Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hei, Som (relativt) nyansatt opplever jeg en del konflikter på jobben som jeg føler blir vanskelig å håndtere. Hos alle mine tidligere arbeidsgivere har jeg hatt et forventningspress på meg som har medført at jeg har gjort meg til vane å jobbe raskt og sette personlige mål. På min nye arbeidsplass blir jeg nå av enkelte sett på som en trussel grunnet dette. Nå søker jeg råd i hvordan jeg kan håndtere dette. Jeg føler det blir feil at jeg skal sakke ned tempoet, spesielt når vi er overarbeidet til tider. Jeg er sluttet å prate om hva jeg har fått gjort ila dagen med unntak av når noen spør meg direkte om det. Jeg har lagt meg mer bakpå i forhold til hva jeg vet og ikke og takker for informasjonen, legger til en liten åååhh det viste jeg ikke, det var lurt o.s.v. på ting jeg blir fortalt som jeg egentlig vet veldig godt fra før. Men når det kommer til hvordan håndtere dette med å være rask og effektivt er jeg veldig usikker på håndteringen. Blir det rett av meg å jobbe mindre for at de andre skal føle at de strekker til? Jeg får mange gode ord av kollegene som føler seg truet, men de forteller også åpenlyst at de blir lei seg for at jeg jobber så mye raskere. Jeg ønsker ikke å tråkke noen på tærne, men jeg ønsker fortsatt å kunne gjøre jobben jeg er ansatt for å gjøre. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Blir det rett av meg å jobbe mindre for at de andre skal føle at de strekker til? Jeg får mange gode ord av kollegene som føler seg truet, men de forteller også åpenlyst at de blir lei seg for at jeg jobber så mye raskere. Jeg ønsker ikke å tråkke noen på tærne, men jeg ønsker fortsatt å kunne gjøre jobben jeg er ansatt for å gjøre. Nei, absolutt ikke. Jobber du raskt og effektivt og er komfortabel med det, så bør du absolutt ikke sette ned tempoet fordi noen latsabber føler seg truet. 2 Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Nei, absolutt ikke. Jobber du raskt og effektivt og er komfortabel med det, så bør du absolutt ikke sette ned tempoet fordi noen latsabber føler seg truet. Bare fordi folk har forskjellige evner til å yte, betyr det ikke nødvendigvis at noen er late. 7 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Greit nok at du jobber raskt, men jobber du riktig? Er kjedelig med kolleger om jobber raskt, der man må rydde opp i lang tid etterpå ettersom halvparen er feil. Jobber du riktig også, så kjør på . Endret 26. juni 2018 av aklla 4 Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Nei, absolutt ikke. Jobber du raskt og effektivt og er komfortabel med det, så bør du absolutt ikke sette ned tempoet fordi noen latsabber føler seg truet. All sunn fornuft tilsier det ja. Har hatt et par samtaler med nærmeste leder etter tilbakemelding fra kolleger. Han mener jeg bør holde litt tilbake for å bevare husfreden og på den andre siden mener han jeg bør stå på som jeg gjør og samtidig bemerker at det blir lagt merke til på en positiv måte. Selv tenker jeg at jeg bør stå på som før. Jeg mener tempoet mitt og jakten på personlige mål er en god ting for min egen del så lenge jeg passer på å ikke presse meg for mye. Men det kollegiale er også veldig viktig, så jeg sitter å grubler en del over hva jeg kan gjøre for at ikke andre skal føle seg utilstrekkelig. Jeg tenker litt på å be om andre arbeidsområder i tillegg til det jeg har nå og på den måten ha mindre tid på områdene der vi er flere om oppgavene. Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Greit nok at du jobber raskt, men jobber du riktig? Er kjedelig med kolleger om jobber raskt, der man må rydde opp i lang tid etterpå ettersom halvparen er feil. Jobber du riktig også, så kjør på . Det skjer feil men det er stort sett på områder der det har skjedd rutine endringer som vi ikke er blitt informert om. Skjer det feil så er det stort sett jeg som blir sittende å rette opp i de også uavhengig av hvem som har gjort det. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Bare fordi folk har forskjellige evner til å yte, betyr det ikke nødvendigvis at noen er late. Om de blir sure fordi andre yter mer kan man iallfall lure. Om ikke late, så bitre. 1 Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Bare fordi folk har forskjellige evner til å yte, betyr det ikke nødvendigvis at noen er late. Jeg er helt enig. Det er mye som spiller inn på arbeidstempo. Alt i fra, alder, erfaring, teknisk forståelse med mer. Jeg vil påstå at kollegaene mine gjør sitt beste ut i fra de forutsetningene de har. Lat er de iallefall ikke. Vi har alle late dager og her er det overraskende få i forhold til tidligere erfaring. Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Om de blir sure fordi andre yter mer kan man iallfall lure. Om ikke late, så bitre. Usikker på seg selv iallefall. Er begynt teste ut hvor grensen går og forsøker å motivere litt innimellom. Men føler jeg fort kan fremstå som en besservisser da. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det skjer feil men det er stort sett på områder der det har skjedd rutine endringer som vi ikke er blitt informert om. Skjer det feil så er det stort sett jeg som blir sittende å rette opp i de også uavhengig av hvem som har gjort det.Feil skjer alle, var ikke det jeg tenkte på Jeg jobbet på ett lager før, der var det en som plukket mye mer enn alle andre. Denne personen stod for stort sett alt av feilplukk også slik at det skapte mer jobb for alle andre, ettersom varer måtte hentes, settes tilbake, plukkes på nytt osv. Det var mer slike ting jeg tenkte på. Raskt alene er altså ikke alltid bra, men om jobben man gjør er bra også, så er jo det bra for alle 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg føler det blir feil at jeg skal sakke ned tempoet, spesielt når vi er overarbeidet til tider.Det er jeg enig i. Jeg er sluttet å prate om hva jeg har fått gjort ila dagen med unntak av når noen spør meg direkte om det.Smart. Sørg for å ikke "flashe" at du jobber raskere. Jeg har lagt meg mer bakpå i forhold til hva jeg vet og ikke og takker for informasjonen, legger til en liten åååhh det viste jeg ikke, det var lurt o.s.v. på ting jeg blir fortalt som jeg egentlig vet veldig godt fra før.Ikke gjør det. Ikke bare fremstår du inkompetent, du kaster også bort tid, og det er i tillegg usant. Si heller noe sånt som "ja, det stemmer" eller hva som helst ellers, egentlig. Jeg får mange gode ord av kollegene som føler seg truet, men de forteller også åpenlyst at de blir lei seg for at jeg jobber så mye raskere.Hvordan klarer du å jobbe raskere enn dem? Hva gjør du, som ikke de gjør? Du kan alltids svare at det ikke er noen konkurranse (med mindre det faktisk er det hos dere). 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Finnes det noen måte hvor du kan inkludere/samarbeide med medarbeiderne dine i enkelte av arbeidsoppgavene ? Da kan du utføre arbeidsoppgavene i det tempoet du liker samtidig som at medarbeideren også får en god følelse av å ha hatt en god arbeidsdag. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Én ting kan jeg skrive, og det er at hvis du fortsetter i det heidundrende tempoet, så kommer bare sjefene til å bli steinrike, og du blir utslitt. De kommer til å se det som normen at alle jobber som du gjør. Det er ingen tjent med. Finn en middelvei. Det er forskjellige miljøer på alle arbeidsplasser. Jeg har vært der du er, og du kommer bare til å få deg fiender, bli utsatt for mobbing og baksnakking, og du kommer ikke til å bli favorisert på noe vis ved konflikter. Du blir heller hælen. Det er dessverre sånn det fungerer i mange miljøer. Hvis du får like mye lønn for å jobbe 30% saktere, hva er harmen i å roe ned? Så har du mer overskudd til å gjøre ting på fritiden. Endret 26. juni 2018 av Taurean 6 Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Hvordan klarer du å jobbe raskere enn dem? Hva gjør du, som ikke de gjør? Du kan alltids svare at det ikke er noen konkurranse (med mindre det faktisk er det hos dere). Den skal jeg ta med meg videre. Jeg vil tro det bunner mest i forståelse av systemer og hvordan ting henger sammen. Jeg bruker kortere tid på å forstå. Jeg skjønner godt at det ikke er like lett for alle og har full respekt for det. Endret 26. juni 2018 av Arbeidstakeren Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Én ting kan jeg skrive, og det er at hvis du fortsetter i det heidundrende tempoet, så kommer bare sjefene til å bli steinrike, og du blir utslitt. De kommer til å se det som normen at alle jobber som du gjør. Det er ingen tjent med. Finn en middelvei. Det er forskjellige miljøer på alle arbeidsplasser. Jeg har vært der du er, og du kommer bare til å få deg fiender, bli utsatt for mobbing og baksnakking, og du kommer ikke til å bli favorisert på noe vis ved konflikter. Du blir heller hælen. Det er dessverre sånn det fungerer i mange miljøer. Hvis du får like mye lønn for å jobbe 30% saktere, hva er harmen i å roe ned? Så har du mer overskudd til å gjøre ting på fritiden. Du har et godt poeng, men jeg jobber i mitt trivselstempo. Jeg har god kapasitet til å øke tempoet ved behov, men å senke tempoet vil jeg ikke klare å trives med. Det er vanskelig å konsentrere seg om å jobbe roligere. Endret 26. juni 2018 av Arbeidstakeren Lenke til kommentar
Arbeidstakeren Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Jeg tror selv det beste er å holde mitt naturlige arbeidstempo i det stille og samtidig være kollegial ved å holde humøret oppe og motivere der det trengs. Skulle ikke det virke så har jeg i det minste prøvd. Det er mitt og alles ansvar å bidra til et godt arbeidsmiljø. Men det er ikke mitt ansvar å passe på at andre strekker til. Å være effektiv og gjøre jobben jeg er satt til til tross for litt sure miner må være mye bedre for fremtiden enn at jeg skal skal sakke akterut og la oppdragene hope seg opp slik at det ender med lange behandlingstider og behov for flere ansatte. Vi har tross alt mer enn nok å ta av så det er ikke slik at jeg tar jobben fra andre. Jeg skulle likt å se den arbeidsgiveren som sier noen opp fordi de er for gjør en for god jobb. Da tror jeg heller på å bli flyttet videre i mer krevende arbeidsoppgaver. Endret 26. juni 2018 av Arbeidstakeren 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg tror selv det beste er å holde mitt naturlige arbeidstempo i det stille og samtidig være kollegial ved å holde humøret oppe og motivere der det trengs. Skulle ikke det virke så har jeg i det minste prøvd. Det er mitt og alles ansvar å bidra til et godt arbeidsmiljø. Men det er ikke mitt ansvar å passe på at andre strekker til. Å være effektiv og gjøre jobben jeg er satt til til tross for litt sure miner må være mye bedre for fremtiden enn at jeg skal skal sakke akterut og la oppdragene hope seg opp slik at det ender med lange behandlingstider og behov for flere ansatte. Vi har tross alt mer enn nok å ta av så det er ikke slik at jeg tar jobben fra andre. Jeg skulle likt å se den arbeidsgiveren som sier noen opp fordi de er for gjør en for god jobb. Da tror jeg heller på å bli flyttet videre i mer krevende arbeidsoppgaver. Du er fornuftig, stol på deg selv og det du kommer frem til her Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Du har et godt poeng, men jeg jobber i mitt trivselstempo. Jeg har god kapasitet til å øke tempoet ved behov, men å senke tempoet vil jeg ikke klare å trives med. Det er vanskelig å konsentrere seg om å jobbe roligere. Det er sånn det er i arbeidslivet. Forskjellige folk og forskjellige miljøer. Velkommen til verden ^^ Det verste er de som baksnakker en for å gjøre en bedre jobb enn dem selv, og når de faktisk får gehør hos sjefene også. Da er det nesten bare å se seg om etter en ny jobb med én gang, eller ta andre grep. Det finnes ingen instanser som hjelper folk med baksnakking, intriger og utfrysing fra arbeidsplasser. Så hvis du først har havnet i den posisjonen, så er det vanskelig å komme ut av det. Og prøv å forklar NAV om disse tingene. De bryr seg overhodet ikke. Du skal samarbeide med djevelen og selge sjela di før du sykmelder deg! Da skal du -igjen- tvinges ut i arbeidslivet innen 8 uker, og da har du -mindre- makt! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Hva jobber du med egentlig?Hvordan man jobber kan også gi en illusjon av at man er effektiv, mens i virkeligheten bare lager mer "støy". 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Er vel ikke så uvanlig, vet om folk som få beskjed om og ta en laaaaaaang matpause da de blir for "fort" ferdige jmf snittet. Hvis kulturen er slik som du beskriver så er det vel en fare for at du bør enten få en friere stilling så du kan styre på selv eller finne noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå