torbjornhb Skrevet torsdag kl 14:24 Del Skrevet torsdag kl 14:24 JBL Bar 1300 til 6500 kr. Gledes til å komme. Tror det var et godt kjøp 🙂 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet torsdag kl 14:32 Del Skrevet torsdag kl 14:32 (endret) Syar-2003 skrev (57 minutter siden): Bestilte en Phillips OLED 809 Ambilight TV selv i dag til 19k. Ble en 65" da 77" blir litt i største laget der den skal stå/henge. Fornøyd så langt ? Ja, veldig. Digger ambilight. Google TV er bedre enn LG/samsung sine løsninger. Høyttalersystemet er bedre enn LG/samsung for de som ikke bruker soundbar, sikkert så bra at det er på nivå med rimelige soundbars. Har sett flere filmer via netflix med 4k og er ganske imponert. 👍 Angrer ikke på at jeg valgte philips, eneste jeg er usikker på er om philips er flinke til å komme med oppdateringer om noen år. Det kan man jo uansett løse med en ekstern strømmeboks. Jeg håper jo at det er en TV jeg kan ha i mange år, slik min forrige sony. Innbrenning er jeg ikke så bekymret for, jeg har ikke TV på så lenge hver dag og sjelden samme kanal. Endret torsdag kl 15:03 av OC-Freak Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet torsdag kl 15:01 Del Skrevet torsdag kl 15:01 (endret) OC-Freak skrev (29 minutter siden): Ja, veldig. Digger ambilight. Google TV er bedre enn LG/samsung sine løsninger. Høyttalersystemet er bedre enn LG/samsung for de som ikke bruker soundbar, sikkert så bra at det er på nivå med rimelige soundbars. Har sett flere filmer via netflix med 4k og er ganske imponert. 👍 Angrer ikke på at jeg valgte philips, eneste jeg er usikker på er om philips er flinke til å komme med oppdateringer om noen år. Det kan man jo uansett løse med en ekstern strømmeboks. Jeg har lyd via surround receiver og TV tilkoplet AppleTV 4K. TV skal bare slås av/på og justere lyd via hdmi cec /earc fra apple tven med apple tv remote. Bruker ikke aktivt TVens OS eller apper inTVen lengre eller kommer nok ikke til å gjøre det senere. Så OS og appstøtte kan være hvasomhelst for min del. Så har jeg en phillips hue table bak dagens Samsung QNF QLED tv(som denne skal erstatte) for å sette litt koselig farget bakgrunnslys på vegg. Blir nok kjekkere med ambilight 🙂 Endret torsdag kl 15:03 av Syar-2003 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet torsdag kl 15:07 Del Skrevet torsdag kl 15:07 Liten videosnutt som viser at philips faktisk gjør bildetilpasninger selv og ikke bare kopierer de større produsentene. Riktignok for toppmodellen, men kan fort være at alle modellene får fler bildeinnstillingsmuligheter. 2 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet lørdag kl 13:56 Del Skrevet lørdag kl 13:56 (endret) Jeg hadde ikke tenkt å handle på Black Week men så dukket behovet opp for ny TV i det som skal bli spill- og lekerom for smårollingen vår og vennene hennes. Først tenkte jeg MiniLED eller QLED, med lokal dimming, minst 100 hz i størrelsen 65-75". Black week har mange tilbud på TCL, Samsung, LG, Philips med flere denne uken og det er en jungel å gå igjennom. Har kun hatt mulighet å se MiniLED-tv en gang for lenge siden i virkeligheten i utstilling under sub-optimale forhold hos en Power-butikk og mente å huske det ikke så verst ut sammenlignet med OLED eller QLED. Så i går satt jeg klar til å handle LG 65 QNED86 til 10k fra Elkjøp. TCL sitt utvalg er så forvirrende at jeg ikke helt skjønner forskjellen på alle de ulike modellene deres siden de mikser med flere modellnavn på samme modell fra region til region. Etter å ha sovet på det så innser jeg etter å ha hatt nesten kun OLED-tv´er i hus siden 2017 at det er OLED som er eneste TV-teknologien som gir meg skikkelig god-følelsen når jeg ser på TV. I fjor kjøpte vi en 98" Samsung QLED på black week-tilbud som er en veldig gøy opplevelse man vil ha en kino-følelse i stor-stuen, selv om det er blir middels sortnivå og lysstyrke, lav kontrast og okay billed-prosessering sammenlignet med OLED som er det jeg foretrekker i hverdagen. Så da ble det å slå til på en Samsung S90D 65" til 18k direkte fra Samsung siden de hadde fri frakt med innbæring inkludert i prisen. Ut i fra modellnummeret så har denne QD-OLED-panel selv om Samsung selv ikke spesifiserer det på nettsiden sin. Philips hadde en 65" OLED til samme pris på tilbud men min erfaring med OLED706-modellen vi har i huset fra dem er at TV´en har flere bugs, noen ganger vil den ikke sende ut lyd via earc før man slår den av og på igjen, et eller annet skjer med oppdateringsfrekvensen på bildet så den svitsjer ikke korrekt mellom 50 og 60HZ selv om Apple TV´en gjør det så man får mikro-hakk i bildet osv. For 2k ekstra inkludert frakt kunne jeg fått LG sin 65" C4 Evo OLED, jeg har veldig god erfaring med OLED fra LG men tenkte å gi Samsung en sjanse. Håper Tizen OS fungerer bra nok til at jeg klarer meg uten å kjøpe enda en AppleTV 4K til huset. 🙂 Endret lørdag kl 13:57 av Hedonism 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet lørdag kl 14:03 Del Skrevet lørdag kl 14:03 Hedonism skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ikke tenkt å handle på Black Week men så dukket behovet opp for ny TV i det som skal bli spill- og lekerom for smårollingen vår og vennene hennes. Først tenkte jeg MiniLED eller QLED, med lokal dimming, minst 100 hz i størrelsen 65-75". Black week har mange tilbud på TCL, Samsung, LG, Philips med flere denne uken og det er en jungel å gå igjennom. Har kun hatt mulighet å se MiniLED-tv en gang for lenge siden i virkeligheten i utstilling under sub-optimale forhold hos en Power-butikk og mente å huske det ikke så verst ut sammenlignet med OLED eller QLED. Så i går satt jeg klar til å handle LG 65 QNED86 til 10k fra Elkjøp. TCL sitt utvalg er så forvirrende at jeg ikke helt skjønner forskjellen på alle de ulike modellene deres siden de mikser med flere modellnavn på samme modell fra region til region. Etter å ha sovet på det så innser jeg etter å ha hatt nesten kun OLED-tv´er i hus siden 2017 at det er OLED som er eneste TV-teknologien som gir meg skikkelig god-følelsen når jeg ser på TV. I fjor kjøpte vi en 98" Samsung QLED på black week-tilbud som er en veldig gøy opplevelse man vil ha en kino-følelse i stor-stuen, selv om det er blir middels sortnivå og lysstyrke, lav kontrast og okay billed-prosessering sammenlignet med OLED som er det jeg foretrekker i hverdagen. Så da ble det å slå til på en Samsung S90D 65" til 18k direkte fra Samsung siden de hadde fri frakt med innbæring inkludert i prisen. Ut i fra modellnummeret så har denne QD-OLED-panel selv om Samsung selv ikke spesifiserer det på nettsiden sin. Philips hadde en 65" OLED til samme pris på tilbud men min erfaring med OLED706-modellen vi har i huset fra dem er at TV´en har flere bugs, noen ganger vil den ikke sende ut lyd via earc før man slår den av og på igjen, et eller annet skjer med oppdateringsfrekvensen på bildet så den svitsjer ikke korrekt mellom 50 og 60HZ selv om Apple TV´en gjør det så man får mikro-hakk i bildet osv. For 2k ekstra inkludert frakt kunne jeg fått LG sin 65" C4 Evo OLED, jeg har veldig god erfaring med OLED fra LG men tenkte å gi Samsung en sjanse. Håper Tizen OS fungerer bra nok til at jeg klarer meg uten å kjøpe enda en AppleTV 4K til huset. 🙂 Vurderer å bytte en ny 75" Samsung Q85 til 98"-eren som du har, men er redd den blir for stor. Hvordan er det å ha den å veggen? Jeg ville helst ha den på TV benk, men den veier så mye at det ikke er sjanse. 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet lørdag kl 14:17 Del Skrevet lørdag kl 14:17 torbjornhb skrev (4 minutter siden): Vurderer å bytte en ny 75" Samsung Q85 til 98"-eren som du har, men er redd den blir for stor. Hvordan er det å ha den å veggen? Jeg ville helst ha den på TV benk, men den veier så mye at det ikke er sjanse. Veggen den henger på er 3,2 meter høy og 5 meter bred så 98"´eren ser ikke kjempestor ut der den henger. Den passer bedre inn på veggen enn LG C9 77OLED´en den erstattet som nesten så litt liten ut. Sitte-avstanden til TV´en er 4,5-5 meter etter hvor i rommet du sitter og da er 98" en fin størrelse. Det du spør om vil jo komme veldig an på størrelse på rommet og møblementet ditt, jeg fant ikke bilde av TV´en med et kjapt søk i Google Foto og er i byen i skrivende stund, men kan sikkert få knipset et bilde av 98"´eren og legge ved bilde av hvordan 77"´en så ut som et sammenligningsgrunnlag når jeg hjemme igjen på gården. 1 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 14:23 Del Skrevet lørdag kl 14:23 (endret) Fikk Phillips 809 OLED ambilight 65" TVen levert på døra i går. Kostet 19.990,- på Black Week. Må bare si wow med stor W. Litt av en endring fra Samsung QNF9 QDLED fra 2018 den erstattet. Denne er nå flyttet til soverom og den som var der går til til boden/lager og sikker senere til gjenbruksstasjon. Fra nå ble det nok OLED som gjelder. Sett litt på android/google tv og det virker veldig bra gjennomført. Satt opp alt der. Men vil nok fortsette å bruke AppleTV4k som hoved-hub. Endret lørdag kl 14:25 av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet lørdag kl 14:46 Del Skrevet lørdag kl 14:46 (endret) Hedonism skrev (35 minutter siden): Veggen den henger på er 3,2 meter høy og 5 meter bred så 98"´eren ser ikke kjempestor ut der den henger. Den passer bedre inn på veggen enn LG C9 77OLED´en den erstattet som nesten så litt liten ut. Sitte-avstanden til TV´en er 4,5-5 meter etter hvor i rommet du sitter og da er 98" en fin størrelse. Det du spør om vil jo komme veldig an på størrelse på rommet og møblementet ditt, jeg fant ikke bilde av TV´en med et kjapt søk i Google Foto og er i byen i skrivende stund, men kan sikkert få knipset et bilde av 98"´eren og legge ved bilde av hvordan 77"´en så ut som et sammenligningsgrunnlag når jeg hjemme igjen på gården. Tusen takk for godt svar 🙂. Setter stor pris på det. Veggen min er 2.70 høy, og rundt 3 meter bred. En slags kunstig murvegg. TV-en det er bilde av et 75". Jeg har også en Freestyle 2nd Gen som jeg virkelig liker, men må enten montere et prosjektorlerret i taket, eller ha et som kan flyttes. Sistnevnte er litt tungvint, og det som må monteres i taket er litt av en operasjon. Det er også grunnen til at jeg begynte og vurdere en større TV. Sitter nok ca. 4.5 meter unna. PS: Rammen som ligger på gulvet er til det portable lerretet som jeg holder på å montere. Endret lørdag kl 14:53 av torbjornhb 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 14:55 Del Skrevet lørdag kl 14:55 (endret) Når jeg ser bildet av vegen og tven så får jeg noen ideer til forbedringer. Den TV-benken tar veldig mye plass utover i rommet og lager en bakevje med plass til den planten og lykta. Hadde jeg vært deg ville jeg montert tv-en på veggen, med underkant i ca 60 cm høyde. Så ville jeg fjernet benken og heller laget noen flotte smale hyller i varierende høyder, som en slags hengende hage rundt tven, med både planter i små potter og nips på utstilling. Elektronikken ville jeg skjult mest mulig. TV-en ville jeg sentrert på veggen uten hensyn til lysbryterne. Edit: Dette er velmente ideer så jeg håper du tar de konstruktivt. Jeg tror det kan gi den delen av huset et løft. Endret lørdag kl 14:58 av Simen1 1 1 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet lørdag kl 15:04 Del Skrevet lørdag kl 15:04 Simen1 skrev (5 minutter siden): Når jeg ser bildet av vegen og tven så får jeg noen ideer til forbedringer. Den TV-benken tar veldig mye plass utover i rommet og lager en bakevje med plass til den planten og lykta. Hadde jeg vært deg ville jeg montert tv-en på veggen, med underkant i ca 60 cm høyde. Så ville jeg fjernet benken og heller laget noen flotte smale hyller i varierende høyder, som en slags hengende hage rundt tven, med både planter i små potter og nips på utstilling. Elektronikken ville jeg skjult mest mulig. TV-en ville jeg sentrert på veggen uten hensyn til lysbryterne. Edit: Dette er velmente ideer så jeg håper du tar de konstruktivt. Jeg tror det kan gi den delen av huset et løft. Fantastisk tilbakemelding! Tusen takk Det er allerede et hull i veggen fra forrige eier som hadde veggmontert en 55". Usikker på om det har noen betydning, eller om jeg kan bruke opp igjen hullet? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 15:32 Del Skrevet lørdag kl 15:32 torbjornhb skrev (20 minutter siden): Det er allerede et hull i veggen fra forrige eier som hadde veggmontert en 55". Usikker på om det har noen betydning, eller om jeg kan bruke opp igjen hullet? Det spiller liten rolle siden det uansett havner bak. Det er også fort gjort å tette det og male over om du vil. Ellers, når jeg ser veggen på nært hold så minnes jeg på hvor lite jeg liker malt teglstein. En annen ide, litt mer omfattende enn forrige, er å rive hele den falske veggen og sette opp en ny tilsvarende med steinpanel. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet lørdag kl 16:01 Del Skrevet lørdag kl 16:01 Simen1 skrev (29 minutter siden): Det spiller liten rolle siden det uansett havner bak. Det er også fort gjort å tette det og male over om du vil. Ellers, når jeg ser veggen på nært hold så minnes jeg på hvor lite jeg liker malt teglstein. En annen ide, litt mer omfattende enn forrige, er å rive hele den falske veggen og sette opp en ny tilsvarende med steinpanel. Det blir nok litt drastisk det siste forslaget, men takk for tips uansett 🙂. Spørs om det blir 98". Bare kvier meg på å henge den opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 16:24 Del Skrevet lørdag kl 16:24 torbjornhb skrev (21 minutter siden): Spørs om det blir 98". Bare kvier meg på å henge den opp. Bare sørg for godt feste i selve veggen og funksjonstest det med å legge kroppsvekta på. Og god bærehjelp til nesten 100-tommeren. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet lørdag kl 18:30 Del Skrevet lørdag kl 18:30 Simen1 skrev (2 timer siden): Bare sørg for godt feste i selve veggen og funksjonstest det med å legge kroppsvekta på. Og god bærehjelp til nesten 100-tommeren. Vet du hvilket veggfeste jeg trenger? Ser det er en guide til feste på betongvegg, gips og panel, men jeg er usikker på hva slags vegg dette er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 18:43 Del Skrevet lørdag kl 18:43 Tja, tv-festet er jo det minste problemet. Det er å få godt grep i veggen bak som er utfordringen. Kanskje du får noen hint ved å lyse inn i hullet bak tv-en? Eller fra byggetegninger? Det er uansett noe du vil få godt svar på hvis du fjerner falsk-tegl-veggen for å tapetsere med steinpaneler. Da får du også muligheten til å f.eks skru fast en solid plate bak steinpanelene, som gir godt heng til både steinene og tv-en. Hvis du ikke liker steinpaneler så er det jo fullt mulig å lage en helt enkel veggflate med OSB + gips. OSB for godt skrufeste og gips for veldig slett og fin overflate å sparkle og male på. Du må bare si i fra hvis forslaget er utenfor rekkevidde av det du vil prøve deg på, blir for kostbart, eller tar for mye tid før du kan skru på tv-en. Antar du bare vil rive av emballasjen og få skrudd den på så raskt som mulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå