Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius

Anbefalte innlegg

Altså setter chili restriksjoner på hvilket utstyr du kan benytte internett med.

Forøvrig er dette på linje med "spis så mye du vil buffeen selges i kategorien appetittvekker og ikke hovedrett".

Nei, det setter begrensing i hvordan utstyret kan brukes. Det er ikke noe utstyr som er "som hotspot", det er hvordan mobilen brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det setter begrensing i hvordan utstyret kan brukes. Det er ikke noe utstyr som er "som hotspot", det er hvordan mobilen brukes.

Og formålet er at ikke internettet skal kunne benyttes med annet utstyr. Uansett gjelder loven også for "utstyr, applikasjon, tjeneste eller innhold" så det spiller ingen rolle om du vrir slik på det.

Lenke til kommentar

- Kundene overskrider kvote grensen på et abonnement med Data-kvote på 10GB og må betale ekstra for mer Data.
Leverandørene...: "Sucks to be you...!!!"

Kundene bruker 1/5 av en kvote på et abonnement med Data-kvote på 1TB.
Leverandørene...: "Sucks to be us...!!!"

-----

Normalt forbruk på et abonnement med en Data-kvote på 10GB kan ikke samkjøres med abonnement med en Data-kvote på 1TB.
Det gir ikke mening...

Har man mer så bruker man mer...
Chilli hadde gode intensjoner, men det er tydelig at dem bet av mer en dem kan svelge med dette abonnementet.

Hadde kanskje lønnet seg å øke Data-kvoten gradvis.
Da kunne dem kanskje ha unngått lignende situasjoner som dette.

Sweetspot'en hadde vært der kundene kan bruke opp kvoten sin uten at leverandørene kan klage på misbruk, og/eller at kunden føler behovet for å betale for ekstra Data.

-----

Det at Chilli setter begrensning i å dele kvoten sin med andre er for å hindre tap av potensielle kunder, det er helt forståelig.
Men Kr399,- er jo svinbillig for en slik Data-kvote så jeg ser ikke grunn til bekymring om at folk rotter seg sammen om et felles abonnement i stedet for å skaffe seg et lignende selv.

I så tilfelle er det snakk om personer som er ekstremt gniene.

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt 4 gjelder også nettverket, det kan overbelastes uavhengig av kvoten du har til disp.

Punkt 7 gjelder nok intensjonen. Hvis intensjonen er å påføre de økonomisk tap gjelder nok det uavhengig av om det er innenfor noen kvote.

Punkt 9 gjelder også, da bruken av data, og overforbruk, kan bryte vilkårene.

Punkt 17 er nok også Chili Mobil sin vurdering at det er sannsynligvis brudd på vilkår som er gjeldende.

Paragraf 16

4. er det mitt problem som forbruker? Skal dette problemet overføres fra nettverkseier (ikke at Chili har nettverk, men de er rettverkets representant) til forbruker. Ved stor traffik vil de bli tregere for alle, er det et problem bortsett fra at det blir tregere? Hvorfor har ikke tilbyder en klausul om throttling ved f.eks stort døgnforbruk?

7. Jeg kan ikke se at se at intensjonen bak forbruk skal ha noen relevans, så lenge det ikke bryter med 17 a og b, spam m.m. Så lenge jeg betale for kvoten så spiller det vel ingen rolle. At selskapet velger å inngå avtaler hvor de potensielt kan tape penger på enkelte brukere er ikke mitt problem, de velger selv å inngå en slik avtale.

9. For abonnmentet Fri Data er overforbruk bruk ut over kvoten. Dette merforbruket faktureres per løpende MB. Hvordan det kan være et brudd på vilkårene er for meg en gåte.

Paragraf 17

Nå skal jeg ikke påstå noe om hva som er grunnlaget for en skjønnsmessig vurdering iom at jeg ikke har oversikt over om tilbyder kan se at det foregår misbruk (brudd på a og b). Hvis det ikke forekommer brudd på a og b er det ikke så mye de kan ta skjønnsmessig vurdering på. Da må de gå ut å si at kvoten på 1 TB ikke er reel og ta konsekvensene av dette i markedsføring m.m.

Det er også et spørsmål om hvor bevisbyrden ligger. Det har jeg ingen fasit på, men jeg finner det lite tillitsvekkende at tlbyders skjønn kan være basert på økonomisk motiv.

Lenke til kommentar

Og formålet er at ikke internettet skal kunne benyttes med annet utstyr. Uansett gjelder loven også for "utstyr, applikasjon, tjeneste eller innhold" så det spiller ingen rolle om du vrir slik på det.

Nei, formålet er at abonnementet ikke skal erstatte mobilt eller fast bredbånd. Hvilke data som overføres er det ikke noe skille på. Applikasjon, tjeneste og innhold faller under data.

Det er ikke noe skille på utstyr. Om du velger å bruke ene mobilen eller den andre, eller en hjemmelaget ruter, så skiller de ikke på det.

De skiller på hvordan abonnementet brukes. Det sier ikke nettnøytralitet noe om.

Lenke til kommentar

Det eneste du oppnår med å tvinge gjennom total fri bruk, er at Chilli blir nødt til å gjøre tilbudet sitt dårligere, og/eller dyrere for de 95% som bruker telefonen "normalt".

Her i Danmark så er det reklamer for 99,- mnd for fri tale og 400gb.. Og de har dårligere nett/dekning enn Norge.

Her vi bor er det "wifi", 4g ruter med fri data abb.

Tror ikke han ødelegger stort.

Eneste grunn til at det ikke er tilfelle i Norge er fordi vi godtar ting som de er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til stykket er jo Marius en ekte martyr. Tenk, han ofret sitt eget abonnement for at vi andre skulle lære. Neste gang jeg skal kjøre en 150 GB test av båndbredde velger jeg i hvertfall ikke Chili. Håper forøvrig at det går bra med Marius nå, og at han er tilbake på nett med et abonnement der han kan laste ned hva han vil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Paragraf 16

4. er det mitt problem som forbruker? Skal dette problemet overføres fra nettverkseier (ikke at Chili har nettverk, men de er rettverkets representant) til forbruker. Ved stor traffik vil de bli tregere for alle, er det et problem bortsett fra at det blir tregere? Hvorfor har ikke tilbyder en klausul om throttling ved f.eks stort døgnforbruk?

7. Jeg kan ikke se at se at intensjonen bak forbruk skal ha noen relevans, så lenge det ikke bryter med 17 a og b, spam m.m. Så lenge jeg betale for kvoten så spiller det vel ingen rolle. At selskapet velger å inngå avtaler hvor de potensielt kan tape penger på enkelte brukere er ikke mitt problem, de velger selv å inngå en slik avtale.

9. For abonnmentet Fri Data er overforbruk bruk ut over kvoten. Dette merforbruket faktureres per løpende MB. Hvordan det kan være et brudd på vilkårene er for meg en gåte.

Paragraf 17

Nå skal jeg ikke påstå noe om hva som er grunnlaget for en skjønnsmessig vurdering iom at jeg ikke har oversikt over om tilbyder kan se at det foregår misbruk (brudd på a og b). Hvis det ikke forekommer brudd på a og b er det ikke så mye de kan ta skjønnsmessig vurdering på. Da må de gå ut å si at kvoten på 1 TB ikke er reel og ta konsekvensene av dette i markedsføring m.m.

Det er også et spørsmål om hvor bevisbyrden ligger. Det har jeg ingen fasit på, men jeg finner det lite tillitsvekkende at tlbyders skjønn kan være basert på økonomisk motiv.

16.4: ja, i henhold til avtalen som er inngått skal ikke du misbruke nettverkskapasiteten slik at det ødelegger for andre kunder.

16.7: I jus er intensjonen bak handlingen omtrent like viktig som handlingen. Det er heller ikke begrenset til brudd på vilkår 17.a-b, men også 16.1-9, og resten av avtalen.

16.9: hvis du bruker det på en måte som eksempelvis tilsier at du leier ut privat abonnement til tredjepart vil det være brudd på avtalen, selv om du betaler for ekstra bruk.

17.a-b: forbruk over tid kan indikere at enheten brukes som hotspot eller som bredbånd for andre maskiner, uavhengig av om dette er tilfellet eller ikke.

Angående bevisføring: Om det baserer seg på samme grunnlag som 16, så er det helt og holdent Chilli Mobil sin vurdering om det er sannsynlig eller ikke. Du kan evt. prøve sivilt søksmål hvor de da potensielt må kunne presentere grunnlaget for vurderingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

16.4: ja, i henhold til avtalen som er inngått skal ikke du misbruke nettverkskapasiteten slik at det ødelegger for andre kunder.

Burde de ikke heller da sette en maks fart på hastigheten isteden for "så mye som mulig" ?

Man trenger jo ikke voldsomt mye båndbredde for streaming av eks filmer.

Lenke til kommentar

Burde de ikke heller da sette en maks fart på hastigheten isteden for "så mye som mulig" ?

Man trenger jo ikke voldsomt mye båndbredde for streaming av eks filmer.

Skal man laste ned en film og se den offline er det jo veldig greit med raskest mulig hastighet :)

Virker som om flere her hadde blitt mer fornøyd med betydelig dårligere vilkår som tregere nett og lavere grense og dagskvoter..

Lenke til kommentar

Off-topic, men kan i alle fall kåre denne artikkelen med flest kommentarer her inne. :dremel:

bHE3yT0.png

Ikke bare det, men så godt som alt er on-topic og ikke slettet noen innlegg såvidt jeg har sett.  

Ganske interessant situasjon dette. Burde vel være enige i at både bruker og Chili har gjort feil i denne situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Telia og sannsynligvis også Telenor har i flere av sine mobil abonnemenr at man kan streame musikk med de mest kjente musikk appene så mye man vil uten at dette tar av mengden av kvoten av mobildata hver måned. Det interessante er at ettersom artistenes musikkvideoer nå er blitt inkludert i Google Music appen og musikk videoene hentes rett fra YouTube som Google også eier, drar jo dette fort mye mere av mobildata når de har høy videokvalitet. Det er jo en grunn til f.eks. NetFlix ikke er inkludert i mobildata. Heller ikke YouTube standard eller nett TV apper og lignende. Men se musikkvideoene via Google Music er nok greit ellers har de et genialt problem hanskes med. Det er bare se etter om man får trekanten på de store cover bildene som vises når man avspiller hver låt og trykke på den og musikkvideoen starter umiddelbart. Poenget med darakvotene på hvor mye GB en har i mobil abonnementet bli bare stadig mere meningsløst. Selv har jeg gått over til ICE med 12 GB mobildata med roll over hver måned i et år allerede og fikk da kjøpe Samsung Galaxy S8+ samt Samsung Gear VR 2017 inkl hånd kontrollen med noe over 3000 kr i sankthans rabatt bare på mobilen ved full direkte betaling med en gang. Svitsj og Swap er det nei takk til. Ingen merkelige begrensninger til bruk av mobil data deling til hverken nettbrett, andre av mine smarrmobiler og heller ikke til PCen når Canal Digital kabel med lynraskt bredbånd hjemme ikke er tilgjengelig på farten, reiser og ferier.

Lenke til kommentar

Hvilke(n) del(er) av nettnøytalitetsprinsippet mener du Chilimobil bryter? Jeg kan ikke se noe i de linkene som er åpenbart i strid med det.

2. Internettbrukerne har rett til en internettilknytning som gir adgang til

- å hente og levere innhold etter eget ønske

- å bruke tjenester og applikasjoner etter eget ønske

- å koble til utstyr og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske.

Så ved at dei nektar hotspot så bryt vel det med siste linja der?

Så lenge ein ikkje brukar linja til å bryte lova så har kan dei så langt eg forstå ikkje nekte slik bruk.

Var tenkt å legge til i forrige post...

1TB er jo faktisk enormt med data for dei aller fleste.

Sjekka min eigen trafikk på PCen og eg brukte omlag 500GB forrige månad.

Eg ser ein del på nett-tv, Youtube og Twitch streams som vil vere inkludert der.

Eg kan og sjå at om ein brukar Netflix eller andre slike tenester og så caster dette til ein 4K TV så kan det nok gå mykje data.

Dette kan dei heller ikkje nekte utan å bryte med ein eller fleire av linjene i sitatet ovanfor.

Lenke til kommentar

Off-topic, men kan i alle fall kåre denne artikkelen med flest kommentarer her inne. :dremel:

bHE3yT0.png

Ikke bare det, men så godt som alt er on-topic og ikke slettet noen innlegg såvidt jeg har sett.  

Ganske interessant situasjon dette. Burde vel være enige i at både bruker og Chili har gjort feil i denne situasjonen.

Er en del innlegg som har blitt slettet, var en del off topic i starten, men det var ikke like mye som man kanskje skulle tro.

Lenke til kommentar

Noen annen tolkning betyr at du ikke har kjøpt retten til inntil 1 TB data per måned og der tror jeg Chili vil ha et større problem med forbrukerlovgivning og forbrukerombudet enn noen brukere som kverrulerer på nettet.

Og det er vel her "feilen" er, man har kjøpt(etter min tolkning og forståelse) fri bruk med visse restriksjoner, ikke 1TB fritt bruk uten restriksjoner. En av disse restriksjonene er maks 1TB i måneden.

En annen er at det ikke skal være ut over hva man kan regne som normalt bruk.

I motsettning til andre, der man f.eks får 10GB uten restriksjoner.

Spørsmålet her er vell hvordan man skal kunne faktisk bruke 1TB uten å få aboet sperret, det virker i dag umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det vel ingen som har brukt mobilabonentet kommersielt?

Nei men så ble ikke kontoen hans sperret fordi han brukte den på natten heller. Den ble sperret fordi 200gb med fartstester ikke er normal bruk av mobilabbonement og mot vilkårene på samme måte som å drive kommersielt er mot vilkårene for privat bredbånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...