Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)

Anbefalte innlegg

Spørs på budsjett og interesse kunne selv ha tenkt meg en 49 oled for spilling og 77 eller større for film. 65 er håpløst på spilling for liten til film. 55 er bedre på spill utenom enkelte titler som ass creed der mindre har vært en pluss men for liten igjen for filmer men litt bedre allrounder.

Av ren nysgjerrighet, legger du like mye vekt på lyd som du gjør på bilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av ren nysgjerrighet, legger du like mye vekt på lyd som du gjør på bilde?

Nei desverre ikke de siste årene har vært en del kompromisser som lydplanker fra Yamaha 5100 til den siste en Lg SJ9 Atmos planke men har enda ikke funne en stue vennelig hjemme kino verdig variant. Mulig tråløs surround standard er noe som kan friste med diskret plasserte sattelitter høyr plassert og vinklet ned med gjemt sub i en tv benk.

Tiden med store fronter SVS sub og emotiva 1000w Mono effect blokker er long gone for min del.

Litt mimring....

post-240853-0-80250000-1544647380_thumb.png

post-240853-0-36824700-1544647400_thumb.png

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jeg er i hvertfall glad jeg tok en sjefsavgjørelse på Black Friday og slo til på Sony 65AF9. Da kan jeg spille spill og se film med ett helt runkeverdig bra bilde NÅ og i mange år fremover.

Helt utrolig å gå fra min forrige TV til denne her. Elsker det :D Nytt og bedre kommer det hele veien, og prisene synker. Men jeg hadde pengene klar, og timingen for min del var ypperlig!

Kose dere med 2019 modellene når de kommer!

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I elektronikkbransjen er det store pengar å spare på å vente, samt at du er garantert ein betre TV. Ventar du til januar så blir det billegare, men då kan du like godt vente til våren og nye modellar, og så kjem det kanskje gode tilbud til sommaren, men då er du så nær hausten at du kan vente på haustsalget som igjen glir inn i black friday. Så kjem sjølvsagt nyttårssalget som er endå betre enn BF. Då kjem riktig nok nye modellar snart, så like greit å vente til våren... Etter nokre år har du spart alle pengane sidan du aldri kjøpte ny TV i påvente av eit betre tilbud eller nyare modellar, men brukte den 6-7 år gamle som jo strengt tatt fungerer ganske bra.

Endret av Zeph
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg er i hvertfall glad jeg tok en sjefsavgjørelse på Black Friday og slo til på Sony 65AF9. Da kan jeg spille spill og se film med ett helt runkeverdig bra bilde NÅ og i mange år fremover.

Helt utrolig å gå fra min forrige TV til denne her. Elsker det :D Nytt og bedre kommer det hele veien, og prisene synker. Men jeg hadde pengene klar, og timingen for min del var ypperlig!

Kose dere med 2019 modellene når de kommer!

Hvordan ser videoene du får fra meg på messenger ut på den nye Sony'en din? :D Skulle vi hatt oss en kveld med pils og sett gjennom de 6000 siste? :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I elektronikkbransjen er det store pengar å spare på å vente, samt at du er garantert ein betre TV. Ventar du til januar så blir det billegare, men då kan du like godt vente til våren og nye modellar, og så kjem det kanskje gode tilbud til sommaren, men då er du så nær hausten at du kan vente på haustsalget som igjen glir inn i black friday. Så kjem sjølvsagt nyttårssalget som er endå betre enn BF. Då kjem riktig nok nye modellar snart, så like greit å vente til våren... Etter nokre år har du spart alle pengane sidan du aldri kjøpte ny TV i påvente av eit betre tilbud eller nyare modellar, men brukte den 6-7 år gamle som jo strengt tatt fungerer ganske bra.

TV-bransjen er jo veldig syklisk. Nye modeller kommer i april/mai. Kjøper man TV i mai med f.eks Power sitt 20%-tilbud får man gjerne toppmodeller ned mot 70% av veiledende pris. Selv fikk jeg Samsung KS8005 55-tommer for 8k. Den kostet vel 23.000 da den var ny. Det dummeste man gjør er i alle fall å kjøpe TV med en eneste gang ny modell kommer. Venter man kun noen få måneder får man enten tusener på tusener i rabatt, eller evt. f.eks noe på kjøpet/cashback.  Ved kjøp av Samsung Q9FN fulgte S9 kort tid etter launch.

Tidligst bør man kjøpe en TV når det kommer tilbud i september, med mindre man har god råd. Evt har man også Powers 20% rabattordning.

Hvorfor man skal vente noen måneder med å kjøpe f.eks en OLED til 40k fordi den har støtte for trådløs lyd og noen andre småting tror jeg de færreste bryr seg om. eARC betyr mye for mange som kjører lyd igjennom receiver. Da tenker jeg ikke hovedsakelig på bedre lydkvalitet, men pga mindre kluss. Har både Onkyo og Yamaha-forsterker som er et par år gamle (HDMI 2.0-støtte), og det er mye dill med ørten enheter sammenkoblet. 

Fint med en standard for trådløs lyd, men er man skikkelig opptatt av lyd går man vel helst ikke for trådløst uansett, samco? :-). Så blir det spennende å se hvordan det funker. Jeg er skeptisk. Kanskje det funker greit, men så blir det kluss med eksterne enheter/Smart-apper. 

Han som driver rtings hadde en interessant film på Youtube der han mente at ingen 2019-tver ville ha ordentlig HDMI 2.1, da speccen først ble klar for kort tid siden. Da mente han at det ikke ville være tid for å få de ut i januar. Han mente at det kunne være klart ved "refresh". Sony lanserer vel TV-er ofte på sommer/høst (slik som AF9). Mulig HDMI 2.0 er fiks ferdig da.

Hadde jeg hatt nok cash til å blåse det på en AF9 hadde jeg sikkert gjort det. Til deg som har kjøpt den antar jeg du er fornøyd. Ikke dumt at den kommer med nytt Mediatek SOC. Sony TV-er har vel hatt samme SOC siden late 2016. AF9 er en fantastisk TV. Smart er kanskje ikke så viktig, men fryktelig irriterende at TV-en i seg selv er treg ved bytte av inputs/evt kanaler om man kjører camkort. Her leverer AF9 bra - i motsetning til alle de andre Sony Android-TVene (ZF9 eksl).

Lenke til kommentar

eARC betyr mye for mange som kjører lyd igjennom receiver. Da tenker jeg ikke hovedsakelig på bedre lydkvalitet, men pga mindre kluss. Har både Onkyo og Yamaha-forsterker som er et par år gamle (HDMI 2.0-støtte), og det er mye dill med ørten enheter sammenkoblet.

Hva mener du her?

Enhet-> avr -> TV har aldri gitt meg trøbbel.

Ser ikke hvordan eARC vil gjøre noen forskjell.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt nok cash til å blåse det på en AF9 hadde jeg sikkert gjort det. Til deg som har kjøpt den antar jeg du er fornøyd. Ikke dumt at den kommer med nytt Mediatek SOC. Sony TV-er har vel hatt samme SOC siden late 2016. AF9 er en fantastisk TV. Smart er kanskje ikke så viktig, men fryktelig irriterende at TV-en i seg selv er treg ved bytte av inputs/evt kanaler om man kjører camkort. Her leverer AF9 bra - i motsetning til alle de andre Sony Android-TVene (ZF9 eksl).

Vanvittig fornøyd :) Har ikke for vane å bruke slike summer på TV, og dette er med god margin den dyreste skjermen jeg har fått i hus. Men med 25% rabatt på denne ble det for fristende å sitte på gjerdet lengre..

Forrige TV til morro loftstua ble i grunn en «vente TV» og betalte vel kanskje ikke mer enn en 9-10 000. 1080p skjerm og tanken var at både OLED og LED skjermer i øvrige prisklasse skulle få modnes litt. Skjermen har tjent meg fantastisk mye, men nå følte jeg tiden var inne for ett solid steg opp :) Tror ikke jeg blir å angre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en onkel som i 2 år holdt på sånn. Hvert familieselskap skulle han bare "vente litt til" da det alltid var noe nytt rundt hjørnet. Nå får han høre det i hvert bidige familieselskap etterpå :p

Lenke til kommentar

Har planer om ny skjerm. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en stor monitor. De fleste har fjernkontroll samt android OS innebygd.

Grunnen til at jeg vil ha en monitor er slik at jeg unngår lisensavgiften.

Hvor er grensen mellom en tv og monitor? Er ikke den nesten visket ut nå i 2018?

Lenke til kommentar

En tv har innebygget tuner, det er ikke noen forskjell på det fra før ut over at tv-ene nå til dags gjerne har "digitale" DVB-tunere i tillegg til analog RF-tuner.

Du kan få denne plombert til ca. kr 1000-1500, og slipper da å betale tv-lisens mot at du viser dokumentasjon på utført plombering.(inntil det endres til å være pr. husstand i stedet for pr. husstand med tv, som sannsynligvis skjer i løpet av noen få år).

Lenke til kommentar

Å kjøpe monitor tror jeg er en dyr og dårlig deal. Plomber TV-en, eller hvis du skal være skikkelig kjeltring noe jeg fraråder på det sterkeste; kjøp TV-en på et annet navn.

Saftis: dessverre kan man bli nødt til å betale flere lisenser per husstand. Har man f.eks en 20-åring boende hjemme som kanskje jobber et år etter videregående og som bruker lønnen sin på TV kommer det et veldig surt brev fra NRK som skal betales. Ingen tvil om at hele avgiften er tullete.

Lenke til kommentar

Har vinter-oppdatert tråden med aktuelle modeller.  :)

Budsjett: Samsung NU7105 (NY!)

Oppfølgeren til forrige valg. Har fått noe bedre kontrast, litt bedre fargedekning og 65-tommeren er to tusen kroner rimeligere enn før. God basis-modell for den som bare ser TV nå og da, eller som en sekundær TV.

Mellomklasse: Sony XF9005 (NY!)

Igjen en oppfølger til forrige valg. Høyere lysstyrke har gått litt på kompromiss med kontrast (blir ofte mer lyslekkasje om en har sterkere lyskilde), men til gjengjeld blitt enda bedre på bevegelse enn før, og takler HDR veldig bra. Dersom en er sportsentusiast og mest bruker TVen til å se fotball og annet, kan dette til og med være et bedre valg enn OLED TV, da bevegelse er såpass overlegent. 

Toppklasse: LG C8 (NY!)

Fortsetter der den gamle slapp. Det er stor konkurranse blant OLED denne generasjonen. Ulike merker har ulike fortrinn (Sony best på bevegelse, Panasonic best på nøyaktig kalibrering ut av boksen, Philips har Ambilight etc.). Imidlertid tilbyr LG trolig den beste totalpakken, med god brukeropplevelse og den høyeste lysstyrken med klar margin. Dette gir et løft til HDR-filmer spesielt, som vil være noe av det denne kundegruppen vil bruke TVen spesielt til. Sony AF8 blir også nevnt som er alternativ, spesielt i 65-tommer klassen, da det er hårstrå som splitter disse to, og Sony er rimeligere enn LG i 65" utgave, og dyrere i 55" utgave.  :wee:

På lydsiden, har Samsung gjort store forbedringer med sin råeste Dolby Atmos-planke, HW-N960. Det er et svært dyrt system, men per dags dato det beste å oppdrive hvis en ønsker kompakt og stueren løsning uten forsterker og stort hjemmekino-anlegg. På sistnevnte fronten har Bowers & Wilkins oppgradert 6-serien sin og faset ut forrige generasjon fra produksjon, så disse har også blitt byttet i guiden. Anbefaler imidlertid fortsatt å sjekke bruktmarkedet for tidligere generasjoner, da en vet at høyttalere har en beskjeden utvikling å vise til, og en kan gjøre noen ordentlige kupp her til en veldig rimelig penge.  :xmas:

Ho-ho, god jul!!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Flyttet inn i hus, og dermed har jeg økt avstanden fra 2.5 til 4.5m. Og da ble plutselig med Sony X8505C 55" kjempeliten  :ohmy: Så nå begynner TV-jakten for meg også. Hadde håpet den holdt, men ser jo at det blir knapt. Hva tenker folket? 65 eller 75"? Blir 75 altfor dominerende i stua? Jeg er av den typen som egentlig ikke syns TVer er særlig pene å se på  :hmm:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...