Gå til innhold

Ny forskning kan tyde på at vi er alene i universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes to muligheter:

Enten er det annet liv der ute, eller så er det ikke det.

-Begge er like skremmende.

To skremmende? Det eneste jeg kan tenke meg, skremmende, er en mer avansert intelligens enn vår, som har ødelagt sin egen planet, og leter etter et nytt bosted.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

dumt spørsmål. Jeg tviler på at du ikke forsto poenget uten at vi må forsøple tråden med å diskutere meningsløs semantikk.

Bare tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det da mange tror ett lysår er tid.

Og forskjellen på tid og avstand er for de fleste ikke helt ubetydelig..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som flere her inne tror at man i denne studien har konkludert med at vi er alene i universet. Dette stemmer ikke. Det eneste man har konkludert med her er at sannsynligheten for at vi er alene er større enn man tidligere hadde trodd. Det dreier seg om sannsynlighet, ikke absolutte svar. Les artikkelen.

Universet er ikke uendelig. Det utvider seg, og det betyr at det på et gitt tidspunkt har en gitt størrelse.

Det observerbare univers, vel å merke. Hva som er forbi der vi kan observere er det ingen som vet. For alt vi vet kan det godt være uendelig.

Lenke til kommentar

Virker som flere her inne tror at man i denne studien har konkludert med at vi er alene i universet. Dette stemmer ikke. Det eneste man har konkludert med her er at sannsynligheten for at vi er alene er større enn man tidligere hadde trodd. Det dreier seg om sannsynlighet, ikke absolutte svar. Les artikkelen.

Det observerbare univers, vel å merke. Hva som er forbi der vi kan observere er det ingen som vet. For alt vi vet kan det godt være uendelig.

Personlig tror jeg "Hva er forbi der universet slutter?" er et spørsmål på linje med "Hva er forbi enden av jorda?" i den tiden man trodde at jorda var flat. Det er rett og slett et feil spørsmål.

Lenke til kommentar

---

Det synlige i universet består av milliarder på milliarder av stjerner som potensielt har planeter med vilkår til liv. Å konkludere med at vi er alene er helt bak mål når all vår vitenskap peker i retning av at livet oppstår "lett" og vår vitenskap i søken på liv såvidt skraper i lakken på våre nærmeste naboer. Vi bruker nesten ingen ressurser på å lete.

At vitenskapen peker i retning av at liv oppstår lett tror jeg var ny for de fleste, også forskerne selv :p

Men dette at vi nesten ikke bruker ressurser på å lete stemmer bra. SETI har merkelig nok kun ca $2 mill i årlige driftskostnader og det slår vel sikkert flere enn meg at manglende funn kanskje også kan ha sammenheng med dette...

---

Trekker man paralleller med vår egen sinnsyke rase så skal man nok se at den eneste realistiske måten å få et "perfekt" liv for massen blir å tre inn i VR, og da i praksis bli mer eller mindre usynlige for utenforstående. Så kanskje kan man bare enkelt oppdage andre sivilisasjoner i det ekstremt korte øyeblikket fra man utvikler radio til man oppdager ekte virtuell virkelighet også blir det stille igjen. :)

Ikke bare de, men også at vi lever i en virtuell virkelighet begynner i takt med teknologi å bli en plausibel teori.

Elon Musk mener at det er en "billion to one" sjanse for at dette vi opplever er "base reality" og ikke en alternativ virkelighet, og det ville være rart å ikke lytte til verdens smarteste når gåtene som skal løses er verdens vanskeligste ;)

Lenke til kommentar

Det som er mest interessant med mennesker er at evolusjonsmessig har vi gjort et ekstremt stort hopp i utviklingen i forhold til andre pattedyr. Hvor kom det fra ?

Herr Natur (eller miljøet om du vil) vet alltid råd og gav oss på ett tidspunkt brains nok til å lage redskaper som vi etterhvert kunne brukte til å slenge dritt i kommentarfelt med ;)

Environmental change triggers rapid evolution

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

At vitenskapen peker i retning av at liv oppstår lett tror jeg var ny for de fleste, også forskerne selv :p

Men dette at vi nesten ikke bruker ressurser på å lete stemmer bra. SETI har merkelig nok kun ca $2 mill i årlige driftskostnader og det slår vel sikkert flere enn meg at manglende funn kanskje også kan ha sammenheng med dette...

Ikke bare de, men også at vi lever i en virtuell virkelighet begynner i takt med teknologi å bli en plausibel teori.

Elon Musk mener at det er en "billion to one" sjanse for at dette vi opplever er "base reality" og ikke en alternativ virkelighet, og det ville være rart å ikke lytte til verdens smarteste når gåtene som skal løses er verdens vanskeligste ;)

Jeg satte "lett" i anførselstegn siden det åpenbart er mange faktorer som må stemme - men med tanke på antallet stjerner og hvor fort livet startet på jorda når forholdene lå til rette så påstår jeg at man kan argumentere for at det må være relativt lett å starte liv i universet :p Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Universet er ikke uendelig. Det utvider seg, og det betyr at det på et gitt tidspunkt har en gitt størrelse.

Spøkefuglen.

Er litt som å si at det ikke er noe utenfor hvis man låser seg inne i bagasjerommet på en sein 76 Granada.

Lenke til kommentar

Man glemmer det faktum at man fremdeles ikke helt vet hvordan livet blir til... Og enn så lenge er forståelsen vi har av det så usannsynlig at det er helt utrolig at det finnes liv på kloden vi bor på..

Selv om vi sier det er uendelig mange planter som det kan være liv på, kan det vel sammenligne det med lotto, om det skulle oppstå liv samtidig som livet startet på jorden andre steder i universet, vil være som det er flere som vinner førstepremien på samme tid og sted.

Man antar det er liv på andre planter begrunnet av en hypotese som sier at liv kan plutselig oppstå hvorsom helst, når som helst.. Men om det hadde vært fakta, så burde vi kunne se andre livsformer som ikke var i slekt med oss selv (DNA). Det har iløpet av milliarder av år eksistert bare en grunleggende livsform på planeten vi bor på som har utviklet seg til det mangfoldet vi har i dag..

Universet er bare 14milliarder år gammelt.. Så sett i den sammenheng brukte universet god tid på å lage en enkel livsform.. Spørsmålet er vel heller om det har vært liv i universet tidligere, eller om det kommer til å bli flere steder hvor livsformer kan oppstå.

Jeg er fult åpen for å tro at det kan eksistere liv på andre planter, men jeg er rimelig sikker på at vi aldri vil finne noe inteligent liv med det første..

Jeg stiller derimot spørsmålstegn til de som sier det er naivt å tro det ikke eksisterer liv på andre planter.. Det å tro at det er liv på andre planter er som å tro at man vinner i lotto hver lørdag.. Noe som er like Naivt med den kunskapen vi har i dag...  Sansynligheten for liv på andre planter er tilnærmet null så lenge vi ikke vet hvordan livet faktisk oppstår...(Og jeg vet man har klart å skape "liv" i labretorium med noen enkle RNA rekker..) Men vi forstår det fremdeles ikke...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spøkefuglen.

Er litt som å si at det ikke er noe utenfor hvis man låser seg inne i bagasjerommet på en sein 76 Granada.

Ingenting idag tilsier at noe kan oppnå uendelighet i størrelse eller varighet så derfor er det vel overhengende fare for at ikke universet har disse egenskaper heller. Mer sannsynlig er det bygget på samme måte som molekyler i ett atom, planeter i ett solsystem, solsystem i en galakse og galakser i ett univers. At det skal bråstoppe der tror jeg skyldes mest manglende teknologi og/eller fantasi  ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite vi vet om universet og hvor kort tid det er siden vi oppdaget en haug med nye planeter så er det vel statistisk sett ganske usannsynlig at det ikke skulle være mulig at det er liv andre steder enn jorden.

Lenke til kommentar

Ingenting idag tilsier at noe kan oppnå uendelighet i størrelse eller varighet så derfor er det vel overhengende fare for at ikke universet har disse egenskaper heller. Mer sannsynlig er det bygget på samme måte som molekyler i ett atom, planeter i ett solsystem, solsystem i en galakse og galakser i universet. At det skal bråstoppe der tror jeg skyldes mest manglende og teknologi (og fantasi) ;)

… univers i et multivers… osv

Lenke til kommentar

Ingenting idag tilsier at noe kan oppnå uendelighet i størrelse eller varighet så derfor er det vel overhengende fare for at ikke universet har disse egenskaper heller. Mer sannsynlig er det bygget på samme måte som molekyler i ett atom, planeter i ett solsystem, solsystem i en galakse og galakser i ett univers. At det skal bråstoppe der tror jeg skyldes mest manglende teknologi og/eller fantasi ;)

Jeg så en gang et foredrag hvor dette ble tatt opp som et eksempel som ofte misforståes. Det skal visstnok være tilfeldig at astronomiske fenomener og Nanoskopiske tilsynelatende ser ut til å oppføre seg likt. Fysikk skal, såvidt jeg da har fått med meg, ikke oppføre seg på samme måte og er grunnen til at vi har kvantefysikk. Jeg kan dessverre ikke huske hvem som tok for seg dette temaet.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

...

Universet er bare 14milliarder år gammelt.. Så sett i den sammenheng brukte universet god tid på å lage en enkel livsform.. Spørsmålet er vel heller om det har vært liv i universet tidligere, eller om det kommer til å bli flere steder hvor livsformer kan oppstå.

...

Jeg stiller derimot spørsmålstegn til de som sier det er naivt å tro det ikke eksisterer liv på andre planter.. Det å tro at det er liv på andre planter er som å tro at man vinner i lotto hver lørdag.. Noe som er like Naivt med den kunskapen vi har i dag...  Sansynligheten for liv på andre planter er tilnærmet null så lenge vi ikke vet hvordan livet faktisk oppstår...(Og jeg vet man har klart å skape "liv" i labretorium med noen enkle RNA rekker..) Men vi forstår det fremdeles ikke...

Det er vel mer sannsynlig at det har eksistert og død ut utallige arter med liv før vi her på jorda dukket opp. Å tro at vi er senteret for intelligent liv i et uendelig univers er så ignorant at det grenser til tåpelig. 

Og denne: "Sansynligheten for liv på andre planter er tilnærmet null så lenge vi ikke vet hvordan livet faktisk oppstår"

Er du seriøs? Liv på andre planeter klarer seg utmerket ut at VI forstår hvordan det "oppstår". 

Vi kan faktisk ikke forklare noe så enkelt som tyngdekraft, vi vet bare hvordan den fungerer.  Men tyngdekraften klarer seg også fint uten at vi forstår hvordan den fungerer.

Lenke til kommentar

Det er vel mer sannsynlig at det har eksistert og død ut utallige arter med liv før vi her på jorda dukket opp. Å tro at vi er senteret for intelligent liv i et uendelig univers er så ignorant at det grenser til tåpelig. 

Og denne: "Sansynligheten for liv på andre planter er tilnærmet null så lenge vi ikke vet hvordan livet faktisk oppstår"

Er du seriøs? Liv på andre planeter klarer seg utmerket ut at VI forstår hvordan det "oppstår". 

Vi kan faktisk ikke forklare noe så enkelt som tyngdekraft, vi vet bare hvordan den fungerer.  Men tyngdekraften klarer seg også fint uten at vi forstår hvordan den fungerer.

Det at det eksisterer liv på andre planter er jeg helt åpen for, men at det er en annen form for liv.. Som ikke er i slekt med oss og har jeg derimot lite tro på...  Og det finnes ingen bevis for at det har eksistert noen andre former for liv her på jorda før de første kjente livsformene begynte å produsere oksygen av carbondioksid... En livsform som trolig er kilden til alt liv her på kloden...

Vi er bare kjent med en eneste livsform, og den er DNA bassert, og det har bare oppstått en gang iløpet av jordens eksistens som har ifølge flere kjente forskere et ekstremt gode forhold for å kunne lage liv.. (Selv om det er helt ukjent hvordan det oppstår).

Når jeg snakker om at det er tilnærmet null sjangs for liv på andre planeter, er det bassert på det vi faktisk vet, og ikke det vi tror... Men for all del, er mange milliarder som tror på en Gud også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...