Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva burde jeg gjøre med pengene mine?

Anbefalte innlegg

Hei! Har tre kontoer, og tenker at det kanskje er på tide å rydde litt. Blir 20 om noen dager.

I Sparebank1 (hvor jeg har brukskontoen min) har jeg rundt 160k (men ca 100k er studielån). I Storebrand ca 27k, i DNB har jeg rundt 80k i et fond, og kanskje litt ekstra på sparekonto.

Tenker at jeg burde samle alt i 1-2 banker?

(Noe annet, litt økonomirelatert; jeg vurderer å søke på NTNU. Men jeg bor like ved NMBU, og kan bo tilnærmet gratis hjemme (betaler for mat og slikt selv. er nok en av de største utgiftspostene mine, må slutte med slike småkjøp av mat..). Det vil si at jeg kan unngå 3-5 år med studielån. Har i tillegg en jobb hvor jeg kan få en fast stillingsprosent på 1-2 dager i uka hvis jeg vil. Men en eller annen gang burde man jo kanskje flytte hjemmefra? Og NTNU frister på en måte litt mer.. Men ellers så frister det jo veldig mye å slippe unna studielånet også. Hvor mye vil studielånet tynge meg ned senere i livet? Har jo ikke akkurat sååå mye i egenkapital..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvilket fokus du har i livet.

Du er jo i en unik posisjon til å spare masse penger fort, og få kjøpt deg en bolig tidligst mulig i livet. Jeg var dum og ville ut tidlig, som du nevner. Dette koster mye penger. Å leie er det dummeste man gjør, liker ikke å bruke det ordet, men her er det riktig.

Bo hjemme i 5-6 år, spar så mye penger du overhodet kan, og kjøp en billig leilighet med minst mulig gjeld.

Ikke bry deg om folk som mener det er "ukult" eller du er "bortskjemt". Dette er bare tullprat. Det er et tegn på en velfungérende familie når foreldre lar barn får bo hjemme til de er 100% klare til å flytte ut. Dét gjelder økonomi også! Mange skjønner ikke dette fordi det er ikke kommunikasjon om økonomi i hjemmet.

Mye i livet handler om økonomi. Du vil ikke være en gjeldsslave til boligen din til du er 50-60 år. Gi jernet i 5-6-8 år, spar så mye penger som mulig, og gjør som jeg skrev. Du kan jo også kjøpe et hus litt for seg selv, så du slipper å ha naboer og sånt styr. Mer frihet til å gjøre som du vil.

Hvis du vil komme deg ut og vekk litt, så er det jo bare å reise bort en uke, på ferie. Det vil få råd til. Det er viktig å sette av litt penger til ferie, så du får slappa av skikkelig, komme seg vekk fra de fire veggene hjemme litt.

Og når du har ordnet deg ett hus, kan du begynne å planlegge å kjøpe flere, og begynne med utleie, så du skaper deg flere økonomiske bein å stå på. Bli en ansvarlig utleier, som skaper funksjonelle leiligheter til en god pris. Ikke en grådig gribb som skal bli rikest mulig på andres uheldighet.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det aller første du  gjøre er å opprette en BSU konto. 

Uansett hvor du ender opp med å studere så er vel normalen at man har en liten deltidsjobb/sommerjobb. Grensen for frikort er 55 K, så hvis du tjener mer enn dette så må du betale skatt. Da er BSU-fradraget gull verdt. Såvidt jeg har forstått må du tjene mer enn 80 K i 2018 for å få fullt ubytte av BSU fradrag (25000,- i innskudd per år, 5000,- i skatterabatt). Jeg tror ikke man kan overføre fradag fra år til år. 

Du står jo i en luksussituasjon. Fornuften tilsier jo at du bor hjemme, men man er jo ung bare en gang. Velger du NTNU så må du nok forvente at du må utsette huskjøpet med noen år. 

Alternativt så kan du jo vurdere om ikke du allerede nå skal kjøpe deg et krypinn i nærheten av NTNU (antar Trondheim?) selv om det er dyrt der. (Campusen på Gjøvik og Ålesund blir jo billigere). 

Hvis dine foreldre har normalt med penger, og liker deg, så finnes det en del kreative og smarte løsninger for å hjelpe deg inn på boligmarkedet og fortsatt tilfredstille 15% egenkapitalkravet.  En løsning er at de blir medeiere i leiligheten. Det er en relativt trygg og god løsning når det er snakk om sine egne barn. Så betaler du lån og avdrag på deres andel, og som "leie" kan de få skattefordelen av rentenefradraget. 

"Problemet" med dette, som da egentlig er et luksusproblem, er at du må ha enda høyere inntekt for å få maksimalt ut av BSU-fordelen. Siden du vil få en skattefordel av rentene du betaler. Men,  du har fortsatt mange år igjen før du ikke lenger kan spare i BSU. 

Hvis du er strukturert og høvelig disiplinert så bør du uansett søke om fullt studielån og stipend selv om du bor hjemme. For det første blir blir deler av lånet omgjort til stipend (gratis penger) når du avlegger eksamner. For det andre så er resterende rentefritt så lenge du er i studieløpet. 

Lånekassen er dessuten en helt annen type kreditor enn bankene. Hvis ulykken skulle være ute, og du blir ufør, arbeidsledig eller dør, så har man i Lånekassen mange rettigheter som gjør at man kommer greiere ut av det. 

Lenke til kommentar

I Sparebank1 (hvor jeg har brukskontoen min) har jeg rundt 160k (men ca 100k er studielån). I Storebrand ca 27k, i DNB har jeg rundt 80k i et fond, og kanskje litt ekstra på sparekonto.

Tenker at jeg burde samle alt i 1-2 banker?

Hva jeg ville gjort:

Trenger du studielånet? Virker som du har lave boutgifter og har en deltidsjobb, så om du ikke trenger lånet for at det skal gå rundt ville jeg betalt det tilbake. Er ikke noe mål å ha gjeld såfremt du ikke trenger pengene.

Det du har forøvrig på konto ville jeg brukt til økonomisk buffer hvis du ikke har det allerede, og satt dem på høyrentekonto i f.eks. Bluestep til 1,95% rente.

Når du har spart opp nok i bufferen til 3-6 måneders utgifter ville jeg startet med å spare til egenkapital for bolig. Avhengig av hvor du har tenkt å bo og hvilken prisklasse du tenker deg kan det være alt fra 300k til 450k eller mer. Du må betale 15% av kjøpesummen for en bolig av egne midler. Resten kan du låne.

(Noe annet, litt økonomirelatert; jeg vurderer å søke på NTNU. Men jeg bor like ved NMBU, og kan bo tilnærmet gratis hjemme (betaler for mat og slikt selv. er nok en av de største utgiftspostene mine, må slutte med slike småkjøp av mat..). Det vil si at jeg kan unngå 3-5 år med studielån. Har i tillegg en jobb hvor jeg kan få en fast stillingsprosent på 1-2 dager i uka hvis jeg vil. Men en eller annen gang burde man jo kanskje flytte hjemmefra? Og NTNU frister på en måte litt mer.. Men ellers så frister det jo veldig mye å slippe unna studielånet også. Hvor mye vil studielånet tynge meg ned senere i livet? Har jo ikke akkurat sååå mye i egenkapital..)

Hvis du tror du får en rimelig tilsvarende utdannelse der du bor, med tanke på jobbmuligheter, ville jeg helt klart unngått studielån og bodd hjemme.

Hvis du jobb ved siden av og får til å spare litt kan dette settes i buffer, egenkapital lån og indeksfond i den rekkefølgen.

Er også verd å nevne at dess tidligere du starter med sparing i fond, og dess tidligere du kommer deg inn på boligmarkedet, dess større er potensialet for god økonomi når du blir eldre.

Hvis du tar sikte på å bli økonomisk uavhengig i ung alder bør du leve så sparsommelig som mulig å spare mer enn 50% av inntekten din.

Over tid kan renter rente effekten i et indeksfond gi en svært pen avkastning. Dess tidligere du starter dess mer jobber tiden for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke betalt tilbake studielånet. 300k i studielån + 200k i egenkapital regnes som 200k i egenkapital hos bankvesenet når du skal kjøpe leilighet! 

Du kvalifiserer deg med egenkapitalen, og får en maks lånesum ut i fra inntekt + egenkapital. Etter at denne er beregnet, trekkes studielånet fra, slik at maks lånesum reduseres med studielånets beløp. 

Generelt tips - kjøp sentralt og så dyrt som du kan ved førstegangskjøp. Første boligkjøp handler ofte om å komme inn i markedet og ta del i verdistigningen. 

Ellers er indeksfond klart å foretrekke over bankinnskudd om du har en lenger horisont. 

Lenke til kommentar

Når du flytter ut og leier en billig studenthybel får du stipend, noe du ikke gjør når du bor hjemme. Jeg tjente faktisk på å flytte ut da jeg betalte veldig billig for studenthybel. 

Hvis du har mulighet til det og ta fullt studielån som er penger du sparer opp og ikke bruker, og samtidig lever på inntektene du får fra jobben, vil jo det være best, da studielån har god rente og er penger du kan bruke senere.

Å bo hjemme i studietiden er ikke nødvendigvis det gøyeste. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...