Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Tror ikke jeg har aktivert noe true motion, men skal sjekke opp i innstillingene i morgen. Hadde vært supert å bli kvitt dette.

Bruker Samsung HW-N960 som lydkilde via hdmi 2 ARC, og opplever ikke forsinkelse når jeg bruker de interne appene. Men når jeg kobler til Altibox dekoder, ps4 og ATV i de andre HDMI-portene på tv blir det en forsinkelse på lyd som er i høyere format enn stereo. Kan koble både lyd og bilde via lydplanken, da oppstår ikke forsinkelser, men det blir ikke et ryddig oppsett og jeg må plugge inn og ut da jeg bare har to enheter.

Det kan selvsagt være noe annet enn Truemotion også, men akkurat det du nevner er tydelig på f.eks en del PS4/Xbox spill jeg har sett med innstillingen på maks. Husk og at Truemotion følger bildeprofilen, så settingen kan være av/på alt ettersom du har picture mode "game", "movie", etc.

Artifacts kan forsåvidt også komme i større eller mindre grad dersom kilden du spiller (videoen) har veldig dårlig kvalitet.. (høy komprimering)

Som du sier, dersom TV-en sender ut lyd (som den gjør med å bruke de innebygde appene) så vil den være i synk med bildet, det sørger TVen for, da den faktisk vet hvilken forsinkelse den har på internt bildeprosessering. Disse andre boksene dine, kobler du di direkte i lydplanken utenom TV-en? I så fall er det ikke rart at du har forsinkelse på lyden, og ikke noe LG kan klandres for ;) Som en generell regel, så er jo både video og lyd i sync når det forlater avspilleren din, men dersom video og lyd tar to forskjellige veier (typisk video rett til TV og lyd rett til forsterker med egen kabel) så er du avhengig av at både TV og forsterker (eller lydplanke, eller hva nå enn du bruker) har samme prosesseringstid for å ikke komme ut av sync, noe som er lite sannsynlig. Derfor fungerer ting stort sett best om du lar TV-en sende lyden til planken, da bør det være i synk, eller koble alle enhetene gjennom en forsterker som gjør korrigeringen

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man aktivert spillmodus på HDMI-inngangen der konsollene er koblet til er man godt på vei. Det bør være første bud i hvertfall. Da slår man av alt av bilde «forbedring» og minimerer forringelse av bildet og man sitter igjen med mye bedre responstid!

EDIT: Trudde jeg var i en konsoll tråd nå :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har man aktivert spillmodus på HDMI-inngangen der konsollene er koblet til er man godt på vei. Det bør være første bud i hvertfall. Da slår man av alt av bilde «forbedring» og minimerer forringelse av bildet og man sitter igjen med mye bedre responstid!

EDIT: Trudde jeg var i en konsoll tråd nå :p

Nei, for alt i verden, det er da det siste man bør gjøre! Da sitter man igjen med et bilde som ikke ser ut..

Lenke til kommentar

Nei, for alt i verden, det er da det siste man bør gjøre! Da sitter man igjen med et bilde som ikke ser ut..

Første bud er spillmodus. Andre bud er selvsagt kalibrering som det nevnes! Så fremt man skal spille på den inngangen da, men det sier homage selv.

Men lykke til med input-laggen :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ikke om game modusen blir kalibrert.....

Kalibrere game mode for film gir da ingen mening, selv om det teknisk sett er mulig.. det tror jeg heller ikke var poenget til han over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Første bud er spillmodus. Andre bud er selvsagt kalibrering som det nevnes! Så fremt man skal spille på den inngangen da, men det sier homage selv.

Men lykke til med input-laggen :)

Da tror jeg bare du misforstod. Det er lyden hans som var ut av sync på film, ikke input lag. Skal man spille er det klart game mode som gjelder, men av helt andre grunner

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt være noe annet enn Truemotion også, men akkurat det du nevner er tydelig på f.eks en del PS4/Xbox spill jeg har sett med innstillingen på maks. Husk og at Truemotion følger bildeprofilen, så settingen kan være av/på alt ettersom du har picture mode "game", "movie", etc.

Artifacts kan forsåvidt også komme i større eller mindre grad dersom kilden du spiller (videoen) har veldig dårlig kvalitet.. (høy komprimering)

Som du sier, dersom TV-en sender ut lyd (som den gjør med å bruke de innebygde appene) så vil den være i synk med bildet, det sørger TVen for, da den faktisk vet hvilken forsinkelse den har på internt bildeprosessering. Disse andre boksene dine, kobler du di direkte i lydplanken utenom TV-en? I så fall er det ikke rart at du har forsinkelse på lyden, og ikke noe LG kan klandres for ;) Som en generell regel, så er jo både video og lyd i sync når det forlater avspilleren din, men dersom video og lyd tar to forskjellige veier (typisk video rett til TV og lyd rett til forsterker med egen kabel) så er du avhengig av at både TV og forsterker (eller lydplanke, eller hva nå enn du bruker) har samme prosesseringstid for å ikke komme ut av sync, noe som er lite sannsynlig. Derfor fungerer ting stort sett best om du lar TV-en sende lyden til planken, da bør det være i synk, eller koble alle enhetene gjennom en forsterker som gjør korrigeringen

Det merkelige er at de er i sync når jeg kobler via lydplanken, men når jeg kobler for eksempel ATV eller PS4 direkte i TV,  er ikke lyden lenger i sync.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det merkelige er at de er i sync når jeg kobler via lydplanken, men når jeg kobler for eksempel ATV eller PS4 direkte i TV,  er ikke lyden lenger i sync.

Vanskelig å si hva det kan være, jeg har ingen erfaring med lydplanker eller kjenner oppsettet ditt i detalj. Men et raskt google søk avdekket at sync problemer eksisterer med den lydplanken som du beskriver det. Så jeg ville googlet litt mer.

Dessuten, så ser jeg at eARC ikke er støttet, dermed får du kun utbytte av Atmos og DTS:X fullt ut med å koble enhetene direkte til lydplanken uansett.. så kanskje det er like greit å gjøre det på den måten.

Et annet tips kan være å prøve AppleTVs geniale Audio sync dersom du har en iPhone. Har ikke testet dette selv, men skal visstnok automatisk synkronisere lyden ved å spille av test toner hvor iPhonen da virker som en mikrofon og kalkulerer delay.

Lenke til kommentar

Besteforeldre til fruen på 80år skal ha ny tv, å det kan ikke hver større en 32".

Hva anbefaler dere? Bilde, byggekvalitet og lyd er viktig. (Ikke kom med noe lydplanke)

Best 32-inch small TVs at a glance

VIZIO D32X-F1

Samsung UN32M5300

TCL 32S305

Toshiba 32D3753DB

Sony KDL32WE613

SunBrite SB-3211HD

https://www.techradar.com/news/television/tv/10-best-32-inch-tvs-in-the-world-today-655660

De fra Samsung og Sony er vel best sjanse å få tak i på våre breddegrader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Kikket faktisk på den Samsungen der!. Blir nok kjøp.av den da Elkjøp har den inne.

Som besteforeldrene til fruen sa, pris hadde ikke så mye å si så lenge det ikke gikk over 10000kr, da det mest sannsynlig ble siste gang de handlet TV

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jepp. Å så w det lyden då. TVen de har nå er et gammelt Philips LCD tv fra 2006-2008 en gang. Å det begynte å slå seg av helt ut av det blå. Så var på tide å få seg et nytt "fjernsyn" å så skal det passe på samme plass som det gamle ? får lure med en lydplanke viss lyden er forferdelig, men må hver en som de slipper en ekstra fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Tror Ingen i verden hvet om en 32 full HD tv i 2019 er bra :eek: welcome to 2005

For et forbanna tåpelig svar! Hva vet vel du om kunnskapene til folk flest. Det eneste du med sikkerhet vet, er at dine egne meninger trumfer resten av «verdens» Endret av Teodor1979
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...