Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv bestilt C8 til godpris. Jeg ville valgt C8 om du fikk den til 16 990 kr, og ikke vil vente til Black Friday. :wee:

 

 

Har veldig troen på AF9 jeg også. Dessverre tror jeg at den kommer til å bli helt hysterisk dyr. Lukter litt svidd lommebok når Sony drar opp kjælenavn som Master display, og reference quality. :tease: Tipper på startpris rundt 45 000 kr for 55", som deretter sikkert daler ned mot 25 000 kr etter mange måneder. Uansett helt uaktuelt for meg å bruke så mye på en TV, men siklefaktoren er der definitivt! :dribble:

 

OLImLtk.png

 

8DPI6TS.jpg

 

Det er mange ting som tiltaler meg med denne modellen. Sony har jo sine styrker i near black ytelse, fargegradering og bevegelse. OLED uten judder i nesten samtlige scenarioer, er det vel nesten kun de som får til. Jeg har ikke vært glad i Sony tidligere pga. a) dårlig lysstyrke, b) input lag, c) tilt på stand, d) Android TV.

 

Det virker som om de på gulvet, mener at TVen er merkbart lysere. Det er hovedankepunktet mitt, da OLED tradisjonelt rett og slett sliter med å konkurrere med toppmodellene av LCD i veldig solfylte rom. LG C8 føler jeg begynner å bli bra her, og da er det selvfølgelig rått om Sony tar etter.

 

To andre funksjoner som jeg synes var stilig, var at en kunne konfigurere TVen til å fungere som senterkanal i et hjemmekinoanlegg (slik som på bildet). Alt som kan redusere antall høyttalere, samtidig som en bevarer god lyd, er positivt. :)

 

Den andre var Netflix calibrated mode. Om dette har noe for seg, gjenstår å se, men jeg tipper at de fleste her inne bruker Netflix ganske mye. Å heve kvaliteten til UHD BluRay høres ut som en utopi, men er noe som lengtes etter, da Netflix selvsagt kjører på begrenset bitrate pga. stream. :wee:

 

... Kan en håpe at Sony AF9 65" kommer på super Black Friday tilbud, samtidig som Power dummer seg ut og kjører 20% kampanje samtidig...? Mest sannsynlig ikke. :lol:

 

Edit: Det som overrasker meg litt, og som jeg føler er en oversett mulighet fra Sony. Hvorfor integrerer de ikke mer av PlayStation-opplevelsen i både funksjonaliteten og markedsføringen av TV? De har jo f. eks. nytte av å kunne hatt et felles OS f. eks.

 

Meget sugen på å hoppe på en AF9 ... blir å lese omtaler og følge litt med på kalibrasjon resultater fra Dnice.

Ser AF9 som en evolusjon av A1 blir spennende. Lg bør virkelig levere på Ces 2019 nå er de virkelig i bakleksa. Lg USA senket prisen på Lg C8 77 når Sony viste fram AF9 tror koreanerne ble litt tatt på senga med presse omtaler mot sine oleds.

 

Alt ligger i prosessering for å få ut detaljene i oled panelene.

 

https://m.youtube.com/watch?v=rxty-vMuEN8

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jeg misliker veldig sterkt utviklingen mot CALman ready. Minner meg om Mercedes som ville ha 3000 kroner for at bilen gjenkjenner at det nå er hengerfeste på bilen. ( kostet meg ingenting i Tyskland).

Jeg sverget til Sony sine toppmodeller på CD spiller fronten i sin tid, inntil de la om sin policy og deretter lagde dårligere spillere til massene, men til samme pris. Nå ser jeg det samme innenfor TV fronten: hvor dårligere kalibrert TV-en er fra fabrikk, hvor større sjanse det er for at du «trenger» noe av CALman...og Sony skal ha sin del. Aksjen ble notert på den høyeste noteringen på børsen nettopp på 10 år, og det betyr jo at grådigheten akkurat nå er større enn noensinne. Apple har jo vist vei, ved å la folk blø om de skal ha en ny IPhone. Fortjenesten de har per enhet har nådd en vanvittig grense. Sony gjør som Apple og selvom den nye modellen sikkert er bra, både på lyd og bilde med litt justeringer, så er prisnivået allerede nå helt vanvittig.

OM prisnivået økes enda mer, så håper jeg egentlig at de blir straffet hard. Å ta seg dobbelt betalt for marginalt bedre bilde og lyd bør folk flest ikke være med på. Jeg er veldig spent om de prøver å øke prisnivået ytterligere. Da melder jeg i alke fall pass, og kommer til å anbefale folk andre TV-er til halv pris og 98% av billedkvaliteten

Lenke til kommentar

Philips, Asus, Denon og flere har nettopp blitt straffer for ulovligheter rund prissetting. At de ikke turde å ta Apple sier jo noe om hvor mye makt de har, og misbruker. Også Sony tror nå at de kan gjøre hva som helst uten at det kommer til å få konsekvenser for dem. Den avansen de tar er « beyond imagination». Prisforskjellen mellom LG og Sony er for stor og jeg håper virkelig at Sony får seg en på trynet snart.

Lenke til kommentar

Skal visst mye til å gjøre dagens generasjon fornøyd, gitt.  :tease: Holder ikke at Sony drar OLED et steg frem, på tross av at de jobber utifra samme panel som alle andre. Holder ikke at de innoverer med høyttalere i selve skjermflaten. Holder ikke at de tilbyr større evne til kalibrering enn noensinne før. For jo vi, vi skal finne noe å sette fingeren på. Det var nemlig ikke slik at A1E, flaggskipet, i sin tid også var svindyrt og kun forbeholdt pengeeliten. Vi nordmenn har jo KRAV på at alle skal kunne kjøpe verdens mest avanserte TV, uten at det så mye som etterlater et avvtrykk i lommeboken. Sony har jo ei heller en rimelig innstegsmodell for OLED kalt AF8, eller for den saks skyld, flere LCD-modeller under der som gir enormt mye for pengene. For Sony kan da ikke ta betalt MER for å innovere. Ta seg betalt for å skyve teknologi fremover, og være markedsledende på det de driver med. Nei fysj. Hmm....  :hmm:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du tok ikke poenget: de tar seg allerede nå grusomt overbetalt. Husk at de droppet OLED, og fortsatt er det slik at de er avhengige av LG sine OLED skjermer, fordi de selv droppet planene med egenproduksjon. Det er PRISEN jeg angriper, ikke alt annet, så ikke vri på mine fakta.

Lenke til kommentar

Mens mitt argument er ganske enkelt at dette "alt annet" er det som lager prisen.  :wee: Hvis de hadde hatt OLED TVer som er dårligere enn markedet ellers, var de blitt nødt til å senke prisene for å matche. AF8 vs C8 f. eks. Ja, der føler jeg de er litt overpriset fordi LG C8 ligger til 16 999 kr nå, og er diskuterbart en bedre TV grunnet faktorer som høyere nits, lavere input lag og langt smidigere OS. AF8 ligger på sin side til 3000 kr mer. Det er likevel ikke en voldsom forskjell, og de som er mer opptatt av faktorer som skyggedetaljer og minimert judder, samt ønsker seg det integrerte lydsystemet, vil kanskje synes det er verdt å punge ut 3000 kr ekstra.  :hmm:

 

Så at noe er overpriset, synes jeg blir feil å si. Du kan tro at Sony bruker mye penger på å utvikle prosessor (X1 Ultimate), samarbeidet med Netflix og Calman, samt alt designet rundt selve panelet. Når de så lanserer en TV de helt sikkert ikke har like god yields på (%-andel som blir sendt fra fabrikk til butikker) grunnet at dette skal være Master-class referansepanel, så er det ganske opplagt at prisen blir stiv inntil masseproduksjonen blir optimalisert, og nyhetsfaktoren dempes. 

 

Samtidig har de nok gjort markedsundersøkelser i fleng. Det er som jeg insinuerer, ikke noe forventning fra Sony sin side at de skal appellere til hvermannsen med denne modellen. Dette er til den pengesterke eliten, som betaler godt for å få det nyeste og beste. Godt mulig de har noe mer avanse på denne modellen enn folkemodellen deres, AF8, men det er også helt normalt. Slik er det med biler også. Skal du ha en Volkswagen Golf, er det disse som er mest konkurranseutsatt, og presset på margin. VW tjener nok mer på dyrere modeller som er mer luksusorienterte, de også. Dette er ren kapitalisme, og noe ALLE selskaper gjør, nemlig produserer for å tjene mest mulig penger.  :) De som vil starte en veldedighetsorganisasjon for salg av OLED-TVer, er isåfall ikke blitt oppdaget enda. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Du tok ikke poenget: de tar seg allerede nå grusomt overbetalt. Husk at de droppet OLED, og fortsatt er det slik at de er avhengige av LG sine OLED skjermer, fordi de selv droppet planene med egenproduksjon. Det er PRISEN jeg angriper, ikke alt annet, så ikke vri på mine fakta.

 

Det er ingen menneskerett å få kjøpe en Sony OLED. Det er et fritt marked, og for de som synes at Sony har for stive priser har man flere alternativer. Så enkelt er det. At du synes det skal få "konsekvenser for dem" er litt skremmende synes jeg. 

Lenke til kommentar

Jauda, sto klar for å kjøpe B7'n tidligere idag, men får jo søren ikke plass til en 65" i bilen (som er en sedan). Prøvde og prøvde, hadde ikke sjans. Skulle gjerne fått den levert hjem, men om mindre enn et år flytter jeg og dama tilbake til Oslo og må da kunne ta med TVen i bilen. FFS, snakk om skuffelse. Mulig jeg bare kjøper B7 55" til 13K, for så å oppgradere neste år. Ahhhh....... f**n altså. :nei:

Hehe.

 

Måtte selv låne en Mercedes Sprinter når jeg kjøpte plasmaen min på 65". Men disse må jo stå oppreist i tillegg, og tungt som f.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Mens de totale produksjonskostnader for en OLED er mer enn halvert ( 2015-2017), og kommer til å bli halvert enda engang innen få år, så har utsalgsprisen ØKT.

The OLED Display Cost Model analysis estimates that the total manufacturing cost of a 55-inch OLED ultra-high definition (UHD) TV panel -- at the larger end for OLED TVs -- stood at $582 per unit in the second quarter of 2017, a 55 percent drop from when it was first introduced in the first quarter of 2015. The cost is expected to decline further to $242 by the first quarter of 2021, IHS Markit said.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Står nå på power og ser på hvilke TVer de har på tilbud og ser at de tilbyr klargjøring (kalibrering) av tvn din for kr 1300,-, når du kjøper tv.

Er det verdt å betale 1300 for det? Har power peiling på sånt? Og har de virkelig kalibreringsutstyr som de påstår, eller er det bare noen studenter som tar det på feelingen?

Tenkte i mitt stille sinn, at å google tvn og kalibrere fra guider gir sikkert like fint bilde som å betale power.

Tanker?

Lenke til kommentar

Rapporten viser dog at Samsung er nok verstingen til å ta seg betalt for sine LCD TV-er:

The total manufacturing cost difference will be reduced to 1.8 times from the current 2.5 times, when the yield is increased to a level similar to that of LCD panels. “However, due to the depreciation cost of OLED, there are limitations in cost reduction from just improving yield,” Kim said. “When the depreciation is completed, a 31 percent reduction in cost can be expected from now.”

Lenke til kommentar

Spørsmål: Står nå på power og ser på hvilke TVer de har på tilbud og ser at de tilbyr klargjøring (kalibrering) av tvn din for kr 1300,-, når du kjøper tv.

Er det verdt å betale 1300 for det? Har power peiling på sånt? Og har de virkelig kalibreringsutstyr som de påstår, eller er det bare noen studenter som tar det på feelingen?

Tenkte i mitt stille sinn, at å google tvn og kalibrere fra guider gir sikkert like fint bilde som å betale power.

Tanker?

Det betyr at de ansatte på lager (de du møter ved henting av produkt og service) stiller inn bildeverdier etter en sentral kalibrering foretatt på et eksemplar fra fabrikk. Det er ikke unike verdier fra hver enhet, og ikke noe kalibreringsutstyr per enkelt bildejustering, men som sagt verdier hentet fra et eksemplar som testes fra fabrikk. I tillegg vil en slik klargjøring ofte bestå av selve førstegangoppsettet av en TV, oppdatering av firmware, inspeksjon for ytre skader på produktet (slik som skraper og pikselfeil) og montering av fot.

 

Etter min mening egner en slik klargjøring seg for kun noen få grupper individer. De som ikke har teknisk kompetanse til å innhente kalibreringsdata eksternt. De som ikke har teknisk kompetanse til ting som å koble på WiFi, smartkontroller osv. (typisk eldre). De som knapt tør å røre en skrutrekker, og ikke føler seg komfortable med å skru på TV-foten på den dyre nye TVen sin. Og til sist, de som ikke vil bruke av egen tid på å risikere å få et mandagseksemplar, som da må kjøre inn igjen til butikk og bytte. 

 

Om det er verdt 1300 kr, kommer helt an på personen du spør. Det finnes også folk som ansetter malere til enkle oppgaver, som en med litt forberedelse og egeninnsats kunne klart helt fint selv.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr at de ansatte på lager (de du møter ved henting av produkt og service) stiller inn bildeverdier etter en sentral kalibrering foretatt på et eksemplar fra fabrikk. Det er ikke unike verdier fra hver enhet, og ikke noe kalibreringsutstyr per enkelt bildejustering, men som sagt verdier hentet fra et eksemplar som testes fra fabrikk.

 

Power har faktisk Calman Ultimate, signal generator, og C6 spektrometer.

Som monitor sier er det best å gjøre dette der TV-en skal stå, men de færreste vil nå se forskjell

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...