Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må jo bruke 33GB per dag skal en bruke opp alt på en måned, og ikke alltid en bruker like mye data hver dag, så 100GB på en dag må en regne med

 

Hvordan vet de når mobilen blir koblet opp mot PC?

Det vil de ikkje si, fordi da omgår brukere det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vedkommende går bevisst inn for å dra ned mest mulig data på gøy for å "straffe" ChiliMobil fordi han ikke liker vilkårene deres, som dokumentert i flere poster i denne tråden og deretter klager over at det får konsekvenser: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&p=24482180, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&p=24484106

 

Og dette er fremstilt som om han ikke bevisst har ønsket å misbruke tjenesten til tross for å være klar over vilkårene? Gjør ikke Tek.no noe research når de bruker egne forumbrukere og tidligere ansatte som kilder? 

 

Velg sånn hender. Men var for oss tenåringsforeldre et bra alternativ til de 20-30-50 GB som har hvert å få til overkommelige priser pr. Mnd, hvor 100 snapchatter pr dag er vanlig men hvor ble det av oss vanlige forbrukere?

Lenke til kommentar

Problemet her er at chilli ikke fikk mulighet til å komme med en respons.

Selvsagt kan de sperre ett abonnement de mistenker bryter vilkårene. Det interessante her hadde vært hva de hadde svart dersom du forklarte at det var hastighets tester på mobilen FØR saken havnet i media. Om de allikevel hadde kastet deg ut, DA hadde det vært betenkelig. Men det får vi jo ikke vite nå.

 

Det var kjipt å gjøre dette fredag ettermiddag, men foreløpig virker det som ett helt ok tiltak. Du må huske at du deler hastigheten med andre kunder også, det er derfor det er denne begrensningen.

 

Hva tror du hadde skjedd dersom alle byttet til denne løsningen? Basestasjonene hadde knelt en etter en. Du viser jo selv til resultater som viser at det allerede kan være kapasitetproblemer på basestasjonen på jobben din (hvis ikke det bare er dårlig kvalitet på signalet).

 

Dette er helt normalt å ha begrensninger for bruk selv på frie abonnement.

Dette er for å hindre missbruk samt fordele belastningen, som oftest fra næringsdrivende.

 

Du kan feks ikke leie ut en server på din private Internettlinje, eller bruke privatabbonement til å sende ut 100 000 sms i mnd med reklame for betakaroten. Og det er helt greit egentlig.

 

Det finnes steder i Danmark hvor du får gebyr dersom du tar overdrevet mye mat i bufféen, som også er helt greit spør du meg for det kommer alle til gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt hende dette er drøyt av omtalte Marius, men likevel, forstår ikke hvorfor folk så ivrig forsvarer Chili Mobile her. Det virker som de har et tilbud de ikke ønsker at folk skal benytte (fordi de da taper penger, som ddb2002 påpeker), og så bruker de ufine metoder for å forhindre det. Har du 1000 gb på en måned, så har du 1000 gb på en måned. Om jeg bruker det som delt internett for å kunne bruke jobb-PCen i områder uten nett, om jeg ser Netflix-serier eller laster ned spill, er vel ikke deres sak?

 

Ingen andre mobilselskaper jeg har vært borti, legger seg så opp i HVORDAN du bruker dataen. Du har en viss mengde data, denne kan du bruke til den er tom. Når den er tom, må du kjøpe ny pakke, eller vente til neste måned. Verre er det ikke. Virker absolutt villedende av Chili, slik det er nå.

 

Ellers tror jeg fri data uansett vil komme. I flere land er det slik allerede. Da jeg bodde i Dublin, hadde samtlige operatører fri data. Det man betalte for, var bruk ellers (Sms, mobil osv.). Det vil såklart være en dårlig økonomisk deal for mobilselskapene i Norge, det er data de lever av. Men etterhvert tror jeg det vil bli slik, enten det kommer i form av pålegg fra EU, lovgivning eller dynamisk markedsutvikling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, jo. Sluttresultatet blir jo det samme uansett.

 

Når du i flere innlegg på forumet har gått inn for å skvise ut så mye data som mulig, så er det tynt å komme i etterkant med en unnskyldning at du "tok noen speedtester" tenker nå jeg.

 

Når du også skriver "Du får kalle det hva du vil, jeg kan jo si at noen mennesker liker å bli tatt hardt bakfra uten samtykke og liker det, mens andre ikke godtar det og kjemper imot."

 

Da tolker jeg det dithen at du da ikke godtar det, og vil kjempe imot. 

 

... med å laste ned så mye data som mulig før du blir sperret.

Jeg vil anta at hundrevis av folk tar speedtester hver dag - hvorfor blir ikke disse sperret? 

Det sitatet var jo ikke som ett svar på noe jeg hadde skrevet, men som ett svar på noen andres kommentar.

Det er forskjell på speedtester, jeg har tidligere linket testen jeg kjørte; http://speedtest.tele2.net/

Lenke til kommentar

>På pizzabuffet

>Spiser seg mett

>Pakker mer pizza i ryggsekken

>Pakker enda mer pizza i søppelsekker

>Ber om doggy bag for ENDA mer pizza

 

Samme type som prøvekjører nybil og bruker den til å handle på IKEA. Enig i at abonnementvilkårene bør endres, men dette er syting. This is why we can't have nice things. Denne kunden altså.

Blir helt feil grunnlag, da det passer bedre med at en betaler for å spise ubegrenset med pizza, hvor en kommer hver dag og de blir lei av deg og stenger deg ute

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Minner på retningslinjene som sier at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Flere innlegg som ikke inneholdt annet enn "drittkasting" er fjernet fra tråden. Jeg forventer at man holder seg innenfor retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på modereringen kan sendes til meg PM.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må jo bruke 33GB per dag skal en bruke opp alt på en måned, og ikke alltid en bruker like mye data hver dag, så 100GB på en dag må en regne med

Det er ikke meningen at du skal bruke opp datakvoten. Poenget med abonnementet er å ha et mobilabonnement der du ikke trenger å tenke på datakvote. Men derunder går altså det med at poenget ikke er å bruke opp det du faktisk har heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan godt hende dette er drøyt av omtalte Marius, men likevel, forstår ikke hvorfor folk så ivrig forsvarer Chili Mobile her. Det virker som de har et tilbud de ikke ønsker at folk skal benytte (fordi de da taper penger, som ddb2002 påpeker), og så bruker de ufine metoder for å forhindre det. Har du 1000 gb på en måned, så har du 1000 gb på en måned. Om jeg bruker det som delt internett for å kunne bruke jobb-PCen i områder uten nett, om jeg ser Netflix-serier eller laster ned spill, er vel ikke deres sak?

Igjen denne evige sytingen over 1000 GB. Glem 1000 GB! Det er ikke 1000 GB som er poenget her. Poenget er at man ikke skal trenge å bekymre seg for å overstige tradisjonelle datakvoter. Poenget er ikke at man skal bruke opp det taket som faktisk er satt på dette abonnementet.

 

Som jeg skrev over:

 

"Det er ikke meningen at du skal bruke opp datakvoten. Poenget med abonnementet er å ha et mobilabonnement der du ikke trenger å tenke på datakvote. Men derunder går altså det med at poenget ikke er å bruke opp det du faktisk har heller."

 

Jeg forsvarer Chili fordi de har kommet med et abonnement som passer perfekt for mitt bruk. Jeg betaler nå 50 kroner mer enn før, men i motsetning til før så trenger jeg ikke å tenke på databruk i det hele tatt. Jeg er nå godt over den kvoten jeg hadde på mitt gamle abonnement, og skulle jeg fylt på med mer data der så hadde det kostet meg en god del mer enn Chili-abonnementet koster meg hver måned.

 

Jeg forsvarer Chili fordi jeg ikke vil at aspie-kverulanter skal ødelegge for meg og andre som ønsker abonnementet velkommen med de begrensningene som er lagt inn i avtalevilkårene.

 

Ingen andre mobilselskaper jeg har vært borti, legger seg så opp i HVORDAN du bruker dataen.

Så hvilke andre tilbyr "fri" data på samme måte?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At denne fyren får omtale er på grensen til konkurransebrudd. Her er der altså et individ som har gjort hva han kan for å bli sperret hos en aktør for å få mediedekning om dette mens han arbeider under en konkurrent. Hele greia er utrolig suspekt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Skulle skrive en lengre post men ser heldigvis at tråden er blitt moderert og at ABNOR og ddb2002 har kommet med de poengene som jeg hadde. 

Chilimobil selger rett og slett en tjeneste de ikke har råd til å drive.

 

1000GB er 1000GB og hvertfall ikke "Fri bruk"

 

Men Chilimobil nekter tydeligvis å gi kundene det de har betalt for, som er 1000GB pr mnd

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rir du fortsatt hesten om speedtester, Marius? Gi opp a. Du ville bruke så mye data som mulig for å provosere og klarte å bli kicka. Grattis, men du blir ingen martyr.

 

Hadde du ønsket å gjøre noe nyttig hadde du fremkalt en reaksjon ved å bruke mobilen til noe normalt, som mye streaming osv. Da kunne du vært et eksempel på en kunde som ikke fikk det du var lovet. Istedet blir du prakteksempelet på hvorfor Chili og andre ikke kan gi fri data uten forbehold. Du har antakelig gjort mer skade enn nytte.

 

Håper du har tilgang på wifi når du "plutselig" må laste ned 43GB med Heartstone da!

Hva kaller du normal bruk?

 

Ja, jeg gikk inn for å bruke så mye data som mulig, ja jeg tok to fluer i en smekk og testet hastigheten Telia kunne levere her over tid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at mobilabonnementet til Chilli er lovlig. For det første kan man med alle andre mobilabonnement disponere data som man vil, f.eks. med hotspot. Det er en normal forventet funksjon av et mobilabonnement. Her ønsker altså Chilli å begrense og danne en ny oppfatning om hva som inngår i et mobilabonnement. I såfall må jo alle mobilabonnement i Norge ha forbud mot hotspot.

Denne logiske feilslutningen har jeg sett gjentatt et par ganger nå. Du glemmer at man med andre mobilabonnement til ca. samme pris disponerer fattige 10-12 GB hvis man er heldig.

 

Dette er ikke et "normalt" mobilabonnement, men et helt ekstraordinært mobilabonnement med i praksis fri data for vanlige kunder. Dermed er argumentasjonen din om forventninger om ditt og datt bare svada.

 

Sekundært er det å bruke hotspot eller caste over på TV innenfor vanlig bruk av både mobilen og mobilabonnementer.

Er det? For hvem? Folk flest, eller en håndfull IT-entusiaster?

 

Jeg bruker det aldri selv, og jeg er nok over snittet interessert i IT.

 

Mobilabonnementet til Chilli må enten akseptere at brukerne bruker hotspot eller caster, eller så må Chilli trekke abonnementet av markedet da det er villedende markedsføring!

Gå vekk. Hvorfor er det så viktig for deg å ødelegge for oss som faktisk har nytte av abonnementet? Ingen hindrer deg fra å betale samme eller dyrere pris for 10-12 GB datamengde i måneden uten de begrensningene du syter og klager over her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilken konkurrent jobber denne "fyren" for? (En info kanskje mer viktig enn mye annet.)

 

Etter å ha skummet gjennom hele denne tråden så er konklusjonen at Chilli sitt tilbud er utrolig bra.

 

Jeg lurer på om de ikke har fått seg en ny kunde  :)

 

https://www.chilimobil.no/

 

(Har ellers ikke planer om noe annet enn å bruke tilbudet med vett og forstand, for det bør man jo, når muligheten finnes.)

 

Dersom man for eksempel har har en avtale "bruk så mye strøm du vil for en fast pris", så bør man selvfølgelig stenge ute dem som ødelegger dette tilbudet og linjekvaliteten ved å kortslutte anlegget.

 

"Fri bruk" bruk bør ikke være det samme som "fritt fram for sabotasje" og "fritt fram for missbruk".

 

"Jeg ville bare teste strømstyrken så derfor kortsluttet jeg strøminntaket" - Den holder vel ikke helt.

 

"Jeg ville bare teste kapasiteten til vannverket, så derfor sagde jeg over vannledningen" - Den holder vel heller ikke noe særlig.

 

Hvis man oppfordrer til sabotasje mot et konkurrerende produkt og en konkurrent opptrer man da innenfor innenfor markedsføringslovens § 25 og kravet til "god forretningskikk" og oppfyller men ellers kravene §26 og §27?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

 

Det må da være utmerket bra om det finnes et tilbud som mange har nytte av og de som missbruker tilbudet blir utestengt. Det vil jo være til beste for oss alle. 

Endret av arne22
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...