Gå til innhold

Har bygget en enda mindre «datamaskin»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ken den utføre regneoperasjoner er den å regne som datamaskin.

Det er ikke noe krav til en datamaskin at den skal ha RAM som holder på data når strømmen forsvinner.

Det var bra! Siden RAM normalt ikke beholder data når strømmen forsvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den er liten og lagrer ikke data.

Hvilket formål har denne bortsett fra å være ett lite stykk kunst? o.O

Forskerne mener at denne vesle datamaskinen har en rekke potensielle bruksområder, ofte i kombinasjon med ulike sensorer, inkludert trykk, lyd og bilde, til overvåkning eller måling av for eksempel oljereservoarer og biologiske prosesser.

Enheten som forskerne har utviklet, er derimot lagd for å måle temperaturen innen svært små områder, slik som i en klynge med celler.

Kreftbehandling

Helt konkret skal den brukes i kreftstudier, da tidligere studier antyder at svulster holder en høyere temperatur enn normalt vev. Men datagrunnlaget er foreløpig ikke godt nok til å kunne konkludere. 

– Siden temperatursensoren er liten og biokompatibel, kan vi implantere den inn i en mus og la kreftceller vokse rundt den, sier Gary Luker, prosessor i radiologi og biomedisinsk teknikk ved University of Michigan, i pressemeldingen.

– Vi bruker denne temperatursensoren til å undersøke variasjoner i temperaturen inne i en svulst kontra normalt vev, og om vi kan bruke temperaturendringene til å avgjøre om terapien er vellykket eller ikke, sier Luker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Har sikkert som formål å skape enda mindre enheter som er gunstig for overvåking/etterretning. Snart blir det som på film, hvor man spiser mat som inneholder gps tracker ;)

Lenke til kommentar

Forskerne mener at denne vesle datamaskinen har en rekke potensielle bruksområder, ofte i kombinasjon med ulike sensorer, inkludert trykk, lyd og bilde, til overvåkning eller måling av for eksempel oljereservoarer og biologiske prosesser.

Enheten som forskerne har utviklet, er derimot lagd for å måle temperaturen innen svært små områder, slik som i en klynge med celler. Kreftbehandling

Helt konkret skal den brukes i kreftstudier, da tidligere studier antyder at svulster holder en høyere temperatur enn normalt vev. Men datagrunnlaget er foreløpig ikke godt nok til å kunne konkludere. 

– Siden temperatursensoren er liten og biokompatibel, kan vi implantere den inn i en mus og la kreftceller vokse rundt den, sier Gary Luker, prosessor i radiologi og biomedisinsk teknikk ved University of Michigan, i pressemeldingen.

– Vi bruker denne temperatursensoren til å undersøke variasjoner i temperaturen inne i en svulst kontra normalt vev, og om vi kan bruke temperaturendringene til å avgjøre om terapien er vellykket eller ikke, sier Luker.

University of Michigan er ikke alene om å fremstille datamaskiner som er så små at de egner seg utmerket også for overvåkning. Jeg antar likevel (uten å ha sett filmen du viser til) at en datamaskin (med eller uten GPS) i maten (er det dette som kalles en datamat?–:) vil gå ufordøyd gjennom systemet og forsvinne med avføringen.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Nå som ting begynner å nå 4GHZ, så blir vel ting sært, og det er vel dette.. :)

Hjemmedata trenger vel ikke mer. Kanskje Dual 4GHZ, for luksus, men det blir vel topp.

Så det blir vel en slags convergence og standardisering der.

Lenke til kommentar

Nå som ting begynner å nå 4GHZ, så blir vel ting sært, og det er vel dette.. :)

Hjemmedata trenger vel ikke mer. Kanskje Dual 4GHZ, for luksus, men det blir vel topp.

Så det blir vel en slags convergence og standardisering der.

PC-er – både hjemme-PC-er og bedrifts-PC-er – ser ut til å ha blitt et teknologisk modent produkt. Det gjelder iallfall hvis PC-ene brukes stasjonært (de er jo blitt noe lettere, og batteritiden har økt). Endringene fra år til år ser ut til å være marginale – både for maskinvare, operativsystem og annen programvare. For vanlig bruk er f.eks. Windows 7, 8, 8.1 og 10 svært like, selv om det er ni år siden nr. 7 ble lansert. Jeg har inntrykk av at mange ikke engang aner hva slags Windows de bruker. Produsentene legger selvfølgelig hodet i bløt for å finne på noe nytt så folk må kjøpe nye maskiner, så jeg påstår ikke at denne tilstanden vil vedvare. 
Pål Jensen
Lenke til kommentar

PC-er – både hjemme-PC-er og bedrifts-PC-er – ser ut til å ha blitt et teknologisk modent produkt. Det gjelder iallfall hvis PC-ene brukes stasjonært (de er jo blitt noe lettere, og batteritiden har økt). Endringene fra år til år ser ut til å være marginale – både for maskinvare, operativsystem og annen programvare. For vanlig bruk er f.eks. Windows 7, 8, 8.1 og 10 svært like, selv om det er ni år siden nr. 7 ble lansert. Jeg har inntrykk av at mange ikke engang aner hva slags Windows de bruker. Produsentene legger selvfølgelig hodet i bløt for å finne på noe nytt så folk må kjøpe nye maskiner, så jeg påstår ikke at denne tilstanden vil vedvare. 
Pål Jensen

Ja, det blir nok en standardisering etterhvert. Og Windows har fremdeles ikke thread priorities som fungerer, så jeg håper det blir rundt tilgjengelig kilderkode og BSD.

Lenke til kommentar

Ja, det blir nok en standardisering etterhvert. Og Windows har fremdeles ikke thread priorities som fungerer, så jeg håper det blir rundt tilgjengelig kilderkode og BSD.

Jeg tror at hvis noe skal erstatte Windows for massene, må det være så likt Windows at folk flest ikke merker forskjell – og dessuten ha fordeler som er godt merkbare for folk flest.
Pål Jensen
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg også tenke meg en Mac Mini lignende maskin. Stillegående, med dual 4ghz. Og noe akselerasjon av 4K, med 8K subpixels, og en slik skjerm. Det blir vel noe standard rundt slikt etterhvert, og BSD er veldig bra om dagen. Du trenger bare ditt software. Som du burde sjekke først.

Lenke til kommentar

Selv kunne jeg også tenke meg en Mac Mini lignende maskin. Stillegående, med dual 4ghz. Og noe akselerasjon av 4K, med 8K subpixels, og en slik skjerm. Det blir vel noe standard rundt slikt etterhvert, og BSD er veldig bra om dagen. Du trenger bare ditt software. Som du burde sjekke først.

Enig, en må sjekke programvare før en vurderer å bytte operativsystem, hvis en ikke da har en ekstra PC som kan brukes til eksperimenter. Jeg bygget en slik bitteboks (som det vel må hete på norsk :–) til broren min for ti år siden, men både den og en eldre Carry-bitteboks klikket, den siste riktignok etter noen års feilfri tjeneste. Jeg tror begge krasjene skydles kortslutning da en eller annen metallkomponent i de pinetrange kabinettene utvidet seg i varmen. Jeg har inntrykk av at de noe større skoeske-PC-ene til Shuttle og andre var mer driftssikre for 10–15 år siden. Men PC-makerne har vel lært, i tillegg til at mange bittebokser nå leveres uten bevegelige deler som vifte og vanlig harddisk. Iallfall finnes drøssevis av bittebokser, også av «anerkjent merke» som HP og Asus. Og hvis de klarer Windows 10 med rimelig ytelse, har de vel ingen vanskeligheter med BSD?
Pål Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...