Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bruktbil med Norsk Bilgaranti

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ser at på enkelte bruktbiler på finn.no som selges fra forhandler, så er følgende setning å finne i annonsen:

Bilen leveres med 2 års garanti / 30.000 km fra Norsk Bilgaranti

Hva betyr dette for meg som eventuelt kjøper? Det er jo 5 års reklamasjonsrett fra forhandler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rar / syk oppdatering

Ringte til den aktuelle selgeren (bilutsalgsfirma) i dag for å høre om bilen var solgt - og spurte om garantiordning ettersom bilen for det meste vil være lokalisert på et mindre sted med begrenset antall verksteder som reparerer biler.

Forestilte meg at selgeren skulle gi meg en leksjon i interne rutiner som ikke gir rom for dette, og så for meg videre en diskusjon vedrørende hvor en eventuell garantijobb skulle kunne utføres og avtale transport av bil dit dersom bilen ikke kan kjøres for egen maskin. Sånn forestilte jeg meg forløpet til samtalen, før selgeren svarte på telefonen.

Men så feil kan man altså ta

Da jeg penset samtalen inn på hvordan garantiordninga skulle håndteres fikk jeg en uventet leksjon. Selgeren kom altså opp med en forklaring (slik han så problemet for seg) hvor han mente at jeg teoretisk kunne være kompis med en som driver et verksted (han syntes å mene dette er vanlig på mindre steder, særlig nordpå) og at slike verksteder har en tendens til å "finne" feil som ikke er der, for å tjene penger uærlig.

Selger fremstiller det altså som et stort problem at jeg oppholder meg et sted nordpå og kan kjenne et verksted som driver uærlig - og derfor var det ikke aktuelt fra selgers side å bruke et slikt verksted til garantiarbeid.

Jeg mener at det hadde holdt i massevis for selger å bare forklart kort at det kun er visse verksteder som kan gjøre jobben - istedet for å spinne rundt en (selvoppfunnet?) myte om uærlige folk/verksteder på småsteder nordpå.

Selger skulle ringe opp igjen senere (han hadde en annen kunde på kontoret) - den telefonen kom aldri, og for min del er det uaktuelt å kontakte selger igjen.

Lenke til kommentar

Selger skulle ringe opp igjen senere (han hadde en annen kunde på kontoret) - den telefonen kom aldri, og for min del er det uaktuelt å kontakte selger igjen.

Ekstremt greit å finne ut av slikt før evt. handel ja, og ikke når du kommer med problemer. Passe useriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...