Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

får vi begrunnelse for klaging på eksamenskarakter? vgs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke begrunnelse er automatisk, men du kan skriftlig be om det og da skal du innenfor en tidsfrist motta skriftlig begrunnelse. Klagefristen utvides til når du mottok begrunnelsen såvidt meg bekjent.

Registrerte ikke at det gjaldt en allerede påklaget karakter. Da kan den ikke klages videre - men regner med at du fortsatt kan be om begrunnelse for vurdering.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt om dette. Var det muntlig eksamen skal du kunne få begrunnelse før du eventuelt klager. Var det skriftlig skal du få begrunnelse i lag med den nye karakteren. Akkurat hvordan du får dette vet jeg ikke helt, men jeg tviler på at det som har komt på vitnemålet nå er den endelige karakteren i så fall. Jeg fikk vitnemålet samme dag som jeg klagde, så jeg tror ikke at den karakteren som ble ført på der er den nye vurderingen.

Den informasjonen jeg fikk fra den jeg kontakta ved min skole var at dersom klagen ble levert inn innen kl.09.00 fredag 22. juni ville den bli behandlet i løpet av denne uken. Da ville skolen få tilbakemelding med ny vurdering, og antagelig begrunnelse på vurderingen, som de videreformidler til meg. Om dette er likt for hver skole vet jeg ikke, jeg gikk på en ganske liten skole der de har mer tid til å kontakte elever om det skulle være noe.

Endret av hvaskjeddemedeksamen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge forskrift til opplæringsloven har du ikke rett til begrunnelse for skriftlig eksamenskarakter, bare for muntlig eksamen (skjer der og da), standpunkt, orden/atferd og praktisk eksamen. Kan også få grunnlag for IV. 

Det man har krav på er å få vite retningslinjene for vurderinga av skriftlig eksamen, altså det sensorene har tatt utgangspunkt i. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Når det kommer til vitnemålet: Den karakteren vil bli endret ila sommeren, men fordi klagegangen ikke er så rask, får du det ikke på det vitnemålet du fikk ved skoleslutt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det skrives en begrunnelse for hva som skjer med klagen din på skriftlig eksamen. Din gamle skole har fått den samtidig med at de fikk resultatet på klagen. Merk at generelt blir rundt 90% stående på samme karakter i realfag, mens i språk og samfunnsfag er det litt mer mener 20-30% som får endret karakter. Dermed er det mest sannsynlig at karakteren din har blitt stående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...