Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som vurderer den tv'n på Elkjøp UE65NU8005 burde heller kjøpe samme modellen på HIFI Klubben!

Som medlem i HiFI Klubben får man 6 års garanti for det første, og for det andre så selger dem ikke tv'er med opphypede førpriser.

Den modellen dem har på HiFi Klubben som heter UE65NU8045 er samme tv bare med den fancy fjernkontrollen i metall og ikke den stygge plastikk-greia med 1000 knapper på.

Endret av lylu
Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny TV selv idag.

Den var dessverre ikke var på lager i noen av butikkene, men den var på nettlager hos HiFi Klubben så kommer nok til uka og må smøre meg med litt tolmodighet!

Forrige gang jeg kjøpte TV var i 2011 og da kjøpte jeg det som da var en av Samsung toppmodell 55 tommer, og det har skjedd litt siden 2011 på tv fronten  :rofl:

Denne gangen her ble det QE65Q8FN fra Samsung, gleder meg som et barn.

Endret av lylu
Lenke til kommentar

1. Hvor mye avslag kan man forvente seg på vårsalget når de "gamle" 2018-modellene skal ut? Jeg vurderer å kjøpe Samsung QE65Q8FN og ser den er på 50% hos Hi-Fi Klubben akkurat nå. Jeg bare lurer på om jeg kan spare enda mer hvis jeg venter til i Mai, eventuelt få Q9 til ca. 15k.

2. Hva er forskjellen på den europeiske Q8FN og Q7FN, annet enn at sistnevnte mange "Q HDR Elite"?

3. Hvorfor er QE65Q8FN ca 8000,- dyrere enn QE65Q8DN? Sistnevnte tilsvarer den amerikanske QN65Q8FN og har 40 soner lokal dimming, mens førstnevnte er bare Edge-LED? Jeg har lest til på amerikanse fora og sett at mange synes lokal dimming med få antall soner på QE65Q8DN/QN65Q8FN er distraherende. Så jeg tenker enten ingen lokal dimming, eller Q9 hvis den blir grisebillig.

Redd jeg ikke kan svare på alt. Hvorfor må du ha Samsung?

Husk at Q8FN er dårligere enn Q8DN. Kjøper man sistnevnte får man baklys. Å bruke mye penger på Q8FN hadde jeg ikke gjort. Da hadde jeg mye heller gått for XF9005.

Det beste svaret på fremtid pris er å sjekke fjorårets modeller på prisjakt/prisguide. Se prishistorikk. For de mest seriøse testene se Rtings.com

Lenke til kommentar

Link? G-serie høres jo ut som noe rettet mot gamere. Kanskje en TV med all unødvendig prosessering skrudd av, slik at den kan kjempe mer direkte mot PC-skjermer. Det hadde isåfall vært herlig form for innovasjon, som har kunstig blitt holdt tilbake av produsentene inntil nå.

Lagra ikke linken men du finner litt info på AVForums på ces2019 tråden i LCD tv seksjonen.

Er en link der med vag info og et utrolig svakt bilde av Sony 2019 tv line up.

post-240853-0-55613200-1545913354_thumb.jpeg

Lagra bildet men nesten uleselig info.

Lenke til kommentar

Noen som har formening om LG sin SK8100-serie? 65" På tilbud nå i romjulen til 9999, dvs samme pris på samsung NU8005/8055. LG er vel en IPS og samsung VA-panel. LG har "nano cell technology", hva indikererer dette egentlig? Er det bedre dimming enn det som er i samsungen?

Lurer også på philips sin 8500-serie. 65pus8503 kan fås til 11495,- på komplett. Har jeg forstått det rett, at dette er samme panel som LG sin SK8100 (eller SK8500), men med ambilight? I tillegg, frister det mer med android TV fremfor webOS mtp støtte for apper o.l. 

Hva tenker dere er best verdi av nevnte TVer?

Samsung UE65NU8045, LG 65SK8100 til 9995, eller philips 65pus8503 til 11495?

Er mest fristet i denne prisklassen. Usikkert om det er verdt å ta steget til 15000 for å få QLED. Vil i såfall bli en Edge-LED QLED, og har forstått at forskjellen til dette ikke er så fryktelig stor?

Lenke til kommentar

LG og Philips vil jeg anta at bruker IPS-teknologi begge to, mens Samsung bruker VA. Det betyr at Samsung vil ha mye bedre kontrast, lysstyrke og sortnivå. Veldig lenge siden jeg har vurdert en modell av de to merkene som konkurransedyktige på LCD. LG er gode på OLED, og Philips har Ambilight på sine OLED-modeller, for de som absolutt vil ha det. :)

QLED er verdt det fordi en får høyere lysstyrke og bredere fargegamut. Det gir et mye mer livlig bilde, spesielt I HDR, enn NU8000. Beste kjøp er imidlertid Sony AF8 OLED på MasterCard-kampanje hos Power hver andre eller tredje måned ca. Da får en 65 tommer til rundt 18 000 mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kjenner ikke veldig godt til Sony men min LG sliter litt med bevegelse, ellers helt topp. Om man skal bruke stativ liker jeg absolutt ikke Sony som tipper bakover pga. innsynsvinkel og støvsamling på den skrå flaten.

Fjernkontrollen på LG begynner jeg å venne meg til, og har blitt glad i å koble til hodetelefoner via bluetooth (ikke alle har denne muligheten). Ellers er jeg litt usikker på hvor mye man bør vektlegge Dolby Vision og HDR. Lyden synes jeg er ok og balansert og fin for tale.

Lenke til kommentar

Dette med bevegelse lurer jeg på. Har nå en Samsung nu6195, og synes ikke dette er plagsomt. Er det hovedsaklig ved fotball en merker det, eller film også? LG er vel fremdeles bedre enn min Samsung på dette?

Noen som til sammenligning har prøvd Philips oled873? Philips, LG C8 og Sony AF8 kan alle fås til 22995.

Lyd spiller ingen rolle, har dedikert hjemmekino

Endret av Martin H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg merker ikke mye til feil i bevegelse ved sportsendinger, mer på krim og action filmer. Nære panoreringer av personer kan hakke litt. Når det gjelder renhold foretrekker jeg minst mulig støvtørking og med en skrå skjerm så blir det langt fra minst mulig... Føler meg ikke som en husmor som elsker huslige sysler 24 hours a day - sorry mac, men Sony på stativ er ikke engang en option under vurdering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har du testet med TruMotion på? Jeg kan ikke si at jeg merker noe mer artifakter med det, mens bevegelse på 24fps-innhold går fra å være hakkete til å bli jevnt.

Ja, Trumotion må stå på, om ikke blir det kontinuerlig hakking på alt av sendinger. Er veldig fornøyd med farger, kontrast og synes bilde er fantastisk bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...