Gå til innhold

Ny forskning kan tyde på at vi er alene i universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg snakker om at det er tilnærmet null sjangs for liv på andre planeter, er det bassert på det vi faktisk vet, og ikke det vi tror... Men for all del, er mange milliarder som tror på en Gud også...

Det vi faktisk vet? 

Jeg tror du ville bli overrasket om du forstod hvor lite vi faktisk vet om universet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi faktisk vet? 

Jeg tror du ville bli overrasket om du forstod hvor lite vi faktisk vet om universet. 

Hehe.. Nei det er jeg fult klar over... Er vel derfor jeg har skrevet det jeg gjør... :) Men det er jo tullete å konkludere at man skal forvente liv andre steder i universet bare på grunn av at det er liv her.. :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hehe.. Nei det er jeg fult klar over... Er vel derfor jeg har skrevet det jeg gjør... :) Men det er jo tullete å konkludere at man skal forvente liv andre steder i universet bare på grunn av at det er liv her.. :)

Det er jo ikke "bare" på grunn av at det er liv her. Det er det faktum at vi kjenner til mange viktige faktorer som kreves for å legge til rette for en type liv satt i perspektiv til det enorme antallet potensielle vertsstjerner og det like store antallet galakser i bare det synlige universet.

Det er jo drømmescenarioet til en gambler.

Før eller siden jackpot'en gå inn basert på sannsynlighet alene. Det kan nok tenkes at det nærmeste livet er så langt borte at vi ikke vil oppnå kontakt iom at vi så langt ikke har noen realistisk måte å søke eller langt mindre kommunisere over så vanvittige avstander - men det som virkelig må være tullete er jo å avvise sannsynligheten for at det finnes når alt vi vet tyder på at det kun handler om at omstendighetene må ligge til rette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke "bare" på grunn av at det er liv her. Det er det faktum at vi kjenner til mange viktige faktorer som kreves for å legge til rette for en type liv satt i perspektiv til det enorme antallet potensielle vertsstjerner og det like store antallet galakser i bare det synlige universet.

Det er jo drømmescenarioet til en gambler.

Før eller siden jackpot'en gå inn basert på sannsynlighet alene. Det kan nok tenkes at det nærmeste livet er så langt borte at vi ikke vil oppnå kontakt iom at vi så langt ikke har noen realistisk måte å søke eller langt mindre kommunisere over så vanvittige avstander - men det som virkelig må være tullete er jo å avvise sannsynligheten for at det finnes når alt vi vet tyder på at det kun handler om at omstendighetene må ligge til rette.

Men om man skal leke med odds og sansynlighet er jo det tilnærmet null utifra det vi vet. Større sjangs å bli truffet av lynet 10 ganger på rad iløpet av 10minutter enn at det er er liv på andre planeter... Forskere fremhever livet som noe som er utrolig enkelt å få til, og kan skapes med enkle forutsetninger... Men det tok over 2 milliarder år å skape et enkelt liv her på jorden... Så da bør man ta det inn i betraktningen...

Lenke til kommentar

Evolusjonsteoretikere tror ikke det er dyr på andre planeter, fordi de tror evolusjonsteorien forklarer hvordan dyr oppstår. Finnes ingen grunn til å tro at det ikke er skapt dyr på andre planeter, det er bare evolusjonsteori vås.

Kan noen prøve å oversette dette til noe forståelig?

Lenke til kommentar

Men om man skal leke med odds og sansynlighet er jo det tilnærmet null utifra det vi vet. Større sjangs å bli truffet av lynet 10 ganger på rad iløpet av 10minutter enn at det er er liv på andre planeter... Forskere fremhever livet som noe som er utrolig enkelt å få til, og kan skapes med enkle forutsetninger... Men det tok over 2 milliarder år å skape et enkelt liv her på jorden... Så da bør man ta det inn i betraktningen...

Ja, og den tidsrammen satt i perspektiv mot alder på universet er ingenting. Så snart jorden kjølnet satte prosessen igang.

Og at sannsynligheten enkeltvis er lav betyr ikke så mye når antallet muligheter er så latterlig høyt.

Det skal mye til for å vinne i lotto, men har du ørten gogolplex med kuponger så er det mer enn én som går inn. Det eneste som påvirkes betydelig er sannsynligheten for at det er noe i nærheten av oss.

Om jeg husker rett så har vi ca 300 milliarder kuponger i vår galakse og antallet galakser har vi ikke engang tall på.

Det var noen som satte et teleskop på den mørkeste flekken på himmelen. Helt uten stjerner. Men med lang nok eksponering viste det seg at selv denne flekken var smekkfull av stjerner. Hadde alle stjerner vært synlige slik som våre nærmeste og de mest lyssterke så hadde nattehimmelen vært fullstendig hvit.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel hakket mer tullete å tro at vi er så fantastisk unik at det ikke finnes maken noe sted i hele universet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel hakket mer tullete å tro at vi er så fantastisk unik at det ikke finnes maken noe sted i hele universet. 

Nei, det er tullete å tro at naboen har vunnet i 500millioner i lotto om man selv har gjort det.... Bare for å legge inn litt tall hva sansynligheten er...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nei, det er tullete å tro at naboen har vunnet i 500millioner i lotto om man selv har gjort det....

Dét er helt sant.

Det triste er at selv om man er urealistisk optimistisk så kan man nok se langt etter å kunne kommunisere.

Personlig tror jeg en slik oppdagelse ville gått langt for å avlive mange av oldtidens religioner og gi mange mennesker en grunn til å se på oss selv som ett folk på én planet.

Så personlig håper jeg søken etter liv vil ha høy verdi uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er tullete å tro at naboen har vunnet i 500millioner i lotto om man selv har gjort det.... Bare for å legge inn litt tall hva sansynligheten er...

Du tror virkelig vi er så unik her på jorda? 

Hjelpes... 

Hvor mange solsystemer tror du det finnes i universet?

Lenke til kommentar

Nå sammenligner du deg med en annen person.

Tenk heller at du har vunnet 500 millioner i lotto og har 1 000 000 000 000 000 000 000 000(estimert antall planeter i det observerbare univers) naboer med ett ukjent antall vinnere.

Hva er sjansen for at ingen andre enn du vant?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tenk heller at du har vunnet 500 millioner i lotto og har 1 000 000 000 000 000 000 000 000(estimert antall planeter i det observerbare univers) naboer med ett ukjent antall vinnere.

Spør du meg såner jeg redd for at den faktiske premien blir lav :p

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at tallene ikke stopper opp på 32. de stopper opp på ett tall langt over trillionen.. hver eneste kule, og hver av de må du ha rett..

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at tallene ikke stopper opp på 32. de stopper opp på ett tall langt over trillionen.. hver eneste kule, og hver av de må du ha rett..

Noe sier meg at du ikke var en racer på statistikk...

... eller logikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...