ikek Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Hvis de mest negative kommentarene bekrefter at det er markedets beste tilbud, da er de vel egentlig ikke så negative? Abonnementet er nok et av de beste om ikke det beste i markeded, dog med noen begrensninger som kan være begrensende for noen, og det er tilgjengelig til en hyggelig pris. Sånn sett er det positivt hvis begrensningene er "til å leve med". Det som er negativt er kanskje ikke relevant for de aller fleste, men for noen vil det være det. Et punkt er at man kjøper retten til opptil 1TB per måned og minst ên tjenestekjøper har fått data avslått (usikker om avtalen ble sagt opp av Chili) når bruker har benyttet rundt 20% av sin totale månedskvote (rundt 200 GB hvis jeg husker riktig). Enten er kvoten 1 TB og bruk inntil denne er kjøpt og betalt for og dermed kan brukes trygt uten å frykte Chilis kundebehandling eller så bryter chili markedsføringsloven (vil jeg hevde, og med forbehold om at bruk er innenfor særvilkårene). Med andre ord de holder ikke hva de lover. Dette blir punkt to hvor Chili tar kontakt med såkalte storforbrukere, noe som er rart iom at brukere betaler for privillieget av stor kvote, fordi de bruker en del GB. Det kan også virke som at storforbruk tolkes i retning at særvilkårene brytes (vilkår paragraf 17 om hotspot etc.). For meg er dette en spesiell form for kundekontakt. Det tredje er. hvis jeg forstår det riktig, om begrensningene bryter NKOM loven. Dette ser NKOM på i nær framtid. Jeg tror det kan summeres til om Chili holder det de lover i sin markedsføring. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Sannsynligvis så er nok 1TB som ikke er 1TB litt "på kanten", eller kanskje til og med litt "utenfor kanten". Litt reklame som er "på kanten" endrer allikevel ikke kvaliteten i det produktet som faktisk blir levert. Alle negative kommentarer til sammen bør underbygge at dette i øyeblikket er markedets beste 4G tilbud. Det er flere selskap som har fått smekk på pung for vel optimistisk, positivt o.l. markedsføring. Havner Chili der til slutt? Jeg vet ikke. Jeg synes det beste hadde vært om de lot sine brukere benytte seg av kvoten de betaler for. Noe annet er rart. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 (endret) Jeg er faktisk enig med de tre siste innleggene. Hvis man bare har behov for 1 eller 5 GB, så er det klart at "mye mer" det er ikke nødvendigvis et bedre tilbud. Det er ingen grunn til å betale for noe man ikke ønsker eller har behov for. Det kommer nok sannsynligvis en "korreks" i forhold til de 1 TB, som kanskje ikke er helt reelle, men samtidig så er jo produktet en del av en utvikling som er ønsket både fra forbrukerombudet og fra telekommunikasjonsmyndighetene. "Lureriet" i markedsføringen stikker uansett ikke dypere enn at man fortsatt leverer et produkt som er "bedre" og som gir større datamengde enn de fleste andre tilbudene, og som er til fordel for forbrukerne. Skal man gjette, så ender det med et pålegg om å "justere" markedsføringen og produktopplysningene, og ikke noen "straff" ut over det. Samtidig så oppnår man masse "gratis reklame" og oppmerksomhet. Det gode med å spå om framtiden, det er jo at fasit følger. Vi får se litt inn i framtiden hvordan dette går. Det er jo ellers også slik med "oppgitt hastighet" at man bruker produktopplysninger som "opp til 20 Mbps" og "opp til 30 Mbps" uten at man garanterer noen minimum hastighet. Dette aksepterer man jo, og det blir kanskje noe av samme problemstillingen. "Opp til 1TB ut i fra visse gitte forutsetninger", det kan vel kanskje bli noe av det samme. Endret 1. juli 2018 av arne22 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Med opptil 1TB per måned så kan ikke Chili skjønnsmessig vurdere dette til å være et tall som varierer noe særlig fra 1TB. Etter mitt skjønn er det 1TB som er nøkkelordet og ikke opptil. Meg bekjent er det er minst en dom i EU, om jeg husker riktig, og det gjaldt "kreative" puber som ikke serverte en pint (568 ml) øl for å spare søl/penger etc. Der ble det dom på at en pint skal minimum servers til merket og hvis det ikke er et merke på pint glasset skal det skjenkes til randen. Chili vil ha, etter mitt skjønn, store problemer med å argumentere at f.eks 200gb per måned er nært nok opptil 1TB. Jeg vil tippe at et avvik på mer enn noen prosent av total kvote vil føre til reaksjoner fra fra de rette instanser. 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Men så er det vel ingen som har teste 1TB innenfor retningslinjene ellers heller.. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Men så er det vel ingen som har teste 1TB innenfor retningslinjene ellers heller.. Det interessante nå er jo at NKOM mener retningslinjene kan være lovstridige. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Med opptil 1TB per måned så kan ikke Chili skjønnsmessig vurdere dette til å være et tall som varierer noe særlig fra 1TB. Etter mitt skjønn er det 1TB som er nøkkelordet og ikke opptil. Meg bekjent er det er minst en dom i EU, om jeg husker riktig, og det gjaldt "kreative" puber som ikke serverte en pint (568 ml) øl for å spare søl/penger etc. Der ble det dom på at en pint skal minimum servers til merket og hvis det ikke er et merke på pint glasset skal det skjenkes til randen. Chili vil ha, etter mitt skjønn, store problemer med å argumentere at f.eks 200gb per måned er nært nok opptil 1TB. Jeg vil tippe at et avvik på mer enn noen prosent av total kvote vil føre til reaksjoner fra fra de rette instanser. Nei men 200GB(300GB) på en dag kan de dra under fair use delen av kundeavtalen.... Lenke til kommentar
ikek Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Nei men 200GB(300GB) på en dag kan de dra under fair use delen av kundeavtalen.... Hvilken paragraf er det du referer til? Det er også en betenkelighet at det kan påståes at det foregår et fairuse brudd hvis en forbruker benytter seg av en relativt liten andel av kvoten de betaler retten til. All bruk innenfor kvoten er å anse som normal bruk og det utenom faktureres det per løpende Mb (etter vilkårene). Så lenge en overholder 16:2 (spam o.l.) er det kun 16:7 (Volder økonomisk tap eller skade for tredjepart eller Chili Mobil) i de ordinære vilkår som tilsier at et større forbruk, men langt innenfor kvoten, på kort tid skal medføre sanksjoner. Hvis høyt forbruk, som koster tjenesteyter penger, er grunnlag for sanksjoner fra selskapet ovenfor bruker da er det noe fundamentalt som skurrer ved produktet Chili selger. Spesielt når forbruker har inngått en avtale med mulighet for høyt forbruk. Ser vi på særvilkårene for Chili Fri Data er det to unntak 17 a og b som legger begrensninger på hva som kan benyttes av utstyr etc (hotspot, casting etc). Dette ser NKOM på og vil gjøre en vurdering av. Særvilkårene stipulerer ingenting om mengder unntatt opptil 1000 GB per måned og 12 GB per måned i EU/EØS. Med andre ord er snakk om høyt forbruk over kort tid irrelevant. Det samme er snakket om de såkalte 30/50 GB begrensningene. Det står ingenting om dette i vilkårene og for forbruker blir den slags prat uinteressant. Tjenestekjøper har en avtale med selskapet som ikke nevner slikt i det hele tatt. Kan det være at selskapet har dårlig formulerte vilkår? Kanskje, det kan også hende at selskapet har en slett forretningsskikk og prøver seg på å holde kostnader nede ved å kontakte storforbrukere og dermed få de til å ha en atferdsendring. Tenk deg rabalderet hvis Telenor/Telia hadde holdt på slik som Chili har gjort i denne saken? Da hadde det blitt ramaskrik. 3 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Jeg har fulgt med diskusjonen på tek.no med henvisning til diskusjon.no. Det er helt åpenbart at Chili bryter nettnøytralitets regelverket som er henvist til fra Norsk lov. Oister i Danmark måtte jo endre sin praksis. Hvorfor har ikke en av de som har fått abonementet sitt stengt etter å ha vært innenfor 1tb på en måned politi anmeldt Chili for brudd både på markedsføringsloven og ekomlovens paragraf 2-16, som fastslår at EUs såkalte nettnøytralitetsregelverk skal gjelde også i Norge ? Etter en politi anmeldelse kan man sende kopi av anmeldelsen til Nkom og økokrim, så er man i gang og Chili vil endre produktet eller ordlyden i betingelsene ganske kjapt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 De som har interesse av å få avviklet Chilimobil sitt tilbud, det er jo konkurrentene. Det vil vel være i forbrukernes interesse at tilbudet opprettholdes som det er. https://www.tek.no/artikler/chili-vil-matte-sette-opp-prisen-eller-droppe-abonnementet-fullstendig/441397 Når det gjelder problemstillingen rundt straff så er det vel tvilsomt om det blir noen straff i det hele tatt. Der vil det jo komme et svar i framtiden og da vil man jo få et 100% sikkert svar på det. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 I hvilken normal bruk drar man ned 100 GB i full båndbredde i en session?Man kan ha lastet ned vanlige filer, for eksempel. Videofiler, backups, det meste. Eller streamet 4K-video både hjemmefra eller fra Netflix. Nå vet jeg ikke om han lastet ned 100GB sammenhengende, men å laste ned noen titalls gigabyte på farten er ikke akkurat uvanlig for storforbrukere av datatrafikk - som er de man velger å rette abonnementet til. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 streamet 4K-video både hjemmefra eller fra Netflix. Så godt som ingen telefoner er 4k så det utgår rimelig kjapt. Kan ikke tvinge Netflix til å streame 4k og nedskalere heller. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Så godt som ingen telefoner er 4k så det utgår rimelig kjapt. Kan ikke tvinge Netflix til å streame 4k og nedskalere heller. Sony Xperia XZ2 Premium skal leveres med 4K-skjerm. Om jeg har "fri bruk" og applikasjonen tillater 4K, vil jeg ikke da kunne streame det uten å bli få abonnementet stengt? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Sony Xperia XZ2 Premium skal leveres med 4K-skjerm. Om jeg har "fri bruk" og applikasjonen tillater 4K, vil jeg ikke da kunne streame det uten å bli få abonnementet stengt? Klart du kan. Mener bare at det er langt ifra normalen, så de aller aller aller fleste som bruker abonnementet ikke streamer 4K Netflix på mobilen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Så godt som ingen telefoner er 4k så det utgår rimelig kjapt. Kan ikke tvinge Netflix til å streame 4k og nedskalere heller.Du må gjerne plukke ut en femtedel av hvert innlegg og finne noe å plukke på, men det endrer likevel ikke på det enkle og objektive faktum at chilli stengte abonnementet til en kunde, UTEN varsel, UTEN å vite om han i det hele tatt hadde brutt noen vilkår og UTEN at han var i nærheten av å bruke opp datapakken sin. Man kan jo synes hva man vil om han som gjennomførte disse testene og hvorfor. Å forsvare en slik praksis fra et selskap vil ikke gi noen som helst mening uansett. 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Du skal lete godt for å finne ett eneste innlegg der jeg forsvarer Chili mobil. Jeg liker ikke det selskapet (aldri gjort det) og har sagt fra første stund at det de gjorde var uprofesjonelt og dårlig gjort. MEN jeg mener også at han har brutt vilkårene helt klart. Så han fortjente straffen, men Chili burde ha pratet med han først for de kan ikke ha visst hvordan han misbrukte linja uten å lese på forumet her før saken ble stor. Jeg mener begge har opptrådt kritikkverdig. Marius fortjente å få sperret abonnementet, men chili fortjener også en smekk på fingrene og må tillate hot-spot deling. Hvis chili ikke kan tilby fri data så burde de heller ikke få reklamere med det. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Klart du kan. Mener bare at det er langt ifra normalen, så de aller aller aller fleste som bruker abonnementet ikke streamer 4K Netflix på mobilen. Det burde ikke ha noe å si så lenge jeg holder meg innenfor grensen på 1TB og ikke deler nettet via mobiltelefonen. 4K-telefoner kommer til å bli mer vanlig fremover, så om det et problem for Chili, så var det kanskje et ugunstig tidspunkt å annonsere abonnementet på. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 (endret) Når det kommer til stykket er jo Marius en ekte martyr. Tenk, han ofret sitt eget abonnement for at vi andre skulle lære. Neste gang jeg skal kjøre en 150 GB test av båndbredde velger jeg i hvertfall ikke Chili. Håper forøvrig at det går bra med Marius nå, og at han er tilbake på nett med et abonnement der han kan laste ned hva han vil. Vi burde korsfeste han opp-ned tro historiebøkenes Roma Da blir han kanskje martyr Uten garantier for noe som helst. Endret 5. juli 2018 av G Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Nå dreier det seg jo ikke om religion eller politisk ideologi eller noe slikt. For den som har lest denne tråden gjennom så vil det vel framstå som forholdsvis klart at tilbudet fra Chillimobil er det beste man kan få i dag, dersom man har behov for litt datavolum via 4G. For noen av oss så er det vel bare dette saken dreier seg om. Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Det ene er en kvote på 100 GB, lik de vanlige datapakkene vi kjenner fra mobilabonnement i dag. Det andre er "fri bruk", begrenset oppad til 1000 GB, lik det vi kjenner til fra fri SMS osv i dag, som ofte er begrenset oppad til 20 000. Sender du alle 20 000 SMS på trass hver eneste måned ringer sikkert noen deg og.. første gangen jeg hørte om "fri sms", vurderte jeg å lage en ipv4-over-sms driver for mobilen, men konkluderte med at nett hastigheten ville bli for treg. senere så lærte jeg at det var ikke "fri sms", det var ~20,000 eller noe sånt, som kjapt hadde gått ut uansett med ip-over-sms første gangen jeg hørte om fri tale, samme greia, men jeg konkluderte med at jeg ville, på det beste, oppnå modems-hastighet, eller noe der omkring (~56 kbps? hvis jeg var heldig?)... etter det så lærte jeg at det var bare x antall timer det også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå