Behemian Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hei! Sitter og jobber med noen oppgaver innen elektrofaget, og kom over en jeg ikke klarer å vri hodet mitt rundt. Det virker som om det mangler informasjon. Se på dette; For en trefaset motor som ikke er fullt belastet, måler vi disse verdiene: 19kW, 1400 o/min, 64A og 380V. a) Beregn effektfaktoren. b) Beregn sakkingen i prosent. c) Beregn reaktiv effekt. d) Forklar hvordan de målte og de beregnede verdiene vil endre seg når motoren blir fullt belastet. Klarer ikke finne ut hvordan jeg kommer fram til effektfaktoren. Og jeg klarer ikke tegne en effekttrekant uten den verdien, så jeg sitter litt fast her. Er det noe jeg overser? -B Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Jo, du har det du trenger. Du har jo fase-fase spenning og målt strøm, og derav også tilsynelatende effekt. Nå har du både tilsynelatende effekt og faktisk effekt, og dermed kan du enkelt beregne effektfaktor og reaktiv effekt. For sakking så må du forutsette 4 polpar. 1 Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 29. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2018 Jo, du har det du trenger. Du har jo fase-fase spenning og målt strøm, og derav også tilsynelatende effekt. Nå har du både tilsynelatende effekt og faktisk effekt, og dermed kan du enkelt beregne effektfaktor og reaktiv effekt. For sakking så må du forutsette 4 polpar. Vet du hva? Du har helt rett! Nå når jeg ser på det med "friske øyne", så ser jeg det. Hadde nok sittet for lenge med det her om dagen, og var vel ikke helt fokusert. Takk skal du ha for å peke det ut. Er lett å overse når man ikke holder tunga rett i munnen - B Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Bare hyggelig å kunne hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå