Gå til innhold

Innovasjon Norge endret jobbtilbud for å gjøre det lovlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker litt som storm i et vannglass.

Hvilke ungdommer har mer erfaring med å velge investeringsobjekt enn de som har sittet rundt middagsbordet og hørt pappa diskutere dette dag inn og dag ut i 20 år?

Jeg vedder på at Katharina har bedre treffsikkerhet for å plukke vinnere enn gjennomsnittet i Innovasjon Norge.

Men det er sant, resultatet er ikke viktig, det er prosessen som teller!

Lenke til kommentar

Nå utelukker ikke det ene det andre, så den type "argumentasjon" faller på sin egen urimelighet, så sant den ikke mottar nok likes til å bli en sannhet.

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke ungdommer har mer erfaring med å velge investeringsobjekt enn de som har sittet rundt middagsbordet og hørt pappa diskutere dette dag inn og dag ut i 20 år?

Jeg vedder på at Katharina har bedre treffsikkerhet for å plukke vinnere enn gjennomsnittet i Innovasjon Norge.

Nå skal ho på ingen måte plukke ut investeringsobjekt eller behandle søknader om støtte/investeringer. Det er snakk om en deltidsjobb i HR-avdelingen. Og hvilken kompetanse sitter ho med knyttet til lønn, ansettelser, kompetanseheving osv.

Realiteten er at akkurat denne stillingen kunne man faktisk gitt til hvilken som helst oppegående 23-åring. Da man skal bistå HR-avdelingen i det som er deres normale oppgaver. Det er ikke en gang sikker det er beste person som er ansatt.

Prosess er faktisk viktig ved ansettelser i stillinger i det offentlige, og selv om Innovasjon Norge er organisert som et foretak - så gjelder samme lovverk som for offentlige stillinger. Regelen er at alle stillinger skal lyses ut (bør for under 6 mnd), enten internt eller både internt og offentlig. Og at ansettelse skal skje på bakgrunn av etterprøvbare kriterier så langt som mulig. Dette for å unngå en hver form for nepotisme - i alle fall i så stor grad som mulig.

Og realiteten er at det er slike prosesser som jevnt over gir de beste ansettelsene, både offentlig og privat. Så fort antydninger til "trynefaktor" kommer med blir som oftest kvaliteten redusert.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Nå skal ho på ingen måte plukke ut investeringsobjekt eller behandle søknader om støtte/investeringer. Det er snakk om en deltidsjobb i HR-avdelingen. Og hvilken kompetanse sitter ho med knyttet til lønn, ansettelser, kompetanseheving osv.

Realiteten er at akkurat denne stillingen kunne man faktisk gitt til hvilken som helst oppegående 23-åring. Da man skal bistå HR-avdelingen i det som er deres normale oppgaver. Det er ikke en gang sikker det er beste person som er ansatt.

Prosess er faktisk viktig ved ansettelser i stillinger i det offentlige, og selv om Innovasjon Norge er organisert som et foretak - så gjelder samme lovverk som for offentlige stillinger. Regelen er at alle stillinger skal lyses ut (bør for under 6 mnd), enten internt eller både internt og offentlig. Og at ansettelse skal skje på bakgrunn av etterprøvbare kriterier så langt som mulig. Dette for å unngå en hver form for nepotisme - i alle fall i så stor grad som mulig.

Og realiteten er at det er slike prosesser som jevnt over gir de beste ansettelsene, både offentlig og privat. Så fort antydninger til "trynefaktor" kommer med blir som oftest kvaliteten redusert.

Hva så om reglene tøyes en sjelden gang? Det er ikke slik at styrtrike 23-åringer gror på trær - her har man muligheten til å forme og bygge relasjon til en av morgendagens beslutningstakere. Se det store bildet.

Lenke til kommentar

Hva så om reglene tøyes en sjelden gang? Det er ikke slik at styrtrike 23-åringer gror på trær - her har man muligheten til å forme og bygge relasjon til en av morgendagens beslutningstakere. Se det store bildet.

Det bygges ikke mye relasjoner i en midlertidig deltidsstilling i HR-avdelingen, primært knyttet til å avlaste en person som arbeider med trainee-stillinger i Innovasjon Norge. De som tar investeringsbeslutninger i Innovasjon Norge sitter ellers i svært liten grad i Oslo, det reelle arbeidet foregår ute.

Og hadde faktisk frøken Andresen blitt tilbudt en "trainee-stilling" hvor hensikten var å gi kjennskap til Innovasjon Norge sitt system og SMB-delen av Norge - ja den skulle jeg faktisk kjøpt. Man da kan ho lære vel så mye internt i Ferd. Det er også et spørsmål om i hvor stor grad ho blir en av morgendagens beslutningstakere. At man er eier av store formuer er ikke det samme som at man blir en viktig beslutningstaker. Særlig når formuen er eierandeler i et profesjonelt drevet investeringsselskap, hvor familien i liten grad er inne (unntaket er Johan H. Andresen som styreleder). 

Og er frøken Andresen kompetent til stillingen (noe jeg faktisk tror), så ville ho fått den selv om reglene hadde blitt fulgt.

Og det er ikke greitt at regler tøyes - noe reaksjonene på saken viser. Det kan godtas når det faktisk ikke finnes alternativer - f.eks helt spesifikk kompetanse skal kortsiktig erstattes. 

Endret av Bolson
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det bygges ikke mye relasjoner i en midlertidig deltidsstilling i HR-avdelingen, primært knyttet til å avlaste en person som arbeider med trainee-stillinger i Innovasjon Norge. De som tar investeringsbeslutninger i Innovasjon Norge sitter ellers i svært liten grad i Oslo, det reelle arbeidet foregår ute.

Og hadde faktisk frøken Andresen blitt tilbudt en "trainee-stilling" hvor hensikten var å gi kjennskap til Innovasjon Norge sitt system og SMB-delen av Norge - ja den skulle jeg faktisk kjøpt. Man da kan ho lære vel så mye internt i Ferd. Det er også et spørsmål om i hvor stor grad ho blir en av morgendagens beslutningstakere. At man er eier av store formuer er ikke det samme som at man blir en viktig beslutningstaker. Særlig når formuen er eierandeler i et profesjonelt drevet investeringsselskap, hvor familien i liten grad er inne (unntaket er Johan H. Andresen som styreleder). 

Og er frøken Andresen kompetent til stillingen (noe jeg faktisk tror), så ville ho fått den selv om reglene hadde blitt fulgt.

Og det er ikke greitt at regler tøyes - noe reaksjonene på saken viser. Det kan godtas når det faktisk ikke finnes alternativer - f.eks helt spesifikk kompetanse skal kortsiktig erstattes. 

Det er kun synsing og halvsannheter i det du skriver.

Lenke til kommentar

Kan du være så snill å peke på hva som er synsing og hva som er halvsannheter. Eller mangler du argumenter.

Klart at hverken du eller jeg vet i hvilken grad ho blir en av morgendagens beslutningstakere, men rikdom og eierskap i et "profesjonelt" investeringsselskap er ikke synonymt med at man blir en viktig beslutningstaker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel du som kommer med synsinger her, i en sak som virkelig lukter av korrupsjon og vennetjenester.

Hvor stor er sjansen for at det ikke finnes mennesker med vel så gode kvalifikasjoner, som kunne være interessert i en slik stilling? Hva er det spesifikt som gjør at det er nettopp henne som skal posisjoneres inn?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det bygges ikke mye relasjoner i en midlertidig deltidsstilling i HR-avdelingen.

Umulig å kvantifisere, men det bygges gjerne null relasjoner mellom folk som ikke møtes.

Det er også et spørsmål om i hvor stor grad ho blir en av morgendagens beslutningstakere. At man er eier av store formuer er ikke det samme som at man blir en viktig beslutningstaker.

Så et endra bedre argument for å engasjere henne personlig.

Og det er ikke greit at regler tøyes - noe reaksjonene på saken viser.

Reaksjoner er ikke bevis på noe annet enn at noen vurderer saken på den eller andre måten.

- I Norge er opinionen og journalister alltid veldig opptatt av ting som egentlig er detaljer. De store korrupsjonsproblemene ligger i våpenkontraktene og i utbyggingsprosjektene. Det er der vi skal lete, sier Joly til NTB.

Lenke til kommentar

Umulig å kvantifisere, men det bygges gjerne null relasjoner mellom folk som ikke møtes.

Så et endra bedre argument for å engasjere henne personlig.

Reaksjoner er ikke bevis på noe annet enn at noen vurderer saken på den eller andre måten.

Så du leser faktisk ikke hva jeg skriver. Dersom hensikten er relasjoner, er dette faktisk bare tåpelig. Som jeg skriver:

Og hadde faktisk frøken Andresen blitt tilbudt en "trainee-stilling" hvor hensikten var å gi kjennskap til Innovasjon Norge sitt system og SMB-delen av Norge - ja den skulle jeg faktisk kjøpt. 

HR-avdelingen er ikke der du bygger relasjoner knyttet til Innovasjon Norge sine oppgaver - så skulle hensikten være å bistå med å gi frøken Andresen relevant kompetanse og relasjoner - så var det andre plasser som hadde vært langt bedre - f.eks internship på et av Innovasjon Norge sine lokalkontorer - f.eks kontoret i Bergen. Og en 6 mnd deltidsstilling på HR ser jeg ikke som særlig relevant for senere eventuell beslutningstaken i Ferd. Hvorfor ikke "internship" i noen av bedriftene som Ferd eier, som Elopak, Swix, Aibel m.fl - men det ville blitt sett på som nepotisme.

Når reaksjonene er såpass sterke fra styreleder og flere ledende arbeidsrettjurister - ja da mener jeg det er behov for å tenke seg om. Faktisk forteller det at saken ikke vurderes på den ene eller andre måten, det forteller at de fleste mener at dette ikke var helt bra.

Personlig tror jeg det i dette tilfellet er ledere i Innovasjon Norge sin HR-avdeling som har manglet gangsyn, og ikke noe som har med "korrupsjon" eller lignende å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...