boddlahonk Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hei! Har kjøpt meg en audi a4 avant 2015 modell, med 1.8tfsi motor på 120 hk, og multitronic automatkasse. Jeg har veldig lyst og chippe denne bilen, da jeg kan få 210 hester ut av den, isteden for 120 som den nå har orginalt. Spørsmålet mitt er, er dette lurt og gjøre? Har ikke tenkt og registrere tuningen i vognkort, pga dyrere forsikring. Men er veldig redd at noe skal skje, så jeg mister nybilgaranti, ellers forsikring ikke dekker det, f.eks da motorhavari, gearkassehavari, etc. Hjelp! Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Multitronic-kassene er ikke så veldig glade i ekstra nM. Vet om enkelte som tuner som nekter å tune biler med de kassene. Lenke til kommentar
boddlahonk Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Multitronic-kassene er ikke så veldig glade i ekstra nM. Vet om enkelte som tuner som nekter å tune biler med de kassene. Hei, og takker for svar! De skreiv at de legger inn «momentbegrensning» og at dette ikke skulle være ett problem? Jeg har lite peiling på dette, så mulig du kan forklare nærmere? Er de sånn at jeg burde styre unna og tune den grunnet gearkassen? Lenke til kommentar
boddlahonk Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Kan legge til at jeg får 320nm etter chipping. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Burde iallefall kjøre litt forsiktig etter tuning. Ryker girkassen blir du fort fattig. Har selv en Mondeo jeg var fristet til å chippe en gang i tiden, men etter å ha lest meg litt opp så er det ikke værdt å rase girkassen som koster like mye som bilen er verdt å bytte. På manuell er det sjelden slike problemer da det som oftest bare går ut over clutchen som man kan oppgradere til en sterkere variant. Hør litt rundt på VAG forum, gjerne engelske og se hva folk mener. 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Velg en annerkjent tuning OTC eller lignende, ikke en som har dette som enmannforetak etter jobb. Da får du en programvare som er testet over tid med ditt oppsett. Dreiemoment er en utfordring med automatkasser, så absolutt gå for noen som av seg selv sier at de legger inn momentbegrensning.. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Chipper du fra 120 til 210 hk er det nok bare å begynne å spare. Det vil gi mye større belastning på hele drivverk og forstilling. Hvis utgifter til f.eks. ny gearkasse skremmer deg bør du tenke deg om minst en runde ekstra. Men det kan sikkert gå bra et år eller to og så overlate problemene til nestemann... :-PUansett, for evt erfaringer er det lurt å lese seg opp på forum som diskuterer trimming. Garantert noen som har prøvd før deg. :-) 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Fra 120 til 210 høres mye ut med bare programmering, kjenner ikke motoren. Men ikke vært borti såpass bra økning uten å bytte deler.. 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Kjør på og bli særdeles godt kjent med ditt lokale verksted 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hvis du vil kaste bort resten av garantien på bilen, så er det bare å kjøre på. Nesten dobbelt så mye effekt av omprogrammering er nok ren fantasi. 30-40 hk er nok mer realistisk og det bør nok ikke økes noe mer pga automatkassa. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 En så ny 1.8 tfsi har vel 180hk++ orginalt?! 120hk er jo det en 1.2tfsi ligger på... Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det finnes da flere bilmerker som trimmer ned bilene sine for å havne i riktig avgiftsnivå i landet her. I en del tilfeller så er alle de fysiske komponentene like og du kan trimme opp til "normal effekt" hos ofisielle forhandlere og dette med kvittering og uten tap av garanti. Hvis det faktisk er en motor fra 2015 på 1.8L som både har turbo og direkte innsprøytning så er det ganske rimelig å anta at den lett greier mer enn originale 120hk. Trenger ikke nødvendigvis å ta ut 210hk, men rundt 50hk opp bør man ikke miste nattesøvnen av. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Vet mange trimmer ned og lager norgesutgaver. Men 120hk i en 1.8 tfsi kan jeg aldri huske å ha sett. Da ville det heller vært en 1.2 eller til nød en 1.4. Selv om sistnevnte vanligvis lå på 140hk i den tiden. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 1.8 tfsi 120 ps a4 avant early-year 2012 - September 2015 http://www.automobile-catalog.com/car/2013/1586420/audi_a4_1_8_tfsi_120.html 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 I stand corrected. Hadde aldri trodd at turboutgaven kom så nedtrimma. Lenke til kommentar
boddlahonk Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Har lest at ved og ha årlig service, der du ber om å flushe girkasse, kan den holde. Det er en nedstrypt modell for norge, den har vel 170 orginalt. Fortsatt meget usikker, da kjangsen raskt bare er 50/50 om gearkassen holder eller ikke. Mulig ig fjerne chip igjen og bruke bruktbilgarantien om gearkassen ryker? Lenke til kommentar
boddlahonk Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Vil ta i bruk TS-racing sin chip, levert av sogn&møre tuning. Virker som hyggelige folk som kan sine saker. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 sjekk om det er samme girkassen i 180 hk utgaven som du har i din... er tilsvarende hos bmw også. du får diesel motorer x16 x18 og x20D som stort sett er samme motor med forskjellig software, disse har som regel samme girkasse også. samme girkasse i x25d også. Så i tillegg finnes nedtrimmede utgaver av for eksempel x20d, som i norges versjon har 163 hk, mens i nesten alle andre markeder har 184. kun endring i software som er forskjell. Så sjekk litt opp, men tror nok din bil takler effektuutaker (desom den deler samme girkasse som 180hk versjonen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå