Niklasp Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Vil de nå produksjonsmålet før juni er over?Tesla-ansatt sier selskapet nå klarer å lage 5000 Model 3-batterier i uka Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Tesla-ansatt sier selskapet nå klarer å lage 5000 Model 3-batterier i uka Hva med prisene? Med så mange batterier, burde prisen falle eller man kan bruke batteriene til langt mere? https://www.tesla.com/no_NO/powerwall Men tror ikke slikt selges i norge vertfall ikke gjennom bilforhandler. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hva med prisene? Med så mange batterier, burde prisen falle eller man kan bruke batteriene til langt mere? https://www.tesla.com/no_NO/powerwall Men tror ikke slikt selges i norge vertfall ikke gjennom bilforhandler. Prisen har falt, det er derfor Model 3 skal koste fra $35k. Når det gjelder Powerwall har produksjonskostnaden også falt og vil fortsette å falle, men de tjener fortsatt ikke veldig gode penger på Tesla Energy, derfor vil nok besparelsene tas ut i økt inntjening, ikke i prisreduksjon. Det er også greit å notere seg at Powerwall og Model 3 benytter seg av forskjellige battericeller. Model 3 benytter seg av NCA-kjemien der de f.eks har redusert kobolt-innholdet i katoden til ca 3%. Disse cellene er dermed en del billigere. Tesla energy benytter seg av NMC-kjemien, der man trolig har 20-33% kobolt i katoden. Disse er da dyrere å produsere, men har betydelig bedre levetid. I tillegg er batterimodulene noe annerledes, batteripakken til Model 3 benytter seg av 4 stk batterimoduler som er smale og lange, mens batterimodulene til Tesla energy er nesten kvadratiske. 3 Lenke til kommentar
JSBS Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det er merkelig at media fokuserer stort sett på Teslas produksjonskapasitet og overhodet ikke på årsaken til at Tesla etterhvert sannsynligvis kollapser som organisasjon når modell 3 kommer på markedet, nemlig at de ikke har delelager. Rundt Teslas sentre er nå perkeringskapasiteten sprengt. Det står Teslaer overalt og bokstavelig talt støver ned. De skal på verksted og på service men det mangler deler. Det har det gjort siden oppstarten startet for fullt i 2013, men nå er det enda verre. Teslas godkjente karosseriverksteder melder at det er helt umulig å få vite av Tesla når delene kommer. Det kan ta tre uker, de kan tre måneder. Ingen vet noe før delen kommer på døra. Det er nå mange frustrerte Tesla-eiere som venter på helt elementære deler og historiene florerer på elbilforum.no. Tesla har innført en helt ny forretningsidé. Bilsalg uten delelager. Det er helt umulig å forstå hvorfor de har valgt en slik modell. Ja, noen får deler raskt, men det er alt for mange som ikke gjør det. Lenke til kommentar
R63GQ0W6 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det er merkelig at media fokuserer stort sett på Teslas produksjonskapasitet og overhodet ikke på årsaken til at Tesla etterhvert sannsynligvis kollapser som organisasjon når modell 3 kommer på markedet, nemlig at de ikke har delelager. Rundt Teslas sentre er nå perkeringskapasiteten sprengt. Det står Teslaer overalt og bokstavelig talt støver ned. De skal på verksted og på service men det mangler deler. Det har det gjort siden oppstarten startet for fullt i 2013, men nå er det enda verre. Teslas godkjente karosseriverksteder melder at det er helt umulig å få vite av Tesla når delene kommer. Det kan ta tre uker, de kan tre måneder. Ingen vet noe før delen kommer på døra. Det er nå mange frustrerte Tesla-eiere som venter på helt elementære deler og historiene florerer på elbilforum.no. Tesla har innført en helt ny forretningsidé. Bilsalg uten delelager. Det er helt umulig å forstå hvorfor de har valgt en slik modell. Ja, noen får deler raskt, men det er alt for mange som ikke gjør det. Og i mellomtiden får de lånebil. 3 Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Og i mellomtiden får de lånebil. Hvis det er snakk om service eller en garanti-sak ja, men om du har vært i en kollisjon får du ikke leiebil utover det som er dekket av din egen forsikring. Og her er det i det fleste tilfeller begrensning i hvor lenge du får ha gratis leiebil, hvis i det hele tatt. At bilen blir stående på verksted i 4 mnd. pga manglende karosseri deler blir da ditt personlige problem. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Ja tror kundene ender opp med annen bil istedenfor leiebil. Tesla har vel neppe råd å låne ut biler til alle det gjelder. Er billigere å heve kjøpet i så fall særlig hvis det snakk om måneder før bilene blir fikset. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Prisen har falt, det er derfor Model 3 skal koste fra $35k. Når det gjelder Powerwall har produksjonskostnaden også falt og vil fortsette å falle, men de tjener fortsatt ikke veldig gode penger på Tesla Energy, derfor vil nok besparelsene tas ut i økt inntjening, ikke i prisreduksjon. Det er også greit å notere seg at Powerwall og Model 3 benytter seg av forskjellige battericeller. Model 3 benytter seg av NCA-kjemien der de f.eks har redusert kobolt-innholdet i katoden til ca 3%. Disse cellene er dermed en del billigere. Tesla energy benytter seg av NMC-kjemien, der man trolig har 20-33% kobolt i katoden. Disse er da dyrere å produsere, men har betydelig bedre levetid. I tillegg er batterimodulene noe annerledes, batteripakken til Model 3 benytter seg av 4 stk batterimoduler som er smale og lange, mens batterimodulene til Tesla energy er nesten kvadratiske. Musk har jo selv sagt at hvis mennesker kjøper M3 til 35k, så vil Tesla aldri tjene penger. Fiat 500e, en plattform Fiat har hatt i 10 år nå - En 500e koster 33k dollar i USA, og CEO i Fiat sier de taper penger på hver eneste bil de produserer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De er vel derfor Model S og Model X finnes. Og tesla premium 4 hjulstrekker. Er vel ikke rart de taper, fordi bilene for første er flere år forsiket og for det andre har de hatt en del problemer. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Musk har jo selv sagt at hvis mennesker kjøper M3 til 35k, så vil Tesla aldri tjene penger. Fiat 500e, en plattform Fiat har hatt i 10 år nå - En 500e koster 33k dollar i USA, og CEO i Fiat sier de taper penger på hver eneste bil de produserer. "Aldri" er et ord du la til. Det Musk sa var at om de begynte å selge Model 3 til $35k før produksjonen var oppe på 5000/uke, så ville de tape penger. Når det gjelder 500e, så er dette en såkalt "compliance"-bil som produseres for hånd i lite antall. Så klart taper de penger på de. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Ja, noen får deler raskt, men det er alt for mange som ikke gjør det. Hvordan er fordelingen? Personlig har jeg også ventet lenge på noen deler, heldigvis ikke noe kritisk enda. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hadde TM3 kommet i 2018 i store antall som først lovet, hadde den blitt en enorm salgssuksess, noe antall reservasjoner tilsier. Etter gjentatte forsinkelser og flaskehalser i produksjonen har de enda ikke nådd delmålet på 5000. Selv med en produksjon av 5000 i uka vil da ta over to år å levere ut alle forhåndsreservasjonene. Kanskje vi får eksport av TM3 i løpet av 2019, men sannsynligvis må vi vente til 2020 før den et vanlig syn i trafikken her i Norge. Innen den tid finnes det mange andre alternativer å velge mellom, og jeg frykter at Tesla er for sent ute... Lenke til kommentar
JSBS Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det er merkelig at media fokuserer stort sett på Teslas produksjonskapasitet og overhodet ikke på årsaken til at Tesla etterhvert sannsynligvis kollapser som organisasjon når modell 3 kommer på markedet, nemlig at de ikke har delelager. Rundt Teslas sentre er nå perkeringskapasiteten sprengt. Det står Teslaer overalt og bokstavelig talt støver ned. De skal på verksted og på service men det mangler deler. Det har det gjort siden oppstarten startet for fullt i 2013, men nå er det enda verre. Teslas godkjente karosseriverksteder melder at det er helt umulig å få vite av Tesla når delene kommer. Det kan ta tre uker, de kan tre måneder. Ingen vet noe før delen kommer på døra. Det er nå mange frustrerte Tesla-eiere som venter på helt elementære deler og historiene florerer på elbilforum.no. Tesla har innført en helt ny forretningsidé. Bilsalg uten delelager. Det er helt umulig å forstå hvorfor de har valgt en slik modell. Ja, noen får deler raskt, men det er alt for mange som ikke gjør det. Og i mellomtiden får de lånebil. De som har bil på service får det. Tesla har imidlertid blitt en stor kunde på det norske leiebilmarkedet, hvor flere utleiefirmaer etterhvert har Tesla som storkunde. Det er helt åpenbart at denne forretningsmodellen kollapser nårsomhelst. Selv har jeg begjært kjøpet hevet, akter ikke å ende som Fiskerkundene når modell 3 kommer og hordene starter klagingen mot Tesla. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De som har bil på service får det. Tesla har imidlertid blitt en stor kunde på det norske leiebilmarkedet, hvor flere utleiefirmaer etterhvert har Tesla som storkunde. Det er helt åpenbart at denne forretningsmodellen kollapser nårsomhelst. Tesla har i hvert fall tidligere hatt langtidsleieavtaler på flere titalls biler bare i Oslo. Det bidrar til at Tesla har skyhøye SG&A-kostnader sammenlignet med konkurrentene. 1 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hadde TM3 kommet i 2018 i store antall som først lovet, hadde den blitt en enorm salgssuksess, noe antall reservasjoner tilsier. Etter gjentatte forsinkelser og flaskehalser i produksjonen har de enda ikke nådd delmålet på 5000. Selv med en produksjon av 5000 i uka vil da ta over to år å levere ut alle forhåndsreservasjonene. Kanskje vi får eksport av TM3 i løpet av 2019, men sannsynligvis må vi vente til 2020 før den et vanlig syn i trafikken her i Norge. Innen den tid finnes det mange andre alternativer å velge mellom, og jeg frykter at Tesla er for sent ute... Hadde det ikke vært for at nye modeller også har 2 års ventetid ref Kona og andre som bare produserer noen få tusen biler i året selv.... Vi trenger flere batterifabrikker og Kina som storprodusent av eltransport for å overta presset fra Tesla på nåværende bilprodusenter. Men må si jeg forstår skepsisen til reparasjonstid. Bor 100 meter fra en Teslaforhandler selv med mengder av biler utenfor. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Det er merkelig at media fokuserer stort sett på Teslas produksjonskapasitet og overhodet ikke på årsaken til at Tesla etterhvert sannsynligvis kollapser som organisasjon når modell 3 kommer på markedet, nemlig at de ikke har delelager. Rundt Teslas sentre er nå perkeringskapasiteten sprengt. Det står Teslaer overalt og bokstavelig talt støver ned. De skal på verksted og på service men det mangler deler. Det har det gjort siden oppstarten startet for fullt i 2013, men nå er det enda verre. Teslas godkjente karosseriverksteder melder at det er helt umulig å få vite av Tesla når delene kommer. Det kan ta tre uker, de kan tre måneder. Ingen vet noe før delen kommer på døra. Det er nå mange frustrerte Tesla-eiere som venter på helt elementære deler og historiene florerer på elbilforum.no. Tesla har innført en helt ny forretningsidé. Bilsalg uten delelager. Det er helt umulig å forstå hvorfor de har valgt en slik modell. Ja, noen får deler raskt, men det er alt for mange som ikke gjør det. Det er antakelig mangel på deler fordi de bruker mye kapasitet på å produsere nye biler. Når produksjonskapasiteten er økt i stor nok grad vil de antakelig ha "overskudd" til å produsere flere deler. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Musk har jo selv sagt at hvis mennesker kjøper M3 til 35k, så vil Tesla aldri tjene penger. Nei, det var ikke det han sa. Det han sa var at hvis de hadde begynt produksjonen med 35K-versjonen så hadde de gått konkurs. Men når produksjonstakten er høy nok så vil de også tjene penger på den billigste utgaven. Han har såvidt jeg kan se aldri sagt at de aldri vil tjene penger på den billigste utgaven. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Selv med en produksjon av 5000 i uka vil da ta over to år å levere ut alle forhåndsreservasjonene. Da forutsetter du at de planlegger å gi seg på 5000 i uka og ikke øke produksjonen mer enn det. Men det er ikke det som er planen. De kommer til å fortsette å øke produksjonen også etter at de har nådd 5000. Kanskje vi får eksport av TM3 i løpet av 2019, men sannsynligvis må vi vente til 2020 før den et vanlig syn i trafikken her i Norge. Innen den tid finnes det mange andre alternativer å velge mellom, og jeg frykter at Tesla er for sent ute... Finnes det virkelig mange andre alternativer? Konkurrentene som har kommet ut på markedet i disse tider har jo like lang leveringstid - om ikke lenger. Kanskje neste Leaf vil være bedre og konkurrere mer direkte med Model 3. Den som lever får se. Men Leaf har vel en leveringstid på fem måneder nå? 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Finnes det virkelig mange andre alternativer? Konkurrentene som har kommet ut på markedet i disse tider har jo like lang leveringstid - om ikke lenger. Ja, det finnes alternativer hvis du er tidlig ute. Jeg ønsker meg en rimelig elbil med lang rekkvidde og hadde tidligere reservasjon på TM3. Da jeg innså at 35K USD versjonen sannsynligvis ikke kommer med norske skilter før i 2020 hoppet jeg av og kansellerte. Reserverte i stedet Kia Niro i desember 2017. Denne er forespeilet levering i nov/des 2018. Ett års ventetid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå