MariusJS Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Beklager, men det har absolutt ingenting å gjøre med hvor stor filene er og det vet du. Du har driti deg ut, move on. Du mener throttling ikke finnes? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg -Night- Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 Må si meg enig med de andre her, Chili gjør noe bra, ja de kunne godt ha solgt 100G for den prisen og oppnådd tilnærmet lik effekt. men her har Marius helt klart missbruk. Synd at noen få skal ødelegge hva som er et bra produkt som kommer veldig mange med normalt forhold til mobilen til gode 24 Lenke til kommentar
Populært innlegg kjeLL// Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 tek bør få denne saken vekk fra forsiden deres. sånne ikke saker som dette var grunnen til at jeg tok et års pause fra tek.no trur jeg trenger en ny pause igjen. ting dere kunne skrivd noe om idag. *qualcomm - cpu for laptop *google play ny drm 27 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Du mener throttling ikke finnes? I form av å senke hastigheten når nedlastingen går over 200 MB slik at du må laste ned 30+ GB for å få en reell hastighet? Bare gi opp. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frank Drebin Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 Her blir det som Marius ser gratis smaksprøver og spiser opp alt. Når de ansatte og andre kunder sier dette ikke er greit så kommer han med "stod ikke att det var maks en per person så jeg har lov å spise alt". Og når de vil be han gå ut av butikken så ringer han mamma og griner og får mamma til å ringe butikken. Nei, det blir heller som om Peppes tilbyr "spis så mye du vil hver måned, opp til 100 pizzaer" for 500 kr/mnd. Marius synes dette høres for godt ut til å være sant, så han vil teste dette ved å spise alle sine måltider der hver dag. Etter fem dager blir han utestengt med begrunnelse at det normale er å spise der maks. en gang per dag. Han får dermed ikke produktet han har betalt for. Han er jo ikke i nærheten av å ha brukt opp kvoten, så dette er uredelig av Chilimobil. 23 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Interessant sammenligning, når betalte du sist for smaksprøver hvor det sto "maks 1000 stk pr kunde"? Kanskje du kan teste dette neste gang du finner et sted med smaksprøver? Om det ikke står noen maksgrense må jo det bety at du kan ta så mye du vil? Du kan jo stå der hele dagen og kaste smaksprøvene rett i søpla, så kan du klage til tek.no når du får beskjed om å slutte. edit: Jeg så ikke at ili hadde postet nesten det samme før meg pga problemer med forumet. Var det Marius som testet hvor mye trafikk han kunne kjøre mot diskusjon.no mon tro? Endret 25. juni 2018 av frohmage 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg ddb2002 Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Her var det veldig mange som hakker ned på Marius og er sympatisk med Chilli Mobile, som om dem er et revolusjonerende selskap som har utrettet noe stort i det norske mobilmarkedet. Jeg forstår at dere synes synd på selskapet, og at Marius helt klart har prøvd å strekke grensene for hva man burde bruke data på mobilen, men står det noe i deres avtale at å laste ned 50GB helt vanlig HTTP(s) trafikk er mot deres avtale? I så fall, hvordan i all verden skal du kunne bruke 1000GB? For det første er ikke 1TB fri data, men når det helt klart ikke er hverken realistisk eller lov å bruke i nærheten av denne mengden data uten å bli ringt opp, sperret eller blokkert, hvordan har de da lov til å markedsføre dette? Og hvorfor står dere opp for og beskytter et slikt selskap? Jeg har sett slike bedriftsmodeller før, de kan helt klart ende opp i å betale mer til de aktørene de leier nett hos enn det den enkelte betaler, men ideen er at mange folk (helst alle) ikke bruker i nærheten av grensene og Chilli Mobile kan håve inn penger med sin fastpris og vil at det skal gå så lite som mulig x GB betalt i nettleie siden de da tjener mest mulig. Det som er faktum med denne modellen er at for mange ganger har jeg sett slike modeller floppe ved at de som benytter seg av slike tilbud ofte er de som drar full nytte av dem og i motsetning til eierens ønske sitter de med mange som bruker for mye av tjenesten til at de går i minus om ikke konkurs. Her burde du forstå like godt som meg at Chilli Mobile hverken har gjort noe revolusjonerende eller fortjener noe sympati for deres eget feilgrep. Chilli Mobile sitt forsøk på å forhinde tap er altså å kaste ut alle de ikke tjener på slik at kun de som faktisk ikke bruker data over en intern grense de faktisk tjener på dem sitter igjen, og i så fall hvorfor ikke bare kjøpe en datapakke hos en seriøs aktør til å begynne med? Det er tydelig her at Chilli Mobile er useriøse og benytter villedende markedsføring i sitt PR-stønt og på langt nær kan levere tilbudet de hevder de kan levere, og som du betaler for. Som digresjon kan vi se for oss One Call som ble nektet å bruke slagordet "Like godt, bare billigere" når de verken var like god, eller billigere enn andre aktører. De er heller ikke billig lengre, og jeg synes de er artig at de til slutt endte opp med bare "rimelig" nå. Jeg synes ikke Chilli Mobile burde ha lov til å kalle dette "fri data" heller, og håper på at de kan endre dette til "begrenset data med en ukjent datagrense innenfor rammer vi tjener på deg, ellers så sier vi opp kundeforholdet" så blir det mye mer realistisk. Det er helt greit å sette begrensninger som å strupe hastighet, begrense mulighet til å dele internett med andre enheter osv så lenge dette er i kontrakten. Men det er ikke greit at de bare nekte data til kunder uten at de har spesifisert "bruk maks 30GB dagen eller så stenger vi data og undersøker om du har brutt avtalen (P2P, VPN for å gjemme deling til andre enheter o.l.)" Jeg er for øvrig vært kunde i mange forskjelige selskaper og er nå fornøyd kunde hos ice, Chilli var et av de mindre seriøse aktørene jeg har hatt gleden av å benytte. Endret 25. juni 2018 av ddb2002 32 Lenke til kommentar
J_Gagarin Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Er det noen som tror på denne historien om hastighetstester da? Lenke til kommentar
Benjamin Bergo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Det er vel flere enn 2 stk som har klart å bruke 200 GB på en uke.. vil tro de sitter på info som tilsier deling på disse 2 som har fått sperret , sev om han "bedyrer" at det ikke har skjedd (ja, det er mulig å finne ut av). De har ikke anelse om disse personene har delt Internett de tar bare utgangspunkt i at de har det når personer har stor data bruk. Noen bør ta Chilli for retten for det de driver med er ulovlig. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Om det er en limit på 1000 GB per måned er det da vel for f**n opp til enhver bruker om han vil bruke det på en dag eller 31 dager??? For noe tull og vas! Kan ikke sperre FØR de har nådd grensen i alle fall! Det er vel mitt hovedproblem her også. Om jeg vil bruke alt på en gang så er jeg jo i min fulle rett til det. Nei, for dere ødelegger for alle andre som ikke misbruker abonnementet. 1000 GB er bare et tak de har satt på abonnementet. Dere er altfor opptatt av 1000 GB når konseptet er "fri bruk" som et vanlig mobilabonnement. Det vil si at 1000 GB egentlig ikke er relevant. Det som er relevant er at abonnementet ikke misbrukes, slik det ble i saken som ble omtalt her. Nå synes jeg riktignok de kunne ha gitt ham mulighet til å ta kontakt og ikke stenge tilgangen like før helgen. Men jeg synes de gjorde rett i å ta tak i det når han misbrukte abonnementet. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg AnonymBruker_1 Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Nei, det blir heller som om Peppes tilbyr "spis så mye du vil hver måned, opp til 100 pizzaer" for 500 kr/mnd. Marius synes dette høres for godt ut til å være sant, så han vil teste dette ved å spise alle sine måltider der hver dag. Etter fem dager blir han utestengt med begrunnelse at det normale er å spise der maks. en gang per dag. Han får dermed ikke produktet han har betalt for. Han er jo ikke i nærheten av å ha brukt opp kvoten, så dette er uredelig av Chilimobil. Heller sammenligne med pizzabuffet der du kan spise så mye du vil en dag. Spiser seg god og mett, tar frem en stor bag og tømmer resten av buffeen "jeg har rett på all pizzaen og jeg skal spise det selv, står ikke noe om at jeg må gjøre det her!". Endret 25. juni 2018 av kim_InnleggNO 12 Lenke til kommentar
Steinar Eliassen Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Husker det var liknende "fri bruk" når man hadde internet via oppringt tjeneste (og modem..). Samme låta da "sperret pga misbruk!".. det tok ikke lang tid før det ble "virkelig fri bruk", og det tar vel ikke for langt tid før vi har det samme med mobildata 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg PosseSandboe Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Ok, så oppsummert: - Jørås Sund er en tidligere kollega av Tek som nå jobber for et selskap eid av Telias (hvor Chilimobil holder til) hovedkonkurrent, Telenor - Han har skrevet på deres eget forum at formålet er å bruke så mye data som mulig for å trigge en reaksjon hos Chili, men i saken har han bare kjørt noen hastighetstester "for å se faktisk hastighet" - Klager over at data ble sperret rett før helgen, men innrømmer senere at dette ikke er hovedabonnementet hans - men at det "hadde vært utrolig kjipt om det var det" Kom an a. Jeg vil gjerne se en nyttig diskusjon om Chili har lov til å kalle det 1000GB eller ikke, men dette er i ordets rette forstand fake news. Jeg bestilte også dette Chili-abonnementet fordi det ga meg mest data for pengene selv om jeg aldri vil touche opp mot tusen GB. Det handler om å BRUKE data, ikke waste det. Når Sund laster ned hundrevis av giga uten å bruke det til noe annet enn en blank løgn av en hastighetstest, er jeg bare glad for at Chili luker ham ut. Så kan det godt være abonnementet mitt må hete 50GB om noen måneder, men det er i så fall etter et vedtak i Forbrukertilsynet - ikke fordi Sund laster ned så mye han kan fra sin egen server til en ekstra mobil han har. Endret 25. juni 2018 av PosseSandboe 34 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 I disse GDPR-dager, hvordan kan Chilimobil ha lov til å overvåke hva du bruker data-mengden din på eller hvordan? Dessuten 1000GB er 1000GB uavhengig om det er i form av nettsurfing på en enhet eller delt med en annen enhet. At Chilimobil har lov til å spesifisere dette er for meg uforståelig. Lukter sleip business-modell og falsk markedsføring lang vei som fortjener masse-søksmål. Selvsagt har de lov til å stille vilkår for bruk av abonnementet deres. Hvis du ønsker å dele med en annen enhet så står du fritt til å velge et abonnement som tillater det. Men kom ikke her og helvetes ødelegg for oss som faktisk kun ønsker å bruke abonnementet på telefonen! 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 På hvilken måte er speedtest misbruk? Jeg har holdt meg innenfor vilkårene, og ser ikke hva mine intensjoner ved å ha abonnementet har med saken å gjøre? Jeg har heller ikke dratt ned så mye data jeg kunne, hadde jeg gått inn for det kunne jeg fint dratt ned 1000GB før de stoppet meg. Forøvrig så bruker jeg ganske mye data på mobilen i måneden, noe de kan bekrefte ganske enkelt da jeg har vært ansatt tidligere, og jeg har uten problem dratt ned 50GB hos telenor på en dag. Speedtest på 200 GB? Eh... Hvordan bruker du 50 GB på en dag egentlig? 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Arve Lufc Pedersen Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 Du trenger ikke laste ned 50 eller 100 GB for å sjekke hastigheten på linja. Ganske enkelt for ISP å "lure" speedtest, for å faktisk sjekke hastighet over tid er den enkeleste metoden å dra ned større mengder data. Du skrev da du skulle gjøre dette i protest: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&p=24485895 Er ikke hele intensjonen din å nettopp trigge denne reaksjonen fra ChiliMobil og samtidig gi Tek.no noe å skrive om? Da har du nok mistolket innlegget mitt, jeg svarte på ett spørsmål om hvorfor en annen forumbruker skulle ønske å bare maske abonnementet så fort som mulig. Jeg har altså ikke brukt 1000GB selv om jeg fint kunne ha gjort det dersom det var intensjonen min. Hvor barnslig går det an å bli? Det er forskjell på speedtest-app som du manuelt må starte på nytt og wget kommando for å laste ned uendelig med data som ikke lagres på enheten. En privatperson har ikke behov for å speedteste på den måten. At du som ANSATT hadde behov for å laste ned 50 GB på en dag hos Telenor har da ingenting med saken å gjøre!Endte forsåvidt opp med å bruke http download, ikke wget. http://speedtest.tele2.net/ Vi brukte også mobilabonnementene privat, noe man forsåvidt må skatte av, men jeg dro ned 50GB på en flyplass rett før ferien, og det var da direkte på mobilen. Vel saken er oppdatert med disse opplysningene, etter en annen bruker her la ut linkene der du hadde skrevet dette på diskusjon.no....Du hadde tydligvis ikke opplyst dette til dine gamle kolegaer selv.. Spør dem om du ikke kan få lese den originale artikkelen. Du ødlegger for andre brukere med sånn oppførsel ... 10 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Hvor i vilkårene står det at man ikke kan bruke data, på mobilen, som man vil? Hele greien er latterlig. Jeg kan ikke fatte og begripe at markedsføringen deres av dette produktet er lovlig. De selger fri bruk av data på mobilen, opp til 1000GB. De stenger hele driten lenge før man er i nærheten av 1000GB. Og folk driver til og med å unnskylder det. De skal vel drite langt i hva du bruker data på, så lenge det skjer på mobilen i henhold til vilkårene, når de først har solgt deg opp til 1000GB? Hvis dette skal være greit så må de gjøre det klart både i vilkår og markedsføring hva de anser som rimelig bruk og at det er langt flere begrensninger her enn 1000GB og at det må foregå på mobilen. Det er forskjell på bruk av data, og misbruk av data. Slike som deg vil bare gjør at abonnementet forsvinner igjen. Hva er poenget med slik oppførsel? Hva er poenget med å ødelegge for alle oss andre som er fornøyde med abonnementet og gjerne aksepterer de begrensningene som er der? Kan ikke dere som bare syter og bærer dere over abonnementet bare stikke et annet sted, og så kan vi som faktisk liker abonnementet få ha det i fred? Hvorfor må dere absolutt sabotere en god ting? Jeg skjønner det faen meg ikke. Endret 25. juni 2018 av hekomo 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 På hvilken måte er speedtest misbruk? Jeg har holdt meg innenfor vilkårene, og ser ikke hva mine intensjoner ved å ha abonnementet har med saken å gjøre? Jeg har heller ikke dratt ned så mye data jeg kunne, hadde jeg gått inn for det kunne jeg fint dratt ned 1000GB før de stoppet meg. Forøvrig så bruker jeg ganske mye data på mobilen i måneden, noe de kan bekrefte ganske enkelt da jeg har vært ansatt tidligere, og jeg har uten problem dratt ned 50GB hos telenor på en dag. Speedtest på 200 GB? Eh... Hvordan bruker du 50 GB på en dag egentlig? La oss si at du har 3 mbps ADSL og GTA V nettopp kom ut. Du har lyst til å spille dette samtidige som alle andre, men kan ikke pga nett hastigheten din. Da er det veldig praktisk å ha LTE nett med god hastighet. Kjenner flere som gjør dette. Nå er dette er dumt eksempel da det bryter Chilli sin ToS, men ikke Telenor/Telia såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Populært innlegg ili Skrevet 25. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2018 Ok, så oppsummert: - Jørås Sund er en tidligere kollega av Tek som nå jobber for et selskap eid av Telias (hvor Chilimobil holder til) hovedkonkurrent, Telenor - Han har skrevet på deres eget forum at formålet er å bruke så mye data som mulig for å trigge en reaksjon hos Chili, men i saken har han bare kjørt noen hastighetstester "for å se faktisk hastighet" - Klager over at data ble sperret rett før helgen, men innrømmer senere at dette ikke er hovedabonnementet hans - men at det "hadde vært utrolig kjipt om det var det" Kom an a. Jeg vil gjerne se en nyttig diskusjon om Chili har lov til å kalle det 1000GB eller ikke, men dette er i ordets rette forstand fake news. Jeg bestilte også dette Chili-abonnementet fordi det ga meg mest data for pengene selv om jeg aldri vil touche opp mot tusen GB. Det handler om å BRUKE data, ikke waste det. Når Sund laster ned hundrevis av giga uten å bruke det til noe annet enn en blank løgn av en hastighetstest, er jeg bare glad for at Chili luker ham ut. Så kan det godt være abonnementet mitt må hete 50GB om noen måneder, men det er i så fall etter et vedtak i Forbrukertilsynet - ikke fordi Sund laster ned så mye han kan fra sin egen server til en ekstra mobil han har. Så veldig kort oppsummert: Telenor ansatt som prøver å ødelegge for konkurrent, og Tek/VG beit på. 11 Lenke til kommentar
Repsils Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Tipper det kommer en lov som sier at du kan bruke mobildataen du betaler for på akkurat det du vil hvis dette fortsetter samt en lov mot denne typen overvåkning. Må Chili betale Telia for bruken? Vet ikke hvordan dette fungerer men virker som det abonnementet ikke akkurat er lønnsomt for Chili. Bor man på et sted hvor det kun er ræva ADSL og god 4g dekning er det jo kjempe kjekt å laste ned ting og tang på 4g. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå