deleder Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Wifi er alltid mer trøblete, men håper det virker stabilt. Ville prøvd med litt nedlasting på PC og f.eks Viasat Ultra HD på dekoderen. Skulle du få problemer har du angreretten, men da må man finne ut av det raskt. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Dette vil kun bli brukt til TV. Men skal teste litt med Viasat UHD-kanalen, takker for tipset. Om den er trøblete, så går den selvsagt i retur Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Det funka! Jeg spant nedpå Pick-upen til Komplett i Sandefjord, og reiste hjem igjen for å teste. Tok ca 3 min å sette opp, og det fungerer hittil akkurat som om jeg skulle hatt kabelen direkte i TV-boksen (Q22). Takk for hjelpen, Teodor Bare hyggelig, det var så lite så Kjekt det funket! 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Nyhet i forkant av CES 2019. LG kommer med ny ultra-short throw laserprojektor med 4K og 2500 ANSI lumen. Jeg har lenge ventet på at teknologien blir bra nok til at projektor kan ta over for TVen. Det er nok en stund til enda, men jeg liker at LG er med på å presse utviklingen framover her. For at en projektor etter min mening blir en bedre løsning enn TV, så må den ha: - 4K oppløsning: med størrelse opp til 120 tommer, er det langt viktigere enn på TV-skjermen at dette støttes. - HDR: En av svakhetene til projektorer, har tradisjonelt sett vært utvannede, bleke farger. Det er nødvendigvis mest grunnet til lav kontrast, men laserprojektorer hjelper på her med bedre sortnivå og stadig bedre lysstyrke. Dette er spesielt viktig dersom en har et ønske om å kunne få bra bilde med dempet belysning. Det er hyggelig å kunne nyte en middag samtidig som en ser fotball f. eks. - WiSA: 2019-modellene av LG OLED kommer til å støtte trådløs Dolby Atmos gjennom WiSA-standarden. Dette vil jeg påstå at kan komme til å føre til en renessanse innenfor hjemmekino, da det plutselig kan bli langt mer stuerent med mange høyttalere, når færre kabler involvert. Kombinert med ultra-short throw projektorer, er det spesielt gunstig. - Smart-plattform: WebOS, Android eller tilsvarende bør kunne kjøre på projektoren, slik at en får tilgang til alt av streaming. Kombinerer en dette, så blir hjemmekino-prosjekter så mye mer spennende. Endret 22. desember 2018 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
samco Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Sony Android Oreo 8 update gir A1 og muligens AF8 har ikke lest opp ,auto kalibrerings muligheter pluss en ny custom bilde modus. Mindre aggressive ABL i game mode. Bedre Dolby Vision mindre bilde støy fra Netflix. Hdr You tube fra tv egen You tube app. Lyn raske menyer bruker rapporterer. Utrolig imponerende Sony. Lenke til kommentar
samco Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Nyhet i forkant av CES 2019. LG kommer med ny ultra-short throw laserprojektor med 4K og 2500 ANSI lumen. Jeg har lenge ventet på at teknologien blir bra nok til at projektor kan ta over for TVen. Det er nok en stund til enda, men jeg liker at LG er med på å presse utviklingen framover her. For at en projektor etter min mening blir en bedre løsning enn TV, så må den ha: - 4K oppløsning: med størrelse opp til 120 tommer, er det langt viktigere enn på TV-skjermen at dette støttes. - HDR: En av svakhetene til projektorer, har tradisjonelt sett vært utvannede, bleke farger. Det er nødvendigvis mest grunnet til lav kontrast, men laserprojektorer hjelper på her med bedre sortnivå og stadig bedre lysstyrke. Dette er spesielt viktig dersom en har et ønske om å kunne få bra bilde med dempet belysning. Det er hyggelig å kunne nyte en middag samtidig som en ser fotball f. eks. - WiSA: 2019-modellene av LG OLED kommer til å støtte trådløs Dolby Atmos gjennom WiSA-standarden. Dette vil jeg påstå at kan komme til å føre til en renessanse innenfor hjemmekino, da det plutselig kan bli langt mer stuerent med mange høyttalere, når færre kabler involvert. Kombinert med ultra-short throw projektorer, er det spesielt gunstig. - Smart-plattform: WebOS, Android eller tilsvarende bør kunne kjøre på projektoren, slik at en får tilgang til alt av streaming. Kombinerer en dette, så blir hjemmekino-prosjekter så mye mer spennende. Fortsatt et problem med hdr lys styrke og grått sortnivå..... nei takk Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Wifi er alltid mer trøblete, men håper det virker stabilt. Ville prøvd med litt nedlasting på PC og f.eks Viasat Ultra HD på dekoderen. Skulle du få problemer har du angreretten, men da må man finne ut av det raskt. Tenkte jeg kunne følge opp litt, for å gi deg en tilbakemelding etter at jeg har sett på Viasat UHD. Det fungerer helt utmerket, ingen hakking, alt er som det skal. Dekoderen er like kjapp i kanalswitchingen også. Dette produktet beholder jeg nok Lenke til kommentar
samco Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Tenkte jeg kunne følge opp litt, for å gi deg en tilbakemelding etter at jeg har sett på Viasat UHD. Det fungerer helt utmerket, ingen hakking, alt er som det skal. Dekoderen er like kjapp i kanalswitchingen også. Dette produktet beholder jeg nok Får du 2160p og hdr på tvn? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hehe, kult bilde som viser hva denne laserprojen kan gjøre Det fine er jo at denne saken som opphever naturlovene faktisk kan projisere fargen "sort". Det sorteste kan kun bli like lyst som veggene rundt - altså nesten helt hvitt. I virkeligheten ville du nesten ikke sett noe mer enn antydninger til en Formel 1 bil. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Jeg er i markedet for en ny TV nå, og jeg ser jeg vurderer riktig for meg. 65" og bak-LED, og det er egentlig de krav jeg har. Samsung 65'' UHD LED Smart TV UE65NU6025 https://www.komplett.no/product/1078088 8000 Kr. Det har ingen hast med kjøpet, så jeg håper på kanskje en 1000-lapp mindre neste år. Skal plasseres på vegg ca. 3 meter unna der jeg sitter ved PCen (skal i praksis kun bli ekstern skjerm for film seing). Har kun 50 Hz oppdateringfrekvens, men det er såklart hva man får i denne prisklassen. 100 Hz skjerm, og det er ~16.000 Kr. med en gang. Er personlig ikke interessert i hverken "Smart"-funksjoner eller 4K, men det er visst det man får over 50"/55". Og hvis bildet under er representativt for virkeligheten, så er HDR som antatt: det vasker vekk detaljer. ...hvor er den vassende fuglen med HDR funksjonen påslått? Jeg forventer at dette er en funksjon som kan deaktiveres på alle TVer. Endret 22. desember 2018 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hehe, fugler og HDR er et problem!! 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Får du 2160p og hdr på tvn? Veit da pokker om denne Altibox-saken gir meg HDR, men jeg har ialle fall 4K @50Hz Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Hehe, fugler og HDR er et problem!! Hadde det vært en albatross, så kanskje man hadde sett noe til den med HDR påslått. Himmelen over er ikke noe bedre. Fullt av detaljer som er borte. Ikke bra for et godt bilde. Endret 22. desember 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg er i markedet for en ny TV nå, og jeg ser jeg vurderer riktig for meg. 65" og bak-LED, og det er egentlig de krav jeg har. Samsung 65'' UHD LED Smart TV UE65NU6025 https://www.komplett.no/product/1078088 Og hvis bildet under er representativt for virkeligheten, så er HDR som antatt: det vasker vekk detaljer. -snip- Den har da edge-LED? https://www.displayspecifications.com/en/model/b2dd14af Ellers handler HDR om å utvide lys- og farge-rom, slik at en større del av det øyet kan se blir vist. Se bilde her: https://duckduckgo.com/?q=AMD+HDR&t=ffab&atb=v114-1&iax=images&ia=images&iai=http%3A%2F%2Fimg.clubic.com%2F08273986-photo-amd-radeon-technology-group-hdr.jpg At markedsføring vasker vekk detaljer for å gi "mer kontrast" i bildet kommer av at reklamen designes for SDR. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Den har da edge-LED? https://www.displayspecifications.com/en/model/b2dd14af Mange takk, det visste jeg ikke. Hmm, da driver Komplett med feilinformering, eller i beste fall dårlig formulering. Samsungs egne sider sier bare "LED", mens Komplett sier "LED-bakgrunnsbelysning". Med "bakgrunnsbelysning" så tolker jeg det ihvertfall dithen at de mener "bak-LED, og ikke bare "kant-LED". Power spesifiserer også kant-LED/edge-LED, så du har nok rett. https://www.samsung.com/no/tvs/uhdtv-nu6025/UE65NU6025KXXC/ https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-65-4k-smart-tv-ue65nu6025kxxc/p-897159/ Nuvel, jeg tror faktisk ikke jeg vil se forskjell. På mine egne Acer G24OID PC-skjermer fra 2007 har jeg så mye backlight-bleed (CCFL / TN panel), at jeg er vant med at sort er i beste fall lys grå selv med lysstyrken på 15 %. Slik jeg forstår det, så vil kant-LED gi dårligere fargegjengivelse og svakere lysstyrke på skjermen. Sistnevne er ikke et problem for meg, da TV-en skal i en kjeller. Ønsket likevel bak-LED for, vel, det motsatte av overstående. Endret 22. desember 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
samco Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Om du er vandt med lys blødning då blir du fornøyd med samsungen. I mine øyne er 16k ren galskap å bruke på en Edge lcd mot å gå ned til 55 å få en oled tv som knuser denne på bilde kvalitet til rimeligere pris. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Mange takk, det visste jeg ikke. Hmm, da driver Komplett med feilinformering, eller i beste fall dårlig formulering. Samsungs egne sider sier bare "LED", mens Komplett sier "LED-bakgrunnsbelysning". Med "bakgrunnsbelysning" så tolker jeg det ihvertfall dithen at de mener "bak-LED, og ikke bare "kant-LED". Power spesifiserer også kant-LED/edge-LED, så du har nok rett. Slik jeg forstår det, så vil kant-LED gi dårligere fargegjengivelse og svakere lysstyrke på skjermen. Sistnevne er ikke et problem for meg, da TV-en skal i en kjeller. Alle LCD-skjermer må ha bakgrunnsbelysning. Om lyset er plassert direkte bak panelet kalles det direkte-LED, utfordringen her er å fordele lyset jevnt: hjørner og deler av skjermen kan være betraktelig lysere eller mørkere. Om lyset er plassert i kanten på en eller flere sider av panelet kalles det kant-LED, lyset fordeles ofte jevnere med denne teknikken. Om direkte-LED har sonekontroll kalles det Full Array Local Dimming, her er potensialet for skikkelig kontrast størst. Fargegjengivelse er primært avhengig av bitdybde i panelet, samt bildeprosessor (dyrere er oftest bedre). Fargerom er avhengig av bakgrunnsbelyset, og hvor rent TV-en kan produsere de forskjellige primærfargene rødt, grønt, og blått (dyrere er oftest bedre). Lysstyrke er avhengig av styrken på lysdiodene, det er ingen grunn til at kant-LED ikke kan være like lyssterkt som direkte-LED. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Om du er vandt med lys blødning då blir du fornøyd med samsungen. I mine øyne er 16k ren galskap å bruke på en Edge lcd mot å gå ned til 55 å få en oled tv som knuser denne på bilde kvalitet til rimeligere pris. Hell, er egentlig denne prisklassen jeg er ute etter: Philips 50" Full-HD LED TV 50PFT5503/12 https://www.komplett.no/product/993784 3800 Kr. At det kun er full-HD er det samme for meg. Men "bare" 50", og jeg frykter TVen ikke vil brukt så mye. Vil gjerne at den skal være stor nok til at det faktisk er "verdt bryet" å skifte fra 24" PC-skjermen til TV-en fra den avstanden jeg kommer til å sitte fra skjermen(e). 1 meter -> 24" 3 meter -> 50" Matematikken forteller sin egen historie. Derimot 3 meter -> 65"... Vel, 65" er omtrent det største jeg har plass til på veggen. ^^ Endret 22. desember 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Sony Android Oreo 8 update gir A1 og muligens AF8 har ikke lest opp ,auto kalibrerings muligheter pluss en ny custom bilde modus. Mindre aggressive ABL i game mode. Bedre Dolby Vision mindre bilde støy fra Netflix. Hdr You tube fra tv egen You tube app. Lyn raske menyer bruker rapporterer. Utrolig imponerende Sony. Hyggelig lesning å se at Sony gir eldre modeller god støtte Gir meg bare en enda bedre følelse av at AF9 kjøpet, som jo her sitt å stri med på software biten. Lenke til kommentar
samco Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Hyggelig lesning å se at Sony gir eldre modeller god støtte Gir meg bare en enda bedre følelse av at AF9 kjøpet, som jo her sitt å stri med på software biten. Overraskende av Sony er vandt til Lg som gir blanke i sine eldre oled tvr med oppdateringer av operativ system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå