MegaMann2 Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Men Chilli har da ingen verdens ting med når og hvordan jeg bruker dataen jeg betaler for? Hvis jeg sitter fast på en flyplass i 12 time og vil sitte å streame 4k materialet så har de ingen ting de skulle sagt. Det kunne jo tenkes at jeg dermed brukte 200gb den ene dagen og 1gb de neste 2 ukene. Jeg liker abonnementet, men som med alle firmaer kan de ikke drive med villende markedsføring da dette bryter med norsk lov. Dette er enkelt og greit å lure kunden når de lover noe de ikke kan holde. . Om du hadde gjort det hadde det vært helt fint, og helt innenfor. Men om du hadde sittet fast på flyplass 12 timer fler ganger i uken så hadde dem nok reagert om du hadde fortsatt å brukt all tiden din på 4K netflix Det er forøvrig avtalefrihet i Norge, og chilli sine vilkår bryter ikke med norsk lov. Endret 25. juni 2018 av MegaMann2 1 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Hva med om de legger til dette i vilkårene: "Vi forbeholder oss retten til å sperre abonnementet om vi oppfatter brukeren som en idiot eller sabotør."? Er det lov, og ønskelig? Hvilken relevans har dette? Hvis dette var det det beste du kunen komme med kunne du spart deg for det. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Men Chilli har da ingen verdens ting med når og hvordan jeg bruker dataen jeg betaler for? Hvis jeg sitter fast på en flyplass i 12 time og vil sitte å streame 4k materialet så har de ingen ting de skulle sagt. Det kunne jo tenkes at jeg dermed brukte 200gb den ene dagen og 1gb de neste 2 ukene. Jeg liker abonnementet, men som med alle firmaer kan de ikke drive med villende markedsføring da dette bryter med norsk lov. Dette er enkelt og greit å lure kunden når de lover noe de ikke kan holde. . Hvorfor i all verden streamer du 4k på en knøttliten telefon eller tilogmed laptop for det? nå bare leter du etter en unnskyldning ikke noe henger på grep innenfor hva som er normalt bruk 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Det gjør de allerede. Det er allerede inne i vilkårene, som forklart her. Hvorfor siterer du deg selv, fremfor å bare linke til det faktiske dokumentet vi snakker om her? Interessant at du uthever biten om mislighold av punkt a og punkt b, samtidig som du har klippet vekk selve punktene (tl:dr, de handler om hotspots). Det blir spesielt rart når Marius faktisk ikke brøt avtalen på disse punktene. Jeg venter på en referanse på disse dagskvotene. 2 Lenke til kommentar
6VPEUKEH Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Hvorfor i all verden streamer du 4k på en knøttliten telefon eller tilogmed laptop for det? nå bare leter du etter en unnskyldning ikke noe henger på grep innenfor hva som er normalt bruk Det var for å gjøre ett poeng utav det faktum at å bruke 100gb på en enkelt dag ikke er urealistisk i visse tilfeller. Og dermed kan ikke det faktum at du bruker 100gb en dag være ett grunnlag for å sperre abonnementet mitt. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Hvorfor, om jeg hadde brukt 100 Gb første dag, 2 Gb neste dag hvorfor skal det skjønnsmessig vurderes i det hele tatt? Jeg har xxx Gb igjen av kvoten og yy dager til jeg får "påfyll". Det spiller ingen rolle. Sukk. Det er her den skjønnsmessige vurderingen kommer inn i bildet. Men scenariene du dikter opp her er svært teoretiske og bare et desperat forsøk på å slippe unna med sviktende argumentasjon. Det kan det være ekstremt mye i forhold til angitt kvote, men å gå så langt å påstå at det er misbruk er, i mine øyne å dra strikken litt langt. Det underliggende som en bør holde i mente er kvoten ikke dagsforbruk. Dagsforbruk vil kunne indikere misbruk. Det er derfor de har grenser for når de undersøker nærmere, og deretter kontakter kunden direkte. Helt enig og så lenge aktiviteten foregår innenfor disse rammene, og det kan ikke defineres ut i fra forbruk siden det har man betalt for, så er det grunnlag for sanksjon. Jo, det kan defineres ut ifra forbruk, da forbruk på mer enn 50 GB hver dag kan indikere misbruk. Og her kommer den skjønnsmessige vurderingen nevnt i vilkårene inn i bildet. Hvorfor skal de følge med om jeg bruker 30 Gb/døgn? De gir vel beng i om jeg bruker opp kvoten min? Da har de grunnlag for å tjene mer penger. Dette har jeg gjort rede for alt. Det begynner å bli slitsomt når du hele tiden kommer med ting jeg allerede har besvart. 50Gb/Døgn gir ikke mulighet for overforbruk på tilsvarende 150% av kvota. Kvota går tom etter 20 dager... Det er tross alt det du betaler for og synd, trist, leit for bruker om det går tomt etter xx døgn. Det er svada at forbruker kan ha et overforbruk på 50% og at det dermed ses på som misbruk. Det er ikke engang hypotestisk mulig.. Det går ikke an å ha et overforbruk tilsvarende 150% iom kvoten en betaler for går tom. 50 * 30 = 1500. 500 GB mer enn kvoten. Se over igjen. Det du prøver å si er at et forbruk som bruker opp kvoten på i underkant av 3 uker er å anses som misbruk. Det er til nød misbruk i forhold til kvoterasjonering, men intet annet. Det indikerer misbruk ja. Dermed kommer den skjønnsmessige vurderingen nevnt i vilkårene inn i bildet. Til siste setning. Bruke kjøper retten til 1Tb/måned og hvorfor skal tjenesteyter foreta en skjønnsmessig vurdering om bruker står i fare for bruke opp kvoten? Hvilken logikk følger dette? Det er tross alt den retten bruker har kjøpt... Utrolig. Logikken er at kvoten er på 1000 GB og hvis kunden ser ut til å gå over dette så vil de foreta seg noe. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Men Chilli har da ingen verdens ting med når og hvordan jeg bruker dataen jeg betaler for? Hvis jeg sitter fast på en flyplass i 12 time og vil sitte å streame 4k materialet så har de ingen ting de skulle sagt. Det kunne jo tenkes at jeg dermed brukte 200gb den ene dagen og 1gb de neste 2 ukene. Jo, de har noe med det når din bruk indikerer (som de skriver i vilkårene) misbruk. De vil ta en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle. I tilfellet som omtales i artikkelen var det åpenbart rent misbruk. Han sa til og med selv at formålet var å misbruke for å se hvor lang tid det tok før de kontaktet ham. Jeg liker abonnementet, men som med alle firmaer kan de ikke drive med villende markedsføring da dette bryter med norsk lov. Dette er enkelt og greit å lure kunden når de lover noe de ikke kan holde. Det er ikke noe villedende ved abonnementet, som jeg har gjort rede for tidligere, og som du ikke har svart direkte på. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Du må lese dette om igjen. Jeg forsvarer Chili fordi jeg har funnet det perfekte abonnement for meg, og jeg vil ikke at sytepaver skal ødelegge for meg og andre som faktisk er fornøyde. Det er også derfor de ikke engang ringer kunden før det brukes mer enn 50 GB daglig. Igjen, se over. Bruker man 50 GB daglig så indikerer det klart at man vil gå over 1000 GB og dermed bryter man avtalen. Men det skjer ikke innenfor vilkårene hvis man bruker mer enn 50 GB daglig, da dette kan indikere bruk over 1000 GB i måneden, og det er dette Chili tar en skjønnsmessig vurdering på når det blir aktuelt. Jeg er helt uenig. Igjen, se over. Jeg har redegjort for hvordan kalkylene deres er 100% rasjonelle. Igjen, les det over. Det du skriver her viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. At abonnementet passer som hånd i hanske for deg er flott. Det vil samtidig være noen som har behov for hele kvoten og ønsker å benytte seg av den. Noen kan også være såpass rass at de bruker opp kvoten med vilje for å teste strikken er unødvendig. Hva er så problemet? De har tross alt betalt for privilegiet... (innenfor de rammer som er satt). Hvor har du 30/50Gb fra. Det er to tall som ikke gir noen mening så fremt en har en kvote å forhodle seg til. Hadde det vært reel Fri Bruk og heller begrensninger på daglig bruk si 30 eller 50 Gb i snitt siste x døgn så har du et poeng. Er det et kvotebasert system har 30/50Gb ingen relevans. Hvor vanskelig er det å fatte... En skjønnsmessig vurdering av forbruk når bruker er veldig langt fra å bruke opp sin månedlige kvote er i beste fall rart. Hvilke andre teleselskaper driver med noe sånt? Meg bekjent ingen, kanskje en sms når man nærmer seg oppbrukt kvote 2 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Det var for å gjøre ett poeng utav det faktum at å bruke 100gb på en enkelt dag ikke er urealistisk i visse tilfeller. Og dermed kan ikke det faktum at du bruker 100gb en dag være ett grunnlag for å sperre abonnementet mitt. wow du er en av de kundene ja eller som normalt er uønsket, gjør det fordi du kan? en av de som lastet opp 20TB med dritt til ondrive som gjorde at andre måtte gå ned til 1TB? barefordi du kan betyr ikke at du må eller skal, det er her fair use paragrafer kommer inn. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Hvorfor siterer du deg selv, fremfor å bare linke til det faktiske dokumentet vi snakker om her? Interessant at du uthever biten om mislighold av punkt a og punkt b, samtidig som du har klippet vekk selve punktene (tl:dr, de handler om hotspots). Det blir spesielt rart når Marius faktisk ikke brøt avtalen på disse punktene. Jeg venter på en referanse på disse dagskvotene. Dokumentet er linket i innlegget jeg linker til. Jeg linker til mitt eget innlegg fordi jeg der gjør rede for hvordan jeg leser vilkårene, og hvordan man kan forstå Chilis uttalelser om henholdsvis 30 og 50 GB daglig databruk. Endret 25. juni 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Logikken er at kvoten er på 1000 GB og hvis kunden ser ut til å gå over dette så vil de foreta seg noe. Det må jo alle abonnementsleverandører og, og det de foretar seg er å stoppe tilgangen på data den måneden, med mindre kunden betaler for en oppgraderingspakke. Hvorfor kan ikke bare Chili gjøre dette? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Det var for å gjøre ett poeng utav det faktum at å bruke 100gb på en enkelt dag ikke er urealistisk i visse tilfeller. Og dermed kan ikke det faktum at du bruker 100gb en dag være ett grunnlag for å sperre abonnementet mitt. Jo, det er urealistisk. 4K på en knøttliten skjerm? Og hvor mange timer må du se på for at det skal bli 100 GB? Ganske mange, vil jeg tro. Jeg tviler faktisk på at det lar seg gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
6VPEUKEH Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Jo, de har noe med det når din bruk indikerer (som de skriver i vilkårene) misbruk. De vil ta en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle. I tilfellet som omtales i artikkelen var det åpenbart rent misbruk. Han sa til og med selv at formålet var å misbruke for å se hvor lang tid det tok før de kontaktet ham. Det er ikke noe villedende ved abonnementet, som jeg har gjort rede for tidligere, og som du ikke har svart direkte på. wow du er en av de kundene ja eller som normalt er uønsket, gjør det fordi du kan? en av de som lastet opp 20TB med dritt til ondrive som gjorde at andre måtte gå ned til 1TB? barefordi du kan betyr ikke at du må eller skal, det er her fair use paragrafer kommer inn. Du missforstår hele poenget. Poenget er at jeg vil ha muligheten til det, er ikke det du betaler for ? Hvordan kan de si det er fri data hvis det er vesentlige begrensninger ? 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Det må jo alle abonnementsleverandører og, og det de foretar seg er å stoppe tilgangen på data den måneden, med mindre kunden betaler for en oppgraderingspakke. Hvorfor kan ikke bare Chili gjøre dette? Sannsynligvis fordi konsekvensene av misbruk er mye mye større når kvoten er på 1000 GB vs. 10 GB. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Dokumentet er linket i innlegget jeg linker til. Jeg linker til mitt eget innlegg fordi jeg der gjør rede for hvordan jeg leser vilkårene, og hvordan man kan forstå Chilis uttalelser om henholdsvis 30 og 50 GB daglig databruk. Du snakker om dagskvoter som en del av vilkårene, men ærlig talt, du vet at det er feil. Vilkårene nevner ingenting om dagskvoter. Det er heller ingen uttalelse om dette fra Chili i artikkelen (kun et unnvikende svar der Tek, ikke Chili, nevner 30 GB). Skal sies at nettsiden deres var kronglete og det selvsagt kan ligge noe der, men fant ikke noe i FAQ heller. Har du en kilde? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Du missforstår hele poenget. Poenget er at jeg vil ha muligheten til det, er ikke det du betaler for ? Hvordan kan de si det er fri data hvis det er vesentlige begrensninger ? Fordi det står i vilkårene som man må godta for å skaffe seg abonnementet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Du snakker om dagskvoter som en del av vilkårene, men ærlig talt, du vet at det er feil. Vilkårene nevner ingenting om dagskvoter. Det er heller ingen uttalelse om dette fra Chili i artikkelen (kun et unnvikende svar der Tek, ikke Chili, nevner 30 GB). Skal sies at nettsiden deres var kronglete og det selvsagt kan ligge noe der, men fant ikke noe i FAQ heller. Har du en kilde? Nei, jeg har gjort rede for hvordan dagskvoten kan "indikere" misbruk, og at de ved en slik indikasjon (som er definert i vilkårene) vil ta en skjønnsmessig vurdering av om det faktisk er tilfelle. Chilis svar er ikke unnvikende, men faktisk krystallklart, som jeg altså har gjort rede for i innlegget jeg linker til. Vilkårene er her, som nevnt i dette innlegget. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Jeg har nå oppdatert dette innlegget med link direkte til vilkårene, samt sitat fra den relevante delen. Hvis folk leser vilkårene som gjengitt over så vil de se at det hele er logisk, og at vilkårene og Chilis uttalelser er 100% sammenhengende og rasjonelle. Det er ingen motsetning mellom vilkårene og det Chili har uttalt om 30 og 50 GB i en tidligere artikkel. Sitat fra vilkårene: "For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. ... Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen." Stikkord er: "skjønn" og "misbruk". Forklaring: 1. Kvoten er på 1000 GB i måneden. 2. Bruker man mer enn 30 GB om dagen, indikerer det at man potensielt vil kunne gå over kvoten (30 * 30 = 900 - man nærmer seg kvoten). Ved bruk av mer enn 30 GB om dagen vil de i utgangspunktet ikke stenge abonnementet, og de vil heller ikke kontakte kunden. De vil derimot følge nøyere med på bruken, og vil gi litt slingringsmonn. 3. Bruker man mer enn 50 GB om dagen, indikerer det at man klart vil gå over kvoten (50 * 30 = 1500). Ved bruk av mer enn 50 GB om dagen vil de med all sannsynlighet kontakte kunden for å sette en stopper for misbruken av abonnementet (siden bruken tilsier at kunden vil bruke mer enn kvoten). Så grunnen til at Chili har nevnt 30 GB daglig helt konkret er at det er da man er farlig nær å bruke mer enn kvoten (altså misbruke abonnementet). Grunnen til at de har nevnt 50 GB daglig helt konkret er at de tydeligvis har bestemt seg for at det ikke skal få ytterligere reaksjoner mellom 30 og 50 GB fordi 30 GB om dagen i seg selv tross alt ikke medfører misbruk. Så om man bruker 30 GB den ene dagen og 40 noen andre dager, så vil man fortsatt kunne holde seg innenfor kvoten. Men bruker man 50 GB daglig så er man klart over et nivå der man vil bruke 50% nivå mer enn kvoten, noe som indikerer misbruk (og det må foretas en skjønnsmessig vurdering om dette faktisk er tilfelle). Endret 25. juni 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Nei, jeg har gjort rede for hvordan dagskvoten kan "indikere" misbruk, og at de ved en slik indikasjon (som er definert i vilkårene) vil ta en skjønnsmessig vurdering av om det faktisk er tilfelle. Chilis svar er ikke unnvikende, men faktisk krystallklart, som jeg altså har gjort rede for i innlegget jeg linker til. Vilkårene er her, som nevnt i dette innlegget. Mener du å si at tallene er noe du selv har pønsket deg frem til? At Chili ikke sier et ord om dagskvoter på 30, 31, 34, 50, eller hva det nå har vært på de siste sidene? Må forbruket være jevnt med 30 GB om dagen for at dette skal være reelt og akseptabelt? – Chili Fri Data er et mobilabonnement. Det er i strid med våre vilkår å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som erstatning av internettet du har i husstanden, om det er behovet ditt vil vi heller anbefale Mobilt Bredbånd. Du må virkelig være en apologet for å påstå at dette svaret er krystallklart. Endret 25. juni 2018 av Okapi 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Om Chili setter en grense på 1000GB per måned må det være mulig å oppnå dette uten at det bryter vilkårene. Hvilke eksempler er det som gjør dette mulig? Når de har satt en slik grense plikter de også å håndheve dette på en slik måte at det faktisk er mulig å nå opp til grensen med deres definisjon av "normal bruk". Det er jo direkte latterlig om en kunde bruker bare noen titalls prosent av maksgrensen og får problemet som følge av det. 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå