Gå til innhold

Kompaktkamera-valg med 1" bildesensor og F1.8 eller lavere

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker innspill (har bestilt Panasonic LX15, kanskje det var et lurt valg?).

Skal primært bruke kamera til:
Litt foto av bil, baby, turer osv.

Har ellers et NEX5-R med faste objektiver: 19 (F2.8), 30(F2.8) og 50 (F1.8), samt kitobjektivet med zoom som aldri er testet.

Jeg liker bildene fra NEX5-R, særlig med F1.8 fastobjektivet, men samtidig er det ikke alltid man klarer å få utsnittet man ønsker når man ikke kan gå langt nok bak (særlig et probelm inne). Videre er jeg litt lei av å drasse på kamerabagen, samt det er litt "jobb" å bytte linse når man skal ta bilde av en baby :p

Jeg tenker derfor at jeg må ha et kompaktkamera med 1" bildesensor, lav F-verdi (1.8 eller lavere).
Da vil jeg kunne ta bilder i skumring, ta bilder med ufokusert bakgrunn osv.

Har folk noen innspill/tanker? Sony RX100 har fristet mest, men LX15 sine specs så i teorien bedre ut.
Jeg har sett Sony har bedre fokusering på videoer på youtube, men de testet vel primært for VLOGGING.

For VLOGGING er jo også cropen dårlig på LX15, men jeg skal ikke VLOGGE, så det er ikke så viktig for min del. 

-- 

Vil også ha: WiFi, APP-overføring til mobil, prisklasse rundt 5-6000 +-.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har et Panasonic-tz80 som jeg er godt fornøyd med. Kameraet har 30x Zoom og 4k video.

Det ligger mange bilder på bildekritikk som jeg har tatt med dette kameraet.

TZ-90 er en nyere versjon (30xZoom) og er akkurat nå på tilbud. tilbudspris ca kr.2700,-

TZ-100 har 1" bildebrikke 2.8 maks blenderåpning men bare 10xZoom og er også på tilbud. Pris ca 4700 på tilbud.

TZ-200 heter siste versjon, den også med 1" bildebrikke og 15x Zoom med maks blenderåpning på 3.5 Pris ca.kr. 7200.-

TZ -90 og TZ-100 koster tilsammen noen få hundrelapper mer enn TZ200

https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=DMCTZ90BLK@store-elkjop|DMCTZ100BK@store-elkjop

Sony's tilsvarende kameraer har ikke 4k. video, mener jeg. Forøvrig er jeg fan av Sony's  fullformat kameraer.

Lykke til. Mvh.Oddvar Mørk

Ps! du kan også se her:

http://cameradecision.com/compare/Panasonic-Lumix-DMC-LX10-vs-Panasonic-Lumix-DMC-ZS100

Endret av Moerk
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et Panasonic-tz80 som jeg er godt fornøyd med. Kameraet har 30x Zoom og 4k video.

Det ligger mange bilder på bildekritikk som jeg har tatt med dette kameraet.

TZ-90 er en nyere versjon (30xZoom) og er akkurat nå på tilbud. tilbudspris ca kr.2700,-

TZ-100 har 1" bildebrikke 2.8 maks blenderåpning men bare 10xZoom og er også på tilbud. Pris ca 4700 på tilbud.

TZ-200 heter siste versjon, den også med 1" bildebrikke og 15x Zoom med maks blenderåpning på 3.5 Pris ca.kr. 7200.-

TZ -90 og TZ-100 koster tilsammen noen få hundrelapper mer enn TZ200

https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=DMCTZ90BLK@store-elkjop|DMCTZ100BK@store-elkjop

Sony's tilsvarende kameraer har ikke 4k. video, mener jeg. Forøvrig er jeg fan av Sony's  fullformat kameraer.

Lykke til. Mvh.Oddvar Mørk

Ps! du kan også se her:

http://cameradecision.com/compare/Panasonic-Lumix-DMC-LX10-vs-Panasonic-Lumix-DMC-ZS100

Hei, tror det er 4k video på MK3 og nyere RX100 (bonusen er også at man har oled søkeren, en rear lcd er jo vanskelig å bruke i solen).

Det ser ut som Sony knuser de fleste på autofokus ved video for øvrig, særlig fokus som holder subjektet i bevegelse (når jeg sier det ser ut som, er det på grunn av at jeg har sett diverse VS videoer på youtube, hvor de har flere kameraer i samme "rigg"). Men det er klart ikke en vitenskapelig test :-)

Når det er sagt har jeg hatt et TZ80 (eller var det 90?) før. Jeg likte kameraet på mange områder, men synes det var for dårlig i skumring og særlig innebilder. Ble fort mye ISO-støy, men den har jo mindre sensor. Det var et fint feriekamera da, mye zoom så man kan feks ta avstandsbilder fra båt osv., men jeg synes det ikke er bra nok til innebilder.

TZ100 er billig nå ja, men skal sies at jeg har betalt 5000kr for LX15, jeg fikk den prismatchet mot 5500 hos dustin home og brukte en 10% bursdagstilbud-deal. Men nå har Stjørdal Foto for 4999, så fikk jeg også SMS i går om at DNB MC rabatt (20% er fra torsdag).

Så det jeg tenker er en mulighet 1):

"heve" kjøpet av LX15 på torsdag (jeg har betalt den, men ikke hentet den i butikken enda), kjøpe den på ny med DNB MC og prismatch mot stjørdal foto (da blir prisen 4000kr).

mulighet 2)

kjøpe noe annet med 20% avslag, da må det være noe power har i sortimetet i så fall.

mulighet 3)

kjøpe noe helt annet.

TZ200 så jo bra ut egentlig, men den er jo 7500kr. Jeg er litt usikker på hvor "verdt" det er å gå opp til 7500kr.

Jeg liker å ta bilde av bil/inni bil, litt ute, av baby osv. også makrobilder av elektronikk m.m. Men når jeg er hjemme, kan jeg bruke Sony kameraet egentlig.

Det jeg ser på som litt negativt med TZ100 er F2.8, det betyr jo i praksis at man får mindre lys inn i linsen, i tillegg får man ikke en enkel jobb med å få uskarp bakgrunn ved portrettbilder. Men TZ200 så jo bra ut, men den koster jo da 7500 mot 4000kr som jeg da kan få LX15 for med DNB MC. Alternativt kan jeg også kjøpe noe annet der med 20% :-P

Lenke til kommentar

Så det jeg tenker er en mulighet 1):

"heve" kjøpet av LX15 på torsdag (jeg har betalt den, men ikke hentet den i butikken enda), kjøpe den på ny med DNB MC og prismatch mot stjørdal foto (da blir prisen 4000kr).

Du burde høre med power før du gjør det der. Er ikke sikkert du får både prismatch og 20% dnb kampanje. Gjorde iallfall ikke det når jeg jobba i power. Da måtte man velge enten eller. Men kan jo hende rutinene er endret. 

Lenke til kommentar

Skal du ta bilder i lite lys og på kort avstand er LX15 et bra valg. Samme gjelder RX100 i diverse versjoner og Canon G7x selv om de har litt dårligere lysstyrke. 

I lite lys er kameraer med liten sensor og dårlig lysstyrke (som TZ80) tilnærmet ubrukelig og LX15 vil gi deg mye bedre bilder. TZ100 eller TZ200 er noe bedre pga større sensor, men du vil få mye bedre resultat med NEX-5R og zoomen din enn TZ200 i dårlig lys.

Skal du ha et mer allround kamera kan modeller som TZ100/TZ200 og TZ80 være bra alternativer, men da ofrer du gode egenskaper i lite lys.

Har sett noen cashback tilbud som lar seg kombinere  med andre tilbud. Ellers er det er sjelden at to rabatter kan kombineres, men selvsagt verdt å sjekke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...