det gamle oppsettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil legge til som artikkelforfatter skriver ang bytte av lydkilde, så er nok det individuelt problem, med ARC tilkobling via HDMI fra min LG tv så switcher lyd automatisk fra altibox til Netflix(app på tv) til Spotify på sonos uten problem.

og i tilllegg har den høy WAF faktor :)

Lenke til kommentar

Har hatt Beam i noen uker nå, og har akkurat supplert med to One som bak-høyttalere.

Liker godt at oppsettet kan skille mellom når bak-høyttalerne brukes som del av surround, og når de brukes som del av et musikkanlegg, og at lyden kan justeres forskjellig på de to bruksmåtene.

Meget god oppgradering fra et gammelt samsung 2.1 reciever oppsett.

Det eneste minuset overhodet er at det ikke er mulig å bruke Chromecast audio på det.. Da må jeg bruke noen lapper på en av de Sonos-delene som har en line-in...

Lenke til kommentar

Vil en slik planke fungere i kombinasjon med Apple TV og en et ikke-smart LCD TV? Vurderer å bytte ut det store surroundanlegget i stua..

Jeg byttet ut min tradisjonelle 5.1 anlegg i stuen med en Sonos Beam og Sonos AMP(styrer bakhøyttalere), fungerer fantastisk og lydseparasjonen i surroundkanalene er bedre enn med det gamle oppsettet.

Byttet du ut ett 5.1 anlegg med Sonos!?!? Er du drita full?? Dæven for ett tåpelig valg... Bedre å oppgradert til en bedre reciver da ja..

Lenke til kommentar

Har også forhåndsbestilt. Jeg setter mer pris på funksjonalitet over kvalitet på lyd, så denne innfrir.

Setter du seriøst mer pris på funksjonalitet enn lydkvalitet?? Ikke rart folk uten kunnskap kjøper så mye søppel..

Du får minst like god funksjonalitet OG vesentlig bedre lydkvalitet ved å kjøpe noe skikkelig. Behøver ikke å koste skjorta heller?

Og Sonos er jo allerede overpriset så

Lenke til kommentar

TV-en min har ikke ARC, tror jeg.

LG 65UF675V.

Men om jeg velger i TV-ens meny å sende lyd ut optisk istedenfor til de innebygde høyttalerne, så går jeg utifra at fjernkontrollen fortsatt styrer volumet?

Får nesten teste. Har tenkt til å kjøpe en Beam, men om jeg må sitte med mobilen og styre lyden så dropper jeg det.

De fleste TVer nyere enn 5-6år har da vel ARC. Selv på en billig UF-6serie.

Og nei.. Skjeldent man styrer volumet fra TV via optisk..

Lenke til kommentar

Kjøpte en Beam og koblet optisk ut fra TV'en, via HDMI-converteren og inn i planken.

Under oppsettet ba Sonos-appen meg trykk "+ volum"-knappen på TV'ens fjernkontroll, og vipps så kontrollerte denne lyden på Beam'en.

Usikker på hvordan, er det IR-mottaker i Beam?

En passe irriterende sak med dette er at TV'en også mottar IR-signalet når jeg trykker på volumknappen, og viser et lite høyttalersymbol på skjermen når jeg trykker. (Lyd er valgt til optisk ut i menyen, så TV'ens høyttalere er satt ut av spill).

Valgte derfor å heller fiske frem Harmony Hub'en som jeg har en kjekk liten Harmony-kontroll til, og styre Sonos Beam fra denne.

Den fant denne under Wifi-enheter.

Så aktiviteten "se TV" skrur på TV'en og styrer lyden på Beam'en.

Forøvrig helt OK lyd i planken, jeg er fornøyd til prisen.

Har to Play:1 som surround bak-høyttalere, det funker også bra.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Setter du seriøst mer pris på funksjonalitet enn lydkvalitet? Ikke rart folk uten kunnskap kjøper så mye søppel..

Du får minst like god funksjonalitet OG vesentlig bedre lydkvalitet ved å kjøpe noe skikkelig. Behøver ikke å koste skjorta heller

Og Sonos er jo allerede overpriset så

Noen av oss har ikke en gehør som plukker opp forskjellen når ting blir bedre en SONOS. Du kan svi av millioner på anlegget ditt, og jeg vil fremdeles ikke høre forskjell fra SONOS’en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen av oss har ikke en gehør som plukker opp forskjellen når ting blir bedre en SONOS. Du kan svi av millioner på anlegget ditt, og jeg vil fremdeles ikke høre forskjell fra SONOS’en.

Med mindre du er døv hører man helt klart forskjell..? Hører du ikke forsljell pp Sonos og ekte lyd bør du seriøst oppsøke legen å få skylt ørene dine profesjonelt siden de må være proppfull av ørevoks eller du har en alvorlig hørselsskade. (Det var faktisk helt alvorlig ogbikke frekt ment)

Det er som natt og dag. Noe alt fra 95år gamle besteforeldre til folk med nedsatt hørsel har uttalt mange ganger.

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Med mindre du er døv hører man helt klart forskjell..? Hører du ikke forsljell pp Sonos og ekte lyd bør du seriøst oppsøke legen å få skylt ørene dine profesjonelt siden de må være proppfull av ørevoks eller du har en alvorlig hørselsskade. (Det var faktisk helt alvorlig ogbikke frekt ment)

Det er som natt og dag. Noe alt fra 95år gamle besteforeldre til folk med nedsatt hørsel har uttalt mange ganger.

Definer ekte lyd? Jeg hører at noen spiller fiolin ved siden av meg, men å høre kvalitetsforskjell mellom det og det som kommer ut av en Sonos? Niks. Sånn har det vært hele livet. Det er her audiofile må ta seg en pære. Veldig mange hører ikke forskjell og vi bryr oss heller ikke noe om at vi ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Definer ekte lyd? Jeg hører at noen spiller fiolin ved siden av meg, men å høre kvalitetsforskjell mellom det og det som kommer ut av en Sonos? Niks. Sånn har det vært hele livet. Det er her audiofile må ta seg en pære. Veldig mange hører ikke forskjell og vi bryr oss heller ikke noe om at vi ikke gjør det.

De hører ikke forskjell selv heller, masse blindtester på dette hvor "ekspertene" går på en smell.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjell på plastlyd og naturlig lyd.. Skal garantere deg du hører forskjell

• Liker 1
Lenke til kommentar

De hører ikke forskjell selv heller, masse blindtester på dette hvor "ekspertene" går på en smell.

Hører ikke forskjell på Sonos og ett anlegg?? Hva slags sokker hsr du røyket da? Det er som natt og dag. Kan godt ta en blindtest på det IGJENN jeg og vil fortsatt høre enorm forskjell?

Det er IKKE snakk om kvalitetsforskjell mellom mp3 pg CD altså.. Men mellom Sonos og ett skikkelig lydanlegg.. Så nå blander du jaggu godt her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hører ikke forskjell på Sonos og ett anlegg? Hva slags sokker hsr du røyket da? Det er som natt og dag. Kan godt ta en blindtest på det IGJENN jeg og vil fortsatt høre enorm forskjell

Det er IKKE snakk om kvalitetsforskjell mellom mp3 pg CD altså.. Men mellom Sonos og ett skikkelig lydanlegg.. Så nå blander du jaggu godt her

Altså, ett anlegg? Beam kan settes opp i ett 5.1 system slik at en har ett anlegg. Å høre forskjell på en lydplanke og ett anlegg(kombinert) er selvfølgelig veldig lett, men å høre forskjell på to anlegg av relativt høy kvalitet(ja sonos leverer ganske grei kvalitet ift billig høytalere) så er det verre. 

Du er velkommen hjem til meg for test, jeg kan ordne med ett "high end" surround system som vi kan teste mot mitt sonos 5.1 så kan du kjøre en blindtest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, ett anlegg? Beam kan settes opp i ett 5.1 system slik at en har ett anlegg. Å høre forskjell på en lydplanke og ett anlegg(kombinert) er selvfølgelig veldig lett, men å høre forskjell på to anlegg av relativt høy kvalitet(ja sonos leverer ganske grei kvalitet ift billig høytalere) så er det verre.

Du er velkommen hjem til meg for test, jeg kan ordne med ett "high end" surround system som vi kan teste mot mitt sonos 5.1 så kan du kjøre en blindtest.

Forskjell på plast lyd og god lyd. Har hatt blindtest med bl.a Sonos 5.1 oppsett mot seriøs hjemmekino før. Kan ikke sammenlignes engang. Blir som å sammenligne en moped mot en sportsbil

Lenke til kommentar

Forskjell på plast lyd og god lyd. Har hatt blindtest med bl.a Sonos 5.1 oppsett mot seriøs hjemmekino før. Kan ikke sammenlignes engang. Blir som å sammenligne en moped mot en sportsbil

Som sagt, du må gjerne komme. Å kalle ett anlegg til rundt 20 000 for plastlyd blir passe idiotisk.. 

Men debatteringen din sier det meste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt, du må gjerne komme. Å kalle ett anlegg til rundt 20 000 for plastlyd blir passe idiotisk..

Men debatteringen din sier det meste.

Som sagt.. Har testet før. Flere ganger også.

Finnes anlegg til 40-50.000 med plastlyd også så hva har prisen med saken å gjøre? Er kabinettene laget helt eller delvis av plast blir det plastlyd. Så enkelt er det?

Men kunnskapen din sier det meste...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...