Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvunnet epost, hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Jeg klaget på et produkt uten å få svar. Etter en tid fikk jeg innkassokrav.
Begrunnelsen var at de ikke hadde mottatt noen klage- epost fra meg.

Hvem har egentlig ansvarlig når sånt skjer, surt å betale kr 1100 i inkassogebyr som kunne vært unngått om firmaet hadde hatt orden i sysakene....

Anonymous poster hash: 5fbd5...62d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har han ikke nødvendigvis. Fra april 2017 kan inkassovarsler mv. sendes utelukkende elektronisk.

Det finnes to grunnlag for å slippe inkassogebyrer her. Den ene er nicho_meg inne på, hvis du har sendt reklamasjonen på forsvarlig måte så anses den å ha kommet frem selv om den blir borte på veien.

Det andre er inkassolovens egne regler - du plikter ikke å dekke inkassogebyrene hvis du har innsigelser mot kravet som det er rimelig å få vurdert. En reklamasjon på varen vil være en typisk slik innsigelse.

Lenke til kommentar

Nei, det har han ikke nødvendigvis. Fra april 2017 kan inkassovarsler mv. sendes utelukkende elektronisk.

Er da vanlig epost godt nok? Har inkassoselskapet noen plikt til å verifisere at de har korrekt epostadresse til skyldner?

Lenke til kommentar

Kravet er at det skal sendes på forsvarlig måte.

En elektronisk posttjeneste som mottaker frivillig har opprettet til generell bruk, for eksempel Digipost eller e-Boks, hvor mottakeren blir varslet om at det er nye brev til vedkommende, vil nær sagt alltid være forsvarlig å sende til.

Alminnelig e-post vil ikke nødvendigvis være forsvarlig. Her mener departementet tilsynelatende at kreditor må ha hatt nylig aktiv gjensidig kontakt med debitor for at det skal være forsvarlig å bruke alminnelig e-post. Som et absolutt minimum må skyldner selv ha oppgitt e-postadressen, og informasjonen må være av nyere dato.

Tekstmeldinger, Snapchat, og lignende vil kun være tilleggskanal. Å alene sende i disse kanalene vil sjelden være forsvarlig.

Lenke til kommentar

Hvem har egentlig ansvarlig når sånt skjer, surt å betale kr 1100 i inkassogebyr som kunne vært unngått om firmaet hadde hatt orden i sysakene....

Screenshot frå utboks med klaga og synleg sendt-dato bør vera god nok dokumentasjon på at du har gjort ditt vil eg tru.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar.
All min kommunikasjon har vært med Gmail og jeg kan således bevise at jeg har sendt eposten. Gmail blir bare ikke borte.
Når jeg ikke fikk svar purret jeg. Også denne nekter selskapet for å ha mottatt..
(Det er en av landets største bredbåndleverandører)

Vil tro dette er en relativt vanlig problemstilling, men jeg har ikke klart å finne noe om den juridiske siden av saken.

Anonymous poster hash: 5fbd5...62d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...