Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius

Anbefalte innlegg

Mener du å si at tallene er noe du selv har pønsket deg frem til? At Chili ikke sier et ord om dagskvoter på 30, 31, 34, 50, eller hva det nå har vært på de siste sidene?

Nei, 30 og 50 GB er noe Chili selv nevnte i en tidligere artikkel om folk som har blitt oppringt i forbindelse med høy databruk. Disse tallene i seg selv står ikke i vilkårene, men jeg gjør rede for hvorfor de nevner akkurat disse tallene i artikkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukk. Det er her den skjønnsmessige vurderingen kommer inn i bildet.

Men scenariene du dikter opp her er svært teoretiske og bare et desperat forsøk på å slippe unna med sviktende argumentasjon.

Dagsforbruk vil kunne indikere misbruk. Det er derfor de har grenser for når de undersøker nærmere, og deretter kontakter kunden direkte.

Jo, det kan defineres ut ifra forbruk, da forbruk på mer enn 50 GB hver dag kan indikere misbruk. Og her kommer den skjønnsmessige vurderingen nevnt i vilkårene inn i bildet.

Dette har jeg gjort rede for alt. Det begynner å bli slitsomt når du hele tiden kommer med ting jeg allerede har besvart.

50 * 30 = 1500. 500 GB mer enn kvoten. Se over igjen.

Det indikerer misbruk ja. Dermed kommer den skjønnsmessige vurderingen nevnt i vilkårene inn i bildet.

Logikken er at kvoten er på 1000 GB og hvis kunden ser ut til å gå over dette så vil de foreta seg noe.

Igjen, så lenge det er snakk om en kvote kan dagsforbruk ikke ekstrapoleres til overforbruk. Alt over 1 Tb koster et eller annet per Mb/Gb. Merforbruk betales det ekstra for. Eneste konsekvens av et høyt dagsforbruk (50Gb) er at kvoten går tomt fortere / går tom.

Det er teoretisk umulig å ha et overforbruk så lenge det er kvotebasert. Det foreligger heller ikke meg bekjent dagsbegrensninger i vilkårene... Det du kontinerlig maner frem om 30/50Gb har ingen relevans opp mot kvoten forbruker har kjøpt rettigheten til. Og forbruk utover 1Tb koster ekstra.

Jeg synes også det er rart at du tilsynelatende synes det er greit at du blir (som eksempel) blir kontaktet av selskap for en "liten prat" når en benytter seg av kvoten som en faktisk har kjøpt rettigheten til å benytte (innenfor de vilkår som gjelder). Høyt forbruk kan ikke være grunnlag for misbruk, du har tross alt kjøpt retten til høyt forbruk. Om det er over 1/10/30 dager burde ikke spille noen rolle.

Det de burde foreta seg når du bruker mer enn kvoten er å sende en regning for meforbruket. Alt under 1 Tb er allerede inkludert.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, 30 og 50 GB er noe Chili selv nevnte i en tidligere artikkel om folk som har blitt oppringt i forbindelse med høy databruk. Disse tallene i seg selv står ikke i vilkårene, men jeg gjør rede for hvorfor de nevner akkurat disse tallene i artikkelen.

Da vil jeg foreslå at du linker til den når folk ber deg komme med en kilde, fremfor å linke til deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om Chili setter en grense på 1000GB per måned må det være mulig å oppnå dette uten at det bryter vilkårene. Hvilke eksempler er det som gjør dette mulig? Når de har satt en slik grense plikter de også å håndheve dette på en slik måte at det faktisk er mulig å nå opp til grensen med deres definisjon av "normal bruk". Det er jo direkte latterlig om en kunde bruker bare noen titalls prosent av maksgrensen og får problemet som følge av det.

Da anbefaler jeg deg å lese dette innlegget der jeg gjøre rede for nettopp det du lurer på her.

Som du kan skje vil de ikke gi noen reaksjon overfor kunden før man går over 50 GB daglig. Da vil de først kontakte kunden. Det vil si at man vil kunne bruke mellom 30 og 50 GB daglig uten at det nødvendigvis regnes som brudd på vilkårene. Men hvis bruken er slik at det indikerer at man vil gå over 1000 GB så vil de foreta en skjønnsmessig vurdering av saken.

Hvis man bruker 50 GB hver dag så vil man komme 500 GB over maksgrensen. Dette er noe Chili vil følge opp fordi de tydeligvis anser 1000 GB for å være en absolutt grense for hva de kan tåle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, så lenge det er snakk om en kvote kan dagsforbruk ikke ekstrapoleres til overforbruk. Alt over 1 Tb koster et eller annet per Mb/Gb. Merforbruk betales det ekstra for. Eneste konsekvens av et høyt dagsforbruk (50Gb) er at kvoten går tomt fortere / går tom.

Jo, det kan ekstrapoleres. Det er der vilkåret om at de vil ta en skjønnsmessig vurdering av saken kommer inn i bildet. Det vil si at hvis man bare unntaksvis går over f.eks 50 GB så vil de sannsynligvis ikke foreta seg noe. Men det er bare spekulasjon fra min side. Det er de som foretar den skjønnsmessige vurderingen, ikke jeg.

Hvor sannsynlig er det at noen vil bruke over 50 GB i 20 dager for så å stoppe fullstendig med databruk? Usannsynlig.

Det er teoretisk umulig å ha et overforbruk så lenge det er kvotebasert. Det foreligger heller ikke meg bekjent dagsbegrensninger i vilkårene... Det du kontinerlig maner frem om 30/50Gb har ingen relevans opp mot kvoten forbruker har kjøpt rettigheten til. Og forbruk utover 1Tb koster ekstra.

Jo, det har det, og jeg gjør rede for det opp mot abonnementsvilkårene i innlegget mitt.

Jeg synes også det er rart at du tilsynelatende synes det er greit at du blir (som eksempel) blir kontaktet av selskap for en "liten prat" når en benytter seg av kvoten som en faktisk har kjøpt rettigheten til å benytte (innenfor de vilkår som gjelder). Høyt forbruk kan ikke være grunnlag for misbruk, du har tross alt kjøpt retten til høyt forbruk. Om det er over 1/10/30 dager burde ikke spille noen rolle.

Hvis bruken indikerer overforbruk så vil de ringe ja. Dette er vel en del av den skjønnsmessige vurderingen som omtales i vilkårene.

Over 50 GB hver dag indikerer misbruk fordi man risikerer å gå over kvoten, og da må de ta en skjønnsmessig vurdering på det.

Det de burde foreta seg når du bruker mer enn kvoten er å sende en regning for meforbruket. Alt under 1 Tb er allerede inkludert.

Men nå har de altså valgt å gjøre 1000 GB til en absolutt grense, og det er helt greit for meg fordi jeg ikke har et sykt behov for å misbruke så mye data jeg bare kan.

Lenke til kommentar

Men du ser problemet her? Du har antatt dette hele veien, men hvorfor i all verden skal kundene kunne forventes å ha lest artikler på vilkårlige nettsider? Forholde seg til info som verken er på nettsidene eller i vilkårene de sier ja til, men nevnt i tilfeldige intervjuer?

Som mange av oss har sagt gjentatte ganger allerede: Chili har sikkert et supert tilbud, all ære til dem for det. Men hva er galt med å gjøre som, vel, alle andre, og bruke klar tale og utvetydelige tall i markedsføringen og avtalene? Om de vil operere med en dagskvote på 30 GB, så skriv det da! Dropp 1000 GB/måned på forsiden, og skriv heller 30 GB/dag. Ingen ville hatt noe problem med det, alle hadde visst hva de hadde fått, og Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Konkurransetilsynet hadde sluppet å behandle klagesakene de nå definitivt kommer til å få inn.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å lese dette innlegget der jeg gjøre rede for nettopp det du lurer på her.

Som du kan skje vil de ikke gi noen reaksjon overfor kunden før man går over 50 GB daglig. Da vil de først kontakte kunden. Det vil si at man vil kunne bruke mellom 30 og 50 GB daglig uten at det nødvendigvis regnes som brudd på vilkårene. Men hvis bruken er slik at det indikerer at man vil gå over 1000 GB så vil de foreta en skjønnsmessig vurdering av saken.

Hvis man bruker 50 GB hver dag så vil man komme 500 GB over maksgrensen. Dette er noe Chili vil følge opp fordi de tydeligvis anser 1000 GB for å være en absolutt grense for hva de kan tåle.

Jeg har allerede lest det innlegget. 50GB på en dag er magre 5% av månedsgrensen, og ikke noe som er faretruende mye før det har pågått over lengre tid. I dette tilfellet ÅPENBART ikke lang nok tid. Altså, om kunden "misbruker" datamengden, og fortsatt bare sniffer på en mager femdel (200GB, var det ikke så?) av grensen Chili selv har definert som maks per måned har de en elendig sak hva deres definisjon av "misbruk" gjelder. Det må være en rimelig definisjon, og å teste ut abonnementet for å sjekke at det faktisk leverer som lovet må være innenfor, hvertfall som en engangsforeteelse. Det finnes jo grunn for å sjekke at man faktisk får ned slike mengder uviktiger data for å være sikrere på at tjenesten fungerer når man faktisk TRENGER denne datamengden, enten det er til twitch, youtube, eller hva det måtte være.

Det er i tillegg nokså søkt at så små andeler av kvoten er noe de velger å henge seg opp i. Hadde man "misbrukt" 90% av den, javel, men om man har 800GB legitime data og 200GB "illegitime data", skal man da frykte hammeren?

Jeg kan godt se at de burde ta kontakt om bruken synes å gå langt over grensen de har satt, men å plage kunden fordi man risikerer å sniffe på grensen er bare tull. Skal min leverandør ringe meg fordi jeg risikerer å bruke opp min grense på 3GB, eller hva det måtte være? Aldri hendt før, kanskje fordi det er en seriøs aktør som ikke plager kundene med trivialiteter av typen "fortsetter du å bruke dataene dine slik i tre uker til går du tom fire dager før måneden er omme".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Over 50 GB hver dag indikerer misbruk fordi man risikerer å gå over kvoten, og da må de ta en skjønnsmessig vurdering på det.

Og det er å sperre abonnementet helt uten videre? Etter at 1/5 av dataen er brukt. Det er ikke en skjønnsmessig vurdering, det er en økonomisk vurdering for å spare penger de ikke så for seg de måtte bruke når de lagde tilbudet. Gir du folk 1TB i måneden, så  skal de få bruke det. Ikke stopp de bare fordi de faktisk utnytter tilbudet.

Det er da helt klart at enkelte perioder bruker man mer data enn andre. Om man bruker 50 GB om dagen i 10 dager og mer konservativt resten skal det ikke ha noe å si.

Jeg er helt for at det må kjempes om fri data. Problemet er at hvordan skal de bestemme hvordan den dataen skal brukes? Hva om man bruker det for å dele med en laptop? Hva om man velger å streame 4K timesvis om dagen. 

Her prøver Chili seg på noe som ser og høres bra ut på papiret, men som de egentlig ikke er forberedt på å levere. Man ser det alt for ofte i små selskaper. De må skille seg ut på noe.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan kan de "bevise" at han har brukt data på mobilen som delingspunkt for internet på pc osv?? og 1000gb er 1000 gb hvordan han bruker dette skal vel være Chili mobil knekkende likegjyldig og speed tester osv bruker enormt med data det fikk jeg sjøl smertelig erfare! Dette hadde jeg klaget inn til forbruker rådet!

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Hvordan kan de "bevise" at han har brukt data på mobilen som delingspunkt for internet på pc osv?? og 1000gb er 1000 gb hvordan han bruker dette skal vel være Chili mobil knekkende likegjyldig og speed tester osv bruker enormt med data det fikk jeg sjøl smertelig erfare! Dette hadde jeg klaget inn til forbruker rådet!

Det er ikke 'delingspunkt' det er snakk om, men mulig overdrivelse/misbruk. Og les deg opp på forskjell mellom stor og liten b i IT-sammenheng (+ særskriving).

Endret av oddeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det går før chilimobil må kutte i datamengden pga missbruk og overdrevent databruk, for det er nesten nødt til å skje før eller siden..

Tanken deres virker å være mer å tilby ett abonnement der man slipper å bekymre seg over databruk ved vanlig bruk, ikke at folk skulle ta helt av med databruken.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tar sikkert akkurat like lang tid å begrense dette som for de som tilbudte 10mbit internett back in the day, hvor folk som undertegnede skrudde på nedlastning og opplastning til den store gullmedalje (helt lovlige torrents med et ærlig bruksområde, i tilfelle en eller annen journalist leser dette en gang i fremtiden og ønsker å lage kvalm).

Jeg fatter ikke at de ikke bare skrudde opp prisen et par hundre på dette abonnementet, så slapp de å lokke folk som ikke gidder bruke kvoten inn i abonnementet in the first place, og samtidig kunne de tjene penger på folk som trengte denne kapasiteten. Det er jo intet annet enn at de prøver å få i pose og sekk her, slippe å ta hensyn til de hardeste brukerne, men samtidig sope inn på "de uvitende", som tror de bruker mer enn de gjør.

Jeg er også litt skeptisk til om de slipper unna i en tenkt tvist her. Om man ser på siden hvor abonnementene listes opp står det veldig mye om hvor frie de er, men null og niks om begrensningene: https://www.chilimobil.no/abonnement/

Når jeg leser den lenken alene synes det som jeg kan bruke 1000 GB som jeg føler for det. Hvorfor jeg skal være nødt til å regelrett saumfare nettsiden for å finne hva de EGENTLIG mener, skjønner jeg ikke. Om dette ikke er "fri bruk" burde det stå klart og tydelig i abonnementsoversikten (minus det som går innunder Norges Lover, selvsagt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antagelig fordi de nok ikke hadde tjent noe som helst selv om de jekker opp prisen en god del om de kun skulle hatt de som utnytter hele kvoten hver måned..

Skal du ha 1000 GB hos telenor må man ut med 7000 i måneden så vidt jeg kan se.

Men de burde nok ha tenkt gjennom litt mer, kanskje satt grensen på 100gb i måneden, selv det knuser jo konkurentene til den prisen og man slipper unna de som har overdrevent forbruk.

Og 100gb er gjerne mer enn nok for de aller aller fleste uten at man trenger å tenke på data.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det går før chilimobil må kutte i datamengden pga missbruk og overdrevent databruk, for det er nesten nødt til å skje før eller siden.

Tanken deres virker å være mer å tilby ett abonnement der man slipper å bekymre seg over databruk ved vanlig bruk, ikke at folk skulle ta helt av med databruken.

- Det er normalt at folk som har til nå levd med en Data-kvote som har tvunget dem til å tenke høyst konservativt.

Et slikt abonnement som dette vil virke veldig befriende.

Og det er en kjent sak at jo mer man har å rutte med desto mer bruker man.

Husker selv da jeg gikk over fra ISDN hos Telenor til SHDSL hos Catch.

Løsningen var i utgangspunktet tiltenkt bedriftsmarkedet på den tiden, men fikk alikevel e-mail fra dem om at jeg måtte roe ned bruken min.

Og da var det snakk om "2,3Mbit/2,3Mbit"-linje.

I dag sitter man på Mobil-TLF med 30+Mbit.

Så det kan virke overdrevet sammenlignet med det man ser normalt med de begrensende Data-kvotene man har hatt til nå.

F.eks...

Praktisk ubegrenset Data-kvote for 30Mbit tilsvarer 24TB (12TB inn / 12TB ut).

I forbindelse med artikkelen så sier Marius selv at han har vært oppe i 200Mbit/s, og da er det ikke overraskende at folk kan bruke så mye av Data-kvoten på 1TB.

Det virker naivt av Chilli å ikke ta høyde for dette.

På den annen side, som jeg nevnte i et annet innlegg...

Jeg forstår at Chilli på lik linje som med alle andre leverendører må ta i betraktning at økningen i Data-kvote også øker prisen på abonnement eksponensielt.

Et mobilabonnement med Data-kvote på 1TB koster i dag Kr399,-.

Jeg grøsser ved tanken på hvor dyrt et abonnement med Data-kvote på 24TB hadde blitt om dem hadde lansert det i disse dager.

For ikke å nevne de tekniske kravene som faller på leverandørenes skuldre for å kunne takkle slike store mengder med data, med tanke på at man må gange Data-kvoten med antallet brukere.

Og da snakker vi om astronomiske mengder med data.

Lenke til kommentar

Marius har blitt tatt med buksene nede. Han jobber for Telenor og har kun gjort dette for å gi Chili dårlig PR. Skam at Tek.no gjør noe ut av dette.

Nå har det seg sånn at for det første, så bruker jeg ikke bukser.

For det andre så jobber jeg ikke i Telenor, men er innleid hos Norkring.

Er det bare jeg som lurer på om Marius går med rompa bar på jobb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kunde gjør sitt beste for å fremprovosere reaksjon av leverandør, og får det, for deretter å klage til media? Premieidiot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...