kolstade Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Kona og jeg har hatt et turbulent forhold og det er fare for at skilsmisse er den beste utveien. Vi har vært gift i 6 år+ uten barn. Hun er utlending, men har oppholdstillatelse og søker nå på fast oppholdstillatelse. Vi har en del verdier, men så å si alt kommer fra meg da hun har vært student frem til nå. Da vi kjøpte leiligheten var jeg oppført med 75% eierskap og hun resterende. Hvor mye har hun rett på ved en skilsmisse, og hva skal til for å kreve det dersom jeg nekter? Hørt rykter om du har vært gift i over 5 år så har hun krav på halvparten? Synes dette virker urettferdig da jeg har sponset henne med det meste siden vi ble gift. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Lovens nominelle hovedregel ved ekteskap uavhengig av ekteskapets lengde er at felleseiet skal deles likt. Unntatt fra dette er særeie, men særeie må avtales (eller være bestemt av en giver eller arvelater). Dere kan ha vært gift i én dag og få skilsmisse ved dom dagen etter, og likevel er dette lovens hovedregel. Det vil si at hvis deres samlede netto formue er 3 millioner kroner skal hun gå ut av ekteskapet med 1,5 millioner, og du gå ut av ekteskapet med 1,5 millioner. Det finnes et unntak, nemlig skjevdeling. Skjevdeling betyr at verdier som klart stammer fra "utenekteskapelige kilder" (dvs. at den ene parten eide dem før ekteskapet, eller de er gitt eller arvet bare av den ene parten fra noen andre enn den andre parten) kan holdes utenfor delingen. Verdier som er opptjent under ekteskapet kan ikke holdes utenfor delingen med mindre det er snakk om verdistigning eller avkastning av midler som kan skjevdeles. Hvis du nekter vil det antagelig bli et offentlig skifte av felleseiet, dvs. at tingretten oppnevner en bobestyrer (advokat) som deler eiendelene deres mellom dere. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hvis leiligheten ble kjøpt etter at ekteskapet ble inngått høres det ut som beste løsning for deg er å komme frem til en avtale med henne som begge synes er fair. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Spiller det noen rolle hvem som er oppført som eier på skjøtet så lenge verdiene klart stammer fra han? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Man kan bare skjevdele verdier tilsvarende det man selv eier. Verdier man har gitt til den andre ektefellen kan føre til redusert adgang til skjevdeling. Så den som krever skjevdeling må i alle fall ha eierandel nok i boligen, eventuelt i andre felleseide verdier, til at skjevdelingskravet ikke overstiger hans/hennes rådighetsdel. La oss for eksempel si at den yngre ektefellen eier en gjeldfri leilighet i byen da partene flytter sammen og senere blir gift. Ektefellene flytter senere til en større bolig på landet, som finansieres fullt ut med den yngre ektefellens egenkapital. Ektefellene har ingen andre verdier av betydning. Ektefellene erverver hver en halvpart av boligen, og blir 50/50-eiere. Den yngre ektefellens skjevdelingskrav er her gått tapt for halvparten av boligens verdi. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå