Gå til innhold

Snart vil Tesla krever ekstra betaling for Internett i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men andre ord må eier aktivere hotspot på telefonen for å få samme opplevelse? 

 

Forståelig at de tar betalt så lenge det faktisk er snakk om en del datatrafikk og ikke bare små datapakker slik andre biler gjerne opererer med.

Endret av byggeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg er litt spent på er hva Tesla velger å gjøre med alle 3G modulene som er i samtlige blir opp til for ca et år siden. Nå har jo Telenor sagt at de legger ned 3G nettet og satser på 4G/5G, men beholder 2G nettet for betalingsterminaler, etc som ikke bruker/trenger mye båndbredde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg er litt spent på er hva Tesla velger å gjøre med alle 3G modulene som er i samtlige blir opp til for ca et år siden. Nå har jo Telenor sagt at de legger ned 3G nettet og satser på 4G/5G, men beholder 2G nettet for betalingsterminaler, etc som ikke bruker/trenger mye båndbredde.

 

Jeg vet ikke hva Tesla gjør, men som bileier går det an å bestille oppgradering til 4G LTE-modul for 5400,- mener jeg å ha lest. Jeg venter fortsatt på svar fra Tesla på min henvisning, så ser for meg det kan ta litt tid på grunn av stor pågang. Kan være lurt å booke i god tid for de som er i samme situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Premium-alternativet vil gi deg den funksjonaliteten som ikke er essensiell og som bruker mye data, slik som for eksempel tilgang til strømming av musikk og media. I tillegg vil premium-pakken gi deg nettleser, trafikkvisualisering i sanntid og satellittkart, samt oppdateringer som fungerer både over WiFi og LTE.

Smart av Tesla. For at navigasjonsenheten skal ha noen som helst hensikt, så er det som er uthevet der essensielt og helt grunnleggende funksjonalitet. Det vil si at de i praksis tvinger alle kjøperne (med unntak av de som ikke tenker verditap) over på en abonnementsløsning.

Lenke til kommentar

Her mangler vi teknisk informsjon gratis 256 kb\s.

Men skal man ha over 50\50 mbit må man betale 800 kr måneden?

 

For er jo lenge vært slik man ikke kan bruke tesla som hotspot eller se film eller laste ned store ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men andre ord må eier aktivere hotspot på telefonen for å få samme opplevelse? 

 

Forståelig at de tar betalt så lenge det faktisk er snakk om en del datatrafikk og ikke bare små datapakker slik andre biler gjerne opererer med.

 

Data via mobilnettet er jo dritdyrt i Norge, så at en bil til 900' ikke kan ha fri bruk er jo innlysende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke si det, chilimobil 1 TB til 400 kr måneden.

Problemet det tilbudet muligens ikke varer evig. Og vi vet lite hvilken levrandør tesla går for.

 

Husk tesla kun stort sett bruker 4g til surfing og oppdateringer.

Så tviler på 5 GB årlig ikke er så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men andre ord må eier aktivere hotspot på telefonen for å få samme opplevelse?

Nope, alle som har en Model S/X/3 eller bestiller en før 1. juli beholder dagens "opplevelse", da dette bare gjelder for biler solgt etter 1. juli.

 

 

Det vil si at de i praksis tvinger alle kjøperne (med unntak av de som ikke tenker verditap) over på en abonnementsløsning.

Vil ikke gi noe verditap, dette er kun software, som når som helst kan bestilles og aktiveres fra skjermen på bilen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Tesla levere Internett (Mobilt bredbånd) til bilen. Man kan jo bare opprette seg et helt vanlig mobilt bredbånd abonnement.

Går Internett fra Tesla gjennom USA, eller er det lokalt gjennom Telenor/Telia?

 

De bruker telenor simkort

Lenke til kommentar

https://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/

Hvor stor datapakke da? 10 GB årlig ellers går det tregt? 64 kb\s over et.

 

Uansett koster det ikke mye til en bil til over 300 000 kr, men litt usikker på om det blir registert på eieren som kjøper bilen. Ergo selger man bilen må avtalen tegnes på nytt da gjelder kanskje ikke gratis nett alikevell.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sanntidsdata for navigasjon får man uten premiumpakken også. Det er bare strømming av forskjellig og nettleseraktivitet man ikke får mulighet til å gjøre uten premiumpakken. Og oppdateringene må man ta over WiFi.

 

Det høres mye ut i utgifter, men alt dette som er inkludert har de bakt inn i prisen på bilen. F.eks gratis hurtiglading. De fleste hurtiglader gjerne bare av og til, om man regner 20 hurtigladeturer i året pr bil er det trolig ikke lagt fra gjennomsnittet, og rundt 50 kroner i strømutgifter pr tur. Det gir en årlig kostnad på 1000 kroner pr bil. Og i løpet av hele bilens livsløp ikke den helt store kostnaden. Det samme gjelder telefonabonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det handler om å gjøre ting dyrest mulig man må gjøre ting dyrt i starten og lokke med man får mye inkludert.

Når bilene faller i verdi dropper man godene ellers.

 

Tror brukt tesla får mobildata og lading inkludert, hvis det ikke faller bort ved salg?

Hvis ikke er brukt mere lønnsomt mener jeg da. Med mindre ikke verkstedregingene blir langt høyere?

Det må man vurdere.

Lenke til kommentar

https://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/

Hvor stor datapakke da? 10 GB årlig ellers går det tregt? 64 kb\s over et.

Dette er snakk om M2M (maskin til maskin) kommunikasjon, og dette er et helt annet produkt en et privatabonnement.

 

Tesla kjøper i dag mobiltjenester fra Telenor Connextion

https://www.telenorconnexion.com

 

Her tilpasses avtalene til hver bruker, og det er som oftest ikke noen "datapakke" med et fast volum, det blir også ofte bestemt hvor mye båndbredde man skal bruke per enhet, og når på døgnet man for eksempel skal gjøre store ned og opplastinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...