Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[HASTER] Endringsoppsigelse og drøftelsesmøte

Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei kloke hoder :)

Kort forklart er saken som følger. Jeg har mottatt en endringsoppsigelse på min 60% stilling, til en 30% stilling. Dette fikk jeg som et vedlegg på en mail jeg mottok på fredag fra lederen i kjeden jeg jobber i (butikkdrift). I dag morges mottok jeg en mail fra min sykemeldte butikksjef, som kaller inn til "samtale" med kjedeleder og butikksjef allerede torsdag denne uken.

Grunnlaget for endringsoppsigelsen, er "reduksjon i butikkens totale lønnskostnader" - og jeg vet at butikken har driftet på flere timer enn "lovlig" fra ledelsens side. Det nevnes også at "dette berører de to sist ansatte i butikken". Kjedeleder forholder seg til vanlig oppsigelsestid, som på denne kontrakt er 1 måned fra første i neste måned (i dette tilfellet 1. august).

Det skal sies at det er 3 personer på faste stillinger i dag; butikksjef på 100%, meg på 60%, og en lærling på 30%. Resten av de som jobber har kodeordet ekstrahjelp i kontrakten sin.

Så - mine tanker. Jeg vet at vi har en lærling som fra 1. august skal ut i 100% praksis hos oss som lærling. Spørsmålene hoper seg opp rundt om de nå velger å redusere min stilling fordi hun skal øke fra 30% til 100%.

Først og fremst: Er dette i det hele tatt lovlig?

Dette berører de to siste ansatte i butikken - jeg vet om 4 ekstrahjelper som har signert kontrakt etter meg, og "bør" ikke de heller miste timene sine enn meg da?

Hvilke personer innad i bedriften kan man "stole" på i disse tilfellene? Verneombudet? Dette er et menneske jeg aldri har møtt, og for å være ærlig så er jeg redd for at VO er for venn med hovedkontoret.

En annen ting oppi det hele er dette med drøftelsesmøte. Burde jeg ikke blitt kalt inn til dette i forkant av en eventuell endringsoppsigelse?

Begge ledere har bedt om bekreftelse på at jeg har mottatt mail fra de, men jeg kvier meg for å svare inntil jeg har fått oversikt over lovligheten av dette.

Slik jeg ser det per akkurat nå, så godtar jeg ikke endringsoppsigelsen uten et drøftelsesmøte, noe jeg forventer at er denne "samtalen" jeg skal i på torsdag. Er det helt på trynet? Det finnes jo også en mulighet for at jeg ikke mottar oppsigelsen før mandag (2. juli), ergo er ikke endringen gyldig før 1. september. Enige?

Alt av hjelp settes meget stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du alt har fått endringsoppsigelsen så kan du pårope deg brudd på AML § 15-1, der er det eit krav om at du skal kallast inn til drøftingsmøte før ledelsen bestemmer seg for å løyse situasjonen med oppsigelse, og du skal ha muligheit til å ta med deg tillitsvalgte.

Ei utfordring der er at brudd på § 15-1 har liten praktisk betydning, men det du kan gjere er å møte opp til "samtalen" med takke for deg og be om drøftingsmøte saman med tillitsvalgt så fort endringsoppsigelsen blir tema.

Du har også eit vern mot usaklig oppsigelse etter AML, men det er ein forholdsvis tung veg å gå sidan du må reise sak mot arbeidsgiver og deretter legge fram bevis for at grunnlaget for oppsigelsen var usaklig, eller at arbeidsgiver hadde andre måtar å løyse situasjonen på utan å gå til oppsigelse.

Dersom du er fagorganisert så er dette ei god tid å ringe advokatvakta hos din fagforeining for å få bistand derifrå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Verneombudet i bedriften. Er ikke fagorganisert, men kan fort bli det. Foreløpig skriver jeg tilbake at oppsigelsen ikke aksepteres, og foreslår at møtet på tordag behandles som et drøftingsmøte.

Er det helt håpløst? Ønsker jo å beholde jobben ?

Lenke til kommentar

Hei XXXXX.

Jeg bekrefter med dette å ha mottatt mail fra deg (med vedlegg), og mail fra XXXXX angående samtale torsdag XX. juni kl XXXX.

Dessverre kan jeg ikke godta en endringsoppsigelse uten forvarsel og sendt på mail, og foreslår at samtalen vi skal ha på torsdag gjennomføres som et drøftelsesmøte etter Arbeidsmiljøloven §15-1. Oppsigelsesvernet gjennom Arbeidsmiljøloven §15-7 foreligger. Verneombudet er informert om dette og stiller seg tilgjengelig via telefon om det er behov for bistand. Jeg forventer at dersom grunnlaget for den foreslåtte endringsoppsigelsen faktisk er underliggende drift og de totale lønnskostnader i butikken, at dette dokumenteres fra arbeidsgivers side og at dokumentasjonen foreligger i møtet. Det anses som selvsagt at arbeidsgiver etter drøftelsesmøtet tar en ny vurdering på om behovet for en endringsoppsigelse er tilstede.

Slik jeg oppfatter situasjonen til butikken i dag, er det større behov for finsikting fremfor grovarbeid. Jeg tror vi kan komme frem til en minnelig løsning på dette uten å gå til de drastiske skritt det innebærer å si opp noen, eller redusere stillingen med så mye som 50%. Det fremstår som tydelig at behovet for stillingen er tilstede. Jeg ønsker i tillegg å påpeke at jeg ikke er en av de to siste ansatte i butikken.

Selv om arbeidsgiver etter Arbeidsmiljøloven ikke nødvendigvis har forklaringsplikt ovenfor ansatte, fremstår det naturlig for domsstolene at elementer som påvirker det aktuelle arbeidsforhold og/eller den aktuelle arbeidstaker blir belyst i drøftelsesmøtet fra arbeidsgivers side. Av hensyn til åpenhet og effektivitet ønsker jeg derfor å liste opp punkter jeg anser som naturlige at blir belyst.

-Hva skjer med videre ledelse av butikken?
-Når kan man forvente en stabil arbeidsplass med opplæring, tydelighet og jobbsikkerhet?
-Hvordan kan vi beholde stillingen slik den er i dag og likevel minimere kostnader?
-Finnes det andre løsninger for å ivareta arbeidsforholdet?
-Hva skjer med de delegerte oppgavene videre?

For å tydeliggjøre, jeg ønsker et konstruktivt, tydelig og fornuftig møte med både kjedeleder og butikksjef, slik at vi i fellesskap kan komme frem til det beste for alle involverte. For meg er viktigheten av _planen videre_ stor, slik jeg også vet den er for flere av dagens ansatte. Derfor ber jeg på forhånd om åpenhet og ærlighet.

Dersom det fremstår urimelig å be om at det avholdes et drøftelsesmøte allerede torsdag, er jeg tilgjengelig for å ta et drøftelsesmøte på hovedkontoret i XXXXX den XX. juli.

Med vennlig hilsen

XXXXX

• Liker 6
Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Verneombudet i bedriften. Er ikke fagorganisert, men kan fort bli det. Foreløpig skriver jeg tilbake at oppsigelsen ikke aksepteres, og foreslår at møtet på tordag behandles som et drøftingsmøte.

Er det helt håpløst? Ønsker jo å beholde jobben

Verneombudet er oppnevnt av arbeidsgiver som vaktbikkje for HMS i bedriften, og har i utgangspunktet ingen ting med ansettelsesforhold å gjøre.

Jeg er for så vidt enig i saken din, men synes det er kjipt at du venter til det "brenner før du tegner forsikring".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...