Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny vaskemaskin - besparelse

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått tak i en ny vaskemaskin (Logik vaskemaskin L714WM15E) som bruker 175kwh/annum. Maskinen tar ca 4 kilo mer klær enn den gamle så vasker ca dobbelt så lite med den maskinen. Programmet er også ca 2 timer kortere.

Den gamle maskinen (husker ikke navnet nå) var trolig mellom 15 og 25 år) og har ingen energi merking på nett som jeg kunne finne.

Jeg lurer på om det er mulig å få er estimat av hvor mye strøm man ca kan spare inn når man vasker halvparten av klærne, den gjør de på kortere tid og trolig bruker mye mindre strøm. Hva kan man forvente av strømforbruket til noe som er så gammelt? 325kwh? 500?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje halve strømforbruket med ny maskin i praksis. Tallet for forbruk er veldig teoretisk og betinger bruk av programmene som er brukt til denne beregningen. Se bruksanvisningen side 63. Hvis man vasker mye raskere med ny maskin, så bruker man ikke "riktig" program da referanseprogrammen er lange (på denne maskinen ca 3 1/2 time med full maskin). Tiden den tar påvirker stømforbruket minimalt da det som koster er å varme opp vann og klær.

Tviler sterkt på at den nye maskinen tar 4 kg mer hvis ikke den gamle var noe helt spesielt og smått. Kapasitet beregnes helt annen måte i dag. Denne Logik-maskinen har en trommel på 45 liter og oppgis 7 kg kapasitet (vanskelig å få så mye inn i maskinen og gjelder bare noen program), mens en typisk vaskemaskin for ca 20 år siden hadde trommel på rundt 42 liter og ble oppgitt til ca 3,5 kg kapasitet (med god plass).

Lenke til kommentar

På baksiden av maskinen står det hvor mye strøm den bruker.

Bare hvor mye effekt den trekker, ikke forbruk pr syklus eller pr år som ts spør om.

Står heller ikke vanligvis på baksiden. På de fleste maskiner står typeskiltet med slik info i døråpningen.

Lenke til kommentar

Bare hvor mye effekt den trekker, ikke forbruk pr syklus eller pr år som ts spør om.

Det er en grei regneøvelse å finne ut ca. hvor mye energi den bruker pr. vask da.

Når det gjelder den nye maskinen så er det tallet som produsenten oppgir som årlig forbruk avhengig av at du som bruker følger de samme forutsetningene som ble brukt for å komme fram til det tallet.

Lenke til kommentar

På baksiden av maskinen står det hvor mye strøm den bruker.

Det er en grei regneøvelse å finne ut ca. hvor mye energi den bruker pr. vask da.

Javel... Kan du vise hvordan du regner ut energiforbruket pr vask på denne maskinen:

post-22653-0-26219800-1530085726_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Feil svar. Det tallet er kun når varmeelementet er innkoblet, dvs oppvarming av vaskevannet.

Derfor skrev jeg cirka. Men det er mulig å gjøre noen antakelser for å få en kvalifisert gjetning.

En automatisk vaskemaskin bruker 60-80L på en vask ut i fra det jeg kunne finne ut. Jeg antar her 40L blir varmet fra 5 til 40 degC. Resten er skylling. Er varmeelementet 1500W gir det en oppvarmingstid på 66min.

Da er motor 300W og jeg antar den går 2/3 av tiden.

På et to timers program gir det 2250 Wh.

Så klart er det lagt fra 100%.

Har du et eksakt tall, så hadde det vært morsomt å se.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Noe som er verdt å merke seg er at de fleste maskiner sitt oppgitte forbruk er kun på et eller to av programmene som er "eco"

De fleste andre programmer bruker mer enn dette, men de trenger dette eco programmet for å kunne få en god energimerking.

Lenke til kommentar

Noe som er verdt å merke seg er at de fleste maskiner sitt oppgitte forbruk er kun på et eller to av programmene som er "eco"

De fleste andre programmer bruker mer enn dette, men de trenger dette eco programmet for å kunne få en god energimerking.

Stemmer det, ja. Har blitt nesten blitt litt hysterisk med lavest mulig (teoretisk forbruk). Men EU stresser også produsentene, og forbrukerne kjøper vaskemaskiner og oppvaskmaskiner de tror har mye lavere forbruk selv om forbruket kanskje er omtrent som den gamle fordi de bruker "feil" program.

På vaskemaskiner nå brukes det 60 grader med full maskin og 60 og 40 grader halv last når de måler forbruk. Eller som produsentene ofte skriver at årlig vann- og strømforbruket "er basert på 220 standardvaskesykluser for bomull 60 °C og 40 °C full og halv maskin. Det faktiske forbruket beror på hvordan maskinen brukes".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som nevnt over så er det vannet den varmer opp som er selve kostnaden, og ikke lengden på vasken eller vannforbruket i antall liter som sådan under hele vaskeprosessen.

Her jeg bor koster 1000L vann kr. 55 inkl. kloakk. Det betyr at 80L koster kr. 4,40 i vannforbruk. Noe som er veldig mye mer enn strømforbruket. Så fokus bør egentlig være vannforbruk og ikke strømforbruk.

Vel og merke er prisen på kommunale avgifter svært forskjellig i Norge, men stort sett er vannkostnaden høyere enn strømkostnadene ved en klesvask.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg vet kreves samme mengde energi/strøm for å varme 20 liter vann i dag som for 20 år siden... Det maskinen bruker av strøm utenom er jo kun til dreie trommelen rundt, ergo svært lite.

Jeg vasket mer tøy i den gamle maskinen enn den nye, selv om den nye er større. Trolig pga. vannforbruket er lavt og da må det vaskes mindre tøy for å få det rent. Den nye trommelens konstruksjon (skånetrommel) krever høyere rotasjon enn den gamle for å få ut vannet i sentrifugeringen samt mer vann for å oppnå like god effekt på skyllingene (små hull i trommel).

Enkelte nye maskiner varmer også skyllevannet for mer effektiv fjerning av såpe og annet for allergikere.

Enkelte nye 10 kg maskiner kan vaske så lenge som fem timer på bomullsprogrammet, med minimalt vannforbruk. Kan umulig være bra for tøyet, men alt for miljøet (strøm/vannforbruk).

Lenke til kommentar

Så lenge vi betaler i størrelsesorden 1 kr/kWh så er det snakk om ubetydelige beløp i besparelse.

Her er for øvrig noen eksempler fra en moderne, vanlig vaskemaskin fra Miele:

Energiforbruk i standardprogrammet «Bomull 60 °C» (full maskin) 0,90 kWh

Energiforbruk i standardprogrammet «Bomull 60 °C» (halv maskin) 0,88 kWh

Energiforbruk i standardprogrammet «Bomull 40 °C» (halv maskin) 0,50 kWh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...