Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Fra vilkårene punkt 17: Det er satt en kvote på 1 TB, de velger å kalle det en begrensning med grunnlag i misbruk. Uavhengig av hvordan det er formulert er det og forblir en kvote som forbruker kjøper en rettighet til. Vilkårene presiserer også eksplisitt at de skjønnsmessig vurderer forbruk ut i fra punkt a og b i vilkårene (punkt 17) for abonnementet Fri Data. Så lenge bruker forholder seg til disse to betingelsene er det fritt frem, etter særvilkårene for dette abonnement, å bruke inntil 1TB per måned. Bruk utover dette betales det ekstra for. Hva skjedde med punkt 16? Forsvant generelle vilkår fordi det ble lagt til særvilkar for ett git abonnement? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hvis du skal bruke skjermdump til å argumentere for at de markedsfører 1TB som en kvote får du ta med bilde av hvordan abonnementene med kvote faktisk markedsføres: https://1drv.ms/u/s!AsBhj-k_92WPtRyZrjSeORvjWrEq Det de markedsfører i stor tekst, hhv. "Fri Data" og "1GB" . Teksten "Opp til 1TB" listes sammen med andre begrensninger, som f eks datamengden som kan brukes i EU. Hva er det du egentlig prøver å si? Skjermdumpen jeg viste viser navn på selskap, navn på abonnement og generelle begrensninger i forbruk (kvoter) på tale sms etc. Jeg kunne vist det under, ikke at det endrer noe. Unntaket mellom disse er at i abonnmentet Fri Data blir kvoten spesifisert i underteksten, mens i de resterende blir datakvoten presisert i abonnementsnavnet. Hadde de fulgt sin egen navnenorm hadde de kalt abonnementet 1 TB. Jeg antar det markedsføringsmessig er "bedre" å kalle det fri bruk. Dette er abonnementene Chili tilbyr: Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De tillater jo ikke å bruke som hotspot eller som erstatning til bredbånd i huset f.eks. Å kunne påberope hva som helst som missbruk og stenge tilgangen selv om det er innenfor de (lovlige) begrensningene til abonnementet er et kroneksempel på brudd på nettnøytraliteten. Bruk som hotpot eller bredbånd til huset, skiller ikke på data som blir lastet ned. I beste fall kan de skille på utstyret, men det gjør jo ikke det heller, det skiller på bruken av abonnementet. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Fra vilkårene punkt 17: Det er satt en kvote på 1 TB, de velger å kalle det en begrensning med grunnlag i misbruk. Uavhengig av hvordan det er formulert er det og forblir en kvote som forbruker kjøper en rettighet til. Vilkårene presiserer også eksplisitt at de skjønnsmessig vurderer forbruk ut i fra punkt a og b i vilkårene (punkt 17) for abonnementet Fri Data. Så lenge bruker forholder seg til disse to betingelsene er det fritt frem, etter særvilkårene for dette abonnement, å bruke inntil 1TB per måned. Bruk utover dette betales det ekstra for. Ordlyd er avgjørende her, det er helt tydelig ikke snakk om noen kvote, men en begrensning (blant flere) mot misbruk. Nei, kunden kan ikke velge å forholde seg kun til deler av vilkårene. Unntaket er selvsagt hvis avtalevilkårene er urimelige, men det kan jeg ikke se er tilfelle her. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hva er det du egentlig prøver å si? Skjermdumpen jeg viste viser navn på selskap, navn på abonnement og generelle begrensninger i forbruk (kvoter) på tale sms etc. Jeg kunne vist det under, ikke at det endrer noe. Unntaket mellom disse er at i abonnmentet Fri Data blir kvoten spesifisert i underteksten, mens i de resterende blir datakvoten presisert i abonnementsnavnet. Hadde de fulgt sin egen navnenorm hadde de kalt abonnementet 1 TB. Jeg antar det markedsføringsmessig er "bedre" å kalle det fri bruk. Dette er abonnementene Chili tilbyr: Så du kan faktisk sende en billion SMS med samtlige av abonnementene? Eller, gjelder vilkårene du inngår avtale også? De som blant annet presiserer at det er begrensinger selv om det står "fri bruk"... Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Ja, men ikke ut fra hvile type data er, men menger over tid. Hadde de sperret fordi han brukte HBO og ikke Netflix så hadde det vært brudd ja, men er er det utelukkende menge data uavhengig av type eller kilde. Sperrer man all trafikk, så behandler man fortsatt all trafikk likt Det samme om man senker all trafikk. Nettnøytralitet har ikke noe med dette å gjøre.. Så det er greit at internettleverandøren din plutselig sperrer for all data om du er for lenge på internett i løpet av et døgn uten å opplyse om restriksjonen på forhånd? Det er jo unormalt å bruke internett om natten for da skal alle sove. All data koster det samme for Chilli Mobil, noe annet hadde vært brudd på nettnøytraliteten du nevnte. De har ikke blokkert noen spesifikk trafikk, så det er jo ikke brudd på nettnøytralitet. De har blokkert all trafikk, men ikke basert på typen trafikk, basert på mengden. Mengden er jo 1000 GB i måneden i følge chilimobil. Ikke per dag, uke eller time. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hva skjedde med punkt 16? Forsvant generelle vilkår fordi det ble lagt til særvilkar for ett git abonnement? Hva skjedde med de andre vilkårene? Kan man se bort ifra de? Og hvorfor kan man se bort ifra disse, men må følge de du siterte? De generelle vilkår, vil jeg anta gjelder, men særvilkårene for abonnementet Fri Data presiserer hva misbruk er (17 a & b) for dette abonnementet. Slik bruk som han i artikkelen brukte kan ikke ses som et brudd på 17 a/b. Det er et høyt forbruk over kort tid, men ikke noe mer og det er godt innenfor kvoten. I følge særvilkårene for abonnementet vil bruk innenfor kvoten være ordinær bruk så lenge vilkårene i 17 a og b overholdes. Å kalle noe en betaler retten til som unormalt/Misbruk o.l. er mildt sagt sjokkerende. Vilkårene sier ingenting om hvor fort/sakte det er akseptabelt å benytte seg av kvoten. Derfor er det å anse som uviktig. Det naturlige er at Chili hadde hatt det i sine vilkår (kanskje særvilkår) om de hadde hatt en mening om det. Er det ikke derfor de har nevnt spesifikt de to punktene i særvilkårene? Lenke til kommentar
teitur Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hva er det du egentlig prøver å si? Skjermdumpen jeg viste viser navn på selskap, navn på abonnement og generelle begrensninger i forbruk (kvoter) på tale sms etc. Jeg kunne vist det under, ikke at det endrer noe. Unntaket mellom disse er at i abonnmentet Fri Data blir kvoten spesifisert i underteksten, mens i de resterende blir datakvoten presisert i abonnementsnavnet. Hadde de fulgt sin egen navnenorm hadde de kalt abonnementet 1 TB. Jeg antar det markedsføringsmessig er "bedre" å kalle det fri bruk. Dette er abonnementene Chili tilbyr: Det er nettopp det bevisste unntsket fra annen navnegivnong som viser at de ikke markedsfører abonnementet som 1TB kvote, men nettopp fri bruk, noe det også er for alt som kan regnes som normal mobilbruk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Så det er greit at internettleverandøren din plutselig sperrer for all data om du er for lenge på internett i løpet av et døgn uten å opplyse om restriksjonen på forhånd? Det er jo unormalt å bruke internett om natten for da skal alle sove. Nei, men det er fortsatt nettnøytralitet om de gjør det Og chilimobil har jo opplyst om restriksjonene på forhånd via vilkårene. https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf Disse må man godta, antagelig huke av at man har lest og forstått også, eller tilsvarende. Men, hadde det stått noe om begrensninger på mengde, enten tid eller noe om "normalt bruk" eller tilsvarende i vilkårene, så kunne de ha stengt ja. Men nå har ikke min leverandør noe slike regler, men om jeg begynner å aktivt spre virus eller sende ut spam, så kan de sperre da dette er mulig via vilkårene for bruk som jeg har godtatt ja. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Så det er greit at internettleverandøren din plutselig sperrer for all data om du er for lenge på internett i løpet av et døgn uten å opplyse om restriksjonen på forhånd? Det er jo unormalt å bruke internett om natten for da skal alle sove. Om du setter opp en server hjemme for kommersiel bruk på ditt private bredbånd så kan du forvente kontakt fra telenor så ja egentlig. Kan hende de stopper deg pga unormal bruk. Kan ikke si jeg ble noe bedre opplyst om den restriksjonen enn hva Chili gjør her. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Så det er greit at internettleverandøren din plutselig sperrer for all data om du er for lenge på internett i løpet av et døgn uten å opplyse om restriksjonen på forhånd? Det er jo unormalt å bruke internett om natten for da skal alle sove. Mengden er jo 1000 GB i måneden i følge chilimobil. Ikke per dag, uke eller time. Da hadde jeg nok byttet abonnement, men sett at det står i avtalen så kan de nok gjøre det. I USA mener jeg det var motsatt for enkelte abonnement, bruk på nattestid var "gratis" da nettverket hadde liten belastning. Mengden er ikke 1TB i måneden. Det er fri bruk, i henhold til begrensinger som er satt. En av begrensningene er en maksgrense i måneden. Det betyr ikke at all mengde under dette ikke kan regnes som misbruk. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Så du kan faktisk sende en billion SMS med samtlige av abonnementene? Eller, gjelder vilkårene du inngår avtale også? De som blant annet presiserer at det er begrensinger selv om det står "fri bruk"... Hva slags tull er det du driver med. Jeg har aldri forholdt meg til "Fri Bruk" som faktisk fri bruk. Som på data er det stipulerte kvoter (i vilkårene) som en kjøper retten til å bruke. Det kunne fint vært definert som 10k av hver i selve oversikten, men det har ikke så stor betydning. At jeg synes denne måten og vise abonnementene på er til en viss grad villedende er ikke noe som er unikt til Chili og har i grunn ingen betydning i denne sammenheng. Hva er det du ønsker å oppnå? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De generelle vilkår, vil jeg anta gjelder, men særvilkårene for abonnementet Fri Data presiserer hva misbruk er (17 a & b) for dette abonnementet. Slik bruk som han i artikkelen brukte kan ikke ses som et brudd på 17 a/b. Det er et høyt forbruk over kort tid, men ikke noe mer og det er godt innenfor kvoten. I følge særvilkårene for abonnementet vil bruk innenfor kvoten være ordinær bruk så lenge vilkårene i 17 a og b overholdes. Å kalle noe en betaler retten til som unormalt/Misbruk o.l. er mildt sagt sjokkerende. Vilkårene sier ingenting om hvor fort/sakte det er akseptabelt å benytte seg av kvoten. Derfor er det å anse som uviktig. Det naturlige er at Chili hadde hatt det i sine vilkår (kanskje særvilkår) om de hadde hatt en mening om det. Er det ikke derfor de har nevnt spesifikt de to punktene i særvilkårene? De generelle vilkårene gjelder selv om det er særlige vilkår for fri data. De særlige vilkårene gjelder i tillegg til de generelle. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det er nettopp det bevisste unntsket fra annen navnegivnong som viser at de ikke markedsfører abonnementet som 1TB kvote, men nettopp fri bruk, noe det også er for alt som kan regnes som normal mobilbruk. Det er ikke noe i vilkårene, spesielt særvilkårene, som støtter et slikt syn. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De generelle vilkår, vil jeg anta gjelder, men særvilkårene for abonnementet Fri Data presiserer hva misbruk er (17 a & b) for dette abonnementet. Slik bruk som han i artikkelen brukte kan ikke ses som et brudd på 17 a/b. Det er et høyt forbruk over kort tid, men ikke noe mer og det er godt innenfor kvoten. I følge særvilkårene for abonnementet vil bruk innenfor kvoten være ordinær bruk så lenge vilkårene i 17 a og b overholdes. Å kalle noe en betaler retten til som unormalt/Misbruk o.l. er mildt sagt sjokkerende. Vilkårene sier ingenting om hvor fort/sakte det er akseptabelt å benytte seg av kvoten. Derfor er det å anse som uviktig. Det naturlige er at Chili hadde hatt det i sine vilkår (kanskje særvilkår) om de hadde hatt en mening om det. Er det ikke derfor de har nevnt spesifikt de to punktene i særvilkårene? Igjen, hvorfor forsvinner de generelle vilkårene? Særvilkarene kommer i tillegg. De erstatter ikke de generelle vilkårene. Hvis de fremdeles gjelder, noe de gjør, så er det jo fremdeles helt i henhold til avtalen når han blir sperret ute. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De generelle vilkårene gjelder selv om det er særlige vilkår for fri data. De særlige vilkårene gjelder i tillegg til de generelle. Og særvilkårene stipulerer hva som er misbruk gjennom 17 a og b. Forbruk er ikke definert som misbruk, kun enkelte typer bruk som eksplisitt presiseres. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Anser dere et månedlig forbruk som tilsvarer kvoten misbruk av abonnementet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Og særvilkårene stipulerer hva som er misbruk gjennom 17 a og b. Forbruk er ikke definert som misbruk, kun enkelte typer bruk som eksplisitt presiseres. 1. Bruker Tjenestene i strid med Avtalen, lov, offentlige vedtak, dom etc. 2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse. 3. Krenker tredjemanns rettigheter, f.eks. ved bruk av webspidere. 4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. 5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke. 6. Videreselger, leier ut kapasitet, eller på annen måte tilbyr Tjenestene til tredjepart, f.eks. ved etablering av IP telefoniløsninger eller datatjenester basert på Tjenestene. 7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil. 8. Oppgir feil eller mangelfull kundeinformasjon. 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. Disse definerer også hva som er missbruk. Men det er to ekstra vilkår som kun gjelder for fri data.. Alle gjelder, ikke bare 17 a og b Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hva slags tull er det du driver med. Jeg har aldri forholdt meg til "Fri Bruk" som faktisk fri bruk. Som på data er det stipulerte kvoter (i vilkårene) som en kjøper retten til å bruke. Det kunne fint vært definert som 10k av hver i selve oversikten, men det har ikke så stor betydning. At jeg synes denne måten og vise abonnementene på er til en viss grad villedende er ikke noe som er unikt til Chili og har i grunn ingen betydning i denne sammenheng. Hva er det du ønsker å oppnå? Vilkårene, som presiserer begrensinger, de er selvfølgelig gjeldende. Om vilkårene tilsier at å bruke 1GB på 5 minutter er brudd på avtalen, så hjelper det ikke om du har en kvote på 5GB. Tilsvarende gjelder for fri bruk av data. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Det er ikke noe i vilkårene, spesielt særvilkårene, som støtter et slikt syn.Siste gang jeg gjentar dette, men bl.a. 16.4 og 16.9. Særvilkår kommer alltid i tillegg til generelle vilkår. Det er ingen motsetning mellom en potensiell begrensning på 1TB på en måned og sperre pga misbruk lenge før man har overskredet dette hvis man åpenbart har en databruk avviker fra det som er normalt på en mobiltelefon. Endret 26. juni 2018 av teitur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå