Gå til innhold

Problemer med tastene "2", "W", "S", "X", samt pil opp og ned tasten (MacBook Pro)

Anbefalte innlegg

Jeg har en MacBook Pro, som for det meste fungerer som det skal, men jeg har problemet med at jeg tastene i raden "2", "W", "S" og "X" ikke fungerer ? De kommer og går, noen ganger fungerer de, og andre ganger fungerer de ikke i det hele tatt (må trykke på tasten flere ganger). Noen ganger når jeg skriver mye så dukker de opp igjen... Det amme er det med piltastene opp og ned. Tidligere har jeg hatt noe problemer med "X" tasten når jeg skal "klippe ut" ("option"+"X"). Jeg har et eksternt tastatur som jeg testet, og der er det ikke noe problemer med disse tastene, eller klipp ut tastatur-kommandoen. Tastene føles naturlige (dsv. det er ikke noe som hindrer dem når jeg trykker) - så det virker ikke som at det er noe smuss som har kommet i veien...

Er det noen her inne som har noen gode råd ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse tastene sitter på samme "rad" i printen i tastaturet. Er den skadet et sted i rekka ryker alle tastene på samme "rad". Hvordan den har røket er umulig å si, men som OFTEST er det på grunn av ytre påvirkning som fysiske skader, fukt etc. Men det kan like gjerne være en garantisak om maskinen er av litt nyere dato.

Lenke til kommentar

Jeg får nok ikke reparert dette som noe garantisak da den er over 4 år gammel (Mid 2012), og er ikke på den lista over tastaturer som de bytter. I tillegg så er denne kjøpt hos Apple store i Hong Kong, så jeg må evnt. ta det opp med dem, da Eplehuset sitt "autoriserte premium verksted" i Oslo har jeg kun hatt dårlige erfaringer med - de har t.o.m. nektet meg en reklamasjonssak (Apple har en 1 års garanti i alle land), som jeg faktisk fikk godkjent når jeg var tilbake i Hong Kong, og sist gang jeg benyttet meg av dem ødela de gjengene til bunnlokket på to av dem så skruene faller ut hele tiden, samt problemer med Macen som jeg ikke hadde hatt før... 

Når har det seg også slik at dette problemet opphørte dagen etter jeg skrev dette innlegget og det gikk noen dager hvor det var helt problemfritt, så dukket det opp igjen i går, men i dag er det borte igjen. Planen min er å ta med Macen min til Eplehjelp for en Mac-sjekk der for å høre om de kan finne ut av det, evnt. tar jeg dette når jeg er tilbake i Hong Kong - da de som oftest gjør arbeidet (reperasjonen gratis, og jeg betaler kun for de nye delene), samt at det også er mye billigere enn i Norge, og de er super-raske (uten at jeg må betale mye ekstra).

Det jeg lurer litt på er om det går ann å gjøre en diagnose-sjekk på tastaturet - noe en bruker (ikke autorisert person) i Apple Community mente det ikke var noe diagnoseprogram som kunne finne det...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så teknisk av meg, og om det blir varig så kan jeg bruke det eksterne tastaturet til jeg er tilbake i Hong Kong. De siste dagene har alle tastene fungert som det skal, til tross for at jeg ikke har slått av eller restartet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Enden på denne visa er at jeg dro til Hong Kong og fikk den fikset hos en av de store Apple Store butikkene der. Jeg leverte den inn kl. 12:00, og ca. kl. 15:00 samme dag fikk jeg e-post fra dem om at den var ferdig reparert og jeg kunne hente den tilbake - og dette til en mye mindre penge enn om jeg skulle gjort det i Norge. Takk og lov var det ikke noe galt med logic-board (noe som ville ha ført til at det ville blitt veldig dyrt), så det eneste de trengte å gjøre var å bytte topplokket som også kommer med tastatur delen for å få fikset det at jeg ikke fikk brukt tastene "Skjermlys", "2", "W", "S" og "X" som hadde sluttet å funke på min MacBook Pro Mid-2012. Easy-peacy !

Det føles godt å bruke Macen igjen uten å bruke eksternt tastatur via USB. Den føles som ny gitt !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...