Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan finne historiske rettigheter tilhørende eiendom?

el_cash

Anbefalte innlegg

Er i en situasjon hvor jeg er i ferd med å arve en eiendom, hvor jeg "vet" at det er tilhørende rettigheter, så som jaktrett, fiskerett i bestemte fiskevann, seterrett og tilsvarende. Dette er noe familien alltid har "visst". Setter dette med viten i klammer, da jeg faktisk aldri har sett noen papirer på dette - og i de skriftlige arkivene som fremdeles finnes i familien, så står det heller ingenting. 

Har funnet masse om kjøp og salg og deling av eiendommen på åpne nettarkiver, men ingen steder står det nevnt noe om jakt-, fiske- eller seterrett. Har brukt ganske lang tid på å lete, men føler jeg er litt i blinde da jeg faktisk ikke aner hvilket offentlig arkiv jeg skal starte letingen i, eller hvilken etat eller hvem i stat/fylke/kommune jeg eventuelt kan henvende meg til. 

Så ganske enkelt, hvor finner jeg den korrekte rettslige informasjonen om hvilke rettigheter som hører til en eiendom?

Og som et sidespørsmål; antar at rettighetene følger eiendommen uansett om det er dokumentert i "nyere tid" eller ei, ved arveoverføring? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det første jeg gjorde. Men blir ikke særlig klokere av det. 

Der ser jeg informasjon som:

Heftelser
1915 - Jordskifte
1927 - Jordskifte
1929 - Forkjøpsrett
1955 - Skjønn. Gjelder denne registerenheten med flere
1956 - Skjønn. Gjelder denne registerenheten med flere
2000 - Forkjøpsrett

Grunndata
1880 - Registrering av grunn
1927 - Registrering av grunn
1927 - Registrering av grunn

Ingenting av dette sier meg noe om disse myteomspunnede rettighetene som visstnok skal være der. Men de tidligere eierne tilbake til 1915 har påstått å ha sett dokumenter på dette, og jeg har absolutt ingen grunn til å tvile på at de snakker sant. Så da er det egentlig bare å klare å spore opp riktig arkiv. Holder imidlertid på å gi opp, går i evige sirkler uten å finne noe konkret.
Lenke til kommentar

Meget mulig du har rett i det, ExcaliBuR. Men likevel, hvis det er et papir som går på dette med rettigheter, uten at det nå er nevnt i grunnboka, i hvilket arkiv bør det da kunne finnes? Er temmelig sikker på at det har vært nedskrevet, og da burde det finnes et sted. Grunnboka viser jo egentlig noe som finnes i andre arkiver, så hvor ligger opprinnelig info tilhørende eiendomsrettigheter?

Kanskje litt klønete forklart fra min side, men med litt god vilje så skjønner man kanskje hva jeg mener   :)

Lenke til kommentar

Og disse tinglyste dokumentene, kanskje mer enn 100 år tilbake i tid, hvor finner jeg dem? Og når du sier at det er eiendommen jeg har rettigheter på, og ikke eiendommen jeg eier, hva mener du med det? Hvordan skal jeg kunne finne noe slikt? Her snakker vi om store områder, med en gigantisk skogseier og hundrevis av andre eiendommer, blir jo uoverkommerlig å lete blant alle dem...?

Lenke til kommentar

Historiske rettigheter kan følge av eiendommens eget grunnboksblad, men de kan også være glemt ved utskilling fra tidligere eiendommer (og dermed stå på andre eiendommers grunnboksblad), eller være tatt inn i jordskifteavgjørelser eller skylddelingsforretninger.

I utgangspunktet bør du begynne hos Statens Kartverk. Hent inn alle dokumenter som gjelder den aktuelle eiendommen.

Samtidig er det slik at ikke alle forhold må registreres i grunnboka. Den har positiv troverdighet - det som står der anses å være sant - men ikke negativ troverdighet (du kan ikke anta at noe som ikke står der ikke er sant).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette på din grunn eller felleseie?

Eller er det rettigheter som er på annen manns grunn? Det første du bør gjøre uansett er og se om du finner kart eller grensebeskrivelser for den utmarka du eier. Du vil fort finne ut a mye ikke er tinglyst, har du noe gamle papirer liggend? Aldri kast eller lån ut papirer hvis de ikke er tinglyst, de kan være det eneste bevisene på eierskap du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...