Gå til innhold

Bærbar til studie, i5 vs i7

Anbefalte innlegg

Har sett på Huawei matebook x pro. Valget står mellom i5- eller i7-versjonen. Skal bruke den primært til skole (Word ofte med delt skjerm, med powerpoint) spotify,nettsurfing,netflix og helt basic redigering i photoshop. Kommer jeg til å oppleve noe forskjell hvis jeg går for i7 og 16 gb ram, eller blir dette overkill.

Tilslutt er det mer fremtidsrettet å kjøpe den dyreste konfigurasjon, eller forfaller den uansett rundt 3-4 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ble det til og hva er erfaringene?

Er selv usikker på hva jeg ville ha valgt. 

Har mange PC, både i3, i5, i7 og ram fra 8 - 32 GB.

Synes faktisk at i3/8GB fungerer helt ok til "vanlig kontorbruk".

i3/i5 medfører også ofte bedre batteritid og mindre problemer med varme.

Spørs om jeg ikke hadde gått for Huawei i5/8GB.

Har faktisk tenkt på å kjøpe en av disse to, et par ganger, og er derfor så er jeg jo litt nyskjerrig på erfaringer.

Lenke til kommentar

Fikk informasjon som tilsa at i5 og 8gb skal holde for bruket jeg beskriver ovenfor. Valgte å gå for denne maskinen og hvis alt går som planlagt mottar jeg denne i neste uke. Har lest meg litt opp på denne generasjonen intel-prosessorer og det ser ut til at denne skal fungere bra, for tenkt bruk. Er selv ganske kresen på at ting skal gå rakst og mest mulig smertefritt. Hvis jeg sitter med denne følelsen eller motsatt følelse skal jeg rapportere tilbake her! 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil merke noe forskjell på i5 kontra i7. Det som skille de to prosessorene er 0,4 GHz på mak turbofrekvens og det er ikke noen oppgaver som du nevner hvor det kommer til å ha noen påvirkning. 

Arne22: i5 og i7-versjonen har samme effektforbruk (TDP) og dermed vil ikke varme være noen forskjell dersom begge kjører på samme frekvens over et gitt intervall. 

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener, men begge prosessorene støtter opp til 32 GB i følge spesifikasjonene. Dersom du har tenkt å sette inn 8 GB ekstra ram, så bør du undersøke om det er noen ledig plass til rambrikker eller om maksinen kommer med f. eks 2x4GB brikker. 

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på er om 8 gb ram er nok, eller om jeg bør gå for 16 gb ram til bruken som er beskrevet helt øverst. Slik jeg har forstått det er det ikke mulig å sette inn mer ram på et senere tidspunkt.  :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil merke noe forskjell på i5 kontra i7. Det som skille de to prosessorene er 0,4 GHz på mak turbofrekvens og det er ikke noen oppgaver som du nevner hvor det kommer til å ha noen påvirkning. 

Arne22: i5 og i7-versjonen har samme effektforbruk (TDP) og dermed vil ikke varme være noen forskjell dersom begge kjører på samme frekvens over et gitt intervall. 

Samme TDP for prosessor, men nye større varmeutvikling for grafikkdelen til i7 modellen. (Hvis jeg leser tekniske data rett.)

Ellers fastloddet RAM på begge modeller, slik at man ikke kan oppgradere rammen.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Matebook-X-Pro-i5-8250U-MX150-Laptop-Review.303146.0.html

Lenke til kommentar

8 GB er rimelig standard i dag, men det er i slutten av fasen da 16 GB begynner å bli mer og mer vanlig på mer high-end maskiner. Det at RAM er loddet på hovedkortet betyr jo at det bli et mer spikret valg etter kjøp så en må også ta det med i beregningen.

Til relativ enkel bruk holder 8 GB greit i lang tid framover.

Lenke til kommentar

Det jeg selv bruker "PC med mye RAM til" det er til virtualisering, dvs kjøre mange operativsystemer på en gang. Har en PC med 32 GB til det, men det viste seg å være "overkill". 16 GB hadde holdt helt fint til det bruket. Ellers så holdet 8 GB til "alle vanlige oppgaver". Støtter konklusjonen om at i5/8GM passer godt eller ganske perfekt til en "lett bærbar PC".

Lyden og tilkobling for lyd er ellers et annet viktig tema, hvis man skal se film og slike ting. Her er det vel ganske store forskjeller. Aner ikke hvordan denne PC'en er men den er vel sannsynligvis bra. Det er i alle fall et tema som jeg selv har lett for å glemme ut helt til jeg oppdager at lyden er for dårlig.

Edit:

Dette skriver de: 

The quad speaker arrangement includes two front-facing speakers on each side of the keyboard plus two more facing the bottom corners. Sound quality is good enough for conferences and reasonably loud on higher settings. Media playback is less impressive due to weak bass and the tendency for the chassis to reverberate when at 50 percent volume or higher.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Matebook-X-Pro-i5-8250U-MX150-Laptop-Review.303146.0.html

Min er faring det er vel at "middels lyd" kan være god nok. Det blir ellers ganske tungvint hvis man må dra med seg høyttalere alle steder. Det bør funke når man bruker video i stedet for å lese en bok.

Ser ellers at den har vanlig 3.5 mm lydtilkobling.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er vell bare i svært krevende scenarioer som rendering etc at du vil merke noe særlig til i7 kontra i5. Hadde det vært en gamingpc kunne du og ha merka forskjell. Jeg ville gått for i5 var jeg deg :)

Eller krevende datasett i Excel/Matlab

Eller i fluidsimuleringer

Eller...

Hvis man skal studere realfag eller økonomi trenger man ikke en superkraftig PC til å begynne med, men om minnet er loddet fast hadde jeg ikke valgt varianten med 8GB med mindre jeg var svært økonomisk presset.

Lenke til kommentar

PC "swapper" jo RAM med SSD ved behov. Det som vil skje i de sjeldne tilfeller man bruker mer enn de installerte 8 GB, det er jo bare at det går litt seinere. Det skal vel godt gjøres å bruke mer enn 8 GB med ett program, det må vel eventuelt være hvis man kjører mange programmer på en gang. (Og da går det jo seinere uansett.) Fluidsim 5 har jo for eksempel et "RAM requirement" på 1 GB i følge spec.

Hvis man følger med på bruk av RAM og prosessor mens man kjører de forskjellige programmene så finner man ofte ut at det er mindre behov for RAM enn det man kanskje skulle tro. (I alle fall hvis man lar være å kjøre flere store tunge programmer samtidig.)

Når så er sagt så pleier jeg selv å gå litt opp i vekt og kjøpe litt større og tyngre PC'er, med utskiftbare RAM-brikker og utskiftbar SSD (i tilfelle framtidig behov) og med litt bedre høyttalere.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Eller krevende datasett i Excel/Matlab

Eller i fluidsimuleringer

Eller...

Hvis man skal studere realfag eller økonomi trenger man ikke en superkraftig PC til å begynne med, men om minnet er loddet fast hadde jeg ikke valgt varianten med 8GB med mindre jeg var svært økonomisk presset.

Så stor forskjell er det ikke selv om det er krevende datasett i f.eks Excel. En i5 gir god hastighet og en SSD vil ha langt mer å si for ytelsa. Ang minne kan jeg være enig i at det er greit å sjekke om det er lodda, det er vell litt 50\50 om det er det. 

Lenke til kommentar

Takk før alle svar! Studerer ikke en realfagsrettet utdanning, men en samfunnsfaglig. Så bruk av exel er dermed begrenset i min studiehverdag. Det høres med andre ord ut i fra deres svar at i5 og 8 gb ram skal fungere helt fint til dette bruket.

Lenke til kommentar

Til studier er det som det du nevner er vel det vigtigste å velge en stille robust maskin med god batteritid, lav vekt og med en grei nok skjermkvalitet og størrelse og litt rask lagringsplass. Ønsker man en flerbruksmaskin utover dette må en se på kompromisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...