MariusJS Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Spørsmålet her er vell hvordan man skal kunne faktisk bruke 1TB uten å få aboet sperret, det virker i dag umulig. Ikke vær så opptatt av å bruk opp 1TB, bruk mobilen fritt til mobilbruk. Det er det dem selger. Ja, med bruk opptil 1000GB, da burde vell "normal bruk" ligge på opptil 200GB+ i uken? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Nei men så ble ikke kontoen hans sperret fordi han brukte den på natten heller. Den ble sperret fordi 200gb med fartstester ikke er normal bruk av mobilabbonement og mot vilkårene på samme måte som å drive kommersielt er mot vilkårene for privat bredbånd. Igjen, så er det baser på samme problem, hvem bestemmer hva normal bruk er? Du? Jeg? Chili? Nkom? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 https://www.insidetelecom.no/artikler/tv-2-kjoper-seg-inn-i-chili/440901 Hva mener folket om dette? Bedre eller dårligere? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Ikke vær så opptatt av å bruk opp 1TB, bruk mobilen fritt til mobilbruk. Det er det dem selger. Sant det. "Men hvordan skal jeg nå 1TB bare med å surfe på facebook, lese aviser og se på youtube? Er jo umulig!" Ja fordi det ikke er meningen at du skal kunne bruke opp 1TB med normal bruk (derav fri bruk) på samme måte som det ikke er meningen at jeg skal sende 20.000 SMS/MMS i måneden selv om det er taket på mitt abonnement. Meningen er jo at du kan se youtube på turen hjem på bussen uten bekymringer for at du bruker opp all data du har for måneden. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Ja fordi det ikke er meningen at du skal kunne bruke opp 1TB med normal bruk (derav fri bruk) på samme måte som det ikke er meningen at jeg skal sende 20.000 SMS/MMS i måneden selv om det er taket på mitt abonnement. Meningen er jo at du kan se youtube på turen hjem på bussen uten bekymringer for at du bruker opp all data du har for måneden. Nei, det er ikke mening å kjøpe 1 TB pakke hvis du ikke vil bruke det. Hvorfor kjøpe 10 TB harddisk hvis du klarer deg fint med 500 GB SSD? Da blir jo poenget borte. Kun fordi kanskje en gang trenger du over 30 GB per måned? Prisen er jo billig men hva hjelper det hvis man ikke trenger en ting. Man kan jo si 2 TB harddisk er billig men hvorfor da kjøpe større. Endret 27. juni 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Igjen, så er det baser på samme problem, hvem bestemmer hva normal bruk er? Du? Jeg? Chili? Nkom? Ifølge avtalen du inngikk, Chilli Mobil... Om du er veldig opptatt av normal bruk kan vi basere oss på snittet for samtlige mobilabonnement, og ta med 2 St.d. fra snittet. Dette dekker ca. 70-80% av all bruk, og ligger garantert under 20gb per mnd. Alt over dette er objektivt statistisk unormal bruk. Naturligvis er ikke den i nærheten av 200gb per måned, fordi vi ikke har mobilabonnement som tillater det. Din oppførsel aktivt motarbeider at vi får slike abonnement, ved helt klart å misbruke abonnementet på trass. 2 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Ja, med bruk opptil 1000GB, da burde vell "normal bruk" ligge på opptil 200GB+ i uken? Må brukte du strengt tatt 200GB på et døgn da. Igjen, så er det baser på samme problem, hvem bestemmer hva normal bruk er? Du? Jeg? Chili? Nkom?Det kan bestemmes av statistikk over bruksmønsteret til kundene, som sannsynligvis vil gi en mer eller mindre klokketformet graf. Deretter er det bare et spørsmål om hvor langt ut fra senter av denne grafen man fortsatt anser bruken som normal. Problemstillingen i dette tilfellet er selvsagt at ingen har tilbudt slike datakvoter før, så man må nesten ta høyde for det når man setter grensa, men det bør fortsatt være gjennomførbart. Endret 27. juni 2018 av teitur Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Sant det. "Men hvordan skal jeg nå 1TB bare med å surfe på facebook, lese aviser og se på youtube? Er jo umulig!" Ja fordi det ikke er meningen at du skal kunne bruke opp 1TB med normal bruk (derav fri bruk) på samme måte som det ikke er meningen at jeg skal sende 20.000 SMS/MMS i måneden selv om det er taket på mitt abonnement. Meningen er jo at du kan se youtube på turen hjem på bussen uten bekymringer for at du bruker opp all data du har for måneden. Jaha? Har en merkverdig kalkulering du da, 4K youtube er på 23mbits, det er 10GB i timen det, 100 timer = litt over drøyt 3 timer dagen... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Må brukte du strengt tatt 200GB på et døgn da. Det kan bestemmes av statistikk over bruksmønsteret til kundene, som sannsynligvis vil gi en mer eller mindre klokketformet graf. Deretter er det bare et spørsmål om hvor langt ut fra senter av denne grafen man fortsatt anser bruken som normal. Problemstillingen i dette tilfellet er selvsagt at ingen har tilbudt slike datakvoter før, så man må nesten ta høyde for det når man setter grensa, men det bør fortsatt være gjennomførbart. Mange som tilbyr slike datakvoter i andre land. Ifølge avtalen du inngikk, Chilli Mobil... Om du er veldig opptatt av normal bruk kan vi basere oss på snittet for samtlige mobilabonnement, og ta med 2 St.d. fra snittet. Dette dekker ca. 70-80% av all bruk, og ligger garantert under 20gb per mnd. Alt over dette er objektivt statistisk unormal bruk. Naturligvis er ikke den i nærheten av 200gb per måned, fordi vi ikke har mobilabonnement som tillater det. Din oppførsel aktivt motarbeider at vi får slike abonnement, ved helt klart å misbruke abonnementet på trass. Du får ha din mening, jeg ønsket å finne ut hvor grensa gikk, og hva det var de ikke fortalte om i reklamen, jeg har blitt takket av mange som hadde tenkt å bestille dette aboet, men som antagelig hadde fått det stengt, selv om de gjør noe de ser på som normal bruk, feks. en kar som flyr drone noen timer om dagen for så å laste opp video i etterkant (30GB+ om dagen) Jeg ser heller ikke hvordan det å avsløre de faktiske begrensningene ved det jeg klassifiserer som ett luretilbud hindrer noe som helst, og som nevnt mange ganger tidligere, hadde de tatt en telefon til meg og forklart deres side av saken, samt hvordan de ønsker å løse det, så hadde ikke dette vært noen sak. Her er det faktisk måten de behandler kunder på som er den største delen av saken. Endret 27. juni 2018 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Nei, det er ikke mening å kjøpe 1 TB pakke hvis du ikke vil bruke det. Hvorfor kjøpe 10 TB harddisk hvis du klarer deg fint med 500 GB SSD? Da blir jo poenget borte. Kun fordi kanskje en gang trenger du over 30 GB per måned? Prisen er jo billig men hva hjelper det hvis man ikke trenger en ting. Man kan jo si 2 TB harddisk er billig men hvorfor da kjøpe større. Ja, akkurat det som er poenget... Hvis du plutselig trenger 30-50gb ekstra en måned, eller glemmer å koble til Wi-Fi når du strømmer 4k video hjemme, så skal du slippe å få en dobbel mobilregning for overbruk. De selger fri bruk (les: slippe å forholde deg til en datakvote), sett at du ikke misbruker abonnementet. Å laste ned 100GB på trass med en tullete unnskyldning om "speedtest" er helt klart misbruk. 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Mange som tilbyr slike datakvoter i andre land. Så flott, da har de mulighet for bedre datagrunnlag som kan si noe om normal bruk for en slik type abonnement. Det er ikke nødvendigvis direkte overførbart til Norge likevel. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Men ta et eksempel hvis fiberen\coax kabelen er skadet, du har da kun 4g som eneste alternativ, eller bor på fjellet med kun 4g linje? Betyr det for de at de får avtalen kuttet eller ikke? For det er ikke tull mange som har hytte på fjellet som ikke har innlagt vann\ enkelte har ikke strøm eller bredbånd men har mobilmast på fjelltoppene. Slik ungdom er i dag er det ikke uvanlig de laster ned spill på laptopen. Må man gjøre det på cafe eller restuang? Kunne kjøpt 2 TB til 800 kr måneden men faktisk usikker på hvis behovet er der om det er mulig? Eller ikke. Har man båt er det kun mobil bredbånd i så fall som er alternativet eller husbåt. Men faktisk usikker siden ingen andre tilbyr så mye. At det blir sett på som misbruk selv om faktisk noen kan ha slikt behov over tid. Skal man da bli nektet å bli kunde eller miste alt? For å si opp avtalen kan være katastrofe for noen 1 måned uten mobil uten å ringe eller sende sms. Bedre å ha 256 kb\s hastighet i så fall. Endret 27. juni 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Noen annen tolkning betyr at du ikke har kjøpt retten til inntil 1 TB data per måned og der tror jeg Chili vil ha et større problem med forbrukerlovgivning og forbrukerombudet enn noen brukere som kverrulerer på nettet. Og det er vel her "feilen" er, man har kjøpt(etter min tolkning og forståelse) fri bruk med visse restriksjoner, ikke 1TB fritt bruk uten restriksjoner. En av disse restriksjonene er maks 1TB i måneden. En annen er at det ikke skal være ut over hva man kan regne som normalt bruk. I motsettning til andre, der man f.eks får 10GB uten restriksjoner. Spørsmålet her er vell hvordan man skal kunne faktisk bruke 1TB uten å få aboet sperret, det virker i dag umulig. - Problemet virker å være relatert til hastighet. Mellom 2,6Mbit/s og 3,3Mbit/s for 24/7 bruk i en "måned" tilsvarer grovt regnet 1TB Data-kvote. "1TB @ 200Mbit/s = 11 Timer , 6 Minuter og 40 Sekunder" Det er nok høyst sansynlig den der med 200Mbit/s som ikke Chilli klarer å godta. De mener at 1TB ikke skal (kunne) brukes opp på en hel måned, paradoksalt nok... 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Ja jeg mener også det med 200 mbit og 200 GB på 3-4 dager. Fortsetter slik vil han kunne brukt 1.6 TB bare på en måned. Som ikke chilimobil kan godta for kun 400 kr. Hvis det er slik eneste mulighet chilimobil har å stoppe han på er terminere simkortet. Ellers kunne han klart å nå dette. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Mange som tilbyr slike datakvoter i andre land. Du får ha din mening, jeg ønsket å finne ut hvor grensa gikk, og hva det var de ikke fortalte om i reklamen, jeg har blitt takket av mange som hadde tenkt å bestille dette aboet, men som antagelig hadde fått det stengt, selv om de gjør noe de ser på som normal bruk, feks. en kar som flyr drone noen timer om dagen for så å laste opp video i etterkant (30GB+ om dagen) Jeg ser heller ikke hvordan det å avsløre de faktiske begrensningene ved det jeg klassifiserer som ett luretilbud hindrer noe som helst, og som nevnt mange ganger tidligere, hadde de tatt en telefon til meg og forklart deres side av saken, samt hvordan de ønsker å løse det, så hadde ikke dette vært noen sak. Her er det faktisk måten de behandler kunder på som er den største delen av saken. Nøkkelord: andre land. I andre land er det også kraftig sensur av internet, og generelt mangel på bredbåndsdekning. Du ønsket å provosere frem en reaksjon, og lager en tullete unnskyldning om speedtest. Som fra tidligere innlegg du innrømmer at vår planlagt misbruk og ikke på noen måte normal bruk av mobildata, selv ikke for deg. Speedtesten er bare en ekstremt tynn unnskyldning. Grensen er, i henhold til avtalen, når Chilli Mobil vurderer det til sannsynlig misbruk av abonnementet, noe som var riktig i dette tilfellet. Hva gjør han som flyr droner og laster opp 30GB om dagen, i dag? Har han overforbruk på en halv terrabyte i måneden...? Hvis de hadde tatt en telefon til deg, spår jeg ett av to utfall. Du lyver om bruken, dobbelt opp uetisk fra din side, du beholder abonnementet. Eller så innrømmer du at du misbruker tilbudet med en "speedtest", og får abonnementet sperret i henhold til avtalen. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Nøkkelord: andre land. I andre land er det også kraftig sensur av internet, og generelt mangel på bredbåndsdekning. Du ønsket å provosere frem en reaksjon, og lager en tullete unnskyldning om speedtest. Som fra tidligere innlegg du innrømmer at vår planlagt misbruk og ikke på noen måte normal bruk av mobildata, selv ikke for deg. Speedtesten er bare en ekstremt tynn unnskyldning. Grensen er, i henhold til avtalen, når Chilli Mobil vurderer det til sannsynlig misbruk av abonnementet, noe som var riktig i dette tilfellet. Hva gjør han som flyr droner og laster opp 30GB om dagen, i dag? Har han overforbruk på en halv terrabyte i måneden...? Hvis de hadde tatt en telefon til deg, spår jeg ett av to utfall. Du lyver om bruken, dobbelt opp uetisk fra din side, du beholder abonnementet. Eller så innrømmer du at du misbruker tilbudet med en "speedtest", og får abonnementet sperret i henhold til avtalen. Jada, helt klart kraftig sensur av internett og mangel på bredbåndsdekning i danmark og finland... Jeg har aldri nevnt planlagt misbruk, jeg har sagt at jeg har tenkt å holde meg innenfor det jeg ser på som deres retningslinjer, noe jeg mener jeg fortsatt har gjort, og det er noe din subjektive mening ikke har noe med å gjøre. Saken er fortsatt den at chili ikke har kommentert hva de mener er "normal bruk". I dag bruker han masse tid på å få lastet opp disse når han kommer hjem istedenfor å få lastet dem opp på vei hjem. Jeg har ingen grunn til å lyve om bruken, da jeg mener det er legitim bruk iht. retningslinjer. Ser du ikke at jeg i det minste da hadde fått svar på hva som skjer videre? Mener de jeg skal betale for bruken, eller setter de en strek over det hele? Såvidt meg bekjent har de ikke utestengt noen av de som har blitt ringt tidligere, selv om flere av dem har hatt høyere databruk. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Jeg synes at MariusJS bør være utestengt for alltid, slik at vi andre kan få et godt tilbud, og at det ikke bør skje noe mer. Det kan i alle fall se ut tom at det er ganske stor interesse for dette tilbudet. 617 innlegg på 2 dager, det er jo en del. Det er ikke slik at MariusJS egentlig jobber for Chillimobile sin reklameavdeling? Endret 27. juni 2018 av arne22 2 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Nei men så ble ikke kontoen hans sperret fordi han brukte den på natten heller. Den ble sperret fordi 200gb med fartstester ikke er normal bruk av mobilabbonement og mot vilkårene på samme måte som å drive kommersielt er mot vilkårene for privat bredbånd. Men hvordan visste Chili at han kjørte speedtester på 200GB? 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Men hvordan visste Chili at han kjørte speedtester på 200GB?De brydde seg neppe om hva han brukte dataen til, men at kapasiteten i nettet ble presset maksimalt over flere timer sammenhengende. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Det siste lurer jeg også på kanskje chilimobil leste tråden og viste han ville sabotere får nesten intrykk av det Spoki0 prøver å få frem. Arne22 også. MariusJS egentlig jobber for Chillimobile sin reklameavdeling? I så fall burde han minste jobben både fordi det er ikke tilatt som regel å jobbe i norkring (Telenor og ha tillegg jobb i tilsvarende sektor) som regel. Ergo kan han minste begge jobbene. Vil ikke si dette er reklame for chilmobil heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå