oslo_jente Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Fremdeles useriøst, fordi telia\telenor som er større har ingen begrensinger hvordan man bruker dataen, kjøper man 30 GB hos telia kan man kjøre 1000 speedtester er kunden som sløser pengene. Man blir ikke utestengt eller sagt opp av det får jeg bekreftet fra telia. Man må forholde seg til samme regelverket til andre levrandører. chilimobil leier fra telia, hvorfor skal da chilmobil da ha egne regler? Er vel ikke de som bestemmer. Står det i leiekontraken at de må si opp kunder som misbruker tjenesten dems? Eller er det fordi chilimobil ikke vil ta kostnaden av det? Normal bruk hvis du kun ser surfing og laste ned 10 apper per måned. Så burde 30 GB datapakke holde. Ser da ingen grunn å kjøpe 1 TB måneden. Andre leverandører leverer maks 15 eller 25 GB til samme pris som Chili leverer 1 TB for. Å påstå at Chili ikke holder seg til samme regelverk blir bare latterlig, rett og slett. Det er lov å bruke hodet. Chili leverer ikke samme produkt som alle andre. Produktet er helt unikt, og dermed kan du ikke kreve at de leverer det på samme måte som andre leverer sine ørsmå datakvoter på. Jeg skjønner rett og slett ikke hva du og andre prøver å oppnå ved å rakke ned på Chili. Ønsker dere å ødelegge for alle som er fornøyde med abonnementet? Jobber dere for en konkurrent som skjelver i buksene? Hva skjer egentlig? Hvorfor prøver dere å sabotere? Jeg har motsatt problem: jeg forstår ikke hva dere som forsvarer Chili driver med. Det blir litt som om man skal sette seg ned på kne og tilbe et uetisk selskap fordi de leverer "noe annet enn de andre". Gode kunder må også være kritiske. Her virker folk fullstendig villige til å sette alle prinsipper til side og blåse i alt som heter forretningsetikk og hva som er anstendig oppførsel hos et selskap, kun fordi de selv får det de trenger, og samtidig har de frekkhet nok til å kalle ANDRE egoister! Jeg har brukt et døgn på å forstå tankegangen til dem som forsvarer Chili, men det går rett og slett ikke, det er så fjernt fra all logikk. 8 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 De selger egentlig ikke 1tb med mobildata. De selger fri bruk mobildata, med forbehold om normal bruk og ett sett andre begrensinger. 1tb er satt som grense for å forhindre misbruk, som eksempelvis de som erstatter mobilt bredbånd med dette abonnementet. Videre er en speedtest på 100gb misbruk. Klart feil. Det selger et abonnement som heter "Fri Data" som har en kvote på inntil 1 TB per måned. Å påstå noe annet er beviselig feil. Sjokkerende at du ikke skjønner at hastighetstester med store datamengder ikke er normal bruk av mobildata, og ikke er intensjonen med abonnementet. Jeg er ikke uenig at det er en del negative ord og begrep som kan benyttes på en slik atferd som han i artikkelen drev med og det med rette. Det blir uansett litt utenom sakens poeng. Så lenge han ikke benyttet maskin-til-maksin greier og hotspot / casting, noe saken ikke nevner bryter han ikke brutt de spesifikke vilkår som Chili har. Om det å bruke <200GB av kvoten medfører unormal bruk og dermed er grunnlag for oppsigelse av avtale må det ses ut i fra at Chili taper penger på "storforbruk". Det interessante her er at bruker kjøper retten til å bruke inntil 1TB per måned. Å holde seg innenfor denne kvoten, men med høyt forbruk, kan vanskelig kalles unormalt. Når ble det vanelig å akseptere at man ikke kan benytte seg av det man kjøper retten til? Hvor i SMS står det avtalen er brukt på tull? Kjørt speedtester? Eller lastet ned torenter etc? Avtalen er sperret grunnet overbruk ikke misbruk. overbruk mener jeg må være over 1 TB i måneden. Overforbruk eksisterer ikke. Merforbruk fakturers per løpende MB av Chile for bruk utover 1 TB. Chillimobil sier fri data ved normalt databruk pa mobil, og noen begrensinger. De sier ikke at du kjøper en kvote på 1tb. At du kan bruke mer enn 1tb mobildata på mobilen er irrelevant, så det faller ikke under normal bruk av mobildata. Blant annet fordi du ikke har hatt mulighet til det før nå... De kaller abonnmentet "Fri Bruk", men du kjøper retten til en kvote... se bilde ovenfor. Altså. Chili skriver i sine vilkår at det kan sperres hvis kunde: - Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. Og: - Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. Nå mener jeg at Chili holder på med feilaktig markedsføring da de går hardt ut med FRI bruk av alt og sier ingenting om det i selve kjøpsprosessen annet enn i deres vilkårsdokument (som de regner med ingen leser, noe de har rett i). Kilde: https://chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf Markedsføringen av dette abonnementet og hvordan de tilsynelatende driver med kundekontakt er alt annet enn normalt. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg tror nok det er en alminnelig enighet om at tilbudet fra Chilimobil er meget bra. Så lenge de korrekte data kommer fram i diskusjonen så er jo det utmerket bra. For de fleste så handler det jo om hva man faktisk får for pengene og ikke tolkningen av en reklametekst. Vel det er jo ikke likefrem å utforme reklame som vil uten tanke for om det villeder. Vi husker jo selskapet som var "like bra bare billigere". Så ble det klart at de brøt markedsføringsloven, og de ble "like bra bare billig". Nå er det vel omtalt som "rimelig". Det er altså ikke lov å utforme reklametekster som er egnet til å villede. Det er bra at Chili utfordrer det etablerte og jeg heier på akkurat det. Jeg heier dog ikke på at Chili kan finne på å stenge ned et abb før datakvoten på 1000 GB er brukt opp. Også Chili må forholde seg til avtalen som er gjort med kundene. 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Jeg heier dog ikke på at Chili kan finne på å stenge ned et abb før datakvoten på 1000 GB er brukt opp. Også Chili må forholde seg til avtalen som er gjort med kundene. Er det en kvote da? Det er satt en høy maksgrense på hva du kan nå ved normalt bruk. Når man den på det viset så kan det sees på som en kvote. Men med en gang man gjør noe "unormalt" for å nå det forbruket så bryter man det abonnementet står for. Jeg synes Chili stengte ned abonnementet alt for tidlig i denne saken, og de skal prate med han før de stenger det ned. Men det er helt klart at det han gjorde ikke var i tråd med abonnementets betingelser. Jeg er på den siden at jeg synes begge har feil i saken. Støtter ingen av de mer enn den andre. Endret 26. juni 2018 av Comma Chameleon 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Psst, den aktuelle kunden brukte ikke bare 50 GB, men langt over det. Og med tanke på skrytingen hans så skjedde det på maksimalt en dag eller to. Hvis man bruker 50 GB om dagen i 10 dager så indikerer det misbruk (det er mulig misbruk), og de må ta en skjønnsvurdering på det. Men denne kunden brukte altså med all sannsynlighet langt over det. Det var vel snakk om 200GB slik jeg leste det. Altså 1/5 av grensen. Å låse ned abonnementet på den måten uten å en gang ta en prat med kunden er alt for dårlig og vitner igjen om en elendig kundeservice som Chili er mest kjent for. Bruker man 50GB om dagen så er det mulig misbruk, korrekt. Men det er også mulig å gjøre det på normalt bruk. Altså ikke normalen, som i at det er det mest vanlige, men at det kan nok være en og annen kunde som bruker 50 GB om dagen i korte perioder som kan sees på som normalt bruk. I alle fall framover når kvotene blir større. Er det Marius gjorde normalt bruk og innenfor avtalen? Nei langt ifra, og det er helt riktig at han ikke burde få bruke abonnementet på denne måten. Men så spørs det om Chili visste at han misbrukte den. For det kan hende de bare hadde mistanker og stengte abonnementet før de var sikker, og det er utrolig dårlig praksis. 1 Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 At noen forsvarer handlingene til denne mannen.... 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 At noen forsvarer handlingene til denne mannen.... 1: Man trenger ikke forsvare han for å innse at Chili gjør noe feil 2: Hvis man er enig i at det han gjorde burde være lov i henhold til avtalen, hva er galt med å forsvare han da? Du får det til å høres ut som han har gjort noe alvorlig galt. 6 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Hvorfor har ikke Forbrukerrådet kommet på banen her? Når OneCall drev slagordet "Like bra - bare billigere", måtte de endre til "Like bra - bare billig". EDIT: Leser nå at de måtte slutte å bruke slagordet helt også. Selv om det sikkert er mange små stjerner i avtalen, så er markedsføringen villedende. Endret 26. juni 2018 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Fanen reises høy og egoismen ligger i tykke lag. Presenterer noen et godt tilbud med mulighet for store datamengder, da skal dette maxes ut. Når man gjør det på pur faen er det på sin plass at de stenger. Jeg har stor forståelse for at de stenger. Noen kunder er rett og slett ute etter å ødelegge mest mulig og driter i om dette går ut over andre. De samme kundene er de første å klage om nettet er overbelastet og blir tregt. Operatørene burde innføre svarteliste slik at vi andre slipper å ha disse hyenene i våre nett. Skjer det at du stopper opp å tenker over rekkevidden av dine synspunkter? Hvor havner vi om det du sier her skulle blitt fasit? Svarteliste? Du har fått med deg at abb ble stengt uten at datakvote var brukt opp? Også mener du kunden skal bli svartelistet? Når selskapet er den som har brutt avtalen? 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hvis man reelt og faktisk kan få 200 GB/mnd for 400,- så får man jo det for mindre enn halv pris i forhold til konkurrentene. Forbrukerrådets oppgave bør da være å sørge for at forbrukernes interesser blir ivaretatt, altså at tilbudet består. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Hvorfor har ikke Forbrukerrådet kommet på banen her? Når OneCall drev slagordet "Like bra - bare billigere", måtte de endre til "Like bra - bare billig". EDIT: Leser nå at de måtte slutte å bruke slagordet helt også. Selv om det sikkert er mange små stjerner i avtalen, så er markedsføringen villedende. Sannsynligvis av samme grunn som de ikke har kommet på banen etter at man begynte med fri tale/SMS/MMS, som heller ikke er fullstendig ubegrenset. Telia operer vel med 20000min/SMS/MMS, Telenor er mer vage, men har også en klausul som bl.a utelukker bruk av automatiserte oppringninger. Å bruke mellom 2- og 300GB på under to døgn, som virker å være tilfelle i denne saken går langt forbi noe som kan regnes som normal eller rimelig bruk av en mobiltelefon, så sperring av avtalen i dette tilfellet bør være godt innenfor det men burde forvente av reaksjon. Endret 26. juni 2018 av teitur Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Ja, enn om du hadde det. Da hadde de sikkert spurt deg. Og sagt åja ok, det er greit, takk for samtalen. Hvor mange sånne prosjekter har du liggende på telefonen din? Det er rimelig drastisk forskjell på eksempelet ditt og det du gjorde. Jeg ser forøvrig poenget ditt med stuntet, jeg bare er ikke enig i konklusjonen din, at du er misfornøyd og syns det var dårlig kundeservice. De har jo tidligere gitt en heads up hvor grensa går før de tar kontakt, og den grensa mener jeg er mer enn rimelig. Til den prisen kunne jeg tilogmed vurdert å sendt en mail til kundeservice på forhånd: Hei, i dag skal jeg such and such, hence the excess usage. Ja, kanskje litt vel preventivt for mange, men poenget er at det er mulig å være proaktiv å spille med åpne kort, så skal du nok se de hadde latt deg holde på med bare det ene og det andre hva gjelder databruk. Jeg mener ikke å gå til personangrep, men hele casen din blir litt for sutrete og barnslig. Og jeg pleier omtrent aldri å ta siden til selskaper i slike saker. Du kjøper en tjeneste som lover fri bruk, også mener du kunden selv må kontakte kundeservice om kunden faktisk skal bruke data? Nei kom igjen. Chili har selv sagt at før de går til reaksjon som stenging eller oppsigelse så vil de kontakte kunde. 1000 GB er kvota og den var ikke brutt. Likevel stengte de uten å si et pip. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Skjer det at du stopper opp å tenker over rekkevidden av dine synspunkter? Hvor havner vi om det du sier her skulle blitt fasit? Svarteliste? Du har fått med deg at abb ble stengt uten at datakvote var brukt opp? Også mener du kunden skal bli svartelistet? Når selskapet er den som har brutt avtalen? Har du lest avtalen? https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf Chili Mobil har rett til å stenge eller begrense Kundens tilgang (eller redusere Kundens hastighet) til Tjenestene dersom det etter Chili Mobils vurdering er sannsynlig at misbruk pågår eller at kunden har en betalingshistorikk som ikke tilsier at kunden kan dekke forbruket. Dette gjelder f.eks. nårKunden: 1. Bruker Tjenestene i strid med Avtalen, lov, offentlige vedtak, dom etc. 2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse. 3. Krenker tredjemanns rettigheter, f.eks. ved bruk av webspidere. 4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. 5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke. 6. Videreselger, leier ut kapasitet, eller på annen måte tilbyr Tjenestene til tredjepart, f.eks. ved etablering av IP telefoniløsninger eller datatjenester basert på Tjenestene. 7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil. 8. Oppgir feil eller mangelfull kundeinformasjon. 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. 300gb i løpet av ett døgn vil jeg påstå bryter med både 4 og 9. Endret 26. juni 2018 av aklla 3 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) 300 GB i løpet av en måned vil jo være særdeles bra i forhold til prisen. Det samme gjelder 200 GB. "Fri bruk" ut i fra normal teknisk leveringskapasitet i et 4G nett, det må være særdeles bra. Endret 26. juni 2018 av arne22 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Er det en kvote da? Det er satt en høy maksgrense på hva du kan nå ved normalt bruk. Når man den på det viset så kan det sees på som en kvote. Men med en gang man gjør noe "unormalt" for å nå det forbruket så bryter man det abonnementet står for. Jeg synes Chili stengte ned abonnementet alt for tidlig i denne saken, og de skal prate med han før de stenger det ned. Men det er helt klart at det han gjorde ikke var i tråd med abonnementets betingelser. Jeg er på den siden at jeg synes begge har feil i saken. Støtter ingen av de mer enn den andre. Ja det ER en kvote. En kvote på 1000 GB. Se sitat fra Chili nedenfor: 17. Særlige vilkår for Chili Fri Data Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon. a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon. b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon. For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. I tillegg til dette er det en begrensning på 12 GB per måned som kan benyttes i EU/EØS. Overforbruk utover disse grensene for Chili Fri Data belastes Kunden med løpende pris per MB. Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen. Det er ikke Data Roll-over og ikke mulig å kjøpe ekstra datapakke for Chili Fri Data. Chili Fri Data kan tilbys i kombinasjon med tredjepartstjenester. De til enhver tid gjeldende priser og vilkår for tredjepartstjenestene fremgår på www.chilimobil.no. Disse tjenestene kan også være underlagt vilkår fra samme tredjepart. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Har du lest avtalen? https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf 300gb i løpet av ett døgn vil jeg påstå bryter med både 4 og 9. Hvorfor setter de ikke da bare en maksgrense? Er ikke egentlig bruksrestriksjonene til chillimobil et brudd mot nettnøytraliteten? 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Hvorfor setter de ikke da bare en maksgrense? Er ikke egentlig bruksrestriksjonene til chillimobil et brudd mot nettnøytraliteten?Nettnøytralitet har ingen verdens ting med dette å gjøre. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Har du lest avtalen? https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf 300gb i løpet av ett døgn vil jeg påstå bryter med både 4 og 9. Problemet er jo at det er ikke du som skal tolke og vurdere avtalen. Trafikk er trafikk. Og ingen er pålagt å unngå topper i databruken hos andre leverandører, ikke på mobil og ikke på bredbånd. Chili har sagt på forespørsel at de vektlegger at bruken er på kundens mobil og at grensen på 1000 GB per måned er satt for å hindre misbruk. Da må en ta taket på 1000 GB som øvre ramme. Uansett om jeg bruker 30 GB døgn per 30 dager eller om jeg bruker 200 el 300 GB per døgn over en helg eller på et døgn. Totalbruk per måned vil jo avgjøre misbruk eller ei. 2 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Har du lest avtalen? https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf 300gb i løpet av ett døgn vil jeg påstå bryter med både 4 og 9. Hvordan kan, under punkt 9, bruk som er innenfor den kvoten en betaler for kunne klassifiseres som overforbruk? Her er det en klar logisk brist. Om en bruker xx prosent av kvoten på kort tid vil fortsatt ikke være noe problem. Vilkårene presiserer ingenting om forbruk utover at det er en kvote på inntil 1 TB og de begrensningene med hotspot etc. Det er ingenting i vilkårene som legger begrensninger på hvor mye en kan bruke per døgn, per uke osv. kun per måned. Når det gjelder punkt 4 er det, i mine øyne, vanskelig å se forbruk som en har kjøpt retten til som er innenfor kvoten kan anses som unormal bruk. Det vil bli det samme som om faktisk bruk av kvoten er å anse som unormalt. Hva er det da kunden betaler for? Igjen er det en logisk brist. At Chili taper penger på en kunde som bruker 1 TB er en ting, å "skjønnsmessig" gripe inn fordi det forekommer et tap er veldig spesielt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå